Haha titel zal waarschijnlijk een beetje verwarrend zijn. Het gaat om het volgende. Ik heb 3 kids. Een zoon van 6 en twee dochters van bijna 4 en 10 maanden. Mijn oudere zus is helemaal weg van mijn jongste. Ze komt hier vaak langs, geeft mijn oudere dochter even vluchtig een knuffel en kus en vliegt dan gelijk af op de baby. Die krijgt dan alle aandacht. Ze koopt veel kleding voor de baby maar zus krijgt niks. Ze komt de baby vaak ophalen om even een rondje te wandelen maar zus vraagt ze nooit mee. Het draait voor haar dus alleen om mijn jongste en ik vind het vreselijk voor mijn dochter van 3. Ze heeft t soms al moeilijk sinds de komst van de baby en dit vind ik echt heel rot voor haar. Ik geef vaak mn zus een seintje dat ze haar ook even aandacht mag geven. Maar dat mijn dochter jaloers en verdrietig kan zijn, doet haar echt helemaal niets. Ik kan t haar ook niet afdwingen en ook niet vragen of ze voor oudere zus ook cadeautjes moet kopen. Ik weet zelf niet hoe ik hiermee moet omgaan. Wat harder zijn en haar duidelijkmaken of allebei evenveel aandacht of helemaal niet. Ze koopt echt dure kleding voor de baby en allemaal roze, schattige spullen. Mijn hart breekt als ik mn andere dochter zo jaloers zie kijken want zei is ook helemaal weg van alles wat roze is. Moet ik tante maar ook vertellen dat we al die spullen niet meer willen. Dus echt open kaart spelen. Dit wil ik mn andere dochter nl. Niet aandoen. We gaan zelf erg zorgvuldig om met haar jaloezie en vinden wat mijn zus doet eigenlijk niet kunnen. Wat zouden jullie doen in zo'n geval??
Even voor de duidelijkheid, ik heb mn oudste zoon niet betrokken inhet verhaal omdat hij niet jaloers is op de baby en zelf helemaal niet houdt van dat knuffelige. Mijn dochter is, haar leeftijd in rekening genomen, erg gevoelig hiervoor en zie dat zei best last heeft van dit voortrekkerij.
Ik zou het gesprek aangaan met je zus (waar je kinderen niet bij aanwezig zijn). Wellicht is ze zich er helemaal niet van bewust. Ik vind het niet kunnen. Zo enorm sneu voor je andere dochter en ondanks dat je zoon het niet aangeeft, vind ik het voor beide kinderen niet kunnen (zo'n overduidelijk verschil).
Ik zou de baby niet meer meegeven voor een rondje wandelen. Als ze dit vraagt (via app?) kun je bijv zeggen nee de baby liever niet maar 'oudste dochter' wilt wel graag mee?
Die had van mij dus echt wel een opmerking gekregen, dat ik 3 kinderen heb, en niet maar 1. Misschien heeft ze het ook echt gewoon niet door?
Ik herken het gedrag, alleen dan andersom. Iedereen vind hier de oudste het leukste. Mijn moeder vroeg bijv of ze met de oudste ergens heen mocht, ik zeg dan nee. Ze neemt oudste nl al zo vaak mee dat jongste echt beetje achter blijft. Wij gaan zelf wel altijd met allebei de kinderen weg, dus dan maar niet naar oma. Ze vraagt ook nooit om alleen jongste, altijd alleen maar oudste. Heel jammer maargoed dan geen uitje met oma.
Ik zou inderdaad duidelijk maken dat jullie dit zo niet willen. Het is heel lief wat ke zus doet, maar inderdaad: alles of niets.
Mel die opmerking heeft ze ook een paar keer gehad en ik heb haar een keer verteld hoe moeilijk mijn dochter het hiermee heeft, maar nee het doet haar niks. Ze is echt verliefd op de baby en dat is zelfs goed te merken aan haar fb. Het is of haar profiel of haar omslag dat ze foto vsn mn jongste gebruikt. Ik kan haar moeilijk afdwingen om ook zo gek op mn andere kinderen te zijn maar wel dat ze het niet laat merken. Dan mag ze dus niet meer langskomen en/of de baby meenemen.
Je kunt haar niet dwingen jouw andere kinderen ook cadeaus en aandacht te geven, maar wel ontzeggen jouw dochter voor te trekken.of alle drie een cadeautje en aandacht, of helemaal niet. Zou het dus niet eens op empathie gooien, dat ontbreekt kennelijk een beetje, maar wel op eerlijk verdelen. Dat je zoon er geen moeite mee heeft betekent niet dat je dat niet hoeft te betrekken, zijn alle drie je kinderen en je kunt geen onderscheid maken met zulke dingen.
Dat is ook het lastige idd. Aan de andere kant is het ook lief dat ze zoveel om haar geeft. En die kleding is echt zo duur, pff en ik heb t liever niet, maar hoe zeg je zoiets??
Gewoon heel direct zijn. Nee je mag niet met de jongste weg, de oudste mag je wel mee wandelen. Nee ik hoef geen kleren voor de jongste alleen, de oudste heeft ook wat nodig.
Ik zou toch (eerst) proberen gebruik te maken van empathie en het nog explicieter uit te leggen. Ze hoeft niet van alle kindjes evenveel te houden, maar ze is ook de tante van je middelste en het kan niet de bedoeling zijn dat ze je middelste kwetst! Je kunt daar best een punt van maken vind ik. Misschien kun je jullie situatie thuis van vroeger wel gebruiken om eea te illustreren? Er zijn vast wel eens situaties geweest waarin zijof jij (of andere broers of zussen) zich zichtbaar minder geliefd voelden? Welke tante wil nou haar kleuter nichtje kwetsen? Mocht dit echt niet werken dan zou ik met regels komen en dan inderdaad misschien maar minder cadeues accepteren als niets anders werkt. Leuk is anders, maar het is nu zo belangrijk dat je middelste zich zeker voelt in haar positie en niet al teveel jaloezie richting haar babyzus hoeft te voelen.
Tja hoe moelijk is dat gewoon zeggen wat je vind? Zeg haar dat je het niet leuk vind en niet juist dat ze zo verliefd is op baby maar andere kids niet dat kinderen gevoellig zijn en dat is niey hoe jullie willen het hebben Vraag of ze in het vervolg evenveel aandacht of cadeaus kan brengen/geven. Tis logisch lijkt mij? Elk normaal persoon begrijpt toch dat stel kom je op kraambezoek met meerdere kids in gezien dan breng je voor iedereen wat hoe klein het ook is of onzinnig En foto op Fb is echt iets wat ik nooit zal toestaan aan iemand anders dan ikzelf en mijn man. Stel mijn moeder of zo dat zou doen zou ik ook niet willen of alleen in overleg
Ik zou het absoluut niet kunnen waarderen en er zeker wat van zeggen. Vind het echt heel sneu voor je dochtertje.
hmm mja.. stiekem vind ik het beetje zielig je zus is vast oud genoeg om beetje rekening te houden met een 3-jarige. hoe leuk babies ook zijn natuurlijk mag ze de ene leuker vinden dan de ander... maar ze is oud genoeg om te begrijpen dat dat voor de rest niet leuk is. je andere dochter is ook nog niet oud genoeg om te snappen dat het over een jaar vast heel anders is... hier dat probleem niet met maar 1 kind... maar denk dat ik er wel wat van zou zeggen ja... het is toch echt een beetje sneu voor je andere dochter en bovendien... beetje kinderachtig van je zus.
Oei, wat vervelend. Ik zou gewoon duidelijk uitleggen dat je je kinderen graag gelijkwaardig behandelt, en dat zij dat dus ook moet doen. Al die cadeau's is helemaal niet nodig, dat is wel een manier om iemand te claimen dus ik zou dat ook beperken tot verjaardagen etc. Succes met je zus
Ik zou echt met duidelijkere regels komen. Allemaal aandacht of allemaal niet. Om de beurt mee wandelen oid. Heel kinderachtig misschien maar wel nodig. Ik zal nooit toestaan dat 1 van mijn kinderen door familie ofzo voorgetrokken wordt.
Zo, hier zou ik eigenlijk wel heel verdrietig en boos van worden. Kom op zeg, hoe oud is je zus? Zij moet toch ook wel snappen dat dit niet kan? Of alle kinderen even veel aandacht, of ze dan maar helemaal niet zien. Sorry, maar ik vind dat ze willens en wetens je andere kinderen buiten sluit. Ik denk dat je haar best kan aanspreken. Overigens vind ik het ook niet kunnen om foto's van andermans kinderen op fb te plaatsen.
Je zus komt op mij nogal kinderachtig over eigenlijk, hoe oud is ze? Natuurlijk is een baby alleen maar schattig en kan een peuter nog wel eens bewerkelijk ziin, maar jeetje... een volwassen vrouw kan daar toch wel doorheen zien...? Hoe was ze toen je andere kinderen baby's waren, ook zo dol op ze, of is het echt speciaal de jongste? Ik zou iig streng zijn hierin, je kan dit gewoon niet toestaan. Haar gevoel is haar gevoel, da's prima en kun jij niet veranderen , maar voortrekken gebeurt gewoon niet. Dus iedereen een cadeautje of uitje, of niemand.