Ik heb een dochtertje van 2,5. Nu lijkt het alsof ze erg boos is op mama. Als mama gaat werken en haar vervolgens ophaalt bij oma, draait haar gedrag om en word ze lastig en soms driftig. Ze gaat dan dingen doen die ze niet mag en slaat en bijt zelfs afentoe. Maar verder hangt ze ook erg aan mij, als ik thuis ben. Ze wil de hele dag dat ik haar til en als ik thuis ben dan mag haar vader ook niks. Zelfs niet de simpele huishoudelijke taken die normaal mama doet ( tafel na het eten opruimen). Ze word dan boos en zegt dan dat mama dat moet doen. Wij leggen haar dan uit dat het papa dat ook afentoe moet doen. Maar dit wil niet baten. Hebben andere moeders hier misschien ervaring mee en goeie tips voor mij?
Als ik deze zin lees, denk ik: uitleggen dat papa ook af en toe de tafel moet afruimen, omdat kindlief niet wil dat hij het doet?? Heeft ze daar iets over te willen dan? Ik zou dat niet eens gaan uitleggen, ben je betoeterd. Peuters willen al zoveel, maar ze met het huishouden laten bemoeien gaat mij echt te ver hoor. Ik bedoel het niet verkeerd trouwens...maar misschien moet je je grenzen duidelijker stellen? Ik baseer dit nu op dit ene zinnetje in je topic, dus ik weet helemaal niet of dat het probleem is hoor.... maar ik zou wel korte metten maken met zulke boosheid (mijn zoon probeert dit soort dingen trouwens ook, dus mijn kind is ook niet heilig wat dat betreft )
hier ook een peuter die erg graag heel veel wil bepalen. hierin stellen wij ook duidelijke grenzen. en als het dan anders gaat dan mevrouw wil, tsja....dan heeft ze even pech helaas. we helpen haar dan wel door haar bui heen, door even te laten en dan wel te gaan troosten, maar dan wel altijd uitleggen dat het nu zo gaat en niet anders. heeft ze daar dan nog steeds veel moeite mee dan laten we haar even alleen en komen twee tellen later weer terug.
Oke, ja we doen er natuurlijk ook gewoon wat we moeten doen, ook al heeft ze soon bui. Maar het blijft lastig. Maar dames bedankt voor de tips. En ik hoop inderdaad dat dit een fase is.
Hetzelfde verhaal hier. Hier soms ook van die fases. En ook bv op oma haar oppasdag. Dan is ze de hele dag lief bij oma geweest en zodra ik een stp over de drempel zet veranderd ze in een draak.
Tja, ik negeerde dat dus altijd. Ik deed dan wat ik moest doen en negeerde het gedrag. En als het me te ver ging dan zette ik haar op de gang Ik ben best voor overleg en uitleggen maar tot een zekere hoogte. Ik ga niet overleggen of in discussie met een peuter.