Wie heeft een auto via private lease en waar? Goede ervaring? of juist niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door bosi333, 10 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik hoop op wat advies eigenlijk.

Altijd hebben we onze auto zelf gekocht en dat is eigenlijk ook altijd weer fout afgelopen. Heeft ons echt veel geld gekost en nooit iets opgeleverd.

Zo nu onze laatste auto zelf aangekocht. Niet een hele oude auto. Erg goed onderhouden. Duurste bezine et cetera... En onverwacht stuk gegaan ( tijdens vakantie) . Weer dure reparatie. Erg duur zelfs. Is dat het nog wel waard?

Naar private lease gekeken. Dat is wel wel pittig per maand. Maar, geen wegenbelasting, geen verzekeringskosten en ook geen onderhoudskosten. Risico lijkt veel kleiner.

Wie heeft ook een auto via private lease en hoe bevalt dit? En ook een goede tip welke maatschappij?

2. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Wij hebben private lease. Nu via leaseplan en de volgende auto is besteld (lange levertijd) via justlease.
    Leaseplan bevalt heel goed. Duidelijke info, alles makkelijk regelen online en bij vragen zijn ze goed bereikbaar.

Het maandbedrag is fors. Zeker als je je realiseert dat er met een gloednieuwe auto eigenlijk niet vaak iets mis is in de eerste 3-5 jaar. Maar voor ons is het dat waard om een mooie fijne auto te kunnen rijden zonder kopzorgen.

3. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Mag ik vragen waarom je overstapt naar Justlease als Leaseplan goed bevalt?

4. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    435
    63
    Hier twee auto's direct bij Skoda geleased en dit beviel goed. Maar 1 keer pech gehad en goed opgelost.Echter gingen deze prijzen echt enorm omhoog per maand voor een ruime auto. Wel erg tevreden over de service en alle contacten.
    Nu overgestapt naar ALD Automotive en dit is tot nu toe ook goed geregeld, lease nu een tweedehands auto uit 2019, maar zeer netjes..

5. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wij hebben een auto doormiddel van private lease bij de dealer zelf. Bevalt ons heel goed.

Ik moet er wel bij vermelden dat het een aanbieding was, waardoor het lease bedrag vrij laag is. Gangbare bedragen voor een soortgelijke auto liggen tussen €200-€300 hoger. Heel eerlijk vind ik dat niet in verhouding met wat het oplevert.

6. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Zou toch even een goed rekensommetje maken, want met lease ga je echt veel betalen.
    Stel je betaald 500eu per maand aan lease dan ben je dus 6000eu per jaar kwijt & mag je doorgaans ook nog niet eens onbeperkte kilometers rijden. Ik ben écht geen 6000eu per jaar kwijt aan wegenbelasting, verzekering & onderhoud voor de auto. Zelfs niet voor onze 2 auto's samen die beide niet nieuw maar ook gewoon 2e hands zijn uit een eerder bouwjaar.

Bedenk je dat de leasebedrijven winst maken, dus je betaald eigenlijk altijd teveel/meer dan als je een auto zelf koopt ;)

Edit: kan je dus beter zelf een potje wegzetten van die 500eu per maand bijvoorbeeld & daar al je vaste autokosten en onderhoud uit betalen. Weet bijna zeker dat je dan echt geld over gaat houden, zeker als je de termijn van een leasemaatschappij aanhoudt van minimaal 2/3 jaar.

maartje84, Nellie4 en Loufoque vinden dit leuk.
  7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Je moet niet de afschrijvingskosten op auto’s vergeten, dat is best fors in een bepaalde categorie. Neem je genoegen met een oudere auto die al iets goedkoper is, dan kan het minder worden, maar dan is het risico op hogere onderhoudskosten weer aanwezig.

8. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Klopt, al is het wel mega afhankelijk van hoeveel km je per jaar rijdt met die afschrijving. Die voel je namelijk niet direct in je portemonnee maar pas op het moment dat je de auto wilt inruilen/verkopen. Er van uitgaande dat TS geen 10 duizenden kilometers per jaar rijdt valt dit dus wel mee in hoeverre je direct last hebt van de afschrijving. Bij een leasebedrag betaal je de afschrijving dus wel direct uit je portemonnee & heb je dus niet eens een restwaarde waartegen je nog kan verkopen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier was leasen voor ons 5 jaar lang veel goedkoper dan diezelfde auto zelf kopen en onderhouden + natuurlijk afschrijving. Maar de huidige lease-opties zijn allemaal veel duurder dan ons oude contract (en dan zouden we er qua auto juist iets op áchteruit gaan), nu loont het voor ons dus niet meer.

10. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Hier een hele fijne ervaring met flexautolease. Altijd goed meegedacht met ons, veel is mogelijk en ook schappelijke prijzen. Ook een keer een ongeluk gehad; direct vervangend vervoer en goede check up hoe het ging

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Bedankt voor jullie informatie en ervaringen.

We moeten inderdaad even goed kijken wat we gaan doen.

Onze vaste garage kunnen we ook eens benaderen of ze misschien beplaade aanbiedingen hebben.

We rijden inderdaad niet heel veel. Precies zou ik moeten opvragen want dat hielden we altijd bij.

Ik zal de aanbieders die hier voorbij komen ook eens bekijken.

12. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.308
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik heb een private lease via de seat dealer. Een seat Ibiza voor 330 euro per maand, 15.000 km per jaar. Ik vind het ideaal , maar is ook wel een bepaalde luxe. Je betaalt uiteindelijk best een bedrag maar bij pech of problemen hoef je niks te betalen en na 24 uur vervangend vervoer. Waar je ook naar moet kijken is de levertijd. Ik heb uiteindelijk bijna een jaar moeten wachten op mijn auto.

13. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Andere (grotere) auto, werd door Leaseplan niet aangeboden.

Martini vindt dit leuk.
  14. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Wij wilden een auto leasen via de anwb, want vrienden hebben daar positieve ervaringen mee. Maar dezelfde auto leasen via de dealer zelf, was toch nog 40 a 50 euro per maand goedkoper, dus daar voorgegaan. Wij krijgen de auto volgende maand. Is wel onze tweede auto, voor lease gegaan, omdat we ook net nog een andere auto zelf hebben gekocht.

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Met de huidige inflatie valt dat reuze mee. Wij hebben eind 2021 een jonge occasion gekocht en nu 30000km en bijna 2 jaar verder gaat hij pas afschrijven. Wij hebben ook private lease overwogen, maar wij vonden het te duur, ook in vergelijk met dezelfde auto zelf nieuw kopen.

16. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Let ook op of de leasemaatschappij het keurmerk private lease heeft.

bosi333 vindt dit leuk.
  17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of je er wat aan hebt maar op de site van de anwb kan je uitrekenen wat de verschil met kosten is wanneer je een bepaalde auto koopt en wanneer je hem least.
    In mijn geval zou ik ruim €100 per maand duurder zijn wanneer ik zou leasen ten opzichte van die auto zelf kopen. Komt bij mij o.a. omdat ik veel kilometers maak.
    Het klinkt allemaal mooi maar je moet het maandelijks wel op kunnen hoesten. Ik kan persoonlijk geen €400 per maand kwijt aan leasen. Ik koop de auto zelf en spaar in de loop van de jaren voor een vervanger. En ik leg dan niet maandelijks €400 of meer op zij maar wat ik op dat moment over hou. Af en toe een meevaller van de belastingdienst spaar ik op enz.
    Dus voor mij zou leasen al geen goed plan zijn.
    En komen er belastingtechnisch ook niet nog kosten bij ?
    Staat me zoiets bij. Dat dat leasen ook op een bepaalde manier meegerekend of belast wordt?

Jess93 en Chillin vinden dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Wij hebben 2x een lease auto gehad. Beviel op zich prima, maar de laatste keer bij inleveren "vonden" ze wel veel schade. Als in 300 eigen risico per schadegeval. Tja en dan kun je lullen als Brugman. We hebben het er maar bij gelaten, maar was best een domper. Hadden zelf ook alles nagelopen en konden zelf 1 plek vinden. Zij vonden er 5 dus mochten we nog even 1500 euro aftellen.

Verder kan het vooral uit wanneer je een kleine auto rijdt en weinig km maakt

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Nee dat is niet zo bij privé lease.

20. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Wij hebben een elektrische auto in de private lease. Hele ruime auto voor 300 euro in de maand (na teruggave subsidie). Komt verder niets mee bij omdat we hem met de zonnepanelen kunnen laden. Voor ons dus heel gunstig. De gekochte diesel auto kost een heel stuk meer in de maand. Wel drie jaar terug afgesloten dus ik weet niet wat de huidige prijzen zijn.

bosi333 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina