Wie heeft er een Museumjaarkaart en wat doe je er mee

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Daantje57, 27 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Wij gaan er een aanschaffen voor ons en de oudste. De jongste is nog overal gratis. Wie heeft er ook een. En waar ben je allemaal geweest?

2. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wij hebben hem sinds kort.
    Tot nu toe zijn we geweest naar
    Naturalis
    Space expo
    Spoorwegmuseum
    Bakkerijmuseum (erg leuk)
    Museon

Er zijn nog veel dingen waar we naartoe willen maar we hebbennog 10 maanden ;)

3. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb er een, ben in november hele dag in Amsterdam geweest om musea te bekijken en laatst een dag leiden. Voor de kinderen gaan we er nog een aanschaffen. Ze willen naar nemo, museon, space expo, Naturalis, archeon en spoorwegmuseum.

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Wij hebben al jaren een museumkaart en de kinderen ook. (Zoontje pas een jaar, sinds zijn 4e verjaardag.) We gaan erg vaak naar een museum, soms ook naar dezelfde musea. Het zijn er te veel om op te noemen, ik denk dat we al zeker in 60 verschillende musea zijn geweest. We gaan overigens niet alleen naar 'kinder'musea. We zijn een paar maanden geleden een weekend naar Den Haag geweest en toen zijn we bijv. ook naar het Gemeentemuseum en de Mesdagcollectie geweest. Ook gaan we af en toe naar een (kunst)tentoonstelling. Ook dat is erg leuk om te doen. Veel musea hebben een speurtocht of andere leuke activiteiten voor kinderen.

Een lijstje met tips voor musea die extra leuk zijn voor de kinderen:

Openluchtmuseum Arnhem
    Zuiderzeemuseum Enkhuizen
    Aviodrome
    Archeon
    Diverse kastelen (bijv. Muiderslot, Kasteel de Haar, Slot Loevestein)
    Historische Driehoek: stoomtrein en boot (Hoorn-Medemblik, Enkhuizen)
    Beeld en Geluid Hilversum
    Bakkerijmuseum Hattem
    Stoommachinemuseum Medemblik
    Zaans Museum, Verkade Experience
    Spoorwegmuseum in Utrecht
    Techniekmuseum HEIM in Hengelo
    Afrikamuseum in Berg en Dal
    Drents Museum in Assen
    Textiel museum in Tilburg
    Zilvermuseum in Schoonhoven
    Museon in Den Haag
    Kinderboeken museum in Den Haag
    Naturalis in Leiden
    Scheepvaartmuseum in Amsterdam
    Nemo in Amsterdam
    Space Expo in Leiden
    Universiteitsmuseum Utrecht
    Nederlands Watermuseum in Arnhem
    Speelgoedmuseum in Deventer

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Wouw bedankt hier heb ik wat aan 😁

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Wij hebben nu twee jaar eentje.
    Naar sommige museau zijn we meerdere keren geweest. Als ik het goed onthouden heb:
    Museon
    Kinderboekenmuseum
    Nemo
    Nijntje museum
    Klokkenmuseum
    Naturalis
    Marechausseemuseum
    Nationaal Militair museum
    Beeld en Geluid
    Geofort
    Spoorwegmuseum
    Aviodrome
    Mauritshuis
    Maritiem museum

Ben vast nog wat vergeten.

7. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Wat ik vooral heel handig vindt is dat je ook gewoon 'even' bij een museum binnen wipt. Om je een voorbeeld te geven: ik geloof dat Nemo en Spoorwegmuseum al zo 16 euro kosten entree...
    Ik kom daar nu meerdere keren per jaar bijvoorbeeld en dan kost het me niet elke keer dat geld.

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wij hebben er afgelopen jaar 1 gehad. Wel voldoende gebruik van gemaakt, maar door mijn gezondheid niet zoveel als we zouden willen.
    We hadden hem met name aangeschaft voor een weekendje Amsterdam, dus toen hadden we hem er al uit.
    Nijntje museum vonden de kinderen ook erg leuk. Ze hebben het er nog over.
    Waar je wel rekening mee moet houden zijn de parkeerkosten die je overal moet betalen. Dat viel ons nog best wel tegen. Hier 5 euro, daar 4 euro.. ben je uiteindelijk toch ook elke keer kwijt. Op zich geeft dat niet, maar je moet er toch even om denken dat het niet alleen die 60 euro van de kaart is.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    We hebben er nu 2 jaar eentje. Ik vind het vooral leuk om "even" een museum in te gaan. Juist ook soms een grote-mensen-museum, zodat wij ook even kunst kunnen snuiven. Gewoon een uurtje schilderijen kijken , dat zou je anders nooit doen met je kinderen :)
    Maar we gaan ook naar de echte kindermuseums hoor, maar dat valt dan echt meer onder de dagjes uit.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Die van ons is bijna verlopen. We gaan vooral in de vakanties, de weekenden zijn al zo druk. Daardoor gaan we (helaas) ook niet meerdere keren kort ergens naar toe. Afgelopen vakantie zijn we bv. naar het Muiderslot geweest. En in eerdere vakanties naar Naturalis, Rijksmuseum van Oudheden, Aviodrome, Museon en Geofort. Maar zelfs met dat kleine aantal bezoeken haal je de kosten er uit.

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dit inderdaad; bij de musea in de buurt kom ik nu ook even voor gewoon een rondje, één tentoonstelling, etc :) Dat doe je niet als je de volle mep moet betalen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Dat doen wij ook bij grotere musea, geen zin om ergens zo lang te moeten blijven. Maakt met die kaart ook niet uit.

Inderdaad, bij sommige musea komen nog wel parkeerkosten. Wij gaan meestal vroeg en vaak kun je dan nog wel gratis ergens in de buurt parkeren zoals bij het Spoorwegmuseum. En naar sommige musea gaan we uitsluitend met het OV zoals Nemo.

13. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik heb er een, woon in Amsterdam dus genoeg om bij naar binnen te lopen en veel is normaal erg duur dus je hebt het er zo uit. Ga wel eens naar het Rijks, de Hermitage, van Gogh, dingen in de Nieuwe Kerk enz.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben er onlangs weer een gekocht voor de derde keer.
    We gaan vaak naar kastelen en musea die leuk zijn voor kinderen: natuurhistorisch, maritiem museum, science center, Ik geloof dat Archeon er tegenwoordig ook bij hoort. En het is leuk dat je gewoon even ergens naar binnen kunt gaan, je hoeft niet gelijk verplicht een uitgebreid bezoek te doen, als het tegenvalt ga je gewoon weer weg.

15. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Vraagje: vanaf welke leeftijd is het handig om een museumjaarkaart voor je kinderen te hebben? Mijn oudste is ruim 3, jongste is net 1.

16. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Dit vraag ik me ook af :). Zijn musea al leuk voor 4-jarigen? Het spreekt me erg aan in ieder geval!

17. veense

veense Niet meer actief

Wij hebben er al jaren 1. Voor de jongste vanaf een jaar of 4 rendabel.

Afgelopen jaar in wisselende samenstellingen (man/vrouw/dochter van 10/zoon van 1) even uit mijn hoofd:
    3x Openluchtmuseum
    2x Rijksmuseum
    2x van Goghmuseum
    Anne Frankhuis
    Jeroen Bosch tentoonstelling in Noordbrabants Museum
    Aviodrome
    Nijntje Museum
    Centraal Museum
    Kasteel Amerongen
    Speelgoedmuseum Deventer
    Archeon!!!
    Museum Dorestad
    Kinderboekenmuseum
    Nemo
    Airborne Museum Hartestein

Toppers van andere jaren:
    watermuseum Arnhem
    Naturalis
    Rijksmuseum van Oudheden
    Prinsenhof in Delft
    Zuiderzeemuseum
    Nieuw Land Museum
    Spoorwegmuseum
    Amsterdams Historisch Museum
    Paleis op de Dam
    Muiderslot
    Scheepvaartmuseum
    Paleis het Loo
    Kleine lokale musea in de regio

Oudste is sowieso alle keren mee geweest, alleen met welke ouder(s) wisselde soms.

Kroller Moller staat nog steeds op ons lijstje, is hier dicht bij, maar de parkentree schrikt af, moet je er een goede dag qua weer voor uitkiezen etc

18. veense

veense Niet meer actief

Voor de jongste nog niet nodig, voor de oudste moet je even uitrekenen waar je heen wilt in een jaar, met 3 is het soms gratis, soms wel betalen, maar vanaf 4 is het bijna overal wel betalen, en dan kan het vrij snel uit qua aanschaf.

19. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Dank. Ik dacht al dat de oudste een twijfel geval zou zijn. Maar eens een rekensom maken :)

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn jongste is 4 en voor hem hebben we er nog geen een. Vaak zijn vierjarigen nog wel gratis of tegen verlaagd tarief.

En veel musea zijn ook al leuk vanaf jonge leeftijd. Ik vind dat er tegenwoordig zo veel interactiefs is. Audiotours speciaal voor kinderen in de vorm van een speurtocht, schermpjes met quiz of filmpjes, dingen die ze mogen aanraken en doen.
    Mijn ouders zijn echte cultuurbarbaren, voor mijn 25e was ik nog nooit uit vrije wil een museum in geweest, alleen af en toe met school. En ik vond er met die schooluitjes ook nooit een klap aan. Maar nu zijn musea vaak echt heel leuk.

Deel Deze Pagina