Wie weet raad of heeft advies, ik zit hier gewoon te janken van onmacht... Onze zoon van 4.5 heeft een klasgenootje die rond okt in groep 1 is gestart, O. Nu is onze zoon altijd een kind geweest dat nogal druk is maar meestal ging dat gewoon goed. Maar deze O heeft het op hem voorzien lijkt het. En niet een beetje. O slaat bv met stokken in het gezicht van onze zoon of op zijn hoofd, dagelijks komen er verhalen dat O hem weer fysiek "mishandeld" heeft. Vandaag ook weer, enorme bult op zijn hoofd en overstuur op de bso. Hij doet niks terug, zegt hij. Ik weet niet of dat waar is, onze zoon is voor zijn leeftijd best groot en hij is altijd al enorm sterk geweest. Ons slaat hij wel vaak (probeert dat althans). Vlg mijn vriend is O ook wel een kind dat niet terugdeinst voor een tik hier of daar. Hij haalt onze zoon meestal op, ik heb O nog nooit gezien. Eerder was er al kindje T die onze zoon zou slaan en schoppen. Vlg de juf was dat toen wederzijds, en ik heb onze zoon inderdaad T ook een keer zien slaan. Maar over T hoor ik niks meer van onze zoon. Bijkomend "probleem", ik ben zelf mijn hele schooltijd erg gepest en een vriendin van me is zelfs suicidaal geweest door pesten. Ik zag al zo op tegen de basisschool en nu ik dit hoor staan mijn nekharen overeind. Mijn beste vriendin (met oudere kinderen) zegt dat dit norm kleutergedrag is wat bijtrekt tegen de tijd dat ze 6 zijn. Juf en bso zeggen dat O in de gaten gehouden wordt, maar ze hebben het nooit gezien als ik vraag waar die bult op zijn hoofd vandaan komt. Ja, ze zagen wel dat O met een grote stok rondliep, maar niet dat hij mijn zoon ermee sloeg. Terwijl mijn zoon dat wel zegt en hij ook een grote gezwollen schram op zijn neus had. Morgen gaan mijn vriend en ik samen een gesprek "eisen", ik weet gewoon niet wat ik ermee moet. Wat zouden jullie doen, ik ben gewoon bang dat mijn zoon kapotgemaakt wordt op school...
Wat een naar verhaal. Het is wel lastig omdat je niet weet wat je zoon zelf doet voor dat andere kind wat doet. Misschien in je zoons ogen niks verkeerd maar voor een ander wel. Onze knul is ook druk maar niet fysiek naar ons. Dat wil niet zeggen dat zijn gedrag niet irritant kan zijn voor een ander. Hij heeft ook een kind dat vervelend naar hem kan zijn maar we vertellen ook dat alles wat je doet consequenties heeft. Verder zegt hij het wel tegen juf maar dat kind zegt dat het niet waar is. We wachten even af en anders gaan we in gesprek. Succes met het gesprek!
Ik vind dit absoluut geen normaal kleutergedrag*. En ja, misschien doet je zoon ook wat, dat kan, maar dan los je dat op een andere manier op, dat moet O. dan ook leren. En misschien doet je zoon wel echt niets, kan ook. Ik zou dus zeker met de leerkracht in gesprek gaan. En niet al te voorzichtig: dit gedrag kan niet! *Ik heb wel dochters, maar die zaten ook met jongens in de klas en dit soort dingen werden daar echt niet geaccepteerd (ze gebeurden wel, maar dat waren uitzonderingen en als het voorkwam werd het vrij snel opgepakt door de leerkracht).
Ik heb jaren voor een kleuterklas gestaan en kan je verzekeren dat het geen normaal kleutergedrag is om een ander te slaan (laat staan met een stok). Tuurlijk zijn er weleens kleuters die fysiek worden, maar dat kan op geen enkele manier getolereerd worden. Ik kan me goed voorstellen dat je hier een gesprek met de juf over wilt hebben. En dan mag je best eisen dat ze het niet ‘in de gaten’ houden, maar dat ze er boven op zitten en beide kinderen veel beter in het oog gaan houden. Dat ze niet zien dat O iets doet wat niet mag, kan best een keer voorkomen. Maar ze zullen dan toch op zijn minst moeten zien dat jouw kind een schram of bult opeens heeft... Ik vraag me sowieso af waarom een kleuter met een stok rond mag lopen. Dat lijkt mij op een schoolplein helemaal niet handig met al die loslopende en rennende kleuters.
Nee dit is zeker geen normaal gedrag En ik zou als ouder ook erg boos worden als mijn kind elk we dag met schrammen of bulten thuis Kwam omdat een ander kind hem dat aandoet Ongeacht of hij wat terug zou doen of niet... Ik zou juf er ook zeker op aanspreken dat ze het beter in de gaten moet houden En er iets moet gebeuren en vragen wat ze er aan gaat doen
Als de leraren tot nu toe zo laks reageren zou ik eens op het schoolplein wachten en als O naar zijn ouders loopt een gesprek aangaan met de ouders. Misschien dat die ook wel iets van O horen of jullie zoon?