En alles wat er bij hoort. Ik heb al langer interesse in het beroep lijkenverzorging maar bleef eigenlijk op een laag pitje staan en mensen verklaarde mijn voor gek. Nu zag ik gisteren in het programma Drekwerk wat het werk nu precies inhoudt en nu lijkt het mijn nog mooier om te doen. Waarom, tja het beroep lijkt mijn gewoon erg mooi en dankbaar om te doen. Ik heb een sterke maag en kan veel verdragen. Het lijkt mijn erg mooi om dierbare van de overleden persoon een mooi afscheid te geven en daarbij hoort het verzorgen van het lijk ook bij. Wassen, aankleden en mooi maken zou ik prima kunnen. Natuurlijk zul je ook vieze dingen tegen komen en losse lichaamsdelen zoals bijv zelfdoding maar ik kan dit prima aan denk ik. Ook kinderlichaampjes zouden wat moeilijker worden maar daarnaast denk ik dat je hierdoor wel anders naar het leven gaat kijken. Een lichaam verdient ook na de dood de juiste zorg, respect en het is wel iemand zijn moeder, vader, kind, opa, oma etc. Deze persoon gaat gemist worden en juist dat laatste moment samen moet mooi zijn en waardig. Ik werk graag met mensen maar ben niet echt een prater ( faalangst) Geluk is dat ik niet bang hoef te zijn dat ze gaan praten . Een lichaam is vaak enkele dagen oud bij het afscheid en het lijkt mijn zo mooi om de persoon nog net zo mooi te laten lijken als voor zijn of haar dood. Mooie passende tint, mooie kleding en eventueel haar mooi in de krul. Ik wil echter alleen dit soort werk doen en bijv geen gesprekjes voeren tijdens crematie en of begrafenis. Dit is niks voor mijn. Zoals ik al weder zij ben ik geen prater. Is hier een opleiding voor nodig of cursus , is Er werk in te vinden? Is het een lichamelijk zwaar beroep? Ik ga ivm nieuwe hernia operatie de wia in en wil na herstel een leuke passende baan zoeken. Eventueel een korte opleiding is mogelijk. Ik heb begrepen dat het veelal oproep is en dat je ook bij mensen thuis mensen moet opbaren, wordt dit van te voren gepland dus bijv in overleg nacht, avond of ochtend. Mijn partner werkt 3 ploegen dus het moet wel te combineren zijn. Sorry voor de vele vragen maar op internet kan ik weinig mensen vinden die ervaring hebben met dit werk. Vandaar hier de vraag. Wie o wie kan mijn meer vertellen over dit werk Gr. Sandra
ik kan niet op al je vragen antwoord egevn maar ik weet wel dat het zwaar werk kan zijn. bij ons in het verpleeghuis kwam er altijd iemand gewoon alleen die mensen verzorgen en dat kunnen bv ook heel dikke mensen zijn. die moet je toch omdraaien, in de zak schuiven etc. een levend persoon geeft nog wel wat mee. een dood persoon helemaal niet meer natuurlijk. je moet er wel een opleiding voor volgen voor zover ik weet van een kennis van mij. of je ook altijd moe spreken bij een dienst weet ik niet. mijn kennis "moet dat wel.
oja over de diensten. degene die ik ken had bv twee dagen dienst achter elkaar waarin hij kon worden opgeroepen. ik dacht geen strak gepland rooster ofzo. maar dat ligt misschien helemaal aan het bedrijf zelf
Doet me denken aan Drekwerk van gisteravond, met Rob Geus, heb je dat gezien? Anders even proberen terug te kijken. Ik vond het prachtig om te zien. Veel respect voor die mensen!
Idd. Terwijl mijn vriend riep, iew bah en gadverdamme zat ik vol verbijstering te kijken met hoeveel respect er wordt omgegaan met de dode. Mooi beroep ik ga even de kinkjes bekijken.
Ik lees mee. Ik loop ook al jaren met dit in mijn gedachten. En nadat ik gisteren Drekwerk heb gekeken is het weer aangewakkerd. Ik heb in de palliatieve zorg gewerkt, hele andere tak natuurlijk, maar had ook met de dood te maken. Ik heb dit werk met veel voldoening gedaan. Was heel zwaar, dat wel.. Vooral omdat je toch een band opbouwt met iemand die binnen afzienbare tijd dood gaat. Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden!
Ik lees mee, ik heb opa als oma mogen wassen en aankleden samen met de lijkverzorger. Erg mooi beroep