Wie heeft er een geboorteplan?

Discussie in 'De bevalling' gestart door mrsmiami, 15 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mrsmiami

mrsmiami Bekend lid

8 okt 2010
    512
    0
    0
    Verkoop
    Harderwijk
    Wie heeft er allemaal een geboorteplan?

En hoe stel je zoiets op?

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Naam Gynaecoloog/verloskundige

Wij zijn ons er heel bewust van dat een bevalling niet te plannen valt! Het leek ons echter wel nuttig om op papier te zetten hoe wij het graag zouden zien verlopen en wij hopen dat hier in de mate van het mogelijke rekening mee zal worden gehouden.
    Arbeid:
    -ik wens mijn vriendin A.J., die ook vroedvrouw is, aanwezig te hebben tijdens arbeid en bevalling. Dit is besproken met dr. X en dit was geen probleem.
    -ik heb er geen probleem mee als er studenten aanwezig zijn maar ik sta erop dat zij ten allen tijde begeleid worden door een vroedvrouw/gynaecoloog!
    -ik wens de kans te krijgen zelf een manier te vinden om met de pijn om te gaan; houding, bad, rondwandelen,…
    -ik wens dat er geen verdovende medicatie wordt aangeboden door hulpverleners. Indien ik er zelf om vraag tijdens een wee, hoop ik dat dit mij opnieuw gevraagd wordt als de wee voorbij is.
    -ik wens ten allen tijde ingelicht te worden over handelingen die zullen plaatsvinden en waarom. Indien het niet mogelijk is om dit aan mij mee te delen, wordt dit aan mijn man/vriendin gedaan.

Bevalling:
    -ik wens zelf te kiezen in welke houding ik beval (baarkruk, liggend, op handen en knieën,…). Dit is besproken met dr. X en dit was geen probleem.
    -indien een keizersnede noodzakelijk is, hoop ik dat ons kindje toch direct op mijn borst gelegd zal worden en zo een goede borstvoedingsstart gestimuleerd wordt. Indien ik onder volledige narcose moet worden gebracht, wens ik dat mijn man ten allen tijde bij ons kindje blijft.
    -ik zou graag de placenta zien.
    -er mag tijdens de ganse bevalling gefilmd worden, gefotografeerd worden.
    Na de bevalling:
    -ik wens dat ons kindje op mijn borst gelegd wordt na de bevalling en rustig de kans krijgt zichzelf aan te leggen alvorens onderzoeken uit te voeren die niet direct noodzakelijk zijn.
    -er wordt geen kunstvoeding aan ons kindje gegeven zonder onze toestemming en zonder dat wij duidelijk geïnformeerd te worden over de reden hiervan.
    -wij willen graag een poliklinische bevalling. Afhankelijk van het tijdstip en indien mogelijk, zullen wij na enkele uurtjes of de volgende dag weer naar huis gaan.

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Dat was ons geboorteplan. Ik had er één opgesteld omdat ik vroedkunde gestudeerd heb en op mijn stages dingen had zien gebeuren waarvan ik echt niet wilde dat ze tijdens mijn bevalling zouden gebeuren..;) Liefst had ik een thuisbevalling gehad maar dat was om praktische redenen niet mogelijk.

Helaas had ik een gyn van wacht en zij is niet in al onze wensen meegegaan, hoewel hier geen medische reden voor was.

Als je op google zoekt, kan je best wel wat voorbeelden vinden zenne.

Enkele tips: maak je plan niet langer dan 1 blz.
    Overloop het met je gyn/vk en spreek duidelijk af dat je wensen doorgebrieft worden indien iemand anders je bevalling zal doen. Wees realistisch!

4. mrsmiami

mrsmiami Bekend lid

8 okt 2010
    512
    0
    0
    Verkoop
    Harderwijk
    dankje...
    erg handige tips!

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik had ook een bevallingsplan bij mijn laatste bevalling. Is me goed bevallen :D Het is met iedereen persoonlijk doorgesproken nog voor de bavalling dus iedereen wist er van af. En ondanks dat ik geen prettige bevalling heb gehad kijk ik er wel met een heel goed gevoel op terug :)

6. Rosanna04

Rosanna04 Bekend lid

22 jan 2008
    518
    0
    16
    Randstad
    ik heb ook een geboorteplan, met name omdat mijn eerste bevalling niet helemaal lekker verliep en ik nu wat meer het gevoel heb "in control" te zijn.

7. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb geen geboorteplan, had ik bij de eerste ook niet. Uiteraard zijn er wel wat wensen besproken met de vk voor de bevalling, maar het meeste valt wat mij betreft niet te plannen. Ik heb het dan ook niet gemist.

Overigens zou ik er misschien wel één maken als ik vooraf weet dat ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen, dan weet je immers niet wie je aan je bed aantreft.

8. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Geen geboorteplan, maarin ieder geval wel met manlief doorgesproken wat we wel en niet willen en dat hij de honeurs moet waarnemen waar het deze likes en dislikes aangaat.

9. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Wij hebben geen geboorte plan gehad bij de eerste 2. Bij de eerste heb ik alles op me af laten komen, ik kon er gewoon geen voorstelling van maken en had geen idee wat normaal was en niet. Alles is netjes verlopen en geheel naar wens er was 1 minpuntje dat was dat we niet het eerste flesje zelf mochten geven dat deed een verpleegkundige omdat wij zoals zij het zei niet wisten hoe het moest. Op zo´n moment kun je alleen maar verbaast zijn en toekijken hoe een ander jou kind zit te voeden. Ik heb het aangegeven aan de gyn die die middag op bezoek kwam toen en die heeft de verpleegkundige er op aan gesproken ze heeft haar excuus aan geboden en het was klaar. Maar ik wist dus wel meteen dat het niet klopte dus dat heb ik bij mijn 2de bevalling direct gezegt. Als ik in het ziekenhuis beval wil ik dat mijn kindje alleen van ons voeding krijgt tenzei er een andere rede voor is ivm met medicatie of wat dan ook. Die bevalling is niet in het ziekenhuis geweest en we hebben alles samen met de kraamhulp samen gedaan en dat was heel fijn..

Nu moet ik in het ziekenhuis bevallen en hebben we wel een paar kleine wensen die we na geleeft zouden willen zien. Dus ook weer voeding die we zelf willen geven en als het uit draaid op een ks dat de baby en mijn vriend ten alle tijden bij mij kunnen blijven in iedergeval tot ik gehecht ben en naar de uitslaapkamer toe kan.
    Dit omdat ik erg onzeker ben en niet graag alleen zonder bekende achter blijf ergens ivm nare ervaringen.
    Dit hebben we allemaal besproken en alles is al bij mijn gegevens gezet. Ze vonden het heel fijn dat ik het alvast zo vroeg van te voren door had gegeven zodat iedereen die het moet weten er vanaf weet.

Succes met het samen stellen van je geboorte plan, bij mij zijn het alleen een paar richtlijnen.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.949
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hadden wel een plan. Ik vond het ook voor mezelf al erg prettig om voor de bevalling al eens na te denken hoe ik dat voor me zag. Het gaf een stukje rust, ook al wist ik best dat het allemaal zomaar anders kon gaan. De dingen die in het plan stonden kwamen vooral voort uit dingen die ik hier op het forum had gelezen of bevallingsverhalen van anderen. Er zijn soms toch dingen die je hoort waarvan je denkt: dat wil ik absoluut niet!

Ik heb trouwens gekozen voor één a4-tje met voor- en achterkant. Op de voorkant heb ik puntsgewijs neergezet wat onze wensen waren bij een normale poliklinische bevalling. Op de achterkant had ik wat dingen gezet voor het geval er iets mis zou gaan en er bijvoorbeeld een keizersnede nodig zou zijn.

De meeste dingen die in het plan stonden, waren trouwens bij onze verloskundige al redelijk "standaard", dus ook zonder plan was het wel goed gegaan. Maar nogmaals: ik vond het zelf wel prettig om erover na te denken. En bij een klinische bevalling was het misschien wel nodig geweest.

Ik zal het plan hieronder posten. Misschien doe je ideetjes op van dingen die je wel of juist niet zou willen.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.949
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    naam moeder
    naam vader

bevalling
    eerste
    uitgerekende datum

plaats bevalling (bij voorkeur)
    poliklinisch
    voeding
    borstvoeding

Wensen m.b.t. de bevalling
    * Wij zouden het fijn vinden als we bijtijds naar het ziekenhuis kunnen gaan, dus niet op het allerlaatste moment.

* Tijdens de bevalling is vader aanwezig. Verder liever alleen de verloskundige en kraamverzorgster. Tijdens de bevalling wil ik niet dat er stagiaires aanwezig zijn.

* Ik wil zoveel mogelijk de vrijheid houden om de houding(en) aan te nemen die het prettigst voelen. Zolang dit mogelijk is, graag ook de vrijheid om wat te bewegen.

* Coaching over houdingen en ademtechnieken is gewenst. Ik stel het op prijs als er wordt verteld wat er gebeurt en wat de verloskundige aan het doen is.

* Over zaken als het breken van de vliezen, toedienen van medicatie of ander (medisch) ingrijpen zouden wij als de tijd het toestaat graag zoveel mogelijk uitleg en inspraak hebben

* Het liefst beval ik zonder pijnbestrijding, maar als ik er toch om vraag dan wil ik dit zonder tegenspraak krijgen, tenzij dit medisch gezien echt niet meer mogelijk is.

* We geven er de voorkeur aan de navelstreng uit te laten kloppen. De vader wil de navelstreng graag zelf doorknippen. Wij zouden het op prijs stellen als één van de aanwezigen hiervan een foto maakt. (Zonder dat de schaamstreek hierbij in beeld komt!)

* Na de uitdrijving willen wij graag dat de baby bij moeder op de borst wordt gelegd en dat hij / zij zelf de tijd en de kans krijgt om aan te happen. Dus niet geforceerd aanleggen! In deze eerste periode liefst het kindje zoveel mogelijk met rust laten. Routineonderzoeken, wassen e.d. pas nadat het kindje voor de eerste keer gedronken heeft. Onderzoeken die eerder noodzakelijk zijn als dat kan graag zoveel mogelijk plaats laten vinden bij moeder op de buik of in ieder geval in de nabijheid van moeder.

* Op de momenten dat moeder niet bij de baby kan zijn, is vader bij de baby.

* Als hechten nodig is, dan eerst plaatselijk verdoven.

* Bij een poliklinische bevalling waarna we snel weer naar huis mogen, willen wij geen bezoek ontvangen in het ziekenhuis.

[FONT=&quot]
    [/FONT]
    Bij een klinische bevalling of keizersnede
    Wij zouden de bevalling graag zo natuurlijk mogelijk laten verlopen. Als dit door omstandigheden niet mogelijk is, zouden wij het fijn vinden als er toch zoveel mogelijk rekening kan worden gehouden met onze eerder genoemde wensen. In ieder geval vinden wij erg belangrijk:
    - dat de vader bij de bevalling aanwezig is, ook bij een keizersnede.
    - dat in ieder geval de vader altijd bij de baby is, op de momenten dat moeder niet bij de baby kan zijn.

* In geval van complicaties waardoor moeder de baby niet op de borst kan hebben, dan graag zo snel mogelijk bij de vader op de borst.

* Anders dan vader en (noodzakelijk) medisch personeel, houdt niemand het kindje vast voordat moeder dit heeft kunnen doen.

* In geval van algehele narcose, zou ik het fijn vinden als vader en baby toch bij mij op de kamer kunnen zijn op het moment dat ik wakker word.

* Mocht een verblijf in het ziekenhuis noodzakelijk zijn, dan graag rooming-in vanwege borstvoeding op verzoek.

* Als het niet mogelijk is om het kindje op de kamer bij moeder te houden, dan toch zoveel mogelijk voeding op verzoek geven. Bij voorkeur ‘live’, anders door moeder of vader zelf met afgekolfde moedermelk.

* Het kindje krijgt geen kunstvoeding, (glucose-)water of speen aangeboden, tenzij dit in overleg en met toestemming van de ouders gebeurt.

-------

Wat betreft het aantal aanwezigen bij de bevalling... uiteindelijk stonden er 2 verloskundigen van onze eigen praktijk in de verloskamer, 2 kraamverpleegkundigen van het ziekenhuis en de kraamverzorgster. Vijf mensen dus in plaats van twee. Ik heb er totaal geen last van gehad, ik was met wat anders bezig, zullen we maar zeggen. ;) Dit stukje zou ik dus niet meer in een volgend bevalplan zetten. Verder zou ik volgende keer weer alles zo willen. (Alleen dan een wat vlottere bevalling, haha. Maar ja, dat kun je niet plannen.)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ervaring vorige bevalling
    De bevalling van zoon (augustus 2008) was een positieve ervaring. De bevalling kondigde zich aan door het breken van de vliezen (op het toilet) en de weeën zijn vanzelf op gang gekomen. De weeën waren wel heel licht en zeer onregelmatig maar wel effectief. Omdat het niet duidelijk was hoe ik aan de ontsluiting (19:00: 5 cm) ben gekomen, zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Ook dit was allemaal prima. We waren rond 20:00 in het ziekenhuis en om 22:15 begonnen met persen zonder persweeën (wel lichte persdrang). Om 00:13 is zoon geboren. Ik heb heel weinig pijn ervaren maar was vooral wel heel vermoeid. Tijdens het persen had ik het op een gegeven moment wel gehad. De inspanning was erg groot.
    Twee mindere momenten:
    · Na aankomst lieten zowel manlief als verpleegkundige me enige tijd alleen en toen had ik een mini weeënstormpje. Ik stond nog naast het bed met mijn kleding aan. Dat voelde vervelend en onhandig.
    · Om de weeën te bevorderen kreeg ik een infuus. Het gerommel door de co om het infuus erin te krijgen was heel storend (heeft 4 keer geprikt in beide handen) en op een gegeven moment stonden er wel vijf mensen aan mijn bed: man, vk, gyn, co, verpleegkundige 1 en 2 (overdracht). Dat was echt te veel. Onno heeft daar goed op ingegrepen.
    Omgeving en begeleiding
    Een thuisbevalling lijkt me heel fijn maar heb geen moeite met het ziekenhuis. Wanneer de vk het aanraadt gaan we zeker naar het ziekenhuis, Ik vind het prettig om zo min mogelijk mensen om me heen te hebben (dus bijvoorkeur geen leerlingen, co’s etc). Manlief moet dichtbij me blijven maar hoeft niet aan te moedigen of te wrijven etc (behalve als ik daar om vraag). Thuis en in het ziekenhuis vind ik het prettig wanneer het een beetje donker is. Tijdens de ontsluiting vind ik het prettig om alleen te zijn (behalve als ik anders aangeef) en het allerliefste in bad/douche. Manlief moet dan wil in de buurt blijven zodat ik er ook uitkan wanneer ik dat wil. Als we thuis blijven en het is in de avond dan moet zoon gewoon thuis blijven. Zo niet, moet mijn moeder gebeld worden en komt zij hem halen.
    De vorige keer verdween ik helemaal in een cocon. Ik vind het vervelend als er echt óver me gepraat wordt want ik hoor nog wel alles. We willen niet dat er foto’s gemaakt worden van de bevalling maar wel zo snel mogelijk van ons kindje.
    Manlief weet wat ik wil en zal dit aangeven.
    Bevalling
    Ik wil de ruimte krijgen om te bewegen zoals ik dat wil tijdens de bevalling. Bij voorkeur blijf ik in bad maar ik weet niet of dit tot de mogelijkheden behoort. De baarkruk lijkt me wel iets dus ik vind het fijn als de vk me herinnert dat ie er is.
    De vk of gyn moet doen wat hij of zij nodig acht (knip zetten etc) maar mijn voorkeur gaat uit naar een bevalling met zo min mogelijk ingrepen. Tijdens de bevalling hoef ik niet te horen wat er allemaal gedaan wordt (behalve wanneer het handig is dat ik het wel hoor omdat ik het bijvoorbeeld kan zien: vacuümpomp), Na de bevalling graag aankondigen wat er gedaan wordt (verdoven, hechten etc)
    Pijnbestrijding
    Pijnbestrijding vind ik een optie wanneer het echt nodig is. Ik ben blij dat ik het de eerste keer niet nodig had en zou het fijn vinden wanneer het weer zonder kan. Een ruggenprik lijkt me eng en ik wil graag dat de gyn hiermee rekening houdt.
    Eerste contact baby
    De vorige keer moest ik echt even bijkomen voordat ik zoon wilde zien. Dit keer wil ik graag – als het kan en ik heb nu wel de puf – zelf de baby opvangen en op mijn borstleggen. Graag hou ik de baby een tijdje op de borst (naakt).
    Binnen één uur wil ik borstvoeding proberen te geven. Man knipt de navelstreng door.
    Ik denk dat ik dit keer graag de placenta wel wil zien wanneer mogelijk en daarna mag ie weggegooid. We willen zo snel mogelijk even met z’n drieën kunnen zijn (ook in het ziekenhuis).
    Als het kan wil ik dit keer het hoofdje wel zien staan (spiegel).
    Keizersnee
    Een keizersnee is mijn ‘worst nightmare’.. maar ik begrijp dat wanneer nodig, het ook echt nodig is. Toch wil ik graag dat er zo lang mogelijk (als verantwoord) gekeken wordt naar andere oplossingen. Ik vind het belangrijk dat ook bij een keizersnee de baby zo snel mogelijk op de borst komt en bij me blijft. Ik begrijp het wanneer dit niet mogelijk is maar dan zie ik graag dat de baby zo snel mogelijk bij man op de blote borst komt. Borstvoeding wil ik bij voorkeur zo snel mogelijk geven. Man is aanspreekpersoon tijdens de hele ingreep.
    Als alles anders loopt
    We willen zo dicht mogelijk bij de baby blijven (één van ons tweeën), ook wanneer er een couveuse aan te pas moet komen of in het allerergste geval (overlijden). Borstvoeding vinden we belangrijk en indien mogelijk alleen borstvoeding (op aanraden mag andere voeding ook).

13. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi hoi,

Toevallig heb ik laatst samen met een doela samen (dat is een soort van kraamverzorgster) een geboorteplan opgesteld.
    Mijn kindje ligt in een stuit en wij willen graag een ks.
    Omdat ik best bang ben dat er meteen overheen gewalst word met: maar u kunt ook best een stuitbevalling aan, wilde ik een geboorteplan opstellen.
    Hierin staat waarom wij kiezen voor een ks en dat we dat ook echt willen.
    Ook heb ik erin gezet dat ik heel graag mijn kindje op de borst wil hebben na de ks. Ik wil graag een ruggeprik dus ben er wel bij. Als het kindje niet direct bij mij op de borst kan wil ik daar graag een goede reden voor hebben.
    Ook heb ik er in gezet dat ik absoluut GEEN borstvoeding geef.

Omdat ik best wel onzeker ben van mezelf wil ik dat dit goed overkomt naar de gyn en de vk.
    Ik hoop ook echt dat ze rekening houden met mijn wensen.
    Het lijkt me zo erg als mijn kind meteen word weggenomen!!

14. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Ik ben ook bezig met een geboorte (en erna) plan.
    Ik heb die van Tupp als basis genomen ;) Veel dingen waren al hetzelfde, en lekker overzichtelijk! (hoop dat het niet erg is?)

Ik moet 24 - 48 uur blijven na de bevalling voor opservatie van Andy (wegens medicatie die ik slik) Dus ook erna is voor mij erg belangrijk.
    (liefst beviel ik thuis enzo, dus vind dit al niet zo leuk....)

vanavond bespreek ik hem met de verloskundige, en dan gooi ik hem ook wel even online! ;)

15. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    ik had ook een geboorteplan, maar dit zeker ook omdat mijn eerste bevalling zo gigantisch fout is gegaan, dat ik met mijn 2e wilde dat het zover als mogelijk op mijn manier ging.

helaas heb ik op deze computer dat plan niet staan.

maar wat voor mij heel belangrijk was

dat ik niet 20 verschillende verpleegkundige wilde hebben in mijn kamer. bij de eerste kwamen om de 5 minuten andere verpleegkundige binnenlopen en allemaal met dezelfde vraag. wilt u niet even lekker onder de douche gaan staan. Ik werd hier zo kriegelig van.

(bij mijn 2e bevalling dus ook netjes maar 1 verpleegkundige gehad)

verder wilde ik dat de vk veel eerder gebeld werd. ik heb bij mijn eerste 1 uur met persweeen gelegen. geen pretje kan ik je zeggen voor de vk er was. Hij was een beetje laat gebeld. ze dachten dat het wel meeviel allemaal. grrrrrrrr

(bij mijn 2e bevalling is de vk netjes gebleven vanaf het moment dat ik in het ziekenhuis was. al gaat het bij een 2e natuurlijk zowieso sneller)

verder erin aangegeven dat ik zelf flesvoeding bij me had, omdat ik een ander merk wilde geven. en ja dat kan je wel aan je man zeggen, maar dat werkt op zo'n moment dus niet he.

en verder wilde ik dat ze me niet zomaar een katheder gaven buiten de ok om. alleen bij medische noodzaak.

verder nog wat kleine dingen, maar die waren het minst belangrijk, maar als je dan toch een lijstje maakt kan je het wel vermelden.

ik ben heel blij dat ik zo'n plan heb gemaakt ze hielden er echt goed rekening mee. Mochten we ook voor een derde gaan maak ik er zeker nog eentje

16. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    Ik heb ook een geboorteplan opgesteld. Op www.cycli.nl vind je veel nuttige tips en helpen ze je ook (gratis) bij het maken van het geboorteplan. Heeft mij wel geholpen en het overzichtelijker gemaakt. Daar vind je ook voorbeelden.

Succes! Selma

17. Pebbles22

Pebbles22 Actief lid

2 jan 2009
    130
    0
    0
    Brabant
    Hoi,

Heb ook Cicli - eigen lijn rondom bevallen gebruikt als een hulpje bij het opstellen van mijn geboorteplan.

Heb het plan opgesteld, omdat ik echt niet met een kunstverlossing wilde bevallen (vanwege gecompliceerde bekkenbreuken in het verleden) Heb dus met name beschreven wat ik in ieder geval níet wilde. En wat achtergrond info zodat men ook begreep waarom.

Achteraf ben ik zo blij dat ik het plan had. Had er namelijk ook ingeschreven dat ik het liefst zonder pijnbestrijding wilde bevallen, maar dat als mijn lichaam te uitgeput zou raken het dan zeker wel bespreekbaar was. Had er ook nog bijgezet dat als ik niet meer in staat was om een beslissing te nemen, dat mijn partner dat dan namens mij mocht doen.
    Nou ik raakte compleet van de wereld (wee-spugen-wee-spugen-wee-spugen-spugen....kortom geen pauzes) Mijn man heeft toen toestemming gegeven voor een ruggeprik.
    Uiteindelijk moest er toch een vacuüm aan te pas komen. Maar het was wel fijn dat alle mensen om me heen goed lieten merken op de hoogte te zijn van mijn "plan". Er is zeer zeker rekening gehouden met mijn gedachtes over de bevalling.

Succes!

18. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben er eentje, omdat mij dat een soort van rust geeft. maar we beseffen heel goed dat je het niet kunt plannen, daarom noem ik het ook bevallingswensen ipv bevallinsplan ;) . Ook staan we zeker open voor andere keuzes e.d. Maar het is fijn dat je niet op dat moment over alles na hoeft te denken en dat je als man en vrouw allebei weet wat jullie willen. En daarbij: ben je gelijk voorbereid door erover na te denken.
    Deze is van ons:

Bevallingswensen

Persoonlijke gegevens:
    - Naam:
    - Naam partner:
    - Geboortedatum:
    - Zwanger van: 1e kindje
    - Uitgerekende datum: 8 december 2010
    - Onder controle bij: Verloskundigenpraktijk ......

Indien mogelijk zijn dit onze wensen en richtlijnen rondom de bevalling. Natuurlijk staan wij open voor overleg, suggesties en andere situaties.

Vooraf:
    - In het ziekenhuis bevallen.
    - Niet te lang thuis blijven wachten.
    - Waar mogelijk strippen in week 39 of 40.
    - Bij maximaal 41 weken inleiden.
    - Bij een stuitligging wil ik graag een keizersnede.
    - Mogelijkheid tot bevallen op een baarkruk (tot het einde).

Bevalling:
    - Alleen in overleg een arts in opleiding erbij aanwezig (kijken).
    - Zo min mogelijk in en uitloop van personeel. Indien dat niet mogelijk is: graag rust bewaren ivm concentratie.
    - Mogelijkheid tot pijnstilling indien wenselijk.
    - Als het niet voorkomen kan worden: liever inknippen dan inscheuren..!
    - Mocht het echt niet gaan, of is er twijfel of het goed gaat met de baby: dan halen!

Na de bevalling:
    - Graag foto’s maken vanaf dat de baby eruit komt/is.
    - Na de bevalling de baby op mijn blote borst/buik leggen.
    - Papa wil graag de navelstreng doorknippen (indien mogelijk).
    - Indien er gehecht moet worden: niet door personeel in opleiding.
    - Indien er gehecht moet worden: graag met verdoving.
    - Ik wil graag de placenta zien en er wat uitleg over te krijgen.
    - Graag foto’s maken tijdens de apgar- test en controle.
    - Baby alleen wassen in overleg met papa en mama.
    - Baby graag kleding “1e setje” aan.
    - Bij een overnachting in het ziekenhuis wil ik het kindje bij mij houden. Alleen weghalen in overleg met mij.
    - De baby krijgt flesvoeding (nutrilon hypoallergeen). De fles en voeding zit in onze tas.
    - Indien mogelijk de eerste flesvoeding door mijn man of mij.

Bij medisch ingrijpen/ keizersnede:
    - Mijn man wil bij de geboorte aanwezig zijn.
    - Indien mogelijk een ruggeprik en geen algehele narcose.
    - Na eventuele algehele narcose wil ik graag dat mijn man en kindje aanwezig zijn tijdens het ontwaken.

Deel Deze Pagina