Wordt net gebeld door het werk; Ik werk in de gehandicaptenzorg. Nu is er een client thuisgekomen (ongeveer 90kilo) vanuit het ziekenhuis die ik vannacht moet helpen overeind te komen en op de wc moet zetten... mag dit? of is dit wel verstandig om in mijn eentje te doen? Ik wil niemand tot last zijn en heb het ook nog niet verteld op het werk maar wil ook niets forceren... Graag advies1
volgens mij mag dit wel , ik neem aan dat je weet hoe je moet draaien zodat je iemand goed zittend in bed krijgt ?? ik weet niet waarom iemand in het ziekenhuis is geweest en of hij of zij wel de mogelijkheid heeft om zich wat op te drukken maar ik denk dat als je alles doet zoals het volgens het boekje moet je geen problemen ondervind! maar echt tillen mag zo ie zo niet zwanger of niet
Nou het lijkt me sowieso niet verstandig om dat alleen te doen, of je nou zwanger bent of niet. Hoe verplaatst diegene zich verder?
Vanuit het ziekenhuis heeft de verpleging gezegd dat de client zich aardig goed zelf kan meehelpen. Nu heeft de dokter vanochtend bij het woonhuis aangegeven dat ze helemaal niet mag staan op haar been en zij dus volledig geholpen moet worden. het gaat dan met name om het omhoog hijsen vanuit bed, rechtop, dan draaien en omhoog hijsen en haar ondersteunen zodat zij in de rolstoel komt te zitten. Vervolgens vanuit de rolstoel op de wc en van de wc in de rolstoel en weer in bed zien te krijgen....
Voor je kindje kan het geen kwaad. Voor jezelf misschien wel, maar dat is ook als je niet zwanger zou zijn. Het is meer om het feit dat je banden losser zitten en als je er dan kracht op zet, kan je meer last krijgen (rug/bekkenklachten). Tillift/draaischijf/glijzeil aanwezig? En anders toch een collega die je even helpt.
Ik geloof dat je nog wel mag tillen, maar let heel goed op hoe je tilt! Even buiten om het feit dat jij dat al wel zal weten en daar ervaring genoeg in hebt, moet je nu natuurlijk rekening houden met dat je banden ed 'losser' zitten tijdens de zwangerschap. Je hebt dus wel eerder kans op een til blessure of bi als je niet goed oppast! Succes
1 been mag helemaal niet belast worden de andere eigenlijk ook niet maar zal ze wel op moeten steunen. Jammer genoeg geen glijzeil, draaischijf o.i.d. aanwezig. Wel een tillift maar die is niet geschikt voor het aantal kilo's wat zij heeft. Ik ga proberen een collega te vinden die vannacht ook blijft slapen om mij te ondersteunen. (we zijn namelijk alleen 's nachts met 15 clienten) Verder lijkt het mij verstandig om al mijn collega's toch maar in te lichten over mijn zwangerschap.
Wat raar, 90 kilo is geen raar gewicht ofzo, meestal kunnen die dingen toch wel tot 150 iod. En helemaal achterlijk dat jullie dus geen goede tilvoorzieningen hebben. Misschien toch eens aankaarten? Succes vannacht!
SZW Arboportaal.nl : Tillen en dragen Je zwangerschap is op dit moment zeker nog geen issue. Je kindje zit heel diep en veilig opgeborgen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik moet nu richting werk en ga kijken hoe de situatie daar is. inmiddels al een collega gesproken die heeft beloofd te blijven slapen en te helpen als het niet lukt (deze collega ingelicht over de zwangerschap)
Stomme vraag en waarschijnlijk al te laat, maar is er geen po-stoel binnen bereik? Dan moet je nog wel helpen met erop gaan zitten, maar dat kan dan in 1 til handeling. (van het bed op de po stoel) Daarna weer terug. Scheelt weer de til handeling van de rolstoel op de wc en terug. Ok, het is misschien niet zo fris om naast je bed een plas te doen, maar nood breekt wet, denk ik dan maar... Mocht er geen po stoel zijn, dan kun je die maandag waarschijnlijk zo ophalen bij de thuiszorg winkel. Die krijg je dan een tijdje gratis in bruikleen.
gebruik gewoon een tillift, die dingen zijn er niet voor niks! Zowiezo mag je gen mensen tillen...alleen als ze minder dan 25 kilo wegen Als iemand geen goede stafunctie meer heeft MOET iemand in de tillift..om de transfers veilig te houden voor zowel cliënt als zorgverlener
wilde ik net zeggen bij ons mag je niet eens tillen. als het wel nodig is dan hebben ze bij ons een paar opties: diegene wordt door 2 personen geholpen (maar is vaak te duur) of de client wordt geholpen door een tillift. een passieve lift of een sta-lift. en die zijn zeker wel geschikt voor personen van 90 kg en zwaarder. postoel naast het bed zodat de transfer zo klein mogelijk wordt. anders een rolstoel of trippelstoel zodat client veilig naar wc gereden kan worden. en in het uiterste geval krijgen ze een incobroek/mat aan. maar in geval van TS zou zo'n client een hoog laag bed moeten hebben en dan kom je al een heel eind. client op zij leggen, benen uit bed en beetje ondersteuning bij nek en benen en de client zit. zonder te sjorren. bed zo hoog zetten dat client met voeten op de grond komt en je hoeft niets overeind te trekken. en ALS je al iets overeind trekt dan doe je dat dmv je eigen gewicht.
maar buiten dat kan je gewoon iemand helpen. kindje zit nog lekker veilig. alleen halverwege de zwangerschap moet je wat meer uitkijken.
Paniek om niks! en dat heb ik mijn collega's ook verteld. Wordt in paniek gebeld. Kom ik op het werk, bel met het ziekenhuis wat ze allemaal wel en niet mag en blijkt dus dat de client gewoon mijn collega's voor de gek heeft gehouden. Heb haar flink toegesproken en daarna was het helpen appeltje eitje. Ze dacht even lekker in de "zorg" te kunnen. Nou dan heeft ze aan mij een verkeerde...wat je zelf kan moet je zelf doen. Maar goed dat alles heeft ook te maken met haar verstandelijke beperking denk ik dan maar.