Wie heeft er 2 Labradors/honden en kan mij helpen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lilly, 3 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    OH wij zitten zo in dubio........ik hoop dat jullie mij/ons verder kunnen helpen ;)

2,5 jaar kochten wij onze Labrador Luka, als pup. We vonden het helemaal geweldig om haar op te voeden en zijn nog steeds heel gelukkg met haar.

Inmiddels hebben wij ook een mensenpuppy, onze zoon Ruben die nu 10 maanden oud is. Maar al een tijdje kriebelt het om een 2e pup aan te schaffen. Elke keer praten we het elkaar en onszelf uit het hoofd met allerlei praktische bezwaren maar toch blijft het een terugkerend onderwerp. Eigenlijk weten we wel zeker dat we het graag willen de vraag is alleen wanneer. Nu is Ruben nog klein, en ik ben full-time thuis. Als er straks een eventueel 2e kindje bijkomt dan zal het zeker even moeten wachten totdat de kindjes bijvoorbeeld naar school gaan zodat we de tijd hebben voor de opvoeding.

Wie heeft er ervaring met 2 honden en/of het opvoeden van een pup incombinatie met een klein kind en kan me advies geven?
    Viel het mee of tegen?
    Loop je tegen veel zaken aan waar je met 1 hond minder last van hebt?
    Is het veel moeilijker om op vakantie te gaan met 2 honden als met 1?
    Is je relatie met de 1e hond er erg door veranderd?
    Kunnen de 2 leuk met elkaar omgaan? (Wij hebben een teefje en zouden weer voor een labrador teefje gaan).

En verder, wie ervaring heeft en er ook maar iets over kwijt wil.......ik hoor het graag! Wij nemen de aanschaf van een hond zeer serieus dus willen helemaal achter onze beslissing staan

Alvast bedankt!

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    hoi hoi.
    ik heb zelf 1 labrador, maar vrienden van ons hebben er wel twee, in combi met twee kinderen.

Ze hadden al 1 labrador, en toen hun oudste zoon ( nu 4) een week oud was hebben ze er een tweede lab bijgenomen,en is prima gegaan hoor.

Het zal in het begin misschien druk zijn,maar als iedereen zijn draai heeft gevonden en het klikt goed met iedereen moet het volgens mij geen probleem zijn.

Succes

3. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Hoi, hier eentje met 2 labradors! 1 van 3 jaar 1 van 1 jaar
    Echt geweldig! We wonen hier in een zeer kinderrijke buurt en daar hebben ze al veel met kinderen omgegaan. En nu met Diana gaat het ook heel erg goed. Ze zijn heel nieuwsgierig naar haar en krijgen dan ook iedere dag een poosje de tijd om aan haar te snuffelen, als ze in mijn armen zit. Vanaf dag 1!
    Ik vind er weinig verschil in zitten tussen 1 of 2 honden. Het leukste is juist, dat ze samen kunnen spelen en als ze een poosje "alleen" zijn, zijn ze toch samen. Alleen waar we nu achterkomen is dat je aan een stationwagen niet genoeg hebt hahaha, ja voor de dagelijkse ritjes wel maar voor de zomervakantie denk maar een karretje huren of lenen bij iemand want anders gaat het echt niet passen... Dat is mijn enige verschil.
    Verder vind ik het ook fantastisch die 2 mannen van me (labradors). Echt ik zou ze nooit willen missen en tuurlijk als diana straks gaat kruipen zal ik het er druk genoeg mee hebben maar ook dat zal best wel zijn beloop krijgen. Ik ga wel 2x per week flink wandelen (3 uur) alleen met de honden en gaat diana naar 1 van de oma's. Zodat ze even zelf lekker kunnen genieten van mijn aandacht alleen.
    Groetjes dieneke

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Het lijkt me niet praktisch in de laatste maanden van je zwangerschap of als je kind net een paar maanden oud is, maar waarschijnlijk ben je nu wel weer in rustiger vaarwater gekomen en dat scheelt.
    Wij hebben een flatcoated retriever, misschien komt er ooit nog eens een tweede, maar ik vind 1 hond ook wat praktischer. Ook wel met twee honden op vakantie geweest en dat ging wel goed, maar er zijn genoeg hotels en huisje waar je max. 1 hond mag hebben. Restaurants en op bezoek is geen probleem, onze hond is daar vanaf pup af aan aan gewend en pas als we bij een restaurant weggaan, zijn ze meestal nog verbaasd dat er een hond onder tafel uitkomt. Denk dat als ze goed zijn opgevoed, 2 honden wel aardig gaat. Ik zie mezelf alleen nu niet met een kinderwagen en 2 honden rondlopen, lijkt me gewoon niet handig.

5. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Wij hebben 2 labradors. Max kwam als herplaatster van 7 maanden bij ons (midden in zijn pubertijd) en Joy was 10 weken dus pup.
    Ik moet zeggen dat ik de overstap van 0 naar 1 honden vele malen groter vond dan van 1 naar 2 honden. Wandelen doe je al en je houd toch al rekening ermee. Max was meteen een stuk rustiger omdat hij nu zijn energie kan delen met Joy. Ook als we een keer een paar uur weg zijn vermaken ze zich prima samen.

Op vakantie nemen we ze altijd mee, het is iets duurder omdat je voor 2 honden betaald maar goed dat is ook logisch. Verder vind ik het net zo makkelijk als 1 hond.

Alleen het opvoeden van een pup zal even weer tijd en energie gaan kosten maar met al een hond in huis steekt de pup ook veel sociale vaardigheden van de andere hond op.

Je moet doen wat je zelf het beste lijkt, in het begin zal het zeker even erg druk zijn met opvoeden maar daarna is het (vind ik) niet veel drukker.

6. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Wij hebben ook twee honden, welliswaar geen Labradors, maar Amerikaanse Bulldoggen. Twee grote en erg lompe honden. Toen onze oudste, een reu, 2,5 jaar was, kwam het teefje erbij. Ze zijn erg op elkaar gesteld en zijn inderdaad niet meer "alleen" als er even geen mensen thuis zijn.
    Natuurlijk is het drukker in huis (zeker als er net bezoek komt) en het wordt ook een stuk sneller vies nu. Dat vooral omdat de honden ook samen spelen binnen en dan dus overal haren heenvliegen!

In mijn eentje kan ik moeilijk met de honden tegelijk lopen. Eigen schuld hoor, gewoon te weinig getraind met vooral de oudste in netjes volgen. Gelukkig hebben we een bosje van 1800m2 als tuin, dus kunnen de hondjes zich gewoon in onze tuin uitleven.
    Wanneer we samen op pad gaan, kunnen we wel de honden en Iza meenemen. Hiervoor moeten we wel een handig tijdstip of handige locatie uitzoeken, want ze kunnen niet samen los met andere honden in de buurt.

Ik ben niet erg thuis in Labradors, maar ik weet wel dat bij veel rassen de combinatie reu-teef beter is dan teef-teef of reu-reu. Wat zijn je redenen om voor een tweede teefje te kiezen?

Al met al ben ik heel blij hoor met ons stelletje, zeker wanneer ik ze zo leuk zie spelen of tegen elkaar aan zie slapen!

7. Mystic Sun

Mystic Sun Bekend lid

3 dec 2007
    884
    0
    0
    We hebben sinds een paar dagen 2 honden :D
    We hadden al een frans bulldogje van net 6 maanden oud en nu hebben we een oudere dobermann erbij van net 4 jaar oud.
    In het begin de eerste dag was het echt even aankijken met name dat de dobermann er niet zo op gesteld was dat er steeds een wervelwindje met haar wilde spelen, maar nu binnen een paar dagen zijn het dikke speelmaatjes geworden die mekar overal volgen.

Met uitlaten hebben we geluk, de franse bulldog loopt aan een lange flexilijn en de dobermann aan een gewonen riem en ze kan netjes naast de voet lopen als we dat haar vragen, ze luisterd prima en kan zelfs los, dat hoef ik met de pup niet te proberen want die zet het dan op een lopen :)

In huis is het soms wel even druk, als er mensen komen zijn ze druk bezig met begroeten of als ze even hun speelmomentje hebben maar verder valt het mee.
    Ja, je huis wordt wel wat sneller smeriger dan maar een keer extra stofzuigen en dweilen hoor, dat geeft niet.

Tegen de tijd dat ons 2de kindje komt zijn onze 2 honden al zeker goed aan elkaar gewend en voorzie dan ook helemaal geen enkele problemen daarin.

Veel succes met je keuze naar een pupje ;)

8. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Wij hebben er ook 2.waarvan 1 zelf opgevoed. Nog geen kinderen. Maar waar ik niet zo aan gedacht had was dat ik niet sterk genoeg ben om ze beide aan de riem te houden. OOPS. Dus ik laat ze alleen uit overdag als ze los kunnen lopen en mijn vriend als het donker is. Niet zo handig dus....

9. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Bedankt zover voor jullie antwoorden.

Het uitlaten daar maak ik me niet zo druk om. Luka loopt perfect mee naast de kinderwagen of de fiets en met een pup zal het alleen een kwestie van trainen zijn, maar ik denk ook dat de pup snel gewoon met Luka mee zal lopen.

@Siesje, de reden dat wij weer een teefje willen is dat dat nu heel goed bevallen is. Je hebt denk ik ook minder snel confrontaties.
    Behalve dat heb ik al een paar maal onze hond samen met een reu uit gelaten en wat me daar wel aan stoorde was dat ik continu moest stoppen omdat die reu telkens moest plassen. Nu zou ik dat normaal niet erg vinden maar als je al met een andere hond loopt EN een kinderwagen is dat toch vervelend.

We hebben ook al een paar keer een teefje te logeren gehad en met die twee kon ik gewoon in een keer doorlopen naar het park, ze daar loslaten en dan konden ze hun behoefte doen.

Vooralsnog kan Luka zowel met teefjes als met reutjes goed opschieten, dus wat dat betreft voorzie ik geen problemen.

10. Selmama

Selmama Fanatiek lid

20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Wij hebben 2 hondjes, Jack Russells en dat is prima te combineren!
    We hebben zelfs toen ons oudste zoontje net 1 was een ik weer zwanger was een nestje pups gehad. Het was erg druk, maar het was ontzettend leuk!

11. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben twee golden retriever teefjes van 11 en 5 jaar oud. Mijn zoontje is nu een half jaar oud.
    De honden hebben nog nooit ruzie gehad met elkaar. Ik vind het wel een groot verschil 1 of 2 honden (heb ze beide vanaf pup). We nemen ze altijd allebei mee op vakantie en dan moet je wel goed opletten of er twee honden zijn toegestaan. Twee is natuurlijk duurder; dubbele brokken, koekjes, ontwormingskuren, vlooi/tekenbestrijding, inentingen, trimsalon, training/cursus, grotere auto enz. Met het uitlaten zitten wij nog wel eens in de knoop, vooral als we loslopende honden tegenkomen die willen spelen.
    Toen ik alleen de oudste hond had, nam ik die vaak mee naar de stad; op visites; naar het tuincentrum; naar mijn werk e.d. Met twee komt het daar bij mij niet meer van. Dat vind ik wel jammer.
    Met de kleine en de honden gaat het tot nu toe hartstikke goed. Het is idd erg fijn voor de honden dat ze elkaar hebben. Maar als er eentje mocht overlijden, dan zou ik denk ik niet weer een tweede erbij willen. 1 vind ik dan toch wel genoeg. Is net iets handelbaarder, ook wanneer je bijv. een dagje weg wil. Dan is het makkelijker om oppas te vinden voor 1 hond dan voor 2. Naar de dierenarts is 1 ook handiger, wij moeten altijd met z'n tweeen. In je eentje met twee honden, zie ik niet zitten.
    Nou, succes ermee!

12. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Ook wij hebben twee honden, een labje en een jack russel. Bij de opvoeding van de tweede hond hebben we het erg makkelijk gehad. De labrador leerde de JR namelijk al heel veel zonder dat we er iets voor hebben moeten doen. Ik vind twee honeden niet lastiger. Of je nou met 1 hond of met 2 wandelt, als ze netjes lopen maakt dat niets uit. Het is alleen iets kostbaarder qua voer en dierenarts, maar buiten dat geen verschil volgens mij. Ik vind het alleen maar leuker. Als we weg gaan zijn ze nu niet alleen en hebben altijd elkaar. Ze zijn ook echt onafschijdelijk. De eerste weken was de lab wel een beetje van slag door zo'n klein druktemakertje in huis, maar dat wende al snel. Ik heb niet het idee dat de lab verandert is of afstandelijker is geworden naar ons toe. Ik zit nu heerlijk met 2 honden op schoot op de bank.

13. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik vind wel dat er een groot verschil zit tussen 1 of 2 honden. Mijn huis is echt enorm snel vies nu. En met 1 hond is dat een stuk minder.

Verder vind ik het zelf heel onhandig om een pup in huis te halen in combinatie met een baby/dreumes. Mocht 1 van onze honden komen te overlijden en we toch weer voor 2 honden gaan, dan zou ik de eerstkomende 3 a 4 jaar voor een herplaatser kiezen.

Wat plassen van een reu betreft: dat bepaal jij! Een reu plast net als een teef voor zijn behoefte. Al het overige plassen is territorium- en daarmee dominantiegedrag. Mijn reu plast ook gewoon in 1 keer. En als ie verder de neiging krijgt terwijl hij aangelijnd is, dan heeft ie lekker pech. Ik wacht absoluut niet op hem.

14. Kruimel133

28 jan 2008
    86
    0
    0
    Rotterdam
    Ook ik zat altijd tussen de Labradors. Op dit moment hebben we er nog maar 1. De labrador waar ik zelf mee ben opgegroeid en die ik meenam toen ik zelf uit huis ging is 13jaar geworden. Toen zij twaalf was kwam onze huidige Lab erbij. Mijn moeder heeft ook 2 labradors, de moeder en oma van mijn Lab. En die komen zeer regelmatig logeren of mee op de koffie hehe. Alle drie gek van kinderen, alhoewel mijn lab dus een echte "lomperd" kan zijn met hele kleine kinderen hehe, hij reageert heel goed op ietwat oudere kinderen die al commando's kunnen geven maar van die kleine mensjes vind hij toch wel heel erg spannend.

Alhoewel het perfecte huis/familiehonden zijn neemt de opvoeding een hoopt tijd in beslag. En met kleine kinderen dus een pittige taak. Ik zou zelf niet zo snel aan pup beginnen met kleine kinderen in huis, misschien is een herplaatsing dan een beter idee? Het zindelijk maken bijvoorbeeld, hoe doe je dat als je twee kleintjes hebt rondwandelen/kruipen? Je moet er zeker de eerste tijd toch uit na het slapen, eten etc. IK weet niet of jij dan iemand hebt die op de mensjes past als jij met de hond bezig bent?

O ja en mijn lab is dus een reu, territorium plassen daar snapt hij niks van :rolleyes: Hij heeft ook nooit geleerd zijn poot op te tillen en staat dus altijd te plassen. Mijn 1e lab was een dominante dame en jawel die plaste dus overal buiten :p Dus wat dat betereft reuene en teven zijn voor mij niet zo verschillend.

15. aggi

aggi Actief lid

28 nov 2007
    224
    0
    0
    woonbegeleidster
    in het mooie noorden
    mijn ouders hebben 3 labradors alle drie kleuren weet nog toen wij 1 zouden krijgen maar ondertussen de kregen wij geen 1 mee naar huis maar 2
    maar dat wijst zich allemaal zelf toen beiden 7 waren hebben mijn ouders er nog 1 bij genomen die werd gewoon opgenomen in de de groep want dat bepalen ze zelf wie de leider is .
    en gaat super de oudste is helaas overleden en hadden ze nog maar twee ondertussen hebben is de oudste 12 en de andere nu 6 en de jongste 2 en dat gaat perfect ze spelen met elkaar maar ze ontwijken de oudste echt super om te zien. ik ben inmiddels het huis uit maar heb zelf een beagle en als die vier bij elkaar zijn echt super en een groot feest mijn neefje van 2 loop gewoon tussen ze door en ligt echt bij ze in de mand

labradors zijn echt super

16. bonnievdakker

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Persoonlijk zou ik niet voor een herplaatser gaan met kleine kinderen. Je weet nooit wat er met zo'n beestje gebeurt is. Mijn ouders wilde een aantal jaar een herder uit het asiel. er werd bij gezegt dat hij super lief en aanhankelijk was en dat hij erg goed met kinderen om kon gaan. Mijn ouders zijn hem een aantal keer gaan uitlaten en na een weekje mochten ze hem een dagje mee naar huis nemen om te kijken hoe dat ging. Toevallig is een kennis van ons gedragstherapeute en die hebben we die dag natuurlijk even op de koffie gevraagd. Nou zij zei dus dat het een hele gevaarlijke en onbetrouwbare hond was. Hij had een aantal gedragingen die erop wezen dat hij menscherp was afgericht voor bijv beveiliging van een bedrijventerrein. Hij heeft mijn vader ook bijna gebeten. We hebben dit bij het asiel aangegeven en uiteindelijk is hij alsnog geplaatst bij een gezin met 2 jonge kinderen. Ik vertrouw het dus allemaal niet meer zo.

17. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Een herplaatser hoeft niet via het asiel. Via een goede fokker of de rasvereniging is vaak veel meer bekend over de achtergrond van de hond.

18. lover

lover Bekend lid

12 jun 2006
    851
    0
    0
    Onze dierenarts vertelde dat het het beste is om een hond te nemen als je gezin compleet is.
    Wij hebben na ons derde kind toen een golden retriever gekocht en na 4 jaar weer een goldy en dat gaat heel goed.
    Ik heb een reu en een teefje.
    Teefje is wel geholpen ;)
    Ze genieten volop van elkaar ;)

Succes met jullie keuze

Lover

19. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    heb zelf drie labjes 1 van 3 jaar, 2 jaar en nu net 1 van tien maanden
    de oudste is als pup gekomen de middelste als herplaatser met 7maanden uit het asiel en de jongste heb ik zelf gevonden, was net drie maandjes oud en achtergelaten
    en tja ik kon het niet over mn hart verkregen
    weet zeker dat ze met gemak te combineren zijn met een baby omdat ze goed opgevoed zijn en dol op kindjes zijn

20. bonnievdakker

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Dat is waar. Dat zou ik ook wel vertrouwen omdat die honden vaak een aantal weken bij tijdelijke opvang gezinnen geplaatst worden. Dan kunnen ze het karakter veel beter beoordelen en bekijken of het bij je leefsituatie past.

Deel Deze Pagina