Hallo, mijn zoontje is nog maar 1 maar ik ben al aan het nadenken over een school omdat.......... - Er is een school hier heel dichtbij (dus praktisch) die nogal populair is. Als ik wil dat Ruben daar over 3 jaar terecht kan moet ik hem nu al inschrijven! - Ik werk nu als gastouder en mijn oppaskindje heeft al een zusje op die school en zal zelf ook naar die school gaan. Ook de kindjes waar ik noodopvang voor ben zitten op deze school. - De kinderen van goede vrienden, en van 3 van mijn buren zitten op deze school. Ik ben dus aan het overwegen mijn zoon binnenkort al te gaan inschrijven. Maar..... Ik heb zelf op de vrije school gezeten en heb altijd het idee gehad mijn eigen kinderen iig naar de basisschool van de vrije school te doen. Maar er zijn een paar dingen die ik me afvraag. In mijn klas zaten best veel kinderen met ouders die echt antroposofisch leefden, en zo ben ik niet. Ik heb een hoop (goede) dingen er van meegenomen maar mijn huis is niet zo ingericht. Mijn zoontje heeft gewoon plastik speelgoed (had ik ook), hij kijkt af en toe tv, ik probeer regelmatig biologisch te eten maar helaas trekt mijn portomonnee dit niet altijd Als kind heb ik me ondanks dat ik me heel fijn voelde op de vrije school dus ook wel 'anders' gevoeld. En dat wil ik niet voor mijn kind. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die me kunnen vertellen of de vrije school inmiddels ook 'moderner' geworden is. Misschien klinkt het belachelijk wat ik zeg, maar ik wil gewoon niet dat mijn kindje raar aangekeken zal worden omdat hij gewoon brood van Deen eet en een moeder heeft met hip haar en hippe kleding (Mijn moeder werd namelijk wel door sommige ouders vreemd aangekeken omdat ze er wel eens sexy uit zag). Het leuke is ook dat ik net de site van de vrije school in Hoorn heb zitten bekijken en het blijkt dat de directeur van deze school mijn oude leraar is! En dat vind ik dus wel zoooooo leuk....... Verder, als je een kind op de vrije school hebt...(of gaat doen) - waarom heb je ervoor gekozen - ben je niet bang dat de overgang naar een 'gewone' school te groot zal zijn - wat vind je de grootste voor en wat de grootste nadelen? Alvast bedankt!
Wat ik je mee zou willen geven is dit: kijk wat je kind nodig heeft. Ik heb op speciaal onderwijs gewerkt, dara kregen we een jongetje binnen dat van een vrije school kwam en een paar jaar achterstand had. Bij ons haalde hij in een half jaar tijd bijna 2 jaar aan achterstand in. Lag niet aan de vrije school, wel aan het feit dat dit een jongetje was dat gewoon meer structuur nodig had dan ze daar boden... Ik heb zelf voor de kleuterschool op de peuterschool gezeten en was daar hard aan toe, mijn broertje is echter pas met 4,5 naar de kleuterschool gegaan: toen hij 4 werd en ging, ging het helemaal niet goed, toen heeft m'n moeder hem nog maar eventjes thuis gehouden... En, wat let je om op meerdere scholen in te schrijven? (Dat kan toch gewoon?). Kun je tegen de tijd dat ie naar school moet, kijken wat het beste bij hem past... Ik herken je zoektocht wel hoor: heb zelf op een normale basisschool gezeten (wel hele grote klas: 40-45). Maar zit een beetje aan de hoogbegaafde kant en heb me helemaal dood verveeld: kreeg veel te weinig aandacht (die ging naar de kids die het allemaal niet zo goed afging) en veel te weinig uitdaging. Voor m'n eigen kids zal ik dus straks ook kijken of ze een school nodig hebben waar wel individueel aangesloten wordt (Dalton bijv, maar gewone school is ook prima, als daar voldoende die aansluiting geboden wordt).
Hoi hoi, Het verschilt ongetwijfeld per vrije school maar de scholen zijn niet veel veranderd in de loop der jaren. Bij mijn dochter zit een jongetje in de klas die zijn ouders ten einde raad maar van de vrije af hebben gehaald omdat hij het over tv programma's had, vlees at etc. Toen ik er zelf solliciteerde ben ik zelf afgeknapt omdat ik geen gebruik mocht maken van multimedia (geef aardrijkskunde). Mijn kinderen zitten op een montessorischool, hierbij hebben ze wel de keuze in wat ze doen op school, veel aandacht voor projecten en de wereld om hun heen en het zelfstandige en samenwerken. Belangrijkste is dat je goed kijkt naar je kind, en dat is nu nog heel moeilijk natuurlijk en wat bij je kind past en bij welke school je een goed gevoel hebt. Bedenk goed wat jij belangrijk vind in het leven en welke school daarbij aansluit. Een kind vermaakt zich over het algemeen wel en heeft het op elke school leuk. Daarnaast kan je nog kijken naar de resultaten van de leerlingen die de school verlaten en het vervolg in het onderwijs. Op de site van de onderwijsinspectie kan je ook veel vinden over de scholen in je buurt. En daarnaast is het ook wel fijn als andere kinderen in de buurt naar dezelfde school gaan, of iig een aantal anderen, tenzij je natuurlijk van plan bent niet in die buurt te blijven.