Vraag over kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vrolijkheid, 23 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Dag allemaal

Ik geef volledige borstvoeding. Binnenkort wil ik gaan beginnen om wat af te kolven om zo ''een voorraad'' op te bouwen. Dit met oog op het feit dat ik straks ook wel eens van huis zal zijn waardoor ik niet ''live'' kan voeden. Ik vraag mij nu af wat het beste moment is om te kolven om zo een standaard voorraadje op te bouwen. Iemand goede tips voor mij?

Alvast hartelijk dank!

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Voed je elke keer met beide borsten? In het begin had ik wel dat ik maar een borst per keer voedde, dan kolfde ik de andere borst. Kon hiermee een mooi voorraadje opbouwen.......

3. Vrolijkheid

Dank voor je reactie Lieke! Vooralsnog drinkt hij inderdaad nog twee borsten! Wellicht dat 1 ook een optie is..

4. bananarama

bananarama Actief lid

16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je er genoeg tijd voor hebt zou je na het voeden even wat na kunnen kolven. 10 x 20 cc is ook 200 ;)

Daarnaast stimuleer je op deze manier een heel klein beetje je productie, waardoor je wellicht een 'los' kolf moment kunt invoeren.

Wat men ook wel aanraadt is om een uurtje ofzo na de laatste voeding te kolven (bijvoorbeeld als jij zelf naar bed gaat) of 's ochtends na de eerste voeding omdat je kindje meestal die eerste volle borsten van de dag niet leeg zal krijgen.

5. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Bij mijn oudste heb ik steeds een krappe productie gehad. Wat toen best werkte: met een handkolfje meeprofiteren van de tsr wanneer mijn dochter dronk, en dus "de andere borst" afkolven. En dan vnl. de eerste voeding van de dag, dan merkte dochter daar nauwelijks iets van en dronk ze de afgekolfde borst nog als dessert. Soms sprokkelde ik door de dag nog wat cc's in lekschelpen (maar da's natuurlijk enkel voormelk).

Bij mijn jongste dochter had ik een veel betere productie en minder moeite met het opwekken van een tsr bij kolven. Dan kolfde ik regelmatig eens een uur na een voeding. Bij de oudste zou dat niets opgeleverd hebben, behalve een ontevreden dochter bij de volgende voeding en een verstoord ritme de rest van de dag...

Ow, en nu... nog niet gekolfd, en ik blijf het ook maar uitstellen merk ik...

6. Vrolijkheid

Dankjewel voor jullie reactie mamamaya! Ik heb vanochtend ook na de eerste voeding gekolfd. Wel wat minder dan gedacht en daarna inderdaad een onrustige baby bij het voeden. Dus ik vraag me nu af wat jij zegt: zou hij dan ''niks'' meer binnen krijgen of zo?

Best lastig af en toe ;)

7. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Je borst is nooit leeg zeg maar, wel dat er nog weinig inzit en de melk niet meer zo hard stroomt.
    Hoe lang na de voeding heb je gekolfd, en hoelang daarna weer gevoed?

8. bananarama

bananarama Actief lid

16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    En bedenk dat als je dit een aantal dagen steeds doet, je productie zich daar ook op gaat afstemmen!

9. Vrolijkheid

Dankje lauwra! Ik heb een uur na de voeding gekolfd en ongeveer een uur daarna gevoed.

Dus het beste is ma elke voeding even afkolven of het juiste moment zoeken (savonds / sochtends)

10. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Hier werkt 's avonds (voor de nacht) afkolven het beste.
    Zoonlief drinkt om 19u voor het laatst dus om 23u kan ik dan wel een hele voeding afkolven. En om 8.30u heeft mijn zoon dan weer genoeg voeding, ik reageer altijd heel sterk op afkolven.

11. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    ik zou direct na de voeding beide borsten nog even leegkolven… Dan kunnen ze ook weer " op tijd vullen".

Mijn LK raadt mij aan om 45 min na een voeding te kolven omdat je prolactine spiegel dan het hoogste is.. Maar ik geef geen live voeding en kolf fulltime.. Het is in mijn geval dus ook niet erg als ik bij " de volgende voeding" (= kolfmoment) minder gevulde borsten heb. In jouw geval natuurlijk wel van belang dat je kindje voldoende heeft bij het volgende moment.

Deel Deze Pagina