Gynaecoloog of verloskundige, zelf kiezen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tinkelbel, 16 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Ik mag van de gynaecoloog bij hem onder controle blijven. Maar mag ook wel naar de verloskundige. Ik weet niet wat ik moet kiezen.
    Ik heb in verleden aantal miskramen gehad. En bij de geboorte van mijn zoontje hadden we beiden GBS-bacterie bij ons. Dus de laatse maand kom ik in elk geval onder gynaecologische controle te staan.
    Maar ik vind het moeilijk te kiezen. Enkele overwegingen van mij op een rij:
    - Gynaecoloog lijkt mij nog iets bekwamer, nauwkeurige apparatuur maar vind ik dat er iets minder persoonlijke aandacht is en bij ons hier moet je altijd erg lang wachten door uitloop
    - Verloskundige geeft iets meer persoonlijke aandacht, je zwangerschap verloopt iets meer 'normaal'/ standaard, minder lang wachten, maar ook minder nauwkeurige apparatuur en ik denk iets minder bekwaam als gynaecoloog.

Iemand advies?

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik denk dat ik in jouw geval dan meteen naar de gyn zou gaan, omdat je toch moet overstappen. Zo kun je vast wennen aan de sfeer bij de gyn en de meeste mensen leren kennen. Zo heb je ook de grootste kans dat je degene kent die je bevalling doet.

Maar het komt uiteindelijk allemaal neer op waar jij je het prettigst bij voelt! Ik denk niet dat een VK per definitie minder kundig is dan een gynaecoloog, maar wel dat ze een andere insteek hebben en op een andere manier een zwangerschap benaderen.

Succes met je keuze!

3. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Oooh, lastig hoor! Ik denk dat je je gevoel moet volgen en datgene moet doen waar jij je gerust bij voelt.
    Ik zou zeggen gyn, aangezien je de laatste maand daar toch onder controle komt. Het lijkt me dat ie dan opeens jouw dossier krijgt en jou helemaal niet kent (en dus nog onpersoonlijker), terwijl als je nu bij de gyn gaat, je vanaf het begin gevolgd wordt door dezelfde.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

las je dan alsnog weer terug moet in de laatste maand dan zou ik gewoon bij de gyn blijven

5. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik loop nu ook sinds de 30e week bij de gyn, maar als het had gekund was ik liever bij de vk gebleven.
    in het zkh krijg je zoveel mensen (dokters)te zien en is het idd veel minder persoonlijk. bovendien heb ik dan nog het voordeel dat ze in het zkh waar ik loop nogal eens langs elkaar heen werken of het dossier niet goed bijhouden :( :x

maar weet je al of je bevalt onder begeleiding van een vk of een gyn? mss dat je dat in je keuze kan meenemen?

6. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Vanwege zw-schaps suiker en bij de eerste een spoed ks moet iik altijd de laatste maanden naar een gyn. Bij de andere 2 ben ik de hele zw-schap bij een gyn geweest, maar nu hoop ik (als ik zw raak) dat ik eerst naar een vk kan en mag; ik heb er nu zelf meer vertrouwen in. Volg je hart en doe waar jij je eigen veilig bij voelt.

7. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik heb inverband mijn tweelingzwangerschap bij de gyn gelopen. Heb dit echt als heel prettig ervaren. Nu had ik natuurlijk geen keus. Maar mijn gyn was echt een geweldige man, via hem had ik ook mijn hormoonbehandelingen. Dus vond het ook erg fijn dat hij de rest van de zwangerschap mijn controle's deed. Hij nam alle tijd en kon hem altijd bellen.

Als ik ooit weer zwanger word, dan hoop ik zeker dat ik weer bij hem mag komen

8. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    ivm medische indicatie (bloedverdunners en nu zwangerschapsdiabetes) loop ik bij de gyn, maar had liever een vlk gehad denk ik, ik heb nooit echt een gesprek gehad met de gyn, het is dat ik zelf een geboorteplan heb gemaakt, maar verder ook niet echt over gehad :(

9. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties!
    Lees verschillende ideeen. Denk dat ik maar bij de gynaecoloog blijf lopen. Ben immers nu de eerste weken daar ook en laatste maand moet ik er ook weer lopen. Deze man heb ik ook tijdens de bevalling van mijn zoontje gehad, dus hij is voor mij niet totaal onbekend.

10. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik mocht ook kiezen VK of gyn maar sowieso de laatste 2 maanden moet ik onder controle komen te staan van gyn. Ik had geen zin om voor die paar keer naar de VK te gaan.
    Ik merk nu in vergelijking met m'n eerste (wel bij VK) dat ik beter in de gaten gehouden wordt bij gyn. Veel meer echo's en snellere controles.

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als je sowieso bij de gyn eindigd zou ik gelijk bij de gyn blijven.

Ik mocht ook kiezen,dus heb voor beide gekozen. Krijg nu bij de gyn de extra echo controles, en ga wel gewoon naar de vk, omdat ik graag thuis wil bevallen

12. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    ik heb voor de vk gekozen, persoonlijker en dichterbij, dat is makkelijker te regelen met de kleine man en dan kan mijn man makkelijker mee naar de controles. Ik vind ze zeer bekwaam en ze hebben goede apperatuur. Mag ook altijd bellen. Helaas moet ik met 36 weken overgedragen worden, maar het is niet anders...

13. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik mocht ook zelf kiezen en heb voor gyn gekozen. Ik wil sowieso in het zkh bevallen, dus de laatste maand zou ik bij de gyn komen. Maar nu ken ik tenminste de meeste artsen al.
    Hier is het trouwens niet onpersoonlijker dan de vk, ik vind ze allemaal heel aardig en betrokken, ook degenen die ik nog niet eerder had gezien. Ze beginnen steeds over mijn vorige bevalling (ging niet zo soepel, vandaar nu gyn) en dat alles, ook onze wensen, heel goed in het dossier staan. Dus iedere nieuwe arts is steeds helemaal op de hoogte, heel fijn!

14. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik snap je overwegingspunten maar ik hoefde er geen minuut over na te denken: Gyn!
    Misschien omdat ik nogal een negatieve ervaring heb met onze verloskundigen (bij de 1ste miskraam kreeg ik geen echo meer na veel bloed en waar ik zelf al bang voor was, op 11 weken kwamen we er achter dat kindje met 8 weken gestopt was, de 2e keer wilde ze steeds de intake maar plannen en ik wilde eerst voorbij de 9 weken zijn, voelde me erg gepushed). Deze keer weer netjes naar de vk (pas met 11 weken, daarvoor in een privekliniek geweest) en met de 17 weken heb ik gesmeekt of ik naar een gyn mocht ivm harde buiken. Hun roepen bij alles "Het hoort vast bij jou zwangerschap" maar het is mij goed, dat zeiden ze ook bij al dat bloed en het ging toch fout. Nu ben ik bij de gyn en die controleert tenminste echt, is eerlijk en ik voel me veel veiliger. Mag dag en nacht bellen, langskomen en krijg extra controles voor baarmoedermondmeting omdat ik angst heb voor een vroegbevalling. Ja doe mij de gyn maar!

15. Sammetjen

Sammetjen Actief lid

6 feb 2008
    217
    1
    18
    Eindhoven
    Ik zou voor de gyn gaan, heb ik zelf ook gedaan. Ik loop vanaf 20 weken bij de gyn en vanaf 26 weken mocht ik weer "terug" naar de VK. Bij mijn eerste heb ik gemerkt dat de VK regelmatig contact heeft met het ziekenhuis, daarom zit ik liever rechtstreeks bij het ziekenhuis. Ik vind het wel meevallen met dat je steeds anderen ziet. Ik heb de ene controle een assistent, dat is wel steeds een ander en de andere keer de gyn, dit is steeds dezelfde vrouw. Het is minder persoonlijk, ben ik wel met jullie eens, maar voor mij gaat het om vertrouwen over de zorg en dat heb ik meer bij de gyn dan bij de vk, ik wil ook in het ziekenhuis bevallen.

Deel Deze Pagina