gegevens uitwisselen via mp..

Discussie in 'De lounge' gestart door mama van j, 26 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van j

mama van j Niet meer actief

Hey,

Ik heb zojuist als het goed is iets verkocht via marktplaats.
    De geinteresseerde komt uit belgie en vraagt naar mijn naam, adres, woonplaats, bankrek. nr en ook vraagt zij naar een iban code.

Nu vraag ik mij af of dit gebruikelijk is, want heb nooit iets verkocht aan iemand buiten NL.. en of er iets met mijn gegevens gedaan kan worden.

Iemand ervaringen/ raad?? alvast bedankt:)

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    dat zijn idd de gegevens die ze nodig hebben om geld over te maken...vanuit buitenland is moeilijker...

adres woonplaats vind ik vreemd...dat hoeft toch niet...maar weet het niet zeker!

Kijk anders ff op je bank site of daar iets staat over overboekingen naar jouw rekening vanuit buitenland....;)

idd zekerheid eerst hihi

3. femke32

femke32 Fanatiek lid

23 jan 2008
    1.773
    0
    0
    belgie
    ik ben een belgische...en ja als je iets wilt kopen in het buitenland heb je inderdaad het iban nr nodig.
    dat is het nr. van je bank + je rekeningnr. zodanig dat die persoon het geld kan storten.
    het adres heeft zij waarschijnlijk nodig omdat ze dat moet invullen voor een buitenlandse betaling.
    maar ik denk dat dat ook kan zonder adres, dat weet ik niet zeker.
    ik heb geen idee of die vrouw ok is hoor dus ik wil zeker niet beweren dat ze goed of niet goed is. ik zeg alleen maar dat ze idd het iban nr. nodig heeft om te kunnen storten...

4. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi hoi,

Ik moest laatst een rekening betalen aan het ziekenhuis in Duitsland en als je dan bij rabobank (bv) geld overmaakt, dan moet je ook het IBAN-nummer invullen...
    Dat zal er wel bij horen als je geld naar het buitenland overmaakt.

Dus ik denk dat ze dat in Belgie ook moeten als ze geld over willen maken naar Nederland...

Liefs

5. MamaVanDaelynn

21 okt 2010
    64
    0
    0
    Huismoeder
    Reuver
    Iban code is normaal voor het buitenland. Naam en bankrekening nummer is ook normaal. Adres en woonplaats dat weet ik niet of ze die eigenlijk nodig hebben. Meestal met naam en bankrekening en iban code hebben ze genoeg.

6. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

iban code is wel gebruikelijk, anders gaat het meestal niet. (op mn werk gaat dit ook zo)
    woonplaats vragen wij ook altijd. adres dan weer niet.. alleen als wij naar het buitenland over gaan maken.

Misschien moet dat toch, want vanuit belgie naar nederland is ook buitenland haha

succes

7. mama van j

Hmm oke bedankt voor julie advies..
    Ik zal eerst zelf wel even kijken hoe dat gaat als ik zelf geld wil overmaken naar bijv. belgie...of dan ook een adres gevraagd wordt, want heb zelf nooit een adres nodig gehad en vind dat in eerste instantie een beetje vreemd.
    Tegenwoordig kunnen ze al van alles met je gegevens dus ben een beetje voorzichtig;)

8. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ja volgens mij is het wel normaal om de gegevens en iban te vragen,anders gewoon eerst even zelf navraag doen bij je bank?

9. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

wat voor een reactie heb je gehad? De oplichters werken vanuit belgie en vragen je om al je gegevens en ook je tel nummer.
    De mail die ze schrijven is wat gebrekkig en er missen een paar letters.
    Het pakketje moet uiteindelijk naar nigeria worden gezonden en is vaak voor een neef/zoon/ vriend.
    Dat zijn oplichters.

10. mama van j

Ik had een e-mail gestuurd dat ik akkoord ga met haar bod en of ze haar adresgegevens kon sturen, zodat ik daarna mijn gegevens zou doorsturen.

Toen kreeg ik daarna een mailbericht terug dat zij mijn volledige adresgegevens nodig heeft met IBAN nummer, om een buitenlandse betaling te kunnen doen.

Op het eind staat haar naam, met daaronder: de boekhouding en dan staat er een site bij van een managementbedrijf en gegevens van dat bedrijf..

Ik vind het een beetje vaag haha heb zoiets nog nooit gehad.
    Misschien dat het gewoon te vertrouwen is, maar er is bij mij nooit om mijn adresgegevens gevraagd. Nu dan wel..

Voor de rest is alles gewoon normaal gespeld zonder gebreken en heb niet het idee dat het naar Nigeria gaat.

Heb zelf ook even gekeken hoe het zit als ik zelf geld over zou maken naar het buitenland, en er staat inderdaad wel adres bij, maar of dat nu echt nodig is..misschien staat het er wel bij en hoef je het niet per sé in te vullen..

:(

11. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Gewoon even wachten tot morgen en je bank vragen om advies zou ik zeggen, zij zijn denk ik de enigen die je met zekerheid kunnen zeggen of je wel of niet je adres moet invoeren.
    Iban-code moet je wel echt geven anders kunnen ze niets overmaken.
    Ik betaal zelf bijna wekelijks rekeningen naar het buitenland maar dat gaat van bedrijf naar bedrijf dus ik vul altijd een adres is, dat staat op de factuur dus is vertrouwd. succes ermee.

12. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    google anders even op haar naam incl de bedrijfsnaam oid.;)

13. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Wij maken ook wel eens geld naar NL over en volledig adres is niet nodig!
    Wel naam van rekeninghouder, IBAN en BIC en woonplaats waar de rekening is gevestigd. Dus ik zou niet zomaar straatnaam en huisnummer geven.

14. mama van j

Hmm ok, als het niet nodig is, dan geef ik het liever ook niet.
    Heb even een mailtje gestuurd dat ik liever geen adres geef als het niet nodig is..
    Heb ook even op die site gekeken maar daar staat haar naam niet op. Waarschijnlijk werkt ze bij dat bedrijf als boekhouder ofzo..als het klopt wat er in die mail staat..

15. tulip

tulip Niet meer actief

Ik zou dat bedrijf bellen en vragen naar mevrouw....

16. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    als ik op mijn werk iets betaal aan een buitenlands bedrijf, moet ik ook het adres van diegene invoeren. (ing) wat de reden hiervoor is, weet ik niet. er wordt verder niets mee gedaan.

als je het niet veilig vindt, kun je ook het adres van je bank doorgeven.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb een keer iets naar Duitsland overgemaakt, maar toen moest ik ook het hele adres invoeren. En idd IBAN nummer (is zeg maar de identificatie van je rekeningnummer met banknummer enzo). Het kan verschillen per banksysteem misschien wat je moet invoeren?

Ik vind je eerlijk gezegd wel erg sceptisch... je hebt toch ook de adresgegevens van degene aan wie je iets verkocht hebt? En wat kunnen ze verder nou met je adres (wat ze waarschijnlijk ook wel op een andere manier kan achterhalen uit de gegevens die je sowieso moet geven), met je bankrekeningnummer kunnen ze veel meer problemen veroorzaken volgens mij.

18. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ben het met Rosao eens...

19. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Edit: Sorry... dom van mij. Jij hebt iets aan haar verkocht en niet andersom...

Deel Deze Pagina