spinazie

Discussion in 'Voeding' started by juffie roos, May 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    Ik heb spinazie gekocht (van die deelblokjes uit de diepvries)
    Nu vroeg ik me af of ik dat onze kleine man ook mag geven met aardappeltjes erbij....
    Kan ik het dan gewoon in de magnetron opwarmen en dan met een aardappeltje prakken?

2. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

Apr 23, 2010
    4,523
    0
    0
    NULL
    NULL
    waarom niet? let wel, spinazie is nitraat rijke groente, dus max 2x pw geven!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Eens :D!

(al zou ik het persoonlijk liever even laten ontdooien en in een pannetje warm maken, wij zijn geen fan van de magnetron namelijk)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar die deelblokjes zijn reuzehandig!
    Natuurlijk wel de gewone spinazie nemen. Alacreme is niet geschikt voor babies.

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mijn kinderen vond het alle 2 super lekker en nu nog met puree en vissticks
    deed er voor hun toen ze nog erg klein waren een gekookt of roer eitje bij

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Als het de basic versie is, geen probleem.
    Die ala creme, liever niet..

7. fafje

fafje Niet meer actief

ik doe het in een pannetje met een beetje water...hij vond het hier heerlijk!

8. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    super!! en inderdaad handig vanwege de blokjes...
    Opwarmen kan idd ook...ga het gelijk proberen.
    Je kunt het zeker niet invriezen daarna omdat het spinazie is???

9. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

Apr 23, 2010
    4,523
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee, daarna opnieuw invriezen wordt niet geadviseerd voor kinderen onder de 4 (?) jaar.

10. Jasminum

Jasminum Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    1,088
    0
    0
    Vanaf wanneer mogen ze eigenlijk spinazie eten? Lijkt mij ook wel érg handig... Deelblokje in de pan, aardappeltje erbij et voila!:D

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zoals iemand anders al zegt, daarna maar niet meer invriezen idd. Maar heeft toch ook geen meerwaarde? Waarom pak je de hoeveelheid die je wil niet gewoon uit de vriezer wanneer je het wil geven? Das toch veel makkelijker dan verwarmen, afkoelen, invriezen en weer openieuw verwarmen?

Spinazie mag gewoon vanaf 6 maanden.

12. eefje85

eefje85 Bekend lid

Dec 28, 2009
    592
    4
    18
    Ik geef het ook... lekker, snel en handig! Met aardappeltjes en een geprakt eitje. Als manlief avonddienst heeft, eet ik het zelf ook :D

13. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Jun 11, 2007
    1,883
    0
    0
    juf bovenbouw
    Noord-Brabant
    even nog een aanvulling: je mag spinazie altijd maar 1x verwarmen. Dus opnieuw invriezen kan dan sowieso niet ;)

Heeft ook iets met die nitrieten die dan nitraten worden te maken... (of andersom, dat kan ook ;))

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een eitje mogen nog niet alle kindjes voor een jaar hebben. Is vrij allergie gevoelig namelijk.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor niemand, ook boven de 4 jaar.

17. E1982

E1982 Bekend lid

Feb 17, 2009
    971
    0
    0
    Het opnieuw verwarmen (dus vanuit de koelkast) van nitraatrijke groenten wordt idd niet geadviseerd onder de 4 jaar.

Opnieuw invriezen van eerder bevroren etenswaren is sowieso niet goed.

Wij gebruiken ook de deelblokjes (3 ongeveer), samen met pasta of aardappel. Ze smult er heerlijk van. Heb sowieso altijd een voorraadje diepvriesgroenten. Vol vitaminen en gemakkelijk.

18. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

Apr 23, 2010
    4,523
    0
    0
    NULL
    NULL
    en dat advies is achterhaald, aldus een studie uit 2005 (zelfs voor kinderen ouder dan 1, blijkt nu!).

Nitraatrijke groenten kunnen een tweede keer worden opgewarmd als ze na de eerste keer binnen enkele uren zijn gekoeld en koud genoeg zijn bewaard. Dit in tegenstelling tot de lang geldende opvatting dat opwarmen altijd te veel nitriet zou opleveren, wat een gevaar voor de gezondheid kan zijn. Voor volwassenen kan het twee keer per week eten van nitraatrijke groenten geen kwaad. Alleen voor zuigelingen geldt dat zij beter geen nitraatrijke groenten kunnen eten.

Lang werd aangenomen dat het opwarmen van nitraatrijke groenten een aanzienlijke stijging van nitriet zou opleveren. Uit diverse onderzoeken blijkt dit niet zo te zijn als de groente snel wordt afgekoeld en bewaard in de koelkast (4-7 ºC). Het eerdere advies stamt nog uit de tijd dat de kwaliteit van de koelkasten niet zo goed was. Uit voorzorg was het advies om nitraatrijke groenten niet op te warmen toen valide. Een herbeoordeling van de al bestaande gegevens en de beschikbaarheid van goede koelkasten zijn reden het oude advies te wijzigen.

dit zijn andere adviezen mbt nitraatrijke groente

* Nitraatrijke groenten niet samen eten met vis, schaal- of schelpdieren.

* Babys jonger dan zes maanden sowieso geen nitraatrijke groente geven.

* Niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groente eten.
    * Kinderen jonger dan één jaar geen opgewarmde restjes nitraatrijke groente geven.

19. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ah je bent me net voor. :) Bedankt!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ken dat onderzoek.
    Maar hoe vaak wordt iets dat al eens is opgewarmd inderdaad weer echt snel gekoeld? Maar al te vaak staat het eerst een poosje op het fornuis of het aanrecht, voor het uiteindelijk in de koelkast belandt. Tel daarbij op dat veel koelkasten in Nederland niet koelen tot de geadviseerde temperatuur tussen 4 en 8 graden.
    Daarom hou ik me voor de veiligheid liever aan het oude advies. So wie so omdat je eenmaal ingevroren groente na opwarmen niet nogmaals moet invriezen of opwarmen, of ze nou wel of niet nitraatrijk zijn!

Share This Page