Wie heeft er een boot?

Discussion in 'De lounge' started by PenK, Jul 9, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Klopt helemaal.

Mijn ouders hebben een boot dus al vanaf mijn geboorte waren we (bijna) elk (lente/zomer) weekend aan boord en heb ik daar mijn zomer vakantie's doorgebracht. Heerlijk was dat, heb heel wat van nederland gezien, kon zwemmen wanneer ik dat wilde (mits het veilig zwemwater was) kon op eilandjes vuurtjes stoken en daarop broodjes etc bakken. In sluizen en op stromende rivieren moesten we altijd binnen zitten en pas bij zwemdiploma B mochten we (op rustige wateren) zonder reddingsvest achterop zitten (en vooral niet rondlopen)

Toen ik ouder werd zag ik de keerzijde, elk najaar je boot winter klaar maken, dingen die kapot waren gegaan repareren. Nu is mijn vader opgeleid als automonteur en heeft hij de boot zelf afgebouwd en dus zit er een (daf) motor in die hij zelf kan repareren en dat scheelt maar ja je moet het wel "even" allemaal doen. Dan om de zoveel jaar de boot uit het water en van onderen helemaal schilderen. Bovenop deed hij vaker. Heb als tiener echt uren helpen schuren met de bovenkant van de boot. En dat is dan allemaal het "grote" onderhoud. Soms is daar in eens een lekkend raamrubber, tuurlijk in de winter dus heb je ook schade aan de binnenkant wat hersteld moet worden, of blijkt het toch vochtig te zijn geweest en heb je schimmel in je gordijnen. Of je wc werkt in eens niet meer, of je gas, of je koelkast etc etc.

Ondertussen lopen mijn ouders richting 80 en ze varen ook dit jaar weer een maand of 3 rond (geloof dat ze nu in de omgeving van Sneek zijn) In het begin van deze vakantie hebben ze wat in de schroef gekregen, in Hardewijk een werf gevonden die hun even uit het water hebben gehaald, het was al uit de schroef maar aan de tekenen die het achter had gelaten duidelijk zichtbaar dat er iets in gezeten heeft. Daardoor ook wat onbalans in de as, gelukkig makkelijk te herstellen. Dus ze varen weer.

Nu ik volwassen ben zie ik dat al dat werk niet opweegt (voor mij) voor die 3 weken vakantie (aan een gesloten) per jaar die we erop kunnen verblijven.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Gehad en God wat was ik blij dat dat k*tding weg ging. Eeuwig onderhoud (leek het wel), godsvermogen aan liggelden en winterstalling, verzekering enz enz... Leuk voor die paar keer dar we op het water waren maar verder niets...

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Dank je wel, we zijn er erg blij mee! We hebben wel voor een andere kleurstelling gekozen overigens :)

Wat ik zelf een plus punt vind aan deze boot is de rondzit in de punt. Mijn man stuurt, dochter zit lekker onder de kap te spelen en ik zit met mijn rug ‘achterin’ in de punt, dus vlakbij man.

Oh en ik verbrand ook snel in de zon, dus ook vaak onder de buiskap, heel fijn!

Onze boot gaat overigens elke winter het water uit en mijn man is met totaal een dag of twee wel klaar met het onderhoud (vooral even goed schoonmaken en alles nalopen). De motor laten we elk jaar even nalopen en onderhouden door een expert.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,867
    5,105
    113
    Wij hebben een redelijk grote sloep. Vinden het erg leuk om te varen maar doen het helaas minder dan we willen. Komt er dan toch niet van. Maar zonder zou ik ook niet willen. Destijds ook in de winter aangeschaft. Het onderhoud vind ik trouwens wel meevallen.

5. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Dan is huren een fijnere optie. Wel de lusten, niet de lasten.
    @PenK dat zou ik zeker aanraden om te doen. Zo kan je relatief goedkoop een aantal modellen en uitvoeringen proberen en kijken wat er bij je past.
    En ga vooral niet naar de hiswa boat show. Daar liggen zo vreselijk veel sloepen dat je nog wanhopiger naar huis gaat dan je erin kwam haha.

6. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ben paar uur offline geweest. Wat een hoop tips in de tussentijd!
    Ik ga ze dalijk en morgenochtend even rustig doorlezen. Bedankt! En wellicht kom ik er nog op terug want er komen wellicht nog meer vragen in me op.

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Probeer als het even kan hetgeen wat je wil kopen, uit het water te zien. De staat van de onderkant is nogal belangrijk en kostbaar.
    En met een metalen onderkant is het heel belangrijk dat die goed gezandstraald is voor de antifouling is aangebracht. Als er een te fijne korrel is gebruikt blijft de antifouling niet goed zitten.
    Voor het uit het water tillen even rond shoppen. Dat kan nogal verschillen qua kosten.

Suzie01 likes this.
  8. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Goede tip, dank je.
    We willen graag een vrij nieuwe kopen. Max 2 jaar oud. Wellicht een nieuwe, maar in ieder geval jong gebruikt.

iMoeder likes this.
  9. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat klopt, onze polyester zeilboot haalde we ook op de kant, daar ging antifouling onder was iets van €80 per liter dat spul. Met gel coating en geen antifouling heb ik geen ervaring. Onze aluminium boot ligt op een trailer, word die kaal is een spuitbus verf voldoende om hem weer netjes te maken.

10. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dan zou je weinig last hebben, prijs technisch ook een goede keuze, boten zijn vrij waarde vast.

11. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat is zeker waar, een boot is een dure hobby en als je wilt varen wilt iedereen dat dus het is altijd druk op het water. Zeker als de boot in een haven ligt.

Dat vind ik wel een voordeel van een boot op een trailer, onderhoud is veel lager en het stageld ook. Nadeel is wel dat het bij een trailerhelling druk kan zijn.
    Omdat wij een visboot hebben gaat mij pa en schat ook in de kou varen/vissen ben wel eens mee geweest maar dat is niet echt iets voor mij.

12. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ben nog wel benieuwd of jullie voorkeur uit zou gaan naar een boot met (kleine) kajuit.
    Ik denk dat dat voor ons niet echt noodzakelijk is maar zou graag jullie voor- en tegens willen horen.
    Voor de duidelijkheid; de boot is voor korte uitstapjes. Max. dagje weg. Niet om mee op vakantie te gaan dus.

13. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Ga je er echt alleen op uit als het weer is zoals de laatste 8 weken is een open boot net zo makkelijk.
    zeg je iets minder weer mag ook dan is een kajuitje lekker, vaak zit de schipper wel buiten. Nadeel van een kajuitje is dat het er heel warm in word, je moet dan wel buiten zitten waar de ruimte minder is.
    Een sloep valt bij wat minder weer al snel af, de kussen moet je thuis drogen, onder het dekzeil komt de schimmel er al snel in, ook al is het vaak schimmelwerende stof. Wat je ook kan kiezen weet niet of ik het goed schrijf is een biminitop, deze kan je net zo luxe maken als je wilt, daarmee kan je volledig overdekt varen.
    Wil je ook zwemmen kijk dan wel uit met een sloep, zand en water op je bekleding is niet prettig over zonnebrandcrème maar te zwijgen.
    Merk om me heen dat je bij sloepen al snel hoort kijk uit anders maak je hem vies, Persoonlijk kan ik daar niet tegen.

14. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    In ieder geval bij droog weer. Zwemmen moet kunnen als de omstandigheden het toelaten. Wil dus niet teveel gedoe met kussen enzo. Ben zuinig op mn spullen maar de kinderen moeten wel lekker hunmgang kunnen gaan.

15. Krulpeterselie

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    De kussens kun je laten behandelen bij bedrijven die ook boottenten en zeilen behandelen. Het water loopt er dan zo vanaf en geen groene aanslag etc. Zal waarschijnlijk redelijk hetzelfde zijn zoals je dat met een stoffen bank ook kunt laten doen.

16. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

In een sloep kan je losse kussen nemen maar dat staat minder mooi, vaak hebben die een opmaat gemaakt kussenset. zou je een console bootje nemen, kun je hem ook "kaal" lopen. Losse kussens zijn bij de action of tuincentrum nooit duur, worden ze dan om welke reden dan ook vies kan je of de sloopjes wassen of gewoon nieuwe kopen.
    Dochter van een vriendin van ons gaat ook liever met de visboot mee dan met kennis met een 5* zo dure sloep. bij ons kan ze ook al zit ze onder het zand gewoon in de boot stappen, het gaat wel niet hard, maar met een simpele band er achter heeft ze de grootste los.

Onder het spelen word er echt niet gekeken of er zand aan de voeten zit, dat moet je ook niet hebben, gewoon lol hebben is het belangrijkste.

En ook een plus, een sloep met inboard motor is lastig met een plant of stuk touw in de schroef, je bent stuurloos en moet duiken om het los te maken. een buitenboordmotor klap je naar boven en je kan bij de schroef.
    Nu is optie 1 op het water meestal van korte duur, even zwaaien naar een passerende boot en je word wel even geholpen. voordeel van watersport.

17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

dit zou je dan elk jaar moeten herhalen, weet niet wat het kost maar in watersportland is bijna alles duur, geloof dat ze altijd denken, watersporters hebben veel geld haha.

18. Krulpeterselie

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Je kan het zelf bijhouden. Doen wij ook met de tenten. Is een impregneer die je erover moet doen net zo lang tot het er gelijk weer afloopt. Als je creatief bent kun je veel van de artikelen waar boot voor staat ook ergens ander kopen. Automaterialenhandels, caravan en camperbedrijven etc etc. Maar het blijft een prijzige hobby een boot :)
    Koop een boot en werk je dood zit wel een kern van waarheid in haha.

19. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

als ik nu weer op jouw reageer is het wel vervuiling van die topic. Maar je mag me het ook in een pb zeggen, wat voor product gebruik je daarvoor? Dat linkt namelijk erg interessant.

Wij hebben niks voor niks aluminium gekozen;) lekker onderhoudsvrij

20. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Maar Polyester heeft ook voordelen neem ik aan?!
    Anders zouden alle boten van staal zijn, toch?!

Share This Page