Galsteentje, iemand ervaring/raad?

Discussie in 'De lounge' gestart door vlinderCN, 27 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoorde zojuist van HA assistent dat er vorige week op echo galsteentje is gezien (Ik had vorige week en de week ervoor en 9 maanden geleden enorme koliekpijn in bovenbuik, tot flauwvallen aan toe, misselijk, uitstraling naar onderrug, dit alles duurt 1 uur en daarna voel ik me weer compleet normaal). Spreek morgen HA erover maar fijn als ik al info/ervaringen kan inwinnen.

    Waneer wordt dit behandeld en hoe meestal, pijnlijk? Kan het uit zichzelf verdwijnen? Is het normaal dat er zo'n lange interval tussen de koliekpijn zit (9 mnd en nu 2x in 2 weken) en zou dat dan nieuw steentje zijn? Hoe kan ik dit voorkomen (Ik eet en leef heel gezond)?
    En is het raadzaam om dan andere functies te laten controleren (lever bijv), heb nl ook altijd beetje vette ontlasting (sorry voor de details) alsof galzuur vet niet genoeg kan afbreken.
     
  2. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.927
    462
    83
    Hier ervaring bij mij is uiteindelijk mijn galblaas verwijderd
    Ze verdwijnen helaas vaak niet vanzelf en kunnen ook ontstaan door hormonen ( bijvoirbeeld zwangerschap)
     
    anica vindt dit leuk.
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh jee, dat is wel heftig zeg, en nu, hoe vergeet je voedsel zonder gal? Hoe vaak had jij er last van?
     
  4. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Ja wel ervaring mee. Ik heb namelijk nu ook zo'n galsteen en in het begin van de zwangerschap 3x een aanval gehad. Afgelopen 10 weken geen aanval meer gehad gelukkig.

    Ik ben op het spreekuur van de chirurg geweest in het ziekenhuis en hij gaf aan dat als ik niet zwanger was hij de galblaas er uit zou halen. Nu zag hij dat niet zitten en wilde hij het aankijken hoe vaak de aanvallen zouden komen. En heb ik pijnstilling gekregen die ik wel mag tijdens de zwangerschap. De aanvallen zijn nu al een tijdje weg en ik let goed op met vet eten. Zoals het nu gaat kijken we na de zwangerschap wel weer verder.

    Volgens mij is de enige behandeling inderdaad het verwijderen van de galblaas, wat ik begreep gaat dat dan via een kijkoperatie. Is geen hele heftige ingreep heb ik me laten vertellen al moet je daarna wel echt goed opletten met vet eten.
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Pff pittig als je dit tijdens je zwangerschap hebt..welke pijnstilling mag je?
    Ik lees dat ze in UMCU ook de steentjes kunnen laseren..lijkt me prettiger
     
  6. Ninge

    Ninge Bekend lid

    27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Bij mij is hij verwijderd, ik had vooral veel gruis, hele kleine steentjes, maar die zorgden wel voor overlast, tijdens mijn zwangerschap ontstaan.
    Ik kan nu gewoon alles eten, dus dat is heel fijn. De operatie is met een laparoscopie, dus 4 gaatjes in de buik en dan blazen e lucht in je buik. Deze lucht geeft uiteindelijk 2 dagen nog best wel wat klachten, daarna ging het steeds beter. Succes!
     
  7. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ik had hetzelfde en de aanvallen werden steeds erger, uiteindelijk is mn galblaas verwijderd. Daarna nooit meer last gehad. Volgens mij gaan galstenen als je ze eenmaal hebt niet meer weg. Wel kun je nieuwe enigszins voorkomen dacht ik. Volgens mij zijn er wel risicofactoren zoals bv snel veel afvallen en levensstijl
     
  8. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    Bij mij is ook de galblaas verwijderd. Ik had geen koliekaanvallen, maar wel dagelijkse misselijkheid en ik moest geregeld spugen als ik te vet had gegeten of alcohol had gedronken. Omdat de klachten zo persistent waren is besloten om de galblaas te verwijderen. Gelukkig lukte het via een laparoscopie. Je mag daarna een poos niet zwaar tillen, dus afhankelijk van wat voor werk je doet ben je korter of langer uit de running. Ik werk op een babygroep op een kdv en lag er daardoor een paar weken uit (je mag een paar weken niet zwaarder dan 5 kg tillen), maar met een kantoorbaan bijv zou je eerder weer aan de slag kunnen. Er wordt een nieuwe aansluiting gemaakt van je lever naar je darm en dit moet natuurlijk even herstellen. Eerst even vloeibaar eten en daarna kan je alles weer eten. Ik heb nu geen last meer, gelukkig. Alleen soms wat diarree als ik te vet heb gegeten.
    O ja, en die tijd tussen koliekaanvallen komt volgens mij omdat er dan een steentje in je galgang is geschoten. Als ze in je galblaas zitten hoef je er helemaal geen last van te hebben, tot er dus een in je galgang komt.
    Over het algemeen wordt volgens mij je lever ook onderzocht op de aanmaak van bilirubine. Ze weten lang niet altijd een oorzaak te vinden. Ik leef verder ook gezond, heb een goede bmi en ben te jong om in de galsteen doelgroep te vallen. Het enige is dat ik vrouw ben en bij ons komt het vaker voor als bij mannen.
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Mijn enige risico is vaak zwanger zijn :(
    Welke klachten/ bepwrkingen heb je bij een leven zonder galblaas?
     
  10. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Tja mijn arts had het destijds over de 5 F-en. Forty, fat, female, fertile en fair. Nou alleen de female klopte en de rest niet (had toen nog geen kinderen) en toch zaten er 4 grote knikkers :confused: Soms is aanleg en pech blijkbaar genoeg. Ik heb totaal geen beperkingen of last, ben blij dat ze er uit zijn :thumup:
     
  11. Krekel

    Krekel Actief lid

    3 jul 2019
    288
    151
    43
    Vrouw
    Ik had ze, ook door een zwangerschap. Bij mij zijn ze wel 'zelf' weggegaan. Ik las de tip, ik geloof hier, ergens om troebele (pure) appelsap te gaan drinken. Dat heeft bij mij gewerkt, ik had ze om de week en nu in de afgelopen twee jaar maar één keer.

    Vriendin van mij heeft de operatie gedaan. Helaas nog steeds wel eens koliekaanvallen. Operatie schijnt wel vaak maar niet altijd te werken vertelde ze. Daarnaast kan ze heel veel dingen niet meer eten zonder naar de wc te moeten rennen. Een avondje pannenkoeken met de kinderen schijnt een regelrechte hell te zijn.
     
  12. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.927
    462
    83
    De operatie is als kijkoperatie gelukt viel me erg mee binnen een week was ik weer aan het werk. En ik heb geen klachten meer
     
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh wat top! Ik ga dat meteen kopen, of maken want net veel appels gekregen ;)
    Kan het niet zo zijn dat er gewoon geen vaste frequentie in zit? Ik had het dus 9 mnd geleden voor het eerst (na 3e zwangerschap) en toen een week erna weer. Nu had ik het 2 weken geleden en een week geleden ineens weer.

    Bedoel je met operatie dat de steentjes eruit zijn gehaald of de hele galblaas? Bij dat laatste lijkt me dat je geen last meer kunt hebben toch?
     
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik snap deze niet denk ik. Is je galblaas verwijderd dmv laparoscopie en waarom moeten ze dan lucht erin blazen??
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik zie dat jij ook veel zwanger schappen hebt gehad, zijn ze in die tijd ontstaan of ervoor nog?
    Waar zouden ze dan na de galgang naartoe gaan :| ? Bij mij is het na uur voorbij en dan nergens last van, hooguit nog beetje misselijk even. Heb ook niet speciaal last van vet eten.
    Alle 4 de keren was het in de ochtend na alleen muesli met yoghurt en avond ervoor gezond eten.
     
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hmm..Ik tik wel 4 van de 5 aan :( alleen niet dik, zelfs moeite om aan te komen.
     
  17. Krekel

    Krekel Actief lid

    3 jul 2019
    288
    151
    43
    Vrouw

    Ze komen natuurlijk niet periodiek stipt op tijd, maar ik maak geen grapje als ik er echt vaak last van had. Ongeveer om de week. Twee keer per maand. Het had ook vast te maken, zoals bij iedereen, met wat ik wel of niet at. Pas na de appelsap heb ik er letterlijk zga nooit meer last van gehad, ondanks nog een zwangerschap.

    Nee, zij heeft echt de galblaas laten weghalen.


    Wat ik lees is dat je er last van hebt na gezond eten.. vet zorgt juist dat de gal wordt afgevoerd. Als gal te lang stil gaat staan ontstaan er makkelijker steentjes of klonten. Als je geen galblaas meer hebt wordt gal constant afgevoerd.

    Ze moeten trouwens lucht in je buikholte blazen zodat ze werkruimte hebben en de galblaas mooi overzichtelijk ligt om weg te halen.

    Als jij er niet zoveel last van hebt en het gaat weer weg dan zou ik niet zomaar een operatie laten uitvoeren. Dat lijkt me echt zonde.
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nou sowieso mooi dat de appelsap lijkt te helpen! En nee ga niet voor 4 aanvallen per jaar mijn galblaas weg laten halen..Hoop dat het niet erger wordt/vaker komt. Voelt wel als soort tijdbom en als ik dan niet thuis ben best wel klein drama voor omstanders ook (nu was ik toevallig telkens thuis).
     
  19. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Die optie van het laseren hebben ze het in mijn ziekenhuis totaal niet over gehad....Voor nu laat ik het even zo, de aanvallen lijken weg te blijven gelukkig.

    Ik mocht nu wel paracetamol met codeïne. Daar word je een beetje duf van. Helpt beter dan gewone paracetamol. Ik moet ook zeggen dat de aanvallen bij mij ongeveer een uur duren. Dat weet ik, dus dat trek ik mentaal dan nog wel. (de eerste keer wist ik niet wat me overkwam, dikke paniek)
     
  20. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja precies nu weet ik dat ook dat t uur duurt, maar die pijn op zijn heftigst.. Pff ik beval bijna liever..
     

Deel Deze Pagina