over een paar weken doet onze dochter haar eerste communie en willen wij voor een heel grote groep (ca 60 mensen) hapjes maken met buffet. En dan niet zomaar simpel kaas en worst, nee, echt de luxere versie op een stokje met er weer iets op. Nu heb ik mijn eigen kok in huis (oudste zoon) dus dat is altijd fijn en handig, maar ondanks dat zijn we iets inspiratieloos (ik voornamelijk) om goede en lekkere combinaties te maken. En hoewel zoon best goede ideeën aandraagt (garnalencoctail in glaasjes, gevulde zalm, carpaccio) vind ik dát weer net een beetje te gek voor 60 man aan kosten. ik denk zelf bijv aan komkommer, gevuld met kruidenkaas met erop een zongedroogd tomaatje. Of een kaasplank, verschillende kazen, met olijf, of druif of...whatever. Daarnaast heb ik van die amuseglaasjes om iets in te maken, iemand daar nog een leuk idee voor? ik heb voor nu: gevulde ei gevulde komkommer gehaktballetjes met?? kip wraps met zalm, kruidenkaas en sla Wat zijn jullie succesrecepten?
Leuk! Vind het altijd heerlijk op een feestje te komen waar ze lekkere zelfgemaakte hapjes hebben i.p.v. gewoon chips of schaal komkommer met wortel Heb je al eens op instagram en Pinterest gezocht op “appetizers”? Veel leuke dingen! Sowieso op instagram ala je lijkt op de accounts “proper tasty” of “buzzfeed tasty” kom je leuke dingen tegen met kort filmpje hoe je het maakt, schat aan inspiratie
Vitello tonnato in slablad Limoen gevuld met makreelmousse Quiche lorraine (evt in mini variant) Gehaktbrood met mosterdmayonaise Borrelbreekbrood Hartige muffins bv met ham/kaas of olijven en zongedr tomaatjes Terrine van gerookte kipmousse en asperges (ah)
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt “echt de luxere versie op een stokje met er weer iets op.” maar wat ik leuke hapjes vind zijn: - mooie quiche in stukjes (of in cupcakevorm gebakken zodat je allemaal kleintjes hebt) - tomaat met mini mozzarellabolletje op een spiesje met pesto - mini worstenbroodje met sesamzaadjes -kaasplankje altijd leuk -toastjes met lekkere salade - miniwraps met bv kaas/kip/geitenkaas (ook heel lekker met carpaccio en truffelmayo en doordat t met wraps en garnering is wat minder duur?) - dadels met amandel en spek - gehaktballetjes met rode saus of tzaziki - koude bietensalade met appel en geitenkaas in een glaasje? - kleine saucijzenbroodjes Ik kan nog even doorgaan... krijg trek mjam mjam.. Er staan ook veel leuke recepten in de paasbladen afgelopen weken, allerhande enzo. Succes!!
leuk, goed idee, ik ken het niet, dus ik ga op zoek! Uiteraard kan ik een cateraar inhuren, maar hé, met je eigen kok in huis (en zelf ben ik ook niet onhandig in de keuken) vind ik dat nogal overbodig. Daarnaast vinden wij het ook heel erg leuk om te doen. Bovendien heb ik ook nog hulp van mijn beste vriendin en mijn nichtje gaat samen met onze dochter een prachtige taart in elkaar zetten. De bedoeling is dat het ook echt een luxere opzet heeft (kind doet tenslotte maar 1x de 1e communie en ik vind dat echt iets speciaals). Zo schenken we bijv ook champagne met bonbons erbij geserveerd, gaat ze in een prachtige jurk , er komt een DJ etc.... Een "over the top" feestje dus. Vandaar dat ik echt op zoek ben naar speciale hapjes
Met de luxere versie bedoel ik dus niet een schaal met salami, gekookte worst, leverworst en kaas zeg maar. Ik bedoel dan echt bijv een stukje kaas, met een gekruld komkommertje en een olijf erop in een mini cupcake papiertje.....De mooie hapjes zeg maar.Ik moet het wel een dag van te voren kunnen maken. Dadels met amandel en spek is bijv een prachtig voorbeeld!
Schijfje komkommer met een plakje brie, dan een halve walnoot er op en als laatste een beetje honing er over heen!
Ik ben altijd fan van de ‘grazing table’ makkelijk, ziet er mooi uit en je kunt er werkelijk alles op leggen. Zelfs een kaas, worst, nootje... zo ben ben je geen smak geld kwijt en als je het mooi opmaakt ziet het er luxe uit.
die kleine papieren cupcakerondjes, zijn deze bij de action te koop? de mini versie zeg maar? Of anders evt bij de makro? iemand die dit weet toevallig?
Van die kleine kipsatéetjes of yakatori in een glas doen het ook altijd goed! En zijn ook heel makkelijk in “bulk” te maken.
klopt, maar ik heb niet echt de gelegenheid om dingen warm te maken. Ik heb wel een hapjespan, maar eigenlijk wilde ik alles koud serveren. Toch vind ik het idee wél erg leuk, dus die hou ik wel in mijn achterhoofd.
Oh dat snap ik wel! Anders blijf je ook bezig! Mijn ouders maakten vroeger een hapje en dat was zo lekker. Rolletjes rookvlees en daarin monchou met klein gesneden uitjes. Kun je ook met ham doen. Edit; vreselijk topic om te lezen trouwens op een luie zondag vlak voor etenstijd.
Iets soortgelijks maak ik ook wel eens: rolletjes ham met kruidenkaas, oooook heerlijk, maar ik vind dat zo "plat" worden (misschien druk ik te hard of ik doe te weinig kruidenkaas.....) Ga even nadenken en overleggen met zoon hoe dat op te lossen.
Misschien ook pasta salade, maar dan mooi geserveerd? Dus lekkere pasta pesto met roerbakgroente er doorheen in kleine bakjes klaarzetten en dan mooi wat rucola, pijnboompitjes en kaassnippers bovenop.
kan, maar ik maak sowieso iets van een grote salade erbij...Ik hou wel van bovenstaand, maar mijn gezin niet en ik heb geen idee wat de rest vd familie ervan vind.... denk dat ik een grote rundvleessalade maak. ook stokbrood op de tafels met tapas erbij, de bedoeling is dat iedereen ook met een goedgevulde maag naar huis gaat.