Welk kattenvoer geef jij je kat?

Discussie in 'De lounge' gestart door giraffe 2013, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij twijfelen al maanden over of we wel of geen kater of poes in huis zullen nemen.

We zouden het heel leuk vinden om er een maatje bij te hebben,maar de reden dat we twijfelen is omdat we eigenlijk niet zoveel weten over katten :)
    En daarbij heeft mijn zwager twee katten en in zijn huis stinkt het echt een uur in de wind, daar zitten we natuurlijk dan weer niet op de wachten:p

Bijv. wat voor voer hebben ze nodig?
    En als we een kitten in huis zouden nemen, welk voer is dan het beste voor de eerste tijd?

Wat voor kattenbak, of maakt dat niet uit?
    Hebben ze een speciale krabpaal nodig of een mandje?
    Zouden we voor een kater of poes ''moeten'' gaan?

2. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Kittens heb ik geen ervaring mee. Mijn poezen en kater zijn allemaal asieldieren en waren al wat ouder toen ze hier kwamen.

Ik heb nu nog 1 poes en zij krijgt Iams-brokjes te eten. Dit is verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak. Af en toe krijgt ze een blikje of zakje natvoer. Waarschijnlijk krijgen de katten van je zwager veel natvoer. Daar gaat hun ontlasting enorm van stinken.

Verder gewoon een kattenbak en 2 krabpalen in huis.

3. penseel

penseel Niet meer actief

Leuk.

Ik zou voor een kater gaan. Ik persoonlijk vind katers wat liever. Wel op tijd laten helpen. (Ballen er af)

Kattenbak heb je wel nodig. Je hebt veel soorten zand.

Voer verschillen de meningen over. Ik gaf gewoon blikjes met droge brokken en ze hebben elke dag vers water nodig.

Krabpaal is niet nodig. Katttenmandje wel voor dieren arts.

Je zult meer tips krijgen tik nu via mobiel.

4. lina lina

lina lina Actief lid

3 nov 2012
    164
    0
    0
    Wij hebben een kat. De kat is gecastreerd om spritsen (geur afzetten) te voorkomen. Als je een poes neemt, dan wordt deze krols (irritant en kans op zwangerschap) tenzij je de poes laat sterilliseren. Ik vind dat je een kat of poes sowieso moet laten helpen.

Als je klontvormend grit neemt en deze gewoon goed schoon houdt, dan stinkt er niks. Kost je iedere dag een minuutje om schoon te scheppen. Ik heb zelf de versie met babypoeder. Qua kattenbak zou ik gewoon de goedkoopste pakken. Ik heb er zelf jaren geleden een gekocht van 100 euro, die je kon omrollen en dan zo kon schoonmaken. Ik gebruik nu gewoon een schepje van een euro.

Wij hebben een kieskeurige kat. Hij lust alleen brokken van purina one. Hij krijgt verder iedere dag een kwart tartaartje, omdat hij van een zakje Whiskas bijvoorbeeld alleen de jus likt. Maar, het is maar net wat hij gewend is. Het tartaar is gekomen doordat hij ziek was en moest eten om leververvetting te voorkomen. Als je hem van jongs af aan goedkoop voer geeft, dan eet hij dit ook. Ik moet wel zeggen dat de kat het erg goed doet op dit voer. Mooie vacht, heldere ogen en mooie tanden.

Die van ons heeft een mandje. De megadure krabpaal keek hij niet naar om. Ik heb ook krabplanken en andere krabpaal geprobeerd, zonder succes. Ik zou het wel proberen, gewoon een klein paaltje. Eventueel inspuiten met speciaal spulletje, zijn feromonen geloof ik. Die van ons scherpt zijn nagels aan de deurmat, wasmand of buiten.

5. Yinxy

Yinxy Fanatiek lid

22 dec 2012
    1.461
    2
    38
    Noord Brabant
    Wij hebben een poes. Zij eet de Felix brokken. Natvoer krijgt ze bijna nooit, heel soms. Netzoals onze hond.

Mandje heeft ze niet. Ze ligt altijd op d'r krabpaal of op een handdoek op een stoel. Zo een mandje was voor haar geen succes. Wel kruipt ze bij de hond inde mand.
    Krabpaal raad ik wel aan. Heeft een kat die niet en is t een binnen kat, heb je kans dat ze de nagels in je muren gaat zetten om zo de nagels te slijpen.

Een kitten kan je ieder kitten voer geven. Pas wel op met te veel natvoer, want brokjes hebben ze bv nodig voor hun tanden (lees gezin gebit, tandplak ect). Een kitten is nog niet getraind in t op de kattenbak gaan. Zodra je de kitten (kat ook) in huis haalt, zet deze gelijk op de kattenbak. De rest ontdekken ze wel vanuit daar. Een kitten moet je nog trainen dat die dus op de kattenbak gaat. Zodra je ziet dat die ergens plast, pakte ik ze bij hun nekvel op (zoals mama kat dat zou doen) en zet ie ze op de kattenbak. Dat kan ff duren, maar meestal toch wel binnen een paar weken dat de kitten het snapt.

Vergeet speeltjes niet, zoals bv balletjes, stoffe muisjes ect.

Als eerste kat, zou ik gaan voor een kitten. Die kan je nog naar jezelf vormen zeg maar. Een wat oudere kat kan al wat dingen meegemaakt hebben. Dit kan voor problemen zorgen. Onze kat is bv vroeger mishandeld. Ze was 1 toen we d'r bij t asiel haalde. Ze is een schatje hoor! Maar was soms nogal erg schrikachtig, stressig, verlatings angst, om een paar dingen te noemen. Heeft nu medicijnen gehad en gaat nu stukken beter. (Andere dingen werkte niet bij d'r).

Heel veel succes bij t maken van jullie keuze!

6. misa

misa Niet meer actief

Hey wat leuk dat jullie poes willen nemen. Wij hebben perzen gehad... Heel gezellig (veel werk door de lange haren).

Wij hadden altijd een hoge krabpaal, twee kattenbakken met een luikje voor 3 poezen. We gaven ze voer van royal canin. Daanaast speeltjes en 2 krabplanken aa de muur.
    Wij waren duidelijk en heeeeeel consequent in de regels. Op die manier hebben we ze aardig opgevoed gekregen. Al blijven het katten....! ;)

Een kater vinden wij ietsje liever, wel voor of rond 6 maanden laten helpen, anders kan ie gaan sproeien.
    Dat kan vieze geuren geven, maar ook de kattenbak niet vaak genoeg uitscheppen en verschonen ka dat veroorzaken.

Ik zou zeggen, zoek en lees op internet en meld je desnoods bij een kattenforum aan ofzo. Veel plezier!

7. misa

misa Niet meer actief

Mandjes hebben we ook gehad. De ene vond het wel fijn en de ander niet. De ene vond dit mandje fijn, de ander die. En de ene gebruikte een mandje wel op de ene plek, maar niet op de andere plek. ;)

8. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Wat leuk dat je een kat wilt nemen (of nou ja misschien).Ik zou gaan voor een kater. Katers zijn over het algemeen toch echt veel liever dan poezen. Mijn ervaring iig tot nu toe. Kattenbak hoeft helemaal niet te stinken. Ik heb cat's best en als je dat elke dag (of zelfs om de dag) uitschept dan nog stinkt het niet. Natuurlijk wel als ze net hebben gepoept, maar ja dat heb je op de wc ook :pQua eten zou ik voor een kitten wel speciaal kittenvoer nemen, daar zitten toch voedingsstoffen in specifiek voor een kitten. Verder als ze volwassen zijn wordt er aangeraden om geen voer te nemen waarvan het 1e ingrediënt op de lijst iets van tarwe/graan is. Want dan is dat het hoofdingrediënt en dat moet je niet willen (gaan ze meer van poepen en het stinkt meer).Ik heb voor mijn ene kat voer uit de supermarkt (wel dus een wat duurdere variant) en mijn andere kat heeft dieetvoer.Krabpaal is aan te raden, mandje hoeft niet perse, mijn katten liggen het liefste op de bank, stoel, dozen of op mijn schoot :)

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Onze poes krijgt geen duur voer, gewoon het eigen merk van de supermarkt, doet ze het al jaren prima op. Heb geen kattenbak want woon aan een vaart met veel bosjes en riet en daar zit zij het grootste deel van de dag. Komt alleen thuis om te eten en in de herfst en winter is ze vanaf een uur of acht 's avonds binnen, hebben een kattenluik dus ze kan naar buiten wanneer ze wil.
    We hebben wel een simpele krabpaal die ook wel gebruikt word maar geen mandje of iets, zeligt op de bank, tafel, in de hondenmand en waar ze verder maar wil. Heb mijn kat nog nooit geroken maar goed, ze is dus echt een buitenkat dus dat scheelt ook.

10. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Hier twee katten (poezen)
    Voorheen 3 maar onze kater hebben we twee jaar geleden in moeten laten slapen. De poezen zijn meestal erg op zichzelf maar willen savonds soms wel even lekker komen kroelen. De kater was altijd een echte knuffelkont. Of dat toevallig is weet ik niet.

Verder krijgen ze hier Orijen brokjes aangevuld met elke week wat rauwe kipfilet. Ik had het liefst gehad dat ze net als de honden vers vlees aten, maar dat vertikken ze.... Heb het een paar dagen volgehouden maar ze aten gewoon niks, dus maar toegegeven aan brokjes. Nu dus wel een brok die hoog in vleesgehalte zit en geen granen bevat. Prijzig maar het wel waard. Weinig ontlasting die amper stinkt, prachtige vacht en weinig aanslag op de tanden.

Ze hebben hier een grote krappaal en een aantal mandjes waar ze graag in liggen.

11. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Ik heb twee kroatische zwerfkatjes.
    Ze krijgen Sanimed Adult, verkrijgbaar bij de dierenarts. Zou mijn kat nooit meer supermarktvoer geven... Heb er te vaak problemen bij gezien.
    En wat veel mensen vaak vergeten is dat een goed voer echt niet zoveel duurder is dan een goedkoop voer. De brokken van een duurder merk zijn vaak veel geconcentreerder qua energie en je hoeft er dus in verhouding veel minder van te geven dan van een goedkoop voer.

12. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier 4 moppies 2 htk 1 ragdoll deze zijn allen 4 jaar.
    Sinds 3 weken is er een kitten bij een schitterende maine coon kater.
    De htk's zijn poezen de andere katers alles is geholpen behalve kitten is nu 16 weken dus nog even wachten.
    Katers zijn echt veel liever en kroelen heel veel de poezen zijn ook lief maar veel gereseveerder.

Ze krijgen tom poes en de kitten krijgt main coon kitten van royal canin.
    Een van de poezen eet met hem mee maar dat geeft niet ze een een magere mop dus mag en de andere eten gewoon hun oude brokken en af en toe een hapje kitten voer.
    Alles is keurig op gewicht dus kan weinig kwaad.

13. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Hier een echte binnenkat. Die helaas op duur dieetvoer zit. Wel een krabpaal. Al wou hij als kitten ook wel eens de bank of leren stoelen gebruiken. Wij hebben een kater omdat die iets liever zijn, wel laten helpen voor 6 maanden. M'n zoontje is er helemaal gek mee en de kat is voor hem ook echt superlief. We hebben crystal korrels voor de kattenbak. De enige die ik niet vind stinken, maar dat is per kat verschillend. Hij krijgt alleen droogvoer en heel af en toe een zakje nat. Over het mandje, de meeste katten liggen graag een beetje op hoogte en vinden een mandje niet zo fijn. Dat merk je anders gauw genoeg aan de krantenbak waar hij dan op gaat liggen.

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Wij hebben een kater. Schat van een beest, echt een knuffel kont.
    Hij krijgt brokken van smølke en vlees van felix. Vroeger gaf ik hem whiskas maar wat een troep is dat zeg, zijn vacht werd er helemaal ruw van en kreeg schilfers. Nu met "duur" brok geen last meer van.

Wij hadden een krabpaal (ik heb hem perongeluk gesloopt:p) en die ben je ook wel nodig aangezien anders je bank eraan gaat. Onze bank is bijv kapot nu en pas 2 jaar oud, zonde.

Kattenbak maakt niet uit, het grind in mijn ogen wel. Dat goedkope grind stinkt sneller dan catsan. Wij verschonen 2x per week en het stinkt hier nooit.

Je kat voldoende aandacht geven en uitdagen met spelen is ook belangrijk, maar hier afentoe een probleem. Knuffel ja graag, maar spelen? Hij houd nergens van pff. Dus wij zoeken er een vriendje bij zodat ie daar hopelijk mee kan spelen.

Hopelijk kun je een leuke kat vinden. Is echt gezellig:):)

15. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Hier ook een kat deze krijgt royal canin speciaal voor blaasgruis tegen te gaan . 1 maal gehad , nu hij dit voer krijgt is het goed + s avonds zakje wiskas.
    Verder veel water een gieter vol staat in de kamer , hij plast erg goed .
    Krabpaal is er ook maar doet meneer niets mee.
    Kattenbak met goedkoop katten grit .
    Reismandje voor eventueel bezoek aan dierenarts .
    En veel speel muisjes en balletje .

16. lootje80

lootje80 Niet meer actief

Ik heb 2 poezen en 3 katers.
    De katers zijn 'liever'. Dan de poezen. Minder snel je krabben, komen veel knuffelen.
    Ze zijn alle 5 geholpen.
    Ik zou bij de dierenwinkel speciaal kittenvoer kopen als ik jou was, daarna krijgen ze junior brokjes dan adult en uiteindelijk senior.

Wat betreft stinken, tja daar ben jezelf bij he ;)

Een krabpaal gebruiken wij niet, nooit nodig gehad want ze zijn veel buiten, dan krabben ze wel aan bomen. Bij een binnenkat zal ik het wel adviseren, zeker bij een kitten....

Een bak gebruiken we dus ook niet, maar voor de kittens destijds wel. Per kat een eigen bak en het grind is heel persoonlijk wat je fijn vindt. En ook niet elke kat vindt hetzelfde grind fijn ;)

Onthoud wel dat ze niets voor niets zeggen:
    Een hond heeft een baas, een kat een bediende!

17. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat super al deze tips en info!

Ik laat me graag goed informeren voordat ik hier aam begin wil dat alles dan goed is voor als de poes of kat bij ons komt hihi.

Ik hou er wel van als t een knuffelkatje is dus daar hebben we meer kans op als we een katertje zullen nemen zo te lezen.

Voor een kitten kunnen we dus het beste kittenvoer nemen neem ik aan, en hoelang moet je dat geven ?
    En na een half jaar moet je ze dus laten helpen?
    En prikjes krijgen ze ook toch de eerste tijd?

Ze eten dus brokjes en soms z'n bakje vlees voer ? Nat voer begrijp ik?

18. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Een kat is een vleeseter, brokjes is makkelijk voer, tuurlijk zijn er legio katten die het daar goed op doen. Maar ja er zijn ook legio katten die op dieetvoeding zitten vanwege allerlei problemen zoals blaasgruis nierproblemen enzovoorts, hoe kan dat toch?

Dus probeer ook eens je te verdiepen in het voeren van kompleet vers vlees voor katten ( geen blik) .

En als je daar geen zin in hebt dan geef je brokjes en stinkend blik voer , waar amper vlees inzet en hopelijk krijgt de kat daar geen problemen mee.

19. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Kittenvoer kun je officieel geven tot 12 maanden. Let er wel op dat er veel meer energie in deze brok zit, dus als je kat niet zo actief is en je merkt dat hij of zij na de castratie aan begint te komen zou ik eerder (geleidelijk) overstappen.

Entingen heeft je kat nodig op 9 en 12 weken. En ik zou hem of haar dan ook laten chippen.

Met een half jaar is het inderdaad raadzaam om ze te laten helpen.

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij gaven onze kat Iams, zijn daar nee gestopt omdat we hem maar 1x per week door de buurt zien lopen, hij eet overal en nergens.

Het mooiste zou vers vlees zijn, daar moet je je wel even in verdiepen 😃

Deel Deze Pagina