Ik werk op een kinderdagverblijf/psz van Montessori. Het is zeker anders, andere materialen (Montessori materiaal), hier krijg je een soort van Montessori cursus (weet niet of dat overal is) en vooral als je kind straks naar het Montessori onderwijs gaat sluit dat goed op elkaar aan. Verder is het in grote lijnen wel het zelfde als een reguliere opvang/psz.
E gaat naar een Montessori psz. Ze hebben de materialen en de juffen hebben de opleiding gedaan. Er wordt veel gelet op zelfstandigheid maar denk dat dat op andere peuterspeelzalen ook zo is...
Ik heb toevallig even binnen gekeken vorige week bij een montessori psz, omdat we op de open dag van de montessori school waren. Ds oudste zit op een gewone psz en we twijfelen over regulier of montessori onderwijs. Ik vond de psz nogal kil overkomen. Op jonge leeftijd vind ik het sociale deel veel belangrijker dan zelfstandig met montessori materiaal spelen. En dat kwam bij mij als minder sterk over. De jongste gaat dan straks ook gewoon naar de reguliere psz ook als haar zus naar de montessori school zou gaan.
Mijn jongste heeft een jaar montessori psz gehad. Nu zit hij, door een verhuizing, op een regulier psz. Het verschil: - handjes geven bij binnenkomst en afscheid is typisch Montessori. - materiaal is meer over nagedacht, educatief gezien. Meer sorteerwerkjes, puzzelwerkjes. Dat aanbod is sowieso groter bij montessori, is deels hetzelfde materiaal uit de kleuterklas. Ook zelfstandig je werkjes pakken en opruimen hoort erbij. - Bij huidige psz is het meer vrij spelen. - op het huidige psz doen ze meer met feestdagen en knutselwerkjes. Bijna elke week komt er wel een knutsel mee naar huis. Het verschil is voor mijn gevoel dus de montessori al voorbereidend op de montessori materiaal/gewoontes. deze psz is wat minder strikt en meer spelen. Bij allebei wel sociaal bezig, dat ligt meer aan welke werkjes/speelhoek je kind kiest dan de methode. Maar voor mijn jongste maakt het niet, hij vond die montessori werkjes ook leuk, was voor hem ook gewoon spel. En dat waren ook leuke juffen, dus de sfeer verschilt weinig.. Ik denk dat het eerder afhangt van de juffen en de sfeer, dan aan de specifieke achtergrond.
Handjes geven bij binnenkomst en weg gaan heeft niks met Montessori onderwijs te maken hoor Mijn zoon heeft op een reguliere basisschool gezeten (nu Montessori) en daar moest hij dat ook.
Mijn oudste dochter heeft vroeger op de montessori peuterspeelzaal gezeten maar de echte verschillen kan ik je niet vertellen. Wel dat ik er heel tevreden over was. Mijn jongste zit nu op de peuterspeelzaal van de vrije school en daar ook geweldig, lieve juffies, huiselijk ingericht, hout en stof en gestructureerd.
Oh E speelt de hele dag samen dus ik denk dat dat dan ook weer tussen de montessori peuterspeelzalen verschillen.
Bedankt voor alle reacties! Het lijkt dus dat daar ook best verschillen in zitten. Gaan sowieso kijken, dus ben benieuwd!
Onze dochter gaat er straks ook naar toe. Verschil zit in de methode en de materialen. Dat ze er een opleiding of cursus voor hebben gedaan, dat is bij bijna elke vorm van opvang oid. Ik zou op gevoel kiezen.