Geldzaken/huishoudpotje

Discussie in 'De lounge' gestart door Henrieke1984, 10 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Henrieke1984

Henrieke1984 Niet meer actief

#1 Henrieke1984, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2014
    Ik wil hier in huis even wat geldzaken op orde stellen, dus vandaar wat vragen.
    Hebben jullie een huishoudpotje of doen jullie het zonder bepaald budget?
    Hebben jullie een aparte rekening voor de wekelijkse dingen of gaat dit van gezamelijke rekening?
    Betalen jullie inboedel/rechtsbijstand/autoverzekering elke maand/per kwartaal/ 1x per jaar?

Wij hebben 1 gezamelijke rekening en halen aan het begin van de maand voor elke week €100,- in huis (de ene maand €400,- andere €500) en dat gaat in enveloppen, het is allen voor eten/drinken/benzine/verzorging soms lukt luiers er ook van.
    Wij betalen verzekeringen per maand.
    Ik zou zelf wel een aparte rekening willen voor het huishoudpotje en de verzekeringen per jaar willen betalen maar dat ziet manlief niet zitten.

Wij hebben een huishouden van 2volw. 2 kinderen (1luierkind) en 2 katten.

2. Chantallcindy

Chantallcindy Fanatiek lid

10 mrt 2012
    3.669
    26
    48
    Verzorgende ig
    Fijnaart
    Wij hebben ook een budget van 400€ per maand met twee dat is ook Inc benzine kleding verzorging boodschappen roken

Bij ons gaan alle verzekeringen ook maandelijks
    .

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ja wij hebben ook potjes..gewoon om over zicht te houden. We hebben 70 euro per week voor boodschappen en drogisterij en andere kleine aankoopjes. En een bedrag per maand voor kleding en andere grotere dingen. We nemen deze bedragen ook van te voren op. Proberen dus zo weinig mogelijk te pinnen.

De verzekeringen worden per maand betaald hier. Hebben in excel een overzicht waar we precies inzetten wat onze vaste lasten zijn..veranderd er iets, dan kunnen we dat gelijk aanpassen en we hebben er allebei een goed overzicht van.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier geen potjes en losse rekeningen.
    Alles gaat van 1 rekening en er gewoon een vast bedrag per maand wat over is na aftrek van vaste lasten en sparen.

Jaarlijks betalen we alleen de uitvaart verzekering en de anwb etc.

Wil wel weer wat beter op de boodschappen gaan letten maar daar heb ik geen potje voor nodig. Gewoon bewuster kopen en minder impulsief.

5. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier gaat zo goed als alles van 1 rekening. Alleen voor de boodschappen pinnen we echt 70 euro per week. Dit om het in de hand te houden. Als we een goede aanbieding zien of net tekort komen dan kijken we of we er nog wat bij pinnen. Verder gaan alle vaste lasten maandelijks. Alleen de jaarlijkse gemeenterekeningen en waterschap e.d. die betalen we in 1x.

6. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ow wat schrik ik als ik zie wat jullie per week uitgeven? Dat is bar weinig.. Of ik bar veel.

1000 euro in een maand pin ik per maand..
    En dat wordt onder verdeeld in verschillende categorieën.
    En dan nog kom ik tekort.

Hoe kunnen jullie dan rond komen met 100 in een week en dan alles er van betalen??
    Ik geef al meer dan 100 euro in een week uit voor booschappen.

7. Saar22

Saar22 Niet meer actief

#7 Saar22, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2014
    Hier is het budget per maand ook maximaal 400 euro met een gezin van 2 volwassen en 2 kinderen (beiden in de luiers).
    Voor boodschappen/verzorging/luiers is dat 250 euro.
    Ongeveer 50 euro benzinegeld (auto wordt minimaal gebruikt, maar wegdoen willen we nu nog niet).
    Maximaal 100 euro kleding. We proberen zo weinig mogelijk kleding te kopen, alleen het hoognodige.

Ik denk dat je budget ook met je financiele situatie te maken heeft, hoewel wij nooit (afgezien van de benzine) meer hebben uitgegeven aan boodschappen en kleding. Nu kunnen we echt niet meer missen.

Ik vind het overigens niet erg. Vind het wel een sport om lekker en gezond te eten van dit budget.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.575
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb er ook respect voor dat mensen met zo'n laag bedrag kunnen rondkomen.
    Mijn man en ik hebben allebei een eigen rekening.
    Ik betaal mijn eigen zorgpremie per maand.De KOT gaat op mijn rekening waardoor ik dus ook de kinderopvang/overblijf ed betaal.
    Van mijn eigen rekening koop ik ook kleding voor de kinderen.
    Mijn man betaald voor de rest alles.De hypotheek,eigen zorgpremie haha,alle verzekeringen,gwl,alles gaat maadelijks.Ook spaart hij voor de kinderen.De kbs gaat ook op zijn rekening.
    Hij stort tegenwoordig wel iedere week 90 euro op een aparte rekening waarvan ik de boodschappen kan doen maar de rest vul ik aan met mijn eigen rekening.
    Wat dat aangaat zijn wij nogal afwijkend wanneer ik zie dat bij de meesten alles op 1 hoop gaat.Het is voor ook een stukje onafhankelijkheid en dit werkt bij ons het beste.

We hebben trouwens 3 kinderen waarvan 1 nog in de luiers.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.250
    36.055
    113
    Wij hebben 1 rekening waar alles vanaf gaat. Ik heb een excell overzicht waarin staat hoeveel geld we per maand moeten betalen en te besteden hebben.

Ik schuif wel eens met potjes, maar dat kan omdat het ruim gepland is.

We betalen alles voor zover mogelijk maandelijks. Voor alle rekeningen die we niet maandelijks betalen, maar per kwartaal of jaarlijks zet ik per maand een bedrag apart.

10. VeniVidiVici

VeniVidiVici Actief lid

12 sep 2013
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben meerdere budgetten.

75.- P week voor boodschappen incl luiers en voeding.
    Dus 300 in boodschappen envelop.

Dan hebben we beide nog een envelop met eigen geld dus ons eigen zakgeld haha klinkt heel kinderlijk maar bij ons werkt het beter.

11. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Wij hebben 3 (gezamenlijke) rekeningen

Rekening 1: "gewone" hier komen onze salarissen op. En gaan de variabele lasten vanaf (kleding, benzine, leuke dingen, andere zaken die we kopen etc...)

Rekening 2: vaste laste rekening
    Hier storten we een bepaald bedrag op per maand voor onze vaste lasten. De jaarlijkse uitgaven hebben we per maand uitgerekend en komt hier dus ook maandelijks op.
    (Wat overblijft, die jaarlijkse dingen, gaat naar een spaarrekening aan deze gekoppeld zodat we die jaarlijks in 1x kunnen betalen)

Rekening 3: €320,- per maand voor boodschappen (incl. Kooppunten)
    Storten we aan het begin vd maand op, (doen hier boodschappen met een scanner =pinnen aan de zuil dus vandaar niet in een envelop)

Zou wel meer willen budgetteren, maar heb de juiste manier niet gevonden....
    (Op papier, in excel, in enveloppen?)

12. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    We hebben 3 rekeningen. En 2 spaarrekeningen.
    Elks een eigen, en 1 gezamenlijke.

Mijn geld komt op mijn rekening, daar laat ik mijn autoverzekering op staan.
    De rest gaat naar de gezamenlijke.
    Man zijn geld komt op zijn rekening, daar laat hij ook een bedrag opstaan voor zijn eigen kosten, de rest naar gezamenlijk.
    Van gezamenlijk gaat er ook een paar vaste lasten af. Zorgtoeslag wordt gelijk naar spaarrekening gedaan.

Elke maandagochtend pak ik 70 euro van gezamenlijk en dat gaat naar mijn rekening, dat zijn de weekboodschappen. Zelfscan, sneller en makkelijker dan geld pinnen, in lange rijen staan, in- en uit laden etc.
    Alles wat zondagavond overblijft gaat naar een spaarrekening.

We hebben een 20 euro tijdschriften weekbudget.
    We hebben een 100 euro onzinbudget per maand.
    We hebben een 50 euro babybudget per maand. Wat nu vooral sparen is.
    We hebben een 300 euro boodschappenbudget per maand.
    Onderling schuiven we weleens, en als we niets uitgeven gaat het naar de spaarrekening.

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier één rekening en daar alles vanaf. Geen vaste bedragen maar ik houd de boodschappen wel bij. Dat is zo'n 300/350 euro per maand. tanken doen we als het nodig is, geen idee wat dat kost maar mn man probeert zoveel mogelijk te fietsen iig.

jannn waar gaat da allemaal aan op dan, ook kleding?

14. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hier salarissen en alle rekeningen van 1 rekening af.
    We sparen een vast bedrag voor dochter en voor onszelf.
    Boodschappen is tussen de 300 en 350 per maand incl luiers etc., dit pinnen we maandelijks.
    Verzekeringen betalen we maandelijks, alleen ANWB niet.
    Ook hebben we ieder zakgeld zodat we daar zelf iets van kunnen doen.

15. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Bij ons werkt het op dezelfde manier. We hebben wel een gezamenlijke rekening gehad, maar dat vonden we allebei enorm vervelend.

16. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wij proberen wel aan een bepaald bedrag per week te komen, maar het is niet zo dat we pinnen en als het op is, is het op.
    Geen potjes of aparte rekeningen dus, alle verzekeringen die we hebben gaan per maand.

17. beccie

beccie Niet meer actief

Wij hebben elke week 150 euro voor de boodschappen.(ook pampers en verzorgingproducten) meestal redt ik het met de boodschappen onder de 100 euro te blijven. wat ik over hou gebruik ik voor kleding en tanken.

ik heb dit bedrag elke week contant. het is voor mij leuk om elke keer zo veel mogelijk geld over proberen te houden. en dan kan ik zo nu en dan even leuk winkelen om wat leuke kleding voor de kids :)

Verder hebben we een gezamelijke rekening waar alle vaste lasten vanaf gaan.

18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Heb je die laatste potjes "op papier" of pin je je dat / op aparte rekeningen?

19. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier gaat alles van 1 rekening af. We hebben wel een budget voor het eten maar het is niet zo dat we dat pinnen en als het op is dan is het op..

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij hebben één rekening waar alles binnenkomt (salaris, toeslagen etc). Vervolgens worden bijna alle vaste lasten automatisch afgeschreven dus ja wat er overblijft kunnen we gebruiken ;). We betalen alles maandelijks waar mogelijk omdat het dan wat beter verdeeld is.

Deel Deze Pagina