studeren? wie dan leeft wie dan zorgt of sparen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mausi, 14 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Wij hebben twee gezonde kinderen, wat een geluk! We denken wel eens na over een derde kindje, maar één van de dingen die ons tegen houdt zijn de financiën. Kinderen kosten nou eenmaal geld en dan heb ik het niet over luiers of een keer een nieuwe speen. En marktplaats is mijn beste vriend, ik wil mijn kind geen oude rotzooi geven, maar eerlijk is eerlijk, de mooiste spulletjes (als nieuw) heb ik er al vandaan, voor een fractie van de nieuwprijs van bijv. een kinderfiets e.d.

Maar zwemles, kinderopvang, goeie nieuwe schoenen en niet te vergeten... school/ studeren later. Dat zijn nogal een bedragen, dan denk ik altijd... twee is wel prima zo.

Toch hoor ik steeds meer om mij heen, dat mensen voor een derde, vierde kindje gaan en als ik dan wel eens zeg dat wij twijfelen o.a. over het geld, krijg ik altijd als reactie; oooooh dat zien we dan wel joh, ze zijn nu nog heerlijk klein.

Ik ben benieuwd hoe mensen hier op het forum daar tegen aan kijken, kijk jij naar de toekomst en houden jullie daar nu bewust rekening mee (sparen, bewust misschien niet nog voor een 3e, 4e, 5e kindje gaan?) of 'wie dan leeft, wie dan zorgt'.... Voor beide is wat te zeggen en je kunt nooit in de toekomst kijken. Wie weet gaan de salarissen wel omhoog en/ of andere kosten omlaag en is het makkelijk te betalen over 15 jaar.

2. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook twee kinderen en die kunnen wij alles bieden. Een eigen kamer, veel vakanties, zwemlessen, studie, rijbewijs etc. wij hebben heel bewust voor 2 kinderen gekozen, mede door het financiele plaatje. Ik vind het heel belangrijk dat ik ze alles kan geven wat ik ook vroeger heb gehad, bij een derde wordt dat al moeilijker.

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben 2 kinderen en het is goed zo :) er zijn al genoeg mensen op deze planeet dus zie de toegevoegde waarde niet zo in van het blijven vermenigvuldigen.

Daarnaast kosten ze natuurlijk ook gewoon veel geld later, goeie nieuwe schoenen kosten zo €60,- tot €80,- en dan ben je er nog niet 😁 wij hebben er ook goed overna gedacht of we überhaupt voor een 2e zouden gaan.

Met 2 kids weten wij gewoon zeker dat we ze alles kunnen bieden, met een 3e op komst zouden wij bijv ook moeten verhuizen..

4. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Wij hebben 2 kinderen van ieder wat dus ja meer keus heb ik niet. Wij hebben het bewust bij 2 gehouden. Wij sparen voor later voor hun, op dit moment helaas wat minder aangezien in nu geen werk heb.

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik geloof dat Nederlanders 2,5 kinderen zouden moeten hebben om de vergrijzing tegen te gaan - zoiets was het toch?

Nou ja, ik zie wel of het gaat lukken. Ik vind niet dat er iets mis is met een studielening. Ook vind ik er niks mis mee om te werken voor je geld. Dat zijn twee dingen die je een kind best aan zou kunnen doen - als dat het 'ergste' is wat je kind zou kunnen overkomen in zijn/haar leven, heeft hij/zij het getroffen. Desalniettemin probeer ik wel voor ze te sparen.

6. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Nederland had wel een redelijk luxe systeem voor studeren denk ik, maar ik denk er ook weleens aan. Nu wonen wij heel dicht bij de Belgische grens dus mijn zoons kunnen ook daar gaan studeren, dat is een stuk goedkoper en waarschijnlijk ook nog dichterbij.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    #7 Abri, 14 okt 2015
    Laatst bewerkt: 14 okt 2015
    Wij hebben voor kosten die nog 18 jaar verder lagen niet onze kinderwens gelaten of opzij gezet. Je weet niet hoe het tegen die tijd geregeld is voor studenten en je weet überhaupt niet of je kind wel een HBO of WO studie gaat volgen. Ik hoop het wel, maar je weet het gewoon niet. Wij sparen wel, maar niet bewust voor hun toekomstige studies. In maandelijkse termijnen zouden wij dat wel kunnen betalen, kinderen kunnen er bij werken en wij doen niet aan het schenken van een rekening met een paar duizend euro (zelf ook beiden niet gehad) of een rijbewijs. Zijn wij niet slechter van geworden ;)

Edit: je weet natuurlijk ook niet hoe je eigen toekomst loopt. Je kunt nu goed betaalde banen hebben en een flinke spaarpot. Maar dat kan door omstandigheden ook totaal veranderen.

8. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik hou zeker rekening met het aantal kinderen en wat het kost. Op dit moment kunnen wij onze dochter alles geven. Als er nu een 2e kindje bij komt wordt dat iets lastiger dus dat is onder andere een reden waarom ik het niet wil. Over een jaar of 3 verwachten wij dat onze financiële situatie heel anders is (ik studeer nu, vriend werkt maar leert er ook wat bij en wil zijn eigen bedrijf starten) en als de situatie er dan naar is zou ik best voor een 2e willen gaan. Meer dan 2 zou ik niet willen.

9. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Ik ben wel echt van het motto "wie dan leeft, wie dan zorgt". Ik kan me nog niet druk om dingen maken die pas over bepaalde tijd van belang zijn. Maar we kijken wel vooruit. Zo hebben we nu nog maar 1 kind, daar sparen we elke maand €100,- voor. Mocht ze willen studeren later, dan kan dat.
    Met een tweede op komst weet ik niet of we het gaan redden om voor beide €100,- te sparen. Dat gaat dan misschien naar €50,- per maand per kind. Maar dat moet de tijd nog uitwijzen.

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wij kunnen op dit moment wel 6 kinderen laten studeren, autorijlessen laten nemen etc etc. Niemand weet echter hoe dat over 20 jaar is...

De meesten gaan naar mate de jaren volgen meer verdienen maar achter de kassa bij Zeeman gaat dat niet op natuurlijk. Dus bedenk voor jezelf hoe reeel het is dat je met de jaren meer geld verdiend.

11. Joy1

Joy1 Bekend lid

11 mrt 2013
    512
    2
    18
    NULL
    NULL
    TS dit is precies nu al mijn gedachte en overweging .. Nu nog wel zwanger van nummer 2 daar niet van. Zouden graag 3 kinderen willen , maar twijfel ook over de financiën. Het is en wordt steeds duurder

12. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    hier ben ik het volledig mee eens :D
    wij willen wel gaan sparen voor dochter en eventueel toekomstige 2e (als dat er ooit van komt, daar zijn we nog niet over uit). maar dat zal (denk ik nu) meer zijn voor het inrichten van eerste huis, of voor inleg bij aanschaf huis enzo.
    ik kreeg zelf wel wat geld mee, ik heb daar vooral mijn rijbewijs van betaald. en een hoop nutteloze dingen ;) dus daarom wil ik het dan wel anders aanpakken met dochter ;)

13. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Hmm ja lastig. Ik wil sowieso niet meer dan 2 kinderen dus dat maakt verder weinig uit haha. Maar ik wil wel vanaf de geboorte alvast sparen voor 'later'. Zodat ze hun studie kunnen bekostigen (als ze gaan studeren, dat is nog maar altijd de vraag :D) maar ik wil wel een potje hebben voor als ze groter zijn. En of ze daar een rijbewijs van bekostigen, of hun studie of een 1e woning.. Dat zien we dan wel weer.
    Ik vind een studie lening niet per definitie verkeerd.. Maar het maakt het wel allemaal een stuk ingewikkelder. Mijn ouders hebben gelukkig altijd mijn studies kunnen bekostigen want anders had ik nu met een studie schuld gezeten en dan was het krijgen van een hypotheek NOG lastiger.
    Maar wie weet is dat over 10 jaar alweer helemaal verandert.

14. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    En zelf heb ik ook vanaf mijn 14e altijd bijbaantjes gehad! Dat moest ook van mijn ouders! Ik heb wel het geluk gehad dat zij mijn rijbewijs en studies hebben bekostigd maar of ik dat zelf allemaal ga doen weet ik nog niet. Als het makkelijk kan wel. Maar ik vind dat ze zelf ook moeten werken voor hun geld.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.821
    113
    Wij hebben 3 kids em we sparen wel voor ze en we zijn ook zeker van plan om rijbewijs, studie etc te betalen, maar als het niet lukt door onvoorziene omstandigheden in de toekomst, tja dan niet. Mijn man heeft ook alles zelf moeten betalen en is daar niets minder vam geworden. Als het nu financieel te doen is zou ik het gewoon doen, niemand kan de toekomst voorspellen.

16. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen moeten ook gewoon vanaf hun 15e werken, maar ik zal dan met liefde alles voor ze betalen. Mits ze een bijbaantje hebben en met alles bedoel ik dan kleding, rijbewijs en studie.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij hebben 3 kinderen en zetten voor alle 3 een vast bedrag per maand opzij tot hun 18de verjaardag.
    Dit geld zal worden besteed aan school en evt studie,rijbewijs.
    Wat overblijft is voor hun zelf.
    De oudste gaat volgend jaar naar het VO en de brugklas kost al 350 euro en daar gaan we dan zijn potje voor aanspreken.Althans een deel ervan.
    Sparen voor onszelf doen we niet meer.
    We hebben nog wel iets achter de hand maar er komt weinig meer bij want 2 of 3 kinderen voel je wel degelijk in je portemonnee.
    Denk maar aan vakanties,schoolgeld,kleding,sporten,zwemlessen etc.
    We kunnen het allemaal wel betalen maar soms is het ook wel puzzelen maar sparen voor de kinderen blijven we altijd doen.

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik ben bezig om bam-mama te worden. Ik kan door een functiebeperking niet meer dan 24 uur per week werken. UWV erkent mijn aandoening niet dus een aanvullend WIA zit er niet bij. Dus het inkomen, kinderbijslag en toeslagen. Een echte vetpot zal het hier dus nooit zijn en worden. Maar als ik alles bereken kom ik straks prima rond. Ik ben iemand die zuinig is en lang leve marktplaats. En ik zou, als het lukt, liefst 2 kindjes willen. Ik zal het niet vanwege het geld bij 1 laten.

Geld voor later studeren, rijbewijs oid daar kijk ik dan ook niet naar. Dat zie ik dan wel. Zal proberen wat weg te zetten als het kan.
    Als ik mijn kindje straks maar goed kan voeden en kleden en dat het straks op een sport of iets anders kan, mee kan doen met schoolactiviteiten, we 1 keer per jaar op vakantie kunnen, etc.

Mijn ouders hebben nooit bijgedragen aan mijn studie en aan een rijbewijs oid. Daar was het geld niet voor. Ik heb het gered met mijn studielening, studiefinanciering en er naast werken waar het kon. Ja ik moet nu elke maand een x bedrag aflossen maar dat hoort gewoon bij mijn vaste lasten en vind ik geen probleem.

Ik heb vanaf de leeftijd dat je mag werken er altijd bij gewerkt. Ik werkte 1-2 dagen in de week en deed daarnaast nog veel oppaswerk. Daardoor kon ik extra dingen kopen en een spaarpotje om spullen te kopen toen ik op kamers ging.
    Mijn ouders zeiden altijd zoveel betalen wij voor kleding en bepaalde andere spullen, als je het duurder / anders / beter wil dan moet je zelf geld bij leggen. Er was voor sinterklaas en verjaardag altijd een max bedrag aan kadootjes en dat wist je en dat baseerde je je verlanglijstje op. Ik heb dat nooit erg gevonden. Het was gewoon zo.

Ik vind dat mijn kinderen straks ook maar moeten gaan werken vanaf de leeftijd dat ze mogen en leren te sparen. Daarmee maak je ze van jongs af aan ook bewust met geld en leren ze meer dingen waarderen.

19. KleineFee

KleineFee Bekend lid

22 feb 2015
    820
    307
    63
    Ik vind dat wij de studie van onze kinderen moeten kunnen betalen. Eigenlijk precies zoals mijn ouders en de ouders van mijn man erover dachten. Studie met alle toebehoren (boeken, uitjes etc) betaalden mijn ouders voor me. Zodat ik het geld wat ik zelf verdiende (vind wel dat mijn dochters moeten werken voor hun eigen geld hoor) kon uitgeven aan bijvoorbeeld kleding en uitgaan.

20. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik ben geen ouder die niet alleen aan het hier en nu denkt. Ik kan mijn kindjes nu alles geven, en dat wil ik blijven doen tot ze volwassen zijn.

Dus financiën speelden hier wel een rol bij het krijgen van het aantal kindjes. Maar ook mijn eigen geluk. Ik geniet van vakanties, dagjes uit, lekker uit eten etc. En dat kan financieel nu eenmaal makkelijk met 2 dan met 3 kindjes. En nu kunnen we ook nog lekker sparen voor hun evt studie.

Deel Deze Pagina