wie heeft een fijn dagschema voor bij vijf weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door margrete, 3 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. margrete

margrete Lid

5 mrt 2008
    10
    0
    0
    Ik wil zo graag een vast dagschema hebben. Na vijf weken rondom huis wil ik nu ook wel wat vaker afspraken maken buiten de deur. Maar de ene dag verloopt zus en de andere zo. We gaan nu uit van de fles die hij 's morgens drinkt. Meestal ergens rond zes uur, maar soms ook half acht. (We zijn dus ook ERG blij dat de kleine man (vanaf dag één) al zo lekker doorslaapt. ) Maar dan kom je dus iedere dag anders uit met de voedingen. Wie weet raadt? Een vriendin zei dat je dan iedere ochtend om bijv. 8 uur een flesje moet geven. En vanaf die fles je schema doen. Maar als z'n vorige flesje om 7 uur op is, dan heeft ie om 8 uur toch nog geen honger.......

groeten, margje

2. Nash

Nash Bekend lid

2 jan 2008
    522
    0
    16
    Ons meisje is dan 6 weken maar ik maak haar wel iedere dag rond dezelfde tijd wakker, ze komt 's nachts tussen 4 en 5 nog voor een voeding maar slaapt daarna gerust tot 10 uur! Dus maak ik haar iedere dag tussen 8 en half 9 wakker even spelen en dan weer naar bed. Je zou kunnen proberen het te rekken tot 8 uur of er voor kiezen om 7 uur bijvoorbeeld als vaste tijd aan te houden.

Misschien kun je hier wat mee, succes.

3. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Wij gingen al vrij snel met Dewi op pad, lekker stadten, winkelen, op visite en zelfs wel uit eten en weekendjes weg (met de trein, boot,bus,hotel, huisje etc.). Bij ons verliep t schema ook afhankelijk van de voeding die ze als 1e smorgens kreeg maar wij gaven haar dan onderweg gewoon haar voeding. Hier word je vanzelf heel creatief in! Ik gaf (afgekolfde) bv maar ook wel af en toe fv. Afhankelijk van waar we heen gingen kreeg ze dan of bv of fv.

Thermosflesje met kokend water mee, een zuigfles met koud water en een lege zuigfles en dan water mengen tot de juiste temp. poeder erin (in zo'n maatbakje..ideaal!), een plek opzoeken waar je kan zitten en klaar! :)

Ik ben van mening dat mede daardoor we Dewi nu nog steeds overal mee naar toe kunnen nemen. Ze eet en slaapt overal. We hebben voor 3 weken terug nog 2 uur in een restaurant gezeten en dat ging geweldig! was echt gezellig gewoon!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

Thirza heeft ook nog geen vast schema, en dus ook hier de voedingen afhankelijk van wanneer ze als eerste komt, alhoewel ik de hele dag door op verzoek voed, dus ook vanaf de eerste voeding is niet te zeggen wanneer ze gaat komen de dag door voor de andere voedingen.
    Ik ben nu op zoek naar een kolfapparaat, zodat ik voedingen af kan kolven en eventueel de fles kan geven als het me niet uitkomt om ergens te voeden, (onderweg in de trein bijvoorbeeld, of bij schoonouders thuis). Kolf nu toch al de eerste lading af vanwege krampjes en het feit dat mijn voeding zo snel en veel tegelijk toeschiet... maar dat doe ik nu nog met de hand, niet echt fijn om een flesje vol zo af te kolven...
    Ik las ergens dat ze pas vanaf een week of 15 een meer vast eet- en slaapritme krijgen en ik heb zoiets van: Thirza geeft zelf het beste aan wat ze wanneer nodig heeft, dus ik pas me wel aan. Maar goed, wel een flesje met afgekolfde melk dus voor de eventuele momenten dat ik m'n borsten niet bloot wil trekken, :-D En dan kan ik sowieso ook eens van huis af en toe... :) kan manlief de voeding op zich nemen.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik denk niet dat je van een schema kunt spreken bij een baby van 5 weken. Zulke jonge babies zijn niet in schema's te proppen en gaan hun eigen gang. Rond 2 a 2,5 maand ontstaat er meestal vanzelf een schema.

Als je perse een schema wilt dan moet je de eerste en de laatste fles op vaste tijden geven. Maar grote kans dat ze er zich tegen gaat verzetten. Als je bijvoorbeeld bedenkt dat ze om 8 uur eerste fles moet hebben, zul je zien dag ze er om 6:30 uur al naar vraagt. Ga dan maar zitten rekken, lijkt me een heleboel gestress.
    Mijn ervaring is (en van vele andere) dat het vanzelf komt. Hoe minder je ermee bezig bent hoe sneller een schema vanzelf zal ontstaan.

Succes.

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hi,

Met 5 weken hadden wij nog geen echt schema
    Wij hanteerden vanaf 6 -7 weken een vrij strak schema (nu nog steeds). Nadeel is dat je er wel rekening mee moet houden bij uitstapjes, voordeel is de voorspelbaarheid en dat hij ritme houdt.

7 voedingen = 6 overdag en één 's nachts.

Dagritme:
    8:00
    11:00
    14:00
    17:00
    20:00
    22:30
    en dan 's nachts (circa 4 uur) nog één voeding (een kleinere)

Als je een ritme wilt inbrengen dan is het belangrijk dat je elke dag consequent hetzelfde doet. Uitslapen is er dus niet bij en 'smokkelen' ook niet ;) Ik bedoel daarmee dat je een beetje dikke huid moet creëren in eerste instantie maar daarna pluk je wel de vruchten ervan. Het is gewoon een heel andere manier dan op verzoek. Voor de één werkt het ene en voor de ander het andere.
    Ik heb veel aan de boeken van Gina Ford (als richtlijn want sommige dingen gaan wel heel ver).

7. Jaimy en remco

Jaimy en remco Bekend lid

14 mrt 2008
    588
    0
    0
    Bakker Bosman
    Rijswijk Zuid-Holland
    onze knul is 2 maandjes en hebben dit schema

-6:30
    -10:30
    -14:30
    -18:30
    -10:30

eventuel snachts als iej kom krijg iej 60 cc om door te slapen tot half 7

8. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    toen ik het onderwerp van dit topic las dacht ik meteen 'jouw kleintje weet een prettig schema'. ;)

wij hebben nooit een vast schema aangehouden, bv deed ik ook op verzoek, dus dat wisselde nog wel eens. daarbij ontwikkelen kindjes zich op die leeftijd heel snel en als je net een ritme te pakken denkt te hebben, veranderd dat weer.

Ik vind zelf dat kindjes heel goed zelf aan kunnen geven wat hun ritme is. het stond mij echter nooit in de weg om mijn eigen gang te gaan. Sven sliep overal en ik had toen meer vrijheid dan nu.

Hij slaaot niet meer in de wagen, alleen in bed, dus daar moet ik nu echt omheen 'bouwen'. Toen ging ik overal maar heen zoals het mij uit kwam, hij sliep toch wel overal.

Voordeel is daarvan wel dat als we weg gaan en een reisbedje mee nemen, we hem overal kunnen laten slapen.

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, onze meid is nu 1 maand oud en ik snak naar een beetje regelmaat qua voedingen.
    Als ik een dagje weg wil, of een afspraak wil maken...is het heel irritant als je niet weet hoelaat de voeding is. Ik kan wel een afspraak maken om 11 uur, maar als ze rond die tijd voeding nodig heeft, ga ik niet met haar 3 kwartier in de auto rijden.
    Ik vind het helemaal niet erg om ergens in een stad voeding te maken, heb het ook altijd bij me. Maar ik vind het wel erg als ik te laat op afspraken kom, omdat ik niet uitkom met haar voeding.

10. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    Ik begrijp het helemaal ...
    wij hebben ook nog niet echt een strak schema voor de voedingen..
    wel ongeveer maar echt vaste tijden nog niet ..
    bij Esmee hangt het af van de nachtvoeding.. ze krijgt meestal rond een uur of 23.00 / 23.30 haar laatste voeding maar laat haar wel slapen voor de volgende voeding en soms komt ze pas tegen een uur of 06.00 maar soms ook 08.00. en van die tijden bereken ik de rest van de dag , om de 4 uur.. wil haar ook niet snachts wakker maken voor een vaste tijd want als ik haar wakker moet maken dan eet ze bijna niks , paar slokjes en valt ze weer in slaap , wacht gewoon tot ze het aan geeft..

11. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen

Je kan er dan ook voor kiezen om 50/50 te doen....je geeft de voeding iets vroeger en komt dan (misschien) iets later (ipv veel te laat). Daar komt bij dat je toch in de meeste gevallen altijd wel kan zeggen 'sorry dat ik wat later ben hoor maar de kleine had honger!'....kan me niet voorstellen dat iemand dat niet begrijpt!

Deel Deze Pagina