Wij gaan er een aanschaffen voor ons en de oudste. De jongste is nog overal gratis. Wie heeft er ook een. En waar ben je allemaal geweest?
Wij hebben hem sinds kort. Tot nu toe zijn we geweest naar Naturalis Space expo Spoorwegmuseum Bakkerijmuseum (erg leuk) Museon Er zijn nog veel dingen waar we naartoe willen maar we hebbennog 10 maanden
Ik heb er een, ben in november hele dag in Amsterdam geweest om musea te bekijken en laatst een dag leiden. Voor de kinderen gaan we er nog een aanschaffen. Ze willen naar nemo, museon, space expo, Naturalis, archeon en spoorwegmuseum.
Wij hebben al jaren een museumkaart en de kinderen ook. (Zoontje pas een jaar, sinds zijn 4e verjaardag.) We gaan erg vaak naar een museum, soms ook naar dezelfde musea. Het zijn er te veel om op te noemen, ik denk dat we al zeker in 60 verschillende musea zijn geweest. We gaan overigens niet alleen naar 'kinder'musea. We zijn een paar maanden geleden een weekend naar Den Haag geweest en toen zijn we bijv. ook naar het Gemeentemuseum en de Mesdagcollectie geweest. Ook gaan we af en toe naar een (kunst)tentoonstelling. Ook dat is erg leuk om te doen. Veel musea hebben een speurtocht of andere leuke activiteiten voor kinderen. Een lijstje met tips voor musea die extra leuk zijn voor de kinderen: Openluchtmuseum Arnhem Zuiderzeemuseum Enkhuizen Aviodrome Archeon Diverse kastelen (bijv. Muiderslot, Kasteel de Haar, Slot Loevestein) Historische Driehoek: stoomtrein en boot (Hoorn-Medemblik, Enkhuizen) Beeld en Geluid Hilversum Bakkerijmuseum Hattem Stoommachinemuseum Medemblik Zaans Museum, Verkade Experience Spoorwegmuseum in Utrecht Techniekmuseum HEIM in Hengelo Afrikamuseum in Berg en Dal Drents Museum in Assen Textiel museum in Tilburg Zilvermuseum in Schoonhoven Museon in Den Haag Kinderboeken museum in Den Haag Naturalis in Leiden Scheepvaartmuseum in Amsterdam Nemo in Amsterdam Space Expo in Leiden Universiteitsmuseum Utrecht Nederlands Watermuseum in Arnhem Speelgoedmuseum in Deventer
Wij hebben nu twee jaar eentje. Naar sommige museau zijn we meerdere keren geweest. Als ik het goed onthouden heb: Museon Kinderboekenmuseum Nemo Nijntje museum Klokkenmuseum Naturalis Marechausseemuseum Nationaal Militair museum Beeld en Geluid Geofort Spoorwegmuseum Aviodrome Mauritshuis Maritiem museum Ben vast nog wat vergeten.
Wat ik vooral heel handig vindt is dat je ook gewoon 'even' bij een museum binnen wipt. Om je een voorbeeld te geven: ik geloof dat Nemo en Spoorwegmuseum al zo 16 euro kosten entree... Ik kom daar nu meerdere keren per jaar bijvoorbeeld en dan kost het me niet elke keer dat geld.
Wij hebben er afgelopen jaar 1 gehad. Wel voldoende gebruik van gemaakt, maar door mijn gezondheid niet zoveel als we zouden willen. We hadden hem met name aangeschaft voor een weekendje Amsterdam, dus toen hadden we hem er al uit. Nijntje museum vonden de kinderen ook erg leuk. Ze hebben het er nog over. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de parkeerkosten die je overal moet betalen. Dat viel ons nog best wel tegen. Hier 5 euro, daar 4 euro.. ben je uiteindelijk toch ook elke keer kwijt. Op zich geeft dat niet, maar je moet er toch even om denken dat het niet alleen die 60 euro van de kaart is.
We hebben er nu 2 jaar eentje. Ik vind het vooral leuk om "even" een museum in te gaan. Juist ook soms een grote-mensen-museum, zodat wij ook even kunst kunnen snuiven. Gewoon een uurtje schilderijen kijken , dat zou je anders nooit doen met je kinderen Maar we gaan ook naar de echte kindermuseums hoor, maar dat valt dan echt meer onder de dagjes uit.
Die van ons is bijna verlopen. We gaan vooral in de vakanties, de weekenden zijn al zo druk. Daardoor gaan we (helaas) ook niet meerdere keren kort ergens naar toe. Afgelopen vakantie zijn we bv. naar het Muiderslot geweest. En in eerdere vakanties naar Naturalis, Rijksmuseum van Oudheden, Aviodrome, Museon en Geofort. Maar zelfs met dat kleine aantal bezoeken haal je de kosten er uit.
Dit inderdaad; bij de musea in de buurt kom ik nu ook even voor gewoon een rondje, één tentoonstelling, etc Dat doe je niet als je de volle mep moet betalen.
Dat doen wij ook bij grotere musea, geen zin om ergens zo lang te moeten blijven. Maakt met die kaart ook niet uit. Inderdaad, bij sommige musea komen nog wel parkeerkosten. Wij gaan meestal vroeg en vaak kun je dan nog wel gratis ergens in de buurt parkeren zoals bij het Spoorwegmuseum. En naar sommige musea gaan we uitsluitend met het OV zoals Nemo.
Ik heb er een, woon in Amsterdam dus genoeg om bij naar binnen te lopen en veel is normaal erg duur dus je hebt het er zo uit. Ga wel eens naar het Rijks, de Hermitage, van Gogh, dingen in de Nieuwe Kerk enz.
Wij hebben er onlangs weer een gekocht voor de derde keer. We gaan vaak naar kastelen en musea die leuk zijn voor kinderen: natuurhistorisch, maritiem museum, science center, Ik geloof dat Archeon er tegenwoordig ook bij hoort. En het is leuk dat je gewoon even ergens naar binnen kunt gaan, je hoeft niet gelijk verplicht een uitgebreid bezoek te doen, als het tegenvalt ga je gewoon weer weg.
Vraagje: vanaf welke leeftijd is het handig om een museumjaarkaart voor je kinderen te hebben? Mijn oudste is ruim 3, jongste is net 1.
Wij hebben er al jaren 1. Voor de jongste vanaf een jaar of 4 rendabel. Afgelopen jaar in wisselende samenstellingen (man/vrouw/dochter van 10/zoon van 1) even uit mijn hoofd: 3x Openluchtmuseum 2x Rijksmuseum 2x van Goghmuseum Anne Frankhuis Jeroen Bosch tentoonstelling in Noordbrabants Museum Aviodrome Nijntje Museum Centraal Museum Kasteel Amerongen Speelgoedmuseum Deventer Archeon!!! Museum Dorestad Kinderboekenmuseum Nemo Airborne Museum Hartestein Toppers van andere jaren: watermuseum Arnhem Naturalis Rijksmuseum van Oudheden Prinsenhof in Delft Zuiderzeemuseum Nieuw Land Museum Spoorwegmuseum Amsterdams Historisch Museum Paleis op de Dam Muiderslot Scheepvaartmuseum Paleis het Loo Kleine lokale musea in de regio Oudste is sowieso alle keren mee geweest, alleen met welke ouder(s) wisselde soms. Kroller Moller staat nog steeds op ons lijstje, is hier dicht bij, maar de parkentree schrikt af, moet je er een goede dag qua weer voor uitkiezen etc
Voor de jongste nog niet nodig, voor de oudste moet je even uitrekenen waar je heen wilt in een jaar, met 3 is het soms gratis, soms wel betalen, maar vanaf 4 is het bijna overal wel betalen, en dan kan het vrij snel uit qua aanschaf.
Mijn jongste is 4 en voor hem hebben we er nog geen een. Vaak zijn vierjarigen nog wel gratis of tegen verlaagd tarief. En veel musea zijn ook al leuk vanaf jonge leeftijd. Ik vind dat er tegenwoordig zo veel interactiefs is. Audiotours speciaal voor kinderen in de vorm van een speurtocht, schermpjes met quiz of filmpjes, dingen die ze mogen aanraken en doen. Mijn ouders zijn echte cultuurbarbaren, voor mijn 25e was ik nog nooit uit vrije wil een museum in geweest, alleen af en toe met school. En ik vond er met die schooluitjes ook nooit een klap aan. Maar nu zijn musea vaak echt heel leuk.