Recepten met 'eisen'

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanF2009, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanF2009

MamavanF2009 Niet meer actief

#1 MamavanF2009, 20 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2015
    Omdat ik hier waarschijnlijk de meeste reacties kan krijgen plaats ik mijn vraag hier:
    Ik moet voor mijn gezondheid anders gaan eten en ik zoek nu goede, lekkere, makkelijke en voedzame recepten waar ik ook nog van kan aankomen.
    Wel met een paar eisen:

Suikervrij
    Glutenvrij
    E-nummervrij (en ik bedoel dan kunstmatige E-nummers)
    Zoveel mogelijk zuivelvrij (zure zuivel is prima)
    Zoveel mogelijk vrij van dierlijke eiwitten

Ik ben zelf even helemaal blanco, wie heeft goede tips?

2. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waarom moet je zo gaan eten? Want dit is wel erg streng en zeer beperkt.

E-nummer vrij is overigens niet mogelijk, in letterlijk alles zitten E-nummers. :)

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    quinoa salade zou kunnen? Is lekker zomers. quinoa lijkt op graan maar is het niet. Het is heel voedzaam. Voor quinoa salade kook je het en dan doe je er allerlei groentes en pitjes etc bij. Aanmaken kan met olijfolie en azijn enzo. Ik vind het lekker om er geitenkaas bij te doen, maar weet niet of je dat mag.

Mag je ei? Dan zou je een quiche zonder bodem kunnen maken. Dan heb je een (in jouw geval) groentevulling (je zou er noten bij kunnen doen), die doe je in een ovenschaal en dan giet je er een mengsel van 4 eieren en creme fraiche overheen. Je kunt in het ei-mengsel lekker zout/peper en kruiden doen.

Als je wel moet aankomen zou je als snack ook noten kunnen nemen. Sowieso goed voor alle spoorelementen.

4. MamavanF2009

Nah vooruit, kunstmatige E-nummers dan ;)
    Ik maak te weinig maagzuur aan waardoor ik allerlei klachten heb waar je echt niet vrolijk van wordt.
    Lang verhaal, veel uitleg voor nodig maar dat past niet echt binnen dit topic.
    Moet nu zó eten dat ik weer voldoende maagzuur ga aanmaken en daar is dit voor nodig.
    Niet voor altijd overigens maar voor nu wel :)

En dankje voor de tip Rosao, klinkt lekker :)

5. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Wij eten veel vers.

Bijv. Courgettine met pesto en tomaatjes uit de oven, pesto maak ik dan zelf.
    Groentesoep van pompoen, pastinaak, wortel, even bakken, dan bouillon erbij, laten koken en dan pureren. Is ook lekker als lunch.
    Lasagne met courgette bladen, saus lekker simpel, beetje gehakt, tomaten knoflook.
    Quinoa salade, quinoa even koken met wat bouillon, komkommer tomaatjes avocado en geitenkaas, stukje zalm ernaast.
    Groente uit de oven, pompoen, knolselderij/pastinaak, zoete aardappel/roseval aardappels, allemaal in de braadslede met wat Italiaanse kruiden en olijfolie, lamskoteletje erbij en bij het serveren wat geitenkaas erover.
    Quinoa met bietjes en feta.

Wij bakken ook zelf brood, kopen meer bij molen. Wat kruiden en olijfjes erdoorheen en in de oven. Is echt heerlijk!
    Bananenbrood met dadels en noten is ook heerlijk.

6. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Hou er wel rekening mee dat als je voor langere tijd glutenvrij eet je lichaam geen gluten meer kan verdragen. Hoe lang weet ik niet precies maar na die tijd zit je er dus aan vast.

E-nummers zijn makkelijk te vermijden door geen pakjes en zakjes te kopen maar alles zelf vers te maken. Dan heb je een groot deel van je eisen mbt gluten ook te pakken.
    Zuivelvrij heb je bijvoorbeeld plantaardige boter ed voor.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet alle recepten hier zullen kunnen, maar je kunt er ws een hoop wel gebruiken:
    Wat maakt Suzette nu?
    Voedzo - Eten zonder suiker - Alles over suikervrij - zuivelvrij en biologisch eten

8. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    glutenvrije pasta met spinazie en veganistische pesto (pijnboompitjes, basilicum, olijfolie en knoflook door elkaar stampen, eventueel klein beetje parmezaanse kaas)

bonensalade: chilibonen of kidneybonen met paprika, erwten en tomaat mengen en even opwarmen. Guacamole erbij maken (avocado prakken met tomaat en knoflook en een chilipepertje eventueel) en erbij eten. Kan met glutenvrije wraps en creme fraiche, hoeft niet.
    Beetje groene sla erbij is ook lekker.

'sushi-salade': groene sla, zalmfilet in stukjes, nori-vellen (mag je die?) in stukjes, komkommer, avocado. Allemaal husselen en wat sojasaus en sesamzaadjes erdoor.
    Kan ook met tonijn of met een omeletje.

Ik ga nog even nadenken voor meer tips.

9. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lijkt me behoorlijk pittig (en pijnlijk).

Met zo'n strenge beperkingen lijkt het mij niet onverstandig om een diëtist in te schakelen. Al weet ik helaas uit ondervinding dat een goede vaak heel moeilijk te vinden is.

Heel veel succes in elk geval, dit in combinatie met een zwangerschap lijkt me erg zwaar. En sorry dat ik niets nuttigs te melden heb. ;)

10. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Oh, oeps... Zie nu pas dat je zwanger bent. Dan de vis uit de sushisalade alleen maar bij de visman halen op de dag zelf ;) (sowieso is dat het lekkerst natuurlijk)

Oh, wat we hier ook vaak eten: zalmpakketje uit de oven: een zalmmoot per persoon inwrijven met wat olijfolie. Dan lekkere groenten erbij, bijv. worteltjes en peultjes, of courgette en het hele pakket in aluminiumfolie in de oven. Eventueel glutenvrije pasta erbij, maar wij eten het vaak zonder bijgerecht.

11. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Alles vers, zelf sausjes maken van groentes e.d. Tegenwoordig zijn er steeds meer glutenvrije (maar dure) producten verkrijgbaar, ook gewoon bij de normale supermarkt.

Ik dacht eerst paleo dieet, maar dat is juist wel dierlijke eiwitten...maar misschien dat je daar wel wat dingen uit kunt halen, of zoeken op paleo vegetarisch/veganistisch dieet...

lastig hoor, zoveel beperkingen, maarja als het beter voor je is, dan kun je niet anders.
    Misschien kun je hulp zoeken bij een dietist ofzo die samen met jou een dieet op zet met dingen die je WEL mag.

succes!

12. MamavanF2009

Super, dankjewel, zijn al heel fijne tips!

Ik heb net iemand gemaild die vanuit natuurvoeding werkt, soort dietiste want ik denk inderdaad dat dat ook niet onverstandig is.
    Benieuwd wat zij voor me kan betekenen maar met deze tips kom ik al een heel eind.

Nog een vraag over brood bakken; glutenvrij brood is vaak zo vast en droog, hoe kan ik dit toch luchtig krijgen?
    Vind dat vaste niet zo lekker :/

13. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    glutenvrije pasta met tomatensaus. Paprika (of welke groenten je lekker vindt door de saus, kan ook met prei bijv), ui en knoflook bakken. Tomaat erbij, eventueel tomatenpuree.

14. MamavanF2009

Thnx!!!

Wat zouden jullie in dit geval voor ontbijt en lunch doen?
    Ik ben gek op brood maar dat kan dus niet meer en ik wil ook wat variatie.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Je kunt niet een poosje glutenvrij eten...het is of niet of voor altijd.

Sowieso is gv en suikervrij een moeilijke combi

16. Islah

Islah Niet meer actief

Niet alle e-nummers zijn slecht, tomaat bevat ook een e-nummer.

17. MamavanF2009

Ik heb het met tijden al geprobeerd maar het maakte voor mijn klachten geen verschil.
    Dus weer met gewoon brood begonnen maar na verloop van tijd gaat dat toch weer mis.
    Maar op de lange duur zal ik het wel moeten blijven doen denk ik ja.
    Het ging mij meer om zuivel- en dierlijk eiwitvrij dat na verloop van tijd weer langzaam mag :)

18. MamavanF2009

Daarom zei ik al; geen kunstmatige e-nummers :)

19. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ken je www.glutenvrij-lepoole al?
    Ik bak rimboebrood (zit overigens wel suiker in) en dat is volgens mijn zoon erg lekker brood. Ik vind het niet heel erg droog.

Het is trouwens onzin dat je na lange tijd glutenvrij geen gluten meer kan eten. Als je het langzaam aan opbouwt is dat probleem.

Er zijn ook verschillende facebook groepen over oa glutenvrij eten.
    Op Glutenvrije recepten staan ook heel veel glutenvrije recepten.

Als je van producten wil weten of er gluten en bijv lactose inzit kan je ook Livaad: de electronische database van Glutenvrije producten raadplegen. Een database met producten waar geen gluten inzitten.

Als je meer info wil mag je me altijd pb-en.(mijn zoon heeft coeliakie en eet glutenvrij en heeft ook lange tijd lactosevrij moeten eten)

20. Islah

Islah Niet meer actief

Ok, in de OP las ik namelijk e-nummervrij.

Deel Deze Pagina