Er zitten hier vast ook mensen met juridische kennis. Ik zoek echt iemand die weet hoe het zit eigenlijk, zodat ik zelf niet steeds zit te twijfelen. Ik heb de volgende vraag: Als je nieuwe kunststof kozijnen koopt, en je plaatst ze zelf, mag de leverancier dan zomaar zeggen dat alle garantie (normaal 10 jaar) vervalt omdat ze zelf geplaatst zijn? Is er niet zoiets als garantie waar ze wettelijk niet onderuit kunnen? En zo ja, hoe lang is dat dan?
Zal in de algemene voorwaarden hebben moeten staan lijkt mij. Ik kan mij wel voorstellen dat garantie vervalt of verminderd op het moment dat je zelf voor de installatie zorgt. Het is namelijk niet meer te achterhalen waar de fout zit. Is het een productiefout of is het fout gegaan bij de installatie die je zelf hebt gedaan.
precies - volgens ons ... en zij denken daar heel anders over ongetwijfeld ... bv. "product was goed, maar installatie is niet correct gebeurd". Die discussie krijg je dan. Vandaar dat toch veel bedrijven hun garantie uitsluiten zodra zij niet zelf ook voor de installatie zorgen. Op die manier kun je een juist product garanderen. Ik denk, maar ik ben geen jurist, dat je geen garantie kunt claimen hier. Misschien dat je kunt praten met de leverancier, het is uiteraard ook in zijn belang om een tevreden klant te hebben, maar het zal zeker geen vanzelfsprekendheid zijn ... Garantie is volgens mij ook niet wettelijk bepaald, maar dat weet ik niet zeker.
Als je een bepaald produkt koopt mag je verwachten dat het aan bepaalde eisen voldoet. Wanneer jouw kunstof kozijnen binnen, noem maar wat, een jaar kapot gaan dan mag je verwachten dat dit niet normaal is. Eis van conformiteit heet zo iets, staat in het BW maar weet het artikel nummer zo ff niet. Het hangt er natuurlijk wel vanaf of het heeft te maken met de manier van plaatsen of dat het puur het produkt is wat dus gebreken vertoont!
Dat is dus niet meer te achterhalen - krijg je een wellus - nietus discussie waar je nooit meer uit komt (want hoe bewijs je dat het product niet kapot is gegaan door jouw installatie).
kan je doen, maar dan nog vraag ik me af of je je garantie krijgt. Staat er iets over in hun algemene voorwaarden of factuur o.i.d.?
Je kan even de wetswinkel of de rechtswinkel bij jou in de buurt bellen. Dat is gratis en je weet direct waar je aan toe bent. Sterkte!
Ik heb net onze rechtsbijstandsverzekering gebeld. Zij gaan uitzoeken wat onze rechten zijn en of we hiermee een kans maken.