wie heeft er een lening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Iggylover, 10 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    wij lenen van ons zelf hahaha

we hebben wat spaargeld wat op de bank staat en moet blijven staan!
    eens per jaar betalen we de auto huis etc verzekeringen zodat we er vanaf zijn als we een vakantie boeken of iets aan het huis willen doen enzo lenen we dit alles van het spaargeld dit word later dan weer terug gezet doormiddel van het vakantiegeld dat we dan krijgen!

ik vind dit een super oplossing omdat het ons nauwelijks iets kost (op wat rente van de bank na dan) en we zijn zo streng dat het geleende bedrag precies word terug gezet!

we lenen trouwens van onszelf ook niet meer dan wat er aan vakantiegeld binnenkomt anders zouden we on spaargeld op maken!

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.038
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb geen lening, ook geen hypotheek (alhoewel ik een hypotheek weer iets anders vindt)
    Ik zou echt nooit willen lenen voor een auto, nieuwe keuken, badkamer, of trouwerij.
    Ik heb van huis uit mee gekregen dat je pas wat koopt als je er zelf geld voor hebt.

Wij hebben in 1 jaar tijd best veel grote uitgaven:
    We zijn gaan samenwonen, dus een nieuwe koelkast, wasmachine, inrichting etc gekocht.
    We hebben allebei een andere auto gekocht.
    We hebben een kat gekocht van 450 euro.
    We hebben de voor en achtertuin aangepakt.
    We gaan over 3 weken trouwen.
    En we krijgen dit jaar een kindje, en die heeft ook ontzettend veel spullen nodig.

Voor al deze dingen hebben we niet geleend, we konden dit allemaal kopen omdat we genoeg geld hebben gespaard. Ik had deze dingen absoluut niet gedaan als we er geen geld voor hadden, of ik had ze anders gedaan, bijvoorbeeld 2de hands inrichting.
    Na dit jaar maar ff geen gekke dingen, en weer de spaarrekening aanvullen.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

lenen doen wij niet aan.ik vind het gewoon geld uit geven wat je niet hebt.dat is dom je komt er echt je krijgt er alleen maar problemen mee als het fout gaat.nee dat is niet aan mij besteed.een hypotheek vind ik wat anders het is een inverstering in het huis en daarbij ook belasting technies veel voordeliger.zelfs mensen die het huis zo kunnen betalen en die nog een hypotheek afsluiten van 10000 euro puur dat het veel voordeliger is aan belasting dan

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Meid ik (wij) doen heerlijk ouderwets met je mee ;)

Wij hebben een huurhuis, we wilden graag een koophuis, we hebben er vanaf gezien omdat dit financieel voor ons niet haalbaar was.
    Eigenlijk is een hypotheek gewoon huren van de bank ;) en er zijn zoveel verschillende hypotheken, de gunstigste die wij konden vinden dan had je na 30 jaar de helft van de koopsom afbetaald en bleef de ander helft op je huis rusten (in mijn ogen gezien dan geen hypotheek meer maar een schuld).

Leningen hebben wij nog nooit afgesloten, wij sparen elke maand automatisch een vast bedrag voor ons zelf en voor Kylian.
    Als het geld er niet is dan kan het gewoon niet gehaald worden.
    Het spaargeld wordt hier weinig aangeraakt, toevallig vorige week omdat onze koelkast de geest had gegeven (het kreng :evil: ).

Maar soms kom je in een situatie waarop dat misschien de enige uitweg is .

Misschien moet je er een polletje van maken.

Groetjes Anita

5. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Wij hebben onze auto gekocht met financiering. Onze oude was kapot en moesten een grotere. Hij is inmiddels bijna afbetaald en wil hierna geen financiering meer hoor, poeh wat een rente!

6. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Wij hebben een hypotheek,een doorlopend krediet en een Visa-card.
    Doorlopend krediet is zo goed als afbetaald dus daar heb ik bijna geen kosten aan.
    Visa-card wordt alleen gebruikt op vakantie omdat je aankopen automatisch verzekerd zijn als je betaald met de Visa.
    En mijn man koopt soms spullen via internet uit Amerika,dan is de Visa erg handig.
    Maar ook hier geldt: als we er geen geld voor hebben wordt het niet gekocht,ook al lonkt de Visa of doorlopend krediet!
    Het doorlopend krediet hebben we jaren geleden afgesloten voor nieuwe spullen in huis,ik laat het staan voor noodgevallen.
    Sparen doen we niet via een spaarrekening maar via polissen van de RVS die na 20 jaar uitbetalen.

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij hebben alleen een zakelijke lening. Persoonlijke lening zou ik eigenlijk nooit doen. Als we iets niet kunnen betalen dan kopen we het gewoon niet. Daarom wonen we nu nog in een goedkoop huurhuis. Als ik volgend jaar ga werken kunnen we wel een koopwoning betalen.

De zakelijke lening kost nu helaas 1000 euro per maand maar die is eind dit jaar gelukkig helemaal afgelost!

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier ook geen leningen. Alleen een studieschuld en een hypotheek. Maar dat zie ik als investeringen, omdat je er uiteindelijk geld mee kan verdienen.

Ik heb ook een verschrikkelijke hekel aan de Postkredietreclames ....brrr...

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb alleen een studieschuld, maar ik leen maar een minimaal bedrag per maand, en daar ben ik afgelopen maand mee gestopt. Ga ook zo snel mogelijk beginnen met terugbetalen, ook al ben ik nog lang niet klaar met studeren.

M'n vriend heeft een hypotheek, maar dat is niet echt een lening eigenlijk.

10. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Wij hebben een hypotheek voor ons huis.
    Maar als we verder iets willen hebben wat we niet kunnen betalen, dan wordt het gewoon weg niet gekocht.
    We zorgen ook dat we sparen, voor bijvoorbeeld onvoorziene grote uitgaven.
    Dus lekker ouderwets, maar heb er wel een heel prettig gevoel bij.
    Ken iemand die koopt alles op afbetaling heb ik het idee. Zelfs de tv bij hun is op afbetaling.

Groetjes Tamara.

11. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    Hypotheek en studieschuld, verder mag ik rood staan op mijn postbankrekening en dit gebeurd heel af en toe (misschien 100 euro).

12. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

16 nov 2007
    401
    0
    0
    Hier ook iemand die dus nooit zal lenen. Mijn man, toen nog vriend, had een schuld van 15.000 euro, en toen hadden we net een relatie, hij is eruit gekomen met veel zwoegen en zweten en hij en ik hebben ons lesje wel geleerd. Verder heb ik geleerd van huis uit nooit maar dan ook nooit een lening af te sluiten, ik kon veel foute dingen doen kleine dingen hoor, maar als ik een lening zou hebben afgesloten zouden mijn ouders dat zeker niet op prijs hebben gesteld. Een hypotheek en een studielening vind ik trouwens wel iets anders dan zomaar een lening voor mooie spullen enzo. Ik zou alleen nooit een hypotheek kunnen krijgen met mijn man, maar dat is weer een ander verhaal.
    Groetjes,

13. Mariekje

Mariekje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Mijn vriend heeft een zakelijk krediet tot max 15.000, die zijn we nu aan het aflossen en hopen dat deze aan het eind van jaar afgelost is, moet iig wel lukken. We wilden deze eerst om laten zetten naar een PL, maar toen we alvast gingen aflossen om de PL zo laag mogelijk te krijgen waren we tot de conclusie gekomen dat aflossen, veel sneller gaat.

Ik zelf heb op een studieschuld na geen lening, en zodra ik een papiertje heb is die ook weer weg, gelukkig kon ik bijna niets bijlenen. Ik geloof 100 per maand en heb de beurs met lening net een half jaartje gehad.

In het verleden als student zijnde kon ik 1000 euro rood staan, op den duur leefde ik in het rood, toen deze in de plus stond heb ik heel snel het rood staan weer laten stopzetten.
    God als 18 jarige had ik echt geen benul van geld en leningen zeg...

14. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Pas op met je creditcard online te gebruiken al lijkt het nog zo safe!
    Wij hebben een keer online een hotel geboekt en dan moest je om het te bevestigen je cckaart nummer doorgeven.
    Het was een vander valk hotel dus je zou zeggen dat gaat helemaal goed komen.
    Nou niet dus 2 maanden later kregen we de afschriften dat er met de cc kaart was betaalt we waren maar liefst 3000 euro armer.
    Alleen omdat we ons nummer op internet hadden gebruikt niet eens er echt mee hadden betaalt.

dat is voor mij de reden geweest om de kaart meteen te laten blokkeren en nooit meer een nieuwe aan te vragen.

15. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij boeken ook wel eens een hotel (via hotels.nl) en dat gaat gelukkig altijd goed met cc.

16. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik heb een studieschuld en ook een lening. Ben er niet blij mee, nu verwacht ik volgende maand een meevaller. Ik reserveer wat voor ons beiden en de rest gebruik ik om af te lossen.

17. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hier alleen hypotheek.

Vind creditcard trouwens niet onder lening vallen. Tenzij je er een krediet aan hebt gekoppeld maar dat hoeft helemaal niet. Alle bestedingen die ik met mn cc doe, worden dezelfde maand nog van mn betaalrekening afgeschreven.

Heb in het verleden wel doorlopend krediet gehad. Wat een ellende. Heb afgelopen voorjaar alles om laten zetten in mn hypotheek omdat we gingen verbouwen en toch bezig waar met de financieën. Scheelt enorm in mn maandlasten!

18. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Alleen een hypotheek... voor de rest wordt voor alles gespaard, vakanties, auto's, trouwen, meubels enz. Zou me ook zeer ongemakkelijk voelen als het anders was

19. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    uiteraard een hypotheek en ik heb 'n creditcard die ik veel gebruik, maar die ook maandelijks volledig incasseert. Daarnaast wil ik nog wel een per ongeluk rood staan (ik let nooit op, ik koop gewoon).

20. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Tja, en als je dan een huis hebt gekocht en ingericht van je spaarcenten, getrouwd bent (keurig van je spaarcenten) en je partner besluit na 3 maanden "nee toch maar niet" .... dan houdt het toch echt op hoor!
    Dan ben je je spaargeld kwijt, maar je moet wel de advocaat betalen, een andere hypotheek afsluiten, een nieuwe auto kopen etc. En als die auto het dan na 1 jaar begeeft, moet er toch weer een nieuwe komen.
    En op de één of andere manier groeit er in veel tuinen geen geldboompje, dus waar moet je dat dan van doen?

Het is zo makkelijk praten als je zegt "lenen is dom" of "ik zou het nooit doen".

Deel Deze Pagina