Hoi, Titel zegt het al, wij gaan een huis kopen maar twijfelen over de renteperiode. We neigen naar variabel, vooral omdat we nu moeten sparen in de hypotheek. Zo hou je de kosten laag, maar die onzekerheid We hebben ons laten vertellen dat je hem tussendoor vast kan zetten en dat je dan nog niet op een hele hoge maandlast uitkomt maar of dit waar is? Iemand tips/ervaringen graag!
Hier een 100% spaarhypotheek met rentevaste periode van 10 jaar. Betalen netto nog geen 500 euro per maand (woning was 111.000, 112% hypotheek met nhg). Wij wilden zoveel mogelijk zekerheid, dus niet variabel.
Je kunt idd de rente op een later tijdstip vast zetten. Kan als je iemand hebt die dit voor je kan bewaken, of je moet er zelf steeds op zitten, een prima optie zijn.
hoi, wij zijn al twee keer van een vaste rente terug gegaan naar variabel. vorig jaar zaten we zelfs op een rente van 1.1%, momenteel zitten we op 2.4%. wij vinden het ideaal maar je moet wel jezelf indekken. wij komen van een vaste rente af van 5.1%, we betaalden toen 666 euro in de maand, dus we weten dat we dat konden betalen. je moet niet gaan voor variabel als je nu op 2.4 al aan je max zit, want als je je rente vast wil zetten dan komt er zeker nog een procent bovenop, dus dan zit je echt krap in je lasten zeg maar. kan je wel meer betalen, dan is het lekker om te genieten van de nu lage rente, de rente zal wel langzaam stijgen maar de huizenmarkt trekt de komende jaren waarschijnlijk nog niet echt aan, dus dat scheelt. maar goed ook dat kan weer veranderen, net als je rente dus, en als jullie geen moeite hebben met die schommelingen zou ik zeggen ga ervoor. het kan uiteraard schommelen maar niet 2% en dan ineens 3% en vervolgens een maand later weer 1%. vaak gaat het met 1 of 2 tienden. zorg wel dat er iemand is die het eerlijk voor je in de gaten houdt!! hopelijk heb je iets aan mijn ervaring. succes! joyce
de rente staat nu vrij laag historisch gezien. Als je dus zekerheid wil zou ik de rente lang vast laten zetten want de prognoses zijn dat de rente gaat stijgen. (dit is natuurlijk nooit zeker) dus als ik je mag adviseren zou ik hem voor een lange tijd vastzetten.
mocht je voor variabel gaan, zet hem dan wel op tijd vast. wij komen bv van 5.1% af en zitten nu op 2.4%, zodra hij naar de 4% toe gaat zetten we hem weer vast en komen we ongeveer weer op 5 % uit, hierdoor komen we wat betreft de maandlasten niet in de knel. je moet zeg maar wel ruimte in je budget hebben, als je het financieel niet kan dragen als de rente stijgt dan moet je dit niet doen. joyce