Ik vroeg me dat af. Afgelopen jaar zijn we niet op vakantie geweest. Dat jaar daarvoor met onze 14 maanden oude dochter naar de jura, maar toen kon ik door mijn zwangerschap niet veel beginnen. Aankomend jaar gaan we weer kamperen. Wie heeft weleens dagtochten gemaakt in de Alpen met 2 kinderen van dan 1,5 en 3 jaar oud. Ze zullen dan beiden in de rugdrager moeten. Ik heb nog geen idee of we dat gaan doen, maar ben zo benieuwd naar ervaringen, omdat wandelen de activiteit is die we het liefste doen.
Ik lees even mee. In augustus gaan wij met onze zoon (dan 2,5) naar Zwitserland. Mijn eigen idee is dat we alleen buggy proof wandelingen van maximaal een half uur enkele reis doen. In de regio waar wij zitten zijn veel kabelbaantjes naar uitzichtpunten met speeltuin. Ik gok dat ze sochtends een baantje of trein pakken, boven koffie drinken, zl kan spelen, terug naar beneden, middagslaapje en dan nog even spelen bij het appartement of in het dorp. Mijn ouders hebben mij en mijn broertje vanaf dat we vier jaar waren ieder jaar de bergen in genomen en we moesten iedere dag tochten lopen omdat mijn ouders dat leuk vonden. Ik heb daar zelf slechte herinneringen aan (ik wilde liever spelen) dus vandaar dat ik mijn vakantie nu afstem op wat mijn zoon wil doen.... Maar toch gaan we naar de bergen haha!
Wij zijn augustus naar Italië geweest en hebben daar flink gewandeld. Onze dochter was toen tien maanden en we hebben haar in een rugdrager gehad. Dat was toen al best zwaar voor mijn partner terwijl die best getraind en groot is. Misschien hier alvast gaan oefenen, dan weet je ook gelijk of jullie kids het uithouden in een drager.
We proberen elke week een uur te lopen, maar dat staat niet in verhouding tot een (dag)bergtocht natuurlijk. Ik weet ook nog niet of ik het lichamelijk wel red. Maar ben benieuwd naar ervaringen.
Wij hebben regelmatig dagtochtjes in de bergen gemaakt met kinderen in allerlei leeftijden. Toen onze oudste twee 3,5 en 1,5 waren hebben we diverse mooie wandelingen in de alpen gemaakt. Wij kozen vaak voor bestemmingen waar je met een kabelbaan naar toe kunt en dan een rondwandeling kunt maken op de top. Het maximum was toen wel een kilometer of 3 en daar deden we de hele middag over, haha. De jongste zat in de rugdrager (Manduca, dus niet zo'n zware stellage) en de oudste liep zelf. Alleen het laatste stukje heeft hij wel eens op papa's nek gezeten, herinner ik me. Oostenrijk is ontzettend kindvriendelijk, vaak heb je een speeltuintje bij de lift en dat soort dingen deed wonderen voor de motivatie. Ook zijn rondwandelingen leuk, omdat je dan goed kunt aangeven hoe ver je al bent. Wat wij ook wel deden was met de lift naar boven en naar beneden lopen als dat via een niet te moeilijke route kon. Maar met een kind op de rug is dat best zwaar.
Ik hoor inderdaad meer over Oostenrijk. Ik vind alleen de campings zo duur daar. Op zich vind ik de rugdrager niet te zwaar om te dragen, maar misschien niet voor een hele dag
Onze kinderen zouden het echt niet leuk vinden om dat te doen. Lijkt mij ook meer iets om gewoon samen te doen. Wij moesten vroeger dat ook en oh wat vond ik het vreselijk. Ik keek niet eens meer uit naar een vakantie. Voor mij en mijn zus was dat geen vakantie.
Dat kan je zo ervaren hebben Panda. Ik 'moest' dat vroeger ook en heb heerlijke vakanties gehad. Misschien ook de manier waarop het gebeurde? Wij gaan nu ook elke week naar het bos met de kinderen. De oudste vindt het heerlijk. Zolang er ook maar genoeg ruimte is voor stokken/blaadjes/etc. verzamelen.
Wij hebben dat met 1 kind regelmatig gedaan... Maar met 3 jaar wou die van ons echt niet meer in een rugdrager hoor. Dat 3-4 is de moeilijkste leeftijd vind ik voor bergwandelen. Want zelf kunnen ze nog niet lang lopen, maar in een drager is ook niks. Wij gaan idd met kabelbaan omhoog en dan een afwisselende wandeling, liefst met een doel een waterval of een beeld/kruis/berghut.. En dan onderweg het zo leuk mogelijk maken, vertellen over dieren en planten... Na een uurtje Picknicken met wat lekkers... Wat drinken bij een berghut. En dan weer terug. Met veel pijn en moeite kunnen we dan een wandeling van 2 uur doen nu. Van de zomer gaan we ook ervaren hoe het is met 2 kids. Maar onze dreumes is heel makkelijk, de kleuter wordt de uitdaging
Bedankt voor je ervaring cowgirl. Inderdaad heb ik geen gigantische hoge verwachtingen van het wandelen. Wel leuk om te lezen dat het wel kan. Onze oudste is vrij rustig en gaat tot nu toe vrij rustig in de rugdrager zitten. Wel afgewisseld met wandelen overigens. Misschien toch Oostenrijk als we willen wandelen gezien het kindvriendelijke gehalte.
Oostenrijk willen wij ook gaan doen deze zomer! Kindvriendelijk maar ook een beetje saai toch denk ik. We hebben ookal gewandeld op Tenerife (vulkaan!) in de Dolomieten ( mooie bergen!) en Zweden(ruig!). Meestal wisselen we wandeldagen wel af met andere uitstapjes, ik wil ook niet dat mijn kind het negatief gaat ervaren... Dat hij altijd moest wandelen met ons de hele vakantie
Wij hebben goede ervaringen onze kinderen zijn gek op Oostenrijk. Eerste keer waren ze 6 en 2 jaar oud jongste in rugdrager die we daar huurden en oudste liep zelf. Er voor wel veel geoefend en goeie schoenen gekocht. Zijn erna nog 2 keer geweest afgelopen jaar liep jongste zelf voor het eerst alles op zon schattige bergschoentjes met 27 . We doen vooral veel erlebniswelten dus dat je echt opdracht Ed hebt voor kids en net bergbahnen Ed. Je moet vooral niet teveel willen en geen lange tochten uitstippelen. En warm bad avonds en masage doet wonderen. Het wil dus echt wel als je je aanpast aan hun. Want zelf zou je toch ook niet graag de hele dag op iemands Rug hangen. ......
Als je naar oostenrijk gaat zou ik naar karinthie gaan, meeste kans op goed weer en de karinthie kaart.... die kopp je voor een week o6 10 dagen of 3 weken wat je maar wilt, en dan heb je allereli kabelbanen gratis en museum en zwembaden noem maar op, en na het wandelen heerlijk afkoelen in een meer....google maar eens op dobriach camping mossler, of ander campings in die buurt of bij hermagor etc
wij hebben in zwitserland en frankrijk gewandeld met de rugdrager, we vonden het best zwaar inderdaad niet te hoge verwachtingen hebben .... wij gaan dit jaar naar berchtesgaden duitsland... voor het eerst niet met tent maar met vouwwagen
De eerste dagtochten hebben wij in Oostenrijk gemaakt met onze oudste dochter in de rugdrager, ze was toen 1 jaar. Het was voor mijn partner redelijk zwaar, terwijl hij echt getraind is en veel sport. Niet omdat onze dochter zwaar was maar omdat een rugdrager met een kind heel anders loopt dan een reguliere rugzak met slechts proviand etc. Zodra onze dochter sliep wilde hij de rugdrager niet teveel laten "wiebelen" en nam daardoor een verkeerde wandelhouding aan. Bij de technisch wat moeilijkere wandelingen waar hogere op- en afstappen nodig zijn, is het voor een kind gewoonweg niet plezierig om in de rugdrager te zitten en ook belastend voor hun rugje. Toen dochter nr. 2 er was zijn we naar Serfaus gegaan, dit plaatsje kenden wij alleen van de wintersportvakanties. Zij was toen 6 maanden en de oudste bijna 3 jaar. Daar hebben we dagelijks "buggy-wandelroutes" gelopen met onze Joolz wandelwagen en de oudste liep al zelf mee met haar bergschoentjes. En wat een super gebied is dat om kinderen te laten kennismaken met hun eerste bergwandelingen. Alles is ingericht op kinderen, overal wordt rekening gehouden met ze. Om iedere bocht tref je wel een speelplaats/tuin aan, restaurants zijn op kinderen ingesteld. De wandelroutes zijn zeer eenvoudig, veel gondelliftjes. Onze oudste is door deze streek verknocht geraakt aan Oostenrijk en de bergen.
Cowgirl: Ja het zal ook niet te vergelijken zijn met andere dagtochten en voldoende afwisselen. Dat doen wij zelf ook al. Zijn geen weeklopers, maar meestal om de dag. Met de kids zal dit misschien maar 2 keer per week zijn. Mamasuus: Klinkt goed die tochten. Evelien: Ja als we naar Oostenrijk gaan wordt het sowieso Karinthie. Ben daar al wel eens geweest, maar vind de campings ivm Frankrijk zo gigantisch duur. We zijn echt campings voor 12 euro per nacht gewend... Dus dan is 25 euro ineens wel veel. Butchke: Ja ik vraag me ook af of ik het red hoor een dagtocht. Mijn partner kan het wel die heeft dochter ook gedragen tijdens dagtochten in de Jura. De omgeving van Serfaus klinkt top het ligt alleen in de verkeerde weersregio vrees ik.
Hoezo de verkeerde weersregio? Serfaus ligt Inneralpin, dat betekent relatief de minste neerslagkansen door de beschutte ligging. Bovendien ligt Serfaus op een zonneplateau. De noordkant van de Alpen zijn in iig een stuk onstabieler qua weer. En dat kan ik echt bevestigen na ongeveer 50 vakanties in Oostenrijk te hebben doorgebracht.
oh ik doe nog leuke vakantietips op hier! Ik heb ineens toch zo'n zin in Oostenrijk!! TS wat vinden jullie van de risico's van wandelen met de rugdrager? De laatste keer dat we hem gebruikt hebben,zoonlief was toen bijna 3, is mijn man lelijk gevallen. Mijn man had een heel geschaafd been en blauwe knie en zoontje had een lelijke schaafwond aan de zijkant van zn hoofd. Ik was hier eigenlijk zo van geschrokken dat we het ding in de kast hebben opgeborgen en niet meer gepakt hebben. Wat zou veiliger zijn in de bergen,een framedrager of een ssc? Een ssc is zachter natuurlijk maar je blijft meer in balans denk ik, je gaat minder gekke houdingen aannemen
Butchke: Ik hoor meestal niet de meeste zonnige verhalen uit Tirol, maar misschien heb ik het wat deze regio betreft mis. Zo te lezen wel. Cowgirl: Het risico met kinderen in de bergen is er natuurlijk altijd, ook zonder kinderen in de bergen. Wij namen al nooit risico's wat betreft het weer, van de paden af en zodra ik me niet meer veilig voel gingen we altijd terug. Dit zal nu alleen maar eerder zijn door de kids. Een ssc lijkt me stabieler, ze zitten dichter bij je. Aan de andere kant lijkt me dat zo'n frame nog het e.e.a. opvangt maar of dat ook zo is... is gewoon het gevoel erbij. Hier op de Veluwe voel ik me in ieder geval heel veilig met de rugdrager en zoonlief wil niet erg graag in de ssc aangezien hij dan niks ziet na een half uur begint hij te spartelen op mijn rug.
Je moet idd geluk hebben met het weer... het blijft tenslotte noord-Europa en de Alpen. Echter het slechte weer komt vaak vanuit het noord-westen. Zit je aan de noordkant van de alpen (Vorarlberg, Noord-tirol en Salzburg), dan botst zo'n lagedrukgebied tegen de alpenhoofdkam aan, waardoor het daar langduriger kan blijven regenen. Maar ik moet zeggen dat wij tot nu toe nooit langer dan een dag of 2/3 regen in onze zomervakanties hebben gehad (we gaan meestal 10-14 dagen). Er zijn ook jaren bij geweest dat we 14 dagen snikheet en droog weer hebben gehad. De slechtste weerservaringen hebben we in het Vorarlberg (west Oostenrijk). Gunstig in de winter, maar in de zomer heeft dit inderdaad niet de voorkeur.