Wie heeft er een boot?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    En dan bedoel ik geen opblaasboot;)

Wij zijn voornemens volgend jaar een boot te gaan kopen.
    We denken aan een sloep want we zullen ‘m echt gebruiken voor dagjes weg/paar uurtjes varen. Niet om op te slapen dus. Wat voor boot hebben jullie? Waar moeten we vooral op letten? Tips?

Is het handig een boot met toilet er op te hebben? (lijkt mij wel, maar is bij een sloep niet altijd het geval). Of toch zelfs beter een sloep met kajuit overwegen, wat niet onze voorkeur heeft.

Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Mijn man heeft wel vaar- ervaring, ik helemaal niet. Maar het lijkt me ontzettend leuk!

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    En qua aanschafperiode: het lijkt me dat de boten in het voorjaar en zomer duurder zijn, of niet?
    Wellicht het overwegen waard om in de winter al te kopen ivm prijs?

3. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    #3 Krulpeterselie, 9 jul 2018
    Laatst bewerkt: 9 jul 2018
    Wij hebben er meerdere (zakelijk) maar dan motorboten.
    In de zomer zijn ze juist goedkoper dan in de winter. De winter is het verkoopseizoen voor boten. Het nadeel van nu is dat er niet veel te koop ligt. Wat er te koop ligt is vaak nog ‘over’ van de winter en is verouderd/te duur/motorisch oud noem maar op. Als je het geld ervoor hebt zou ik voor een kajuitsloep gaan dat je er ook op kunt slapen. Ze zijn meer geld waard en je kunt in de vakanties ook eens wat verder weg varen.
    Wat voor ons op de motorboten echt een pre is:
    - toilet
    - water
    - omvormer
    - boegschroef maar op een kleinere sloep is dat niet perse nodig
    - dieptemeter

Bedenk je wel de volgende zaken:
    - kosten voor winter en zomerstalling of heb je de mogelijkheid te traileren en dus op eigen terrein te stallen. Dan kun je ook op meerdere gebieden varen door er met de auto heen te rijden.
    - ga je voor staal of polyester en wie gaat het onderhoud doen? Het vraagt allebei zijn specifieke behandelmethode. Zelf zou ik altijd voor staal gaan. Vaar je een diepe kras in polyester die door de gelcoat heen gaat dan heb je na een x-aantal jaar grote kans op osmose. Om dat te repareren ben je veel geld kwijt.
    Nadeel van staal is dat het zwaarder is (mogelijkheid om te traileren vervalt dan wellicht)
    - inboard motor (stiller maar kostbaarder) of buitenboordmotor (meer herrie maar goedkoper). Of een buitenboordmotor in een bun. Voordeep van een inboard motor is de mogelijkheid voor stroom op de boot voor een koelkast, marifoon etc. Dat kan met een buitenboordmotor ook maar dan moet je een alternatief vinden voor de stroomvoorziening.
    - de sloepenmarkt is ontzettend uitgebuit. Voor het geld van een sloep koop je ook een knappe motorboot waar je dus wel mee op vakantie kunt, slapen, koken, etc etc.

Madeliefke vindt dit leuk.
  4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hadden een zeilboot. Deze werd helaas te duur in het onderhoud dus we hebben hem verkocht. Wel jammer, blijft kriebelen.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    En buiten dit alles om moet je ook goed kijken of je een vaarbewijs nodig hebt, vanaf een bepaalde lengte en/of een bepaalde pk (motor) ben je verplicht deze te hebben.

Al ben ik van mening dat het sowieso verstandig is om deze te hebben wanneer je voornemens bent een eigen boot aan te schaffen

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.133
    113
    Home
    Wij hebben een sloep voor max 8 personen wel met stuur geen vaarbewijs nodig ligt bij ons in het water in de achtertuin
    In de winter gaat ie bij een vriend van mijn man in de stalling

Wij hebben deze destijds ook in de winter gekocht

7. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Wij hadden een heel klein polyester bootje zonder kajuit met buitenboordmotor. Deze lag in een haventje vlak bij ons in de buurt (we wonen in een dorpje vlak bij de Rijn). We hadden het bootje echt om kleine stukjes te varen en dan een klein strandje op te zoeken. Nu we 2 kindjes hebben, hebben we het bootje weg gedaan. We vonden het toch een beetje te gevaarlijk om met twee kleine kinderen zonder zwemdiploma het water op te gaan.

8. Oona

Oona Actief lid

2 jul 2018
    436
    518
    93
    Mijn ouders hadden altijd een boot zonder toilet en we misten het totaal niet. Nu hebben ze een boot met toilet en slapen ze regelmatig op de boot, maar zelfs dan gaan ze meestal in de haven naar het toilet. Dus als het veel scheelt qua kosten zou ik zonder nemen.

9. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Zo...jij weet absoluut waar je over praat...
    Fijn voor een leek als ik :D

We hebben een ligplaats in de haven vlakbij huis. In de winter kan hij bij familie in de schuur, of tegen betaling in de schuur nabij het haventje. Een trailer willen we er sowieso bij. Leuk om wellicht ook in andere gebieden te gaan varen.
    Er op slapen is niet onze bedoeling. Aan de ene kant omdat we met 6 zijn en dan een heel ander type boot zouden moeten kopen dan waar we nu voor willen kijken. Het zou echt voor korte tripjes zijn. We hebben ook een tourcaravan.
    Vaarbewijs wordt gehaald. Ook als het niet nodig is vinden wij dit wel een pré.

10. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Wat voor sloep hebben jullie?

11. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Daarom zeggen wij altijd, koop een boot en werk je dood. En toch zou mijn man graag een boot willen, ik niet.

Wij zijn wel eens met een klein jachtje? op vakantie geweest. Toen kwamen we ergens in een haventje een stel tegen die gewoon met een sloepje op vakantie gingen. Ze zetten dan een klein tentje op aan de kade. Waar wij mee op vakantie waren had wel een eigen wc, vonden wij toch wel heel fijn vooral als je hoge nood hebt.

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Leuk!! Wij hadden er 1 maar hebben hem 5 jaar geleden verkocht, was een motorboot. Zat verder geen toilet oid op. Wie weet komt er ooit weer 1.. voor nu is het prima zo

13. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Het ligt helemaal aan jullie wensen.

-motorboot vaak staal, mits goed behandeld kan deze 4 jaar maximaal in het water liggen, voordeel veel luxe. nadeel onder de €10.000 zijn ze niet te koop direct vaar klaar.

-weekendkruizer vaak polyester waar osmose in kan zitten, daardoor duur in onderhoud.

-sloep met diesel motor vaak erg duur

-sloep met buitenboordmotor vaak goed te betalen
    Beide kennen weinig nadelen

- conslole boot, ziet er sportief uit vaak hoge gangboorden en daardoor veilig

_ zeilboot super veilig zowel met als zonder kajuit, met een buitenboordmotor goed te varen. Nadeel weinig luxe vaak alleen achter een rondzit.

-zelf hebben we een aluminium platbodem zo'n leger groene. Neem hem in 4 bij 2 meter en ze zijn super stabiel. Op de banken kunnen losse stoeltjes dit kan je zo duur maken als je wilt. Neem je kussens mee kun je ook op de grond gaan zitten.

voordeel weinig onderhoud, goed trailer baar. lichte motor is toch snelheid .

voordeel vissen en andere recreatieve dingen gaan makkelijk.

nadeel "het oog wilt ook wat, en echt elegant zien ze er niet uit"

Een toilet, let erop dat je geen afval water meer mag lozen op veel wateren dus je heb een opslag tank nodig, is deze vol moet je hem leeg laten halen wat altijd in een haven moet.

Voordeel van een lichte boot, je meert snel even aan, vaak is er met de boot wel even een rustig plekje te vinden om te plassen.

een sloep moet je diepte hebben, komt deze met zijn buik op de grond duw je hem niet 123 af.
    Al vaak genoeg even de helpende hand geboden om een sloep los te trekken.
    Dat is een voordeel op het water, het is erg gemoedelijk, niemand heeft er haast.

wat ook kan is een rubberboot, voordeel je kan hem klein opvouwen. Kies je een grote versie 4 meter ofzo is er niks zo veilig, al die kamers zijn luchtkamers waardoor je drijft. Kennis heeft er 1, vaar opzicht heerlijk, alleen een laag comfort. een tuinstoel moet het comfort geven of een ligbed.
    Ik spreek mezelf tegen met geen haast, maar met een vaarbewijs kun je met een rubberboot ook veilig hard varen, ja soms vind ik dat leuk, even lekker de haren wapperen door hard te varen.

Bij mijn pa op de camping lag vroeger van alles, mijn pa doet nog steeds het onderhoud zelf en dan is een lichte boot en motor erg prettig.

14. Krulpeterselie

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Het kan wel hoor! Wij hebben twee motorbootjes van 8:30 meter met nieuwe motor maar oud interieur gekocht voor 7500 euro. Timmerman erin gezet en net boven de 10000 waren we klaar. Schilderen etc doen we allemaal zelf. Op een motorboot kan de lak op de romp en opbouw 8-10 jaar zitten. De antifouling als je zelfslijpende hebt en goede laagdikte opbouwt een jaar of 4. Maar een laag antifouling is echt zo gezet.

Een nieuwe sloep is vaker wel dan niet vanaf 30.000 of nog hoger.

Qua toilet kan je ook een porta potti kopen. Dan heb je voor noodgevallen wat bij je!

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.133
    113
    Home
    rivercruise 23
    wij wonen vlakbij mooie vaarroutes maar varen niet heel erg vaak de oudste vind het wel leuk maar de jongste heeft na 2 uurtjes wel genoeg
    wij gaan meestal ergens even lunchen/ijsje eten en dan weer verder

16. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

het schilderen is goed te doen maar denk dat de meeste mensen toch tegen de kosten van het in en uit het water halen, de stallingskosten en de kosten van de antifoulling op kijken.

sloepen zijn duur en helaas erg waarde vast, maar ook die hebben zo hun onderhoud nodig. Wij hebben de boot op een trailer en dat scheelt aanzienlijk in het onderhoud.

In een dichte boot is een porta potti zeker een optie maar in een open boot nee zie met er niet snel op zitten. En plassen achter een boompje, struiken is goed te doen voor een dagje. Moet je een nr 2 doen is even de haven in of een recreatie terrein met vaste toiletten vaak wel te vinden, dat is in Nederland wel goed geregeld.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wij hadden een zeilboot.

Wonen in Friesland en overal waar je vaart zijn wel mogelijkheden even aan te leggen om te plassen.
    Toilet vind ik dus niet belangrijk.

3 tips

1.Smeer iedereen goed in...op het water verbrand je erg snel.
    2. het is aan te raden om de waterregels goed door te nemen. Vooral hier op de Friese meren gaat het nog weleens mis omdat mensen de regels niet goed kennen.
    3.Geniet!

18. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wij hebben deze:
    http://balvertbootimport.com/classico510l/
    met een buitenboordmotor (kun je er zelf makkelijk bij voor onderhoud, ook eventueel onderweg). Ook hebben we een buiskap, waar we erg blij mee zijn. Zo kunnen onze kinderen toch een beetje rond struinen zonder dat ze er af kunnen vallen!

Verder is een vaarbewijs handig.

Wij doen alleen dagtochtjes en hebben geen toilet aan boord. We zwemmen regelmatig in buitenwater (zwemtrapje!) en hebben onze ‘vaste’ stops onderweg, lekker een ijsje eten en meteen even plassen! Voor onze dochter hebben we een gewoon potje mee:thumup:

19. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Jullie hebben echt een mooie boot. En dat onderhoud daar ben ik het mee eens, troep aan de schroef is even de motor opklappen en je kan erbij. En yamaha is erg betrouwbaar

pietje1987 vindt dit leuk.
  20. Krulpeterselie

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    @Suzie01 zowel een stalen als een polyester boot heeft antifouling dus dat zou de keuze niet zo een twee drie moeten beinvloeden denk ik. Maar het onderhoud aan polyester is een stuk duurder. Dat kun je niet zelf maar heb je iemand voor nodig die de gelcoat weer goed repareert. gebeurd dat niet goed heb je in een aantal jaar osmose. Maar het is misschien net zoiets als de discussie apple/samsung. Voor beide is wat te zeggen.

Deel Deze Pagina