Wie heeft een geplande keizersnede gehad?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Assje, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Bedankt voor alle verhalen :) Juist goed om zowel positief als negatief te horen, want het pakt natuurlijk voor iedereen anders uit.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Nou, sorry, maar dit schiet me echt in het verkeerde keelgat hoor. Het kan ook gewoon heel erg verschillen. Ik heb 2 keizersnedes gehad, de eerste keer heb ik pijn gehad, niet normaal, heb 10 dagen platgelegen, waarvan de eerste met veel morfine, waardoor ik mijn kindje niet eens bewust kon mee maken. De tweede keer was ik na 2 dagen thuis en kon ik (rustig aan) alles weer doen. Geen centje pijn gehad en alleen de eerste dag paracetamol.
    Het heeft dus echt niet alleen met je pijngrens te maken hoor, er spelen veel meer factoren mee. Vind dit wel heel makkelijk om te zeggen.

3. topper12

topper12 Niet meer actief

Ik zou in eerste instantie een geplande keizersnede krijgen, naar dochterlief dacht daar anders over :D Dus wel gebroken vliezen en weeen gehad. Vond de ks persoonlijk meevallen, zag meer op tegen het infuus (tsja das ook zo'n giga-ingreep ;) ). Vond het alleen jammer dat ik haar pas na 2 uur weer kon zien, dankzij foutje van ziekenhuis (zh heeft nu nieuw beleid n.a.v. mijn klacht).

Het herstel was pittig maar vond het qua pijn te doen. Duurt alleen langer voordat je weer echt fit bent :( Enne wat autorijden betreft: bel even je verzekering want ik was de eerste 6 weken niet verzekerd!!!

Succes en hopelijk valt het je mee!

4. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Spannend joh!
    Maar ik vond het wel een super idee dat ik op een bepaalde datum zeker weten onze dochter in mijn handen zou hebben.

Het was een geplande, maar toch nog ongeplande ks.
    Mijn dochter is 6-1 geboren, terwijl 7-1 de planning was, maar ze kondigde zich eerder aan.:D
    Maar ik heb geen weeën gevoeld, wel waren mijn vliezen gebroken.
    Ruggeprik was niet prettig, maar neem je voor lief.
    De ks zelf vond ik echt reuze meevallen, maar ben niet bang aangelegd.
    Ze zeggen dat het toch wel een hele zware buik ok is, maar kan dat achteraf gezien in mijn geval echt niet begrijpen.
    Wel was ik de eerste dag aan bed gekluisterd, doordat ik heel erg vloeide en mijn katheter en infuus moesten blijven zitten.
    De tweede dag kon de katheter en het infuus eruit, toen ben ik ook gelijk van alles rustig aan gaan doen, mee verzorgen, uit bed, douchen etc.
    De derde ochtend mocht ik naar huis en toen stond ik 's avonds op het gemakje al de was op te hangen, kon niet tegen dat stil zitten.
    En ja je buik doet pijn, maar ik denk dat je onderkantje precies hetzelfde aan kan voelen naar een vaginale bevalling.

Maar zo zie je dat iedereen het anders ervaart.
    Ik denk dat je heel goed uitgerust erin moet gaan.
    Goed uitgerust=vaak ook een beter herstel.

En inderdaad 6 weken geen auto rijden, je bent niet verzekerd.
    Dat is balen hoor, want ik had al veel eerder voor mijn gevoel auto kunnen rijden, maar dat mocht helaas niet.

5. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zal morgen mijn verzekeringsvoorwaarden er eens bij pakken, want ik vraag me af of dit echt in de polisvoorwaarden staat. In de brochure van het ziekenhuis die ik heb meegekregen staat 2 weken niet autorijden. Er gonst op internet vaak dat het niet mag van de verzekering,maar ik kan nergens expliciet polisvoorwaarden vinden waarin staat dat het niet mag.

Ik heb 2 keizersnedes gehad. De eerste was een spoed ks. ruggenprik niet gevoeld, want die werd gezet tijdens een wee. De ks was een emotionele rollercoaster, maar lichamelijk viel het mee. Ik was achteraf in de verkoeverkamer erg misselijk en heb ook overgegeven. Herstel ging redelijk goed, maandagavond geopereerd, tot woensdagochtend catheter en infuus gehad (infuus ivm toedienen ijzer), daarna naar het toilet geweest en gedoucht. Elke dag gaat het beter, je gaat echt snel vooruit. Ik moest mezelf afremmen toen ik eenmaal weer thuis was.

2e vorige week, dit keer gepland. Ruggenprik voelde ik even, maar ik moet zeggen dat infuus inbrengen pijnlijker was. (daar heb ik nu nog een blauwe plek van, 10 dagen na dato) Ik reageerde dit keer erg heftig op de ruggenprik, bloeddruk zakte erg snel, waardoor ik erg misselijk werd. Dit had ik van tevoren wel aangegeven, want vorige keer dus overgegeven achteraf. Ze diende snel een middeltje toe, maar kon niet voorkomen dat ik toch moest kokhalzen. Aangezien ik nu nuchter was, kwam er niets mee, maar je voelt je er niet echt prettig bij. In de verkoever ging het dit keer wel goed. De 2e keer mocht ik ook mijn bril ophouden, ik heb vrij slechte ogen en wilde mijn kind wel goed kunnen zien. Er was niemand in de ok die dit een probleem vond gelukkig. Herstel verliep ook weer vrij vlot, vrijdagochtend geopeerd, zaterdagochtend katheter en infuus eruit. Die middag zou ik mogen douchen, maar ik voelde me vrij zwak, dus dat heb ik verschoven naar de volgende dag. Toen kon ik zelfstandig gaan douchen. Ook dit keer moet ik me weer inhouden, maar het is voor de wond echt beter dat je niet te zwaar werk doet. Niet stofzuigen, niet hoog reiken en dan iets optillen etc. Beter nu een beetje rustig aan doen zodat de wond mooi kan herstellen dan nu teveel doen en in de toekomst er nog last van hebben.

6. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Misschien een hele domme opmerking hoor, maar ik vraag me af hoe het zit met die catheter en het vloeien. Ik nam aan dat je net als bij een gewone bevalling gewoon vloeit, omdat er toch een gat in je baarmoederwand zit vanwege de placenta. De folder is niet erg duidelijk hierover maar er staat wel tussen neus en lippen door 'vloeien' vermeld. Beetje nalezen in topics hier bevestigde mijn vermoeden.

Alleen, met een catheter kun je toch helemaal niet gemakkelijk ondergoed aan? En als je niet uit bed kunt, dan kun je toch nooit goed kraamverband verschonen? Vast heel stom om me daar druk over te maken, maar ik heb een heel nare ervaring met ziekenhuisopname en een po en heel veel troep :) dus ik zit hiermee echt te puzzelen.

7. judithvdc

judithvdc Bekend lid

1 dec 2010
    836
    0
    0
    Gelderland
    Het vloeien verschilt echt heel erg per persoon. Ik heb 2 dagen kraamverband nodig gehad en kan het sinds dag 4 af met een inlegkruisje. Dus ik vloei maar heel weinig. De eerste dag had ik de ruggenprik en de catheter nog. Toen lag ik op een celstofmatje en er lag een kraamverband los tussen mijn benen. Ik werd toen verschoont door de verpleging. Toen de ruggenprik werd uitgezet op dag 2, werd ook de catheter verwijderd en kon ik mezelf verschonen. Ik heb wel extra zwangerschapsonderbroeken laten halen (van die hele hoge) zodat ik geen elastieken rand van mn onderbroek bij m'n wond zou hebben. Vind dit echt ideaal!

8. miran336

miran336 Fanatiek lid

Mijn eerste bevalling is na 26 uur een keizersnede geworden. De 2e keer heb ik een geplande keizersnede gehad.

Mijn ervaring met een geplande keizersnede is dat ik er makkelijker van herstelde. De ruggeprik was dezelfde avond nog uitgewerkt en ik kreeg morfine via infuus. De volgende dag ben ik overgegaan op paracetamol en toen bleek dat daarmee de pijn goed te bestrijden was mocht mijn infuus er uit, en ook mijn catheter. Vanaf dat moment kon ik weer uit bed om naar het toilet te gaan. Eerst op een po-stoel naast mijn bed en toen dat goed ging naar het toilet. De dag na de keizersnede ben ik nog lekker in bed gewassen door een verpleegster en de volgende dag ging ik lekker douchen.

Vloeien; je vloeit na een keizersnede over het algemeen minder omdat de placenta goed in zijn geheel verwijderd is tijdens de operatie. Het kan soms wel voelen alsof je veel vloeit, dat komt dan vaak doordat je de eerste dagen in bed ligt. Het bloed blijft dan als het ware in de baarmoeder staan en kan even stollen. Wanneer je dan in beweging komt of even uit bed mag dan voelt het net alsof je ineens heel veel bloed verliest. Ik heb niet lang gevloeid. Een catheter en een onderbroek gaan heel goed samen. Het slangetje van de catheter komt dan onder langs je broekspijp eruit en de zak hangt aan je bed. Ik kreeg van het ziekenhuis van die (charmante) netbroekjes aan, en die vond ik heerlijk zitten.
    Na een week kon ik alweer stukjes lopen en verzorgde ik mijn zoon al heel veel zelf.

9. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Ik heb na de ks 2 dagen idd op een celstofmatje gelegen zonder onderbroek en verband gewoon tussen mijn benen , kan me ook nog herrineren dat ik bijn niet gevloeid heb , pas toen ik voor het eerst ging lopen en douchen kwamen er wat kleine stolseltjes maar voor de rest niks hoor .

Liefs edith
    Mama van mees*

10. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik heb twee van die super hoge mee en voor de rest heb ik tailleslips gehaald in twee maten groter dan ik normaal draag zodat ze extra hoog zitten en niet knellen. Heb begrepen dat de incisie boven het schaambeen komt en zo laag draag ik mijn ondergoed sowieso nooit.

Op een matje lijkt me echt vreselijk zeg :$ Ik ben nogal zwaar, lijkt me dan echt een enorme knoeiboel worden. Kan me dan ook een stuk beter voorstellen waarom iedereen zo opgelucht is als ze na 1-2 dagen kunnen douchen!

11. Dinkie

Dinkie Actief lid

4 okt 2008
    122
    0
    0
    Beste Assje,

Het komt allemaal goed hoor;)!

Ik heb in januari een geplande ks gehad omdat onze tweeling beide in stuit lagen.
    De ruggeprik viel mij tegen, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik niet goed genoeg voorover kon buigen met 2 kids in m'n buik!
    En de eerste dagen zijn lichamelijk ook niet makkelijk, maar dat heb je bij de meeste gewone bevallingen ook hoor!
    Verder is het herstel van mij heel snel gegaan, ik had erop gerekend dat ik langer in de lappenmand zou zitten.
    Het viel me allemaal dus niet tegen, maar ook niet altijd mee. Mocht ik nog een 3e krijgen, dan zou ik het eerst zonder ks willen proberen:).

Maar hoe je het ook wend of keert.....bevallen doet pijn! En iedere bevalling en ervaring is anders. En zo is het ook bij keizersnedes!

Het belangrijkste is dat jij en je kindje straks allebei gezond en blij weer lekker thuis zijn! Heel veel succes!

Deel Deze Pagina