Een beetje late reactie van mij Maar dat mag hoor, de hypotheek is 143.000 en is een half jaar geleden bij de Rabobank afgesloten. Maar hij verdient wel meer dan jouw vriend (als je het over bruto had) en dit was dus de max.... Werkgever heeft een verklaring ingevuld. En rest van het huis is met eigen geld betaald, weet niet of dat er wat mee te maken heeft gehad. Ik heb geen hypotheek voor dit huis, aangezien ik zelf nog een hypotheek heb van een appartement wat al jaren te koop staat.
Er is gekeken naar de jaaropgaves van de laatste 3 jaar en op die manier konden we dus gewoon een hypotheek krijgen.
Wij hebben dit ook gedaan.. Met t loon van mijn vriend 33000 konden we max 107.500 lenen ( 2 jaar terug, met mijn loon erbij 185.000 maar dit wilden we niet) huis gelukkig kunnen kopen voor 97.500 ( +alle bijkomende kosten kwamen we op die 107.500) Eigenaren zijn voor ons ver gezakt in prijs(na een jaar proberen).. Omdat we maar die 97.500 konden uitgeven aan een huis.. Hun hadden in 3 jaar tijd 2 kijkers gehad...
Helaas, meid. Stufi wordt niet gezien als inkomen. Daarnaast: als je straks na je studie op zoek gaat naar werk, heb je in het ergste geval ook niet direct inkomen. Wil je dat risico lopen en hoe denk je dat inkomensverlies op te vangen? Naar wat ik heb gelezen in dit topic denk ik dat je er wel vanuit kunt gaan dat je geen 160.000 euro kunt lenen. Ik denk ook dat sommige positieve reacties van enkele dames hier ook wel gebaseerd zijn op ervaringen van ong. 2-3 jaar geleden of langer Het afgelopen jaar zijn de hypotheekverstrekkers een stúk strenger geworden en is het bedrag dat je kunt gaan lenen op een bepaald inkomen aardig gedaald. 104% van de koopprijs van de woning ondertussen, geloof ik. Dat betekent dus dat je krap aan de koopsom + k.k. kunt financieren. Bij een hypotheek van 160.000 euro kun je dus max. 152.000 (ongeveer) voor het huis betalen. Eventuele verbouwingen e.d. moet je uit eigen zak betalen, tenzij je kunt aantonen (d.m.v. taxatie) dat het de waarde van de woning verhoogt en dan zou je nog een klein bouwdepotje kunnen krijgen ter hoogte van die waardevermeerdering. Nee, geen vetpot tegenwoordig
iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik moet gewoon even het beeld van een perfect huis los laten jammer genoeg. daarna opzoek naar een goedkoop leuk huisje voor een gezin van 4 personen en een leuke tuin komt helemaal goed. 30.000 zelf erbij doen is echt geen optie hahah!
Het is mij ook gelukt hoor (goedkoop huisje met 3 slaapkamers en een tuin), dus er is vast ergens een goedkoper huisje voor jullie. Ik heb mijn hypotheek trouwens een half jaar geleden afgesloten, dus nog wel met de voorwaarden van 2012. Met een inkomen dat net iets minder is dan van jouw vriend. Rustig verder blijven kijken, en zeker als jij straks ook aan het werk bent zal het allemaal wat makkelijker lukken.
wij hebben een huis gezien maar dat is met koopgarant.. Het huis is daarom goedkoper, wat denken jullie koopgarant beter of juist niet?