Wie heeft er een min/max contract?

Discussion in 'De lounge' started by pientje1, Mar 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb zelf geen min max contract, maar een paar van mijn collega's wel. Zij worden gewoon ingepland voor het minimaal aantal uren (bij de meeste 8 per week) en de rest is flexibel. Wel met de aantekening dat zij dan de eerste zijn die we bellen als we zieken hebben, omdat de mensen met een gewoon contract vaak al aan hun uren zitten.

Maar dan nog hebben ze het recht om te weigeren. Kan er niemand, dan gaan we kijken of we het met het gewone personeel op kunnen lossen. Ze kunnen natuurlijk niet tot in den treure weigeren om te komen, daar zouden ze wel op aangesproken worden.

2. pientje1

pientje1 Niet meer actief

haha. Als het bestond was het vast gunstiger dan een min max contract:D.

3. pientje1

Bij jou was het verschil niet zo groot, maar vind 12 uur verschil in min/max geen prettig gevoel.

4. sierra

sierra Actief lid

Jul 22, 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Ik heb zelf een min/max contract van 8-16 uur.

- tijdens ziekte val je terug op je minimaal aantal uren, maar je behoud je recht om te herroepen op meer uren als je in de voorgaande ( ik dacht 6 maanden) systematisch meer uren heb gemaakt.

Je kan in je contract laten opnemen dat ze minimaal 72 uur van te voren een oproep doen aan je. Uiteraard kan dat bij wijze van ook 24 uur zijn, als je kan ben je er gewoon, maar is het werk accepteren is niet verplicht.

Nog iets belangrijks: stel je wordt opgeroepen en je hebt de oproep geaccepteerd en hun trekken het weer in, zijn ze jou verplicht te betalen ongeacht of je hebt gewerkt naar het aantal uren wat je had kunnen werken. Dit is arbeidsrecht.

Ook als je minimum aantal uren onder de 15 uur zijn, is je werkgever verplicht jou 3 uur te betalen ongeacht of jij maar 2 uur heb gewerkt, ook dit is arbeidsrecht.

En in het begin van je contract mag je werkgever wel 'spelen' met je uren. Maar als er naar verloop van tijd een vast structuur ontstaat mag de werkgever niet zomaar dat vaste structuur doorbreken zonder eerst met jou te overleggen.

Dit is even uit me hoofd. ik heb de verdere reacties niet gelezen, ik hoop ik het een beetje duidelijk voor je heb kunnen maken.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik heb een 18-24 uur contract maar kan mijn eigen beschikbaarheid aangeven waar ze niet buiten mogen plannen. Ook ben ik niet verplicht om mijn max uren in die week te maken als het druk is.
    Het gaat er meer om dat als ze drukte verwachten in een bepaalde week ze mensen allemaal hun Max uren kunnen inplannen zodat de drukte goed opgevangen kan worden.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik heb een 13-30 contract gehad, wat een drama was dat. Was in een winkel en er werd van me verwacht dat ik 6dagen in de week inzetbaar was. Het rooster hoorde er 4weken van te voren te hangen maar dat was alleen in de zomervakantie zo voor de rest was ik blij als ik het 2weken van te voren had, maar 1week was geen uitzondering. Zie maar opvang te regelen voor 2kids. Na meerdere discussies over hoelang van te voren het rooster er hing heb ik besloten om weg te gaan. Mn gastouders wilde er met veel moeite aan meewerken maar ik heb wel eens met mn handen in het haar gezeten omdat zij geen plek had.

wat betreft de uren die je uitbetaald krijgt bij ziekte was het bij mij zo dat ze uitgingen van het gemiddelde van de laatste 13weken.

7. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    Ik heb een min/max contract van 16 tot 24 uur.
    Mijn rooster werk ik gemiddeld 16 uur ( 16 diensten per maand)
    Dit zijn vaste dagen.
    Wij kunnen intekenen op openstaande diensten ( niet verplicht)
    Ik zelf werk ongeveer 16 a 22 diensten per maand.
    Hoef niet 24/7 inzetbaar te zien.
    Als ik extra wil werken dan meld ik mijn aan voor een openstaande dienst.
    Bijv. deze maand heb ik 30 over uren gemaakt.

8. pientje1

Bedankt allemaal voor de reactie! Ik heb contact opgenomen met mijn leidinggevende en ze heeft me gemaild (dan heb ik het op papier! ) dat ik min uren moet werken en de max uren mag werken.
    Voor de rest moet ik het maar afwachten, blijf het een vaag contract vinden.

9. pientje1

Thx! Maakt het wat duidelijker.

Share This Page