Ons zoontje is nu 3 jaar en ik had hem al ingeschreven op een school, maar nu heb ik een nog leukere gezien. Kun je dan gewoon weer inschrijven maar dan op de andere school? Overigens weet ik nog niet of hij op de eerste school is geaccepteerd. Iemand tips? Groetjes lucky.
Volgens mij wel.. Hangt wel een beetje af van het beleid in je stad (sommige steden hebben toelatingsbeleid) of je dat zo kunt doen. Ik zou het gewoon even bij die school vragen. Wel is het fair om die inschrijving van de andere school dan in te trekken. Zodat de school niet meer rekening met je kindje hoeft te houden met klasindelingen en nieuwe toelatingen
Wat bedoel je met 'een nog leukere gezien"? Ik vind het erg belangrijk dat een kind naar een school gaat die bij hem past. Kijk verder dan alleen de voorkant van de school en verhalen van ouders. Vraag bijv. de schoolgids en bekijk de website. Ga langs als de school draait. Kijk naar het onderwijsconcept en kijk of je kind hier in past. Je maakt een keuze voor minimaal 8 jaar! Wat betreft het intrekken van een inschrijving; dit kan maar het is netjes om het zo snel mogelijk te doen. Dan kan de school rekening houden met het aantal nieuwe leerlingen als de klassen ingedeeld worden (gebeurt vaak al in april/mei)
Ik zit eigenijk met hetzelfde dilemma. Heb mijn dochter al opgegeven op de school hier in de wijk. Ik vind het een prima school en vind het ook belangrijk dat hij in de buurt is. Alleen zag ik in het inspectierapport dat ze onder de maat scoren voor het begeleiden van kinderen die bovengemiddeld presteren. Een school iets verder weg heeft juist een speciaal programma voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Ik heb namelijk het idee dat mijn dochter redelijk voor loopt in haar ontwikkeling. Zo kan ze bijvoorbeeld al aardig lezen (geen losse letters dus maar echt woorden), ze heeft ook een goed getalbegrip en doet rekenoefeningetjes voor 4-5 jarigen. Maar dat wil niet zeggen dat ze straks ook nog voorloopt en dan heb ik haar liever op de school hier in de wijk, zodat ze ook vriendjes krijgt hier in de wijk. Ik kan nou dus eigenlijk nog niet kiezen. Hoe moet ik nu al weten wat straks bij haar past .
In ieder geval eerst informeren bij de eerste school en je netjes afmelden daar. Dan pas aanmelden op de nieuwe school. Soms is er beleid en dan kun je niet zomaar 'switchen'. Maar aangezien jullie kind nog niet op school zit, zal dat wel meevallen.
Hier in de buurt is het juist gebruikelijk dat je je kind bij meerdere scholen inschrijft. Maar dat is ook echt nodig omdat bijna alle scholen een loting hebben vanwege het grote aantal inschrijvingen. Dat versterkt elkaar natuurlijk (door lotingen schrijven mensen hun kind in op alle scholen waardoor de lijsten nog langer worden).
Ik bedoel ook niet zozeer leuker, maar ik ben er binnengelopen voor de schoolgids en toen was de eerste indruk goed. Ook in het lezen van de schoolgids stonden dingen die mij erg aanspreken. Zij doen ook een maatjes project, dan worden jongere kinderen met oudere kinderen gekoppeld en hebben dan altijd iemand om op terug te vallen. Ik belde de andere school op gisteren om te vragen of ik eventueel hem nog zou kunnen uitschrijven als de andere school mij wat lijkt. Hij werd meteen maar even uitgeschreven, vind ik toch ook nog wel een beetje raar. Misschien toch maar goed dat hij dan niet naar deze school gaat. En het blijft uiteraard ook een momentopname, maar ik wil het beste voor mijn kind, wie niet.
Dat meteen 'even' uitschrijven heeft denk ik te maken met de administratie. Als je je kind ergens anders inschrijft, moet die 'nieuwe' school eerst een bewijs van uitschrijving bij de 'oude' school hebben. Zoals zij het nu doen, geeft het dus minder 'gedoe' bij een echte wisseling.
Hier is juist een centraal inschrijfsysteem, en je mag je kind maar op één school aanmelden. Als hij/zij 3 jaar en 3 maanden oud is, krijg je te horen of hij/zij daar geplaatst kan worden. Als dat niet zo is, wordt er op dat moment met je gekeken welke andere school nog wel plaats heeft. Vréselijk systeem, ook al omdat de school van jouw keuze voor die datum (3j3m) geen toezegging mag doen over plaatsing, het zou nl altijd kunnen dat er kindjes met voorrang tussen komen. Oftewel: als je je hebt bedacht, zou je in dit systeem eerst je oorspronkelijke aanmelding moeten intrekken en dán pas aanmelden op die andere school.
Misschien wel; ik woon op IJburg (= Stadsdeel Oost). Het zou kunnen dat dit stukje A'dam een speciale regeling heeft, omdat we hier 'last' hebben van snel groeiende scholen. Die regeling was overigens inzet van de deelraadsverkiezingen, maar nu zitten zowel de grootste voorstander als de grootste tegenstander in het stadsdeelbestuur, dus wat er nu mee gaat gebeuren??
Dan zal het wel alleen op IJburg geleden, wij vallen ook onder stadsdeel Oost namelijk. Of ik moet iets niet weten Ik zie er in ieder geval niets over staan op de websites van de scholen. In de kans wel groot dat je kinderen op de school van je voorkeur terecht kunnen?
DAt hangt er maar van af, welke school je gekozen hebt.... De ene zit helemaal vol voor de komende jaren, de andere heeft wel plaats voor nieuwe kleuters (zonder ouder broertje of zusje).