hoe worden oom en tante genoemd

Discussie in 'De lounge' gestart door Vogelinnetje, 30 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    n.a.v. het opa/oma topic: hoe laten jullie je kinderen de ooms en tantes noemen?

Mijn schoonzus heeft 2 kinderen en die laat ze ons oom + voornaam en tante + voornaam noemen. Ik vind dat zelf eigenlijk helemaal niets. Ik vind mezelf dan ineens zo oud, maar ik kan me natuurlijk ook niet met de opvoeding van hun bemoeien.

Zelf neig ik ernaar dat onze kinderen later ooms en tantes gewoon en enkel bij hun voornaam te noemen. Zo vind ik de afstand tussen onze kinderen en de ooms en tantes zo klein mogelijk worden. Maar dat zou betekenen dat onze kinderen mijn schoonzus en zwager dus bij hun voornaam gaan noemen, terwijl ze hun kinderen het anders leren. Dat kan verwarrend zijn voor mijn nichtjes. Maar aan de andere kant moet het natuurlijk niet zo zijn dat degene die het eerst kinderen krijgt, het beleid voor de anderen kan bepalen.

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Gewoon de voornaam.

Ik zeg zelf wel altijd oom + naam..:)

3. sjors75

sjors75 Niet meer actief

hier ook alleen de voornaam. Maar de neefjes en nichtjes van mijn man zijn kant zeggen wel oom zus en tante zo.Sommige heb ik het al afgeleerd, maar voel me dan inderdaad erg oud

4. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik heb nichtjes en voor hun ben ik tante voornaam.

Zo zou ik het ook bij mijn eigen kinderen doen.

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier zeggen ze oom + voornaam en tante + voornaam.
    Ik vind het juist heel lief klinken en zelf ben ik ook tante van 3 neefjes en vind het superleuk dat ze mij tante ...... noemen.
    Ik snap niet wat er afstandelijk aan is, dat zit hem denk ik niet in het woord oom of tante, maar eerder in de band die je met iemand hebt.

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hier word wel gezegd tante die of ome die. Vind ik niet oud klinken hoor! ook mijn vrienden zijn oom en tante voor Emma zo werd dat vroeger bij ons thuis ook gedaan.is gewoon makkelijk.

7. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Hier worden ooms en tantes met oom [voornaam] en tante [voornaam] aangesproken.

Ik vind het verre van afstandelijk. Ik vind het én beleefd én een speciale band aanduiden.

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    hier hetzelfde: oom en tante huppeldepup...
    Ik vind het heerlijk, ik ben niet zomaar iemand, ik ben hun tante:)
    Als ik 1 van hun aan de telefoon krijg dan zeg ik wel eens "met huppeldepup" vind het soms een beetje overdone om altijd tante erbij te zeggen.
    zeker bij de oudste, die is ruim 15 (en ik 26)...

9. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Ik bedacht hoe ik het zou opschrijven en las dit... Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.

(zo denk ik er zelf over, mijn neefjes/nichtjes van mijn oudere broer en zus noemen mij gewoon bij voornaam, maar dat is hun opvoeding en ik heb dr geen problemen mee, maar als het wel met tante ervoor is vind ik het ook absoluut geen probleem, helemaal niet ouwelijk ofzo, juist iets heel bijzonders!)

10. Hier heeft Megan 1 "echte" oom en tante en die worden dan ome -en dan de naam,genoemd.
    Haar tante heeft een aantal keer de tantie gezegt en nu noemt Megan haar vaak zo.Vind dat wel erg lief klinken.

11. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hier zetten we er ook bij de ooms en tantes "ome" en "tante" voor.
    Vind het juist leuk!

Ik wordt ook tante Sarah genoemd (okeeee...mn nichtje kan zelf nog niet goed praten...maar hopelijk snel wel!)

Ik ben er juist trots op dat ik zo genoemd mag worden!

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    gewoon bij de voornaam. Deden wij vroeger ook bij (en nog steeds) bij onze ooms en tantes.

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik wil dat onze dochter oom/tante +voornaam gaat zeggen.
    Vind dat gewoon veel netter lijken dan alleen de naam.

Ik zei zelf ook altijd oom en tante totdat ik een jaar of 20 was.

14. Tegen m'n zusje (16) 'zegt' Damien wel tante, maar tegen m'n broertje (6) geen oom.. Het zijn door het kleine leeftijdsverschil meer broertjes dan oom en neefje.. M'n broertje vindt het overigens wel stoer dat ie oom is, en noemt zichzelf af en toe wel 'Ome Jasper' als ie tegen Damien praat :p

15. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

idem!

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oom + voornaam en tante + voornaam.

Sterker nog, aangezien onze zoon maar één oom heeft en geen tantes, denk ik er aan om ook onze vrienden oom en tante te laten noemen. Dat had ik vroeger ook met vrienden van mijn ouders. Die noem ik nog steeds oom en tante. :D

17. MeisjeV

MeisjeV Bekend lid

11 nov 2009
    750
    0
    0
    MAMA & student
    Ik vind het een eer om tante V genoemd te worden. En mijn vriend is Ome P. Dit iig door mijn neefje.
    Nichtje van mn vriend noemt alleen mn vriend Ome P en ik ben 'gewoon' V. Heeft ermee te maken dat mn schoonzus me niet mag.

Nu kan mn vriend zn zus ook niet uitstaan en hebben we t er al over gehad dat onze kids straks geen oom en tante tegen zn zus en zwager hoeven zeggen. Vind het zelf heel schattig om tante genoemd te worden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

18. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik vind dat heel respectloos van je schoonzus. ;)

19. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Gewoon bij hun voornaam ...

vind tante + voornaam zo stom klinken

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Onze kinderen hebben maar 1 oom (en zijn vriendin dus ook 1 tante) en die noemen we verschillend, de ene keer ome ***** en de andere keer noemen we hem alleen *****. Eigenlijk is het onze bedoeling dat ze gewoon ***** zeggen tegen hun, en dat vinden hun zelf ook gewoon het fijnste.

Stel dat hun zelf graag wilde dat ze oom en tante zouden zeggen, dan zouden wij dit gewoon zo aanleren.

Wijzelf zeggen tegen sommige ooms en tante's wel oom en tante en tegen andere weer niet. Zo heb ik zelfs een oom die ik ome ***** noem en de tante die erbij hoort noem ik altijd alleen bij haar voornaam. En zoals wij die ooms en tantes wel of niet benoemen, zo leren we dat ook weer verder aan onze kinderen, daar worden die dus ook soms wel oom en tante en soms dus niet, de kinderen noemen ze dus hetzelfde als hoe wij ze noemen.

Hier is het dus echt heel erg verschillend :D!

Deel Deze Pagina