Per 1 September zijn wij de trotse eigenaren van een mooi nieuw huis! Die dag gaan wij ook naar de notaris om te tekenen. Met de Hypotheek is er ook een klein potje meegefinancieerd voor aanpassingen in ons huis. Wie kan mij vertellen wanneer dat geld vrijkomt? Is dat op 1 September of moeten wij daar lang op wachten? Niet dat we erom zitten te springen, maar het zou fijn zijn dat we weten wanneer we kunnen gaan kijken in de bouwmarkten!
Heb je een apart bouwdepot in de hyp, of heb je gewoon een te hoge hyp genomen? In het eerste geval krijg je het geld vaak pas van de hyp.verstrekker als je bonnen/facturen inlevert. In het 2e geval wordt het gehele bedrag van de hyp overgemaakt naar de notaris. Het geld dat dan overblijft na aftrek van hun kosten (akte van levering, hyp.akte, inschrijving kadaster etc.) wordt 1 à 2 dagen na het passeren naar jullie overgemaakt.
Je kunt toch niet zomaar een te hoge hypotheek nemen? Soms hou je wel wat over,maar is nooit heel veel. Dus het moet wel een bouwdepot zijn, denk ik. Dat krijg je inderdaad meestal na overleg van de bonnen of je kan een evt.aannemer door de bank laten betalen vanuit je bouwdepot. Denk er in elk geval aan heel goed alle facturen te bewaren voor de belastingdienst!
Mee eens, je kunt niet zomaar een te hoge hypotheek nemen, zeker niet in deze tijd. En @ Mermaid's verhaal: het uitbetalen door een notaris gebeurd tegenwoordig 2 a 3 werkdagen na tekenen ivm de overdrachtsbelasting. Lang verhaal en niet interessant waarom ze dat doen Maar dan weet je het iig
Het is niet dat we bewust een te hoge hypotheek hebben afgesloten. Aan het einde van de streep blijkt dus dat we ongeveer 1000 euro over zouden houden en dat is meegefinancieerd voor aanpassingen in de keuken. Het is me wel verteld hoor, maar heb een geheugen als een vergiet. Onze tussenpersoon kan ik vanmiddag pas bellen dus ik dacht met alle kundige dames op zp vraag ik het even hier!
Wij hebben 4000,- teveel mee gefinancieerd. Dat geld stond er na een dag of 5 op. De notaris moet eerst iets van het kadaster binnen hebben en dan maken ze het geld over.
wij kregen het gestort een paar dagen nadat we bij de notaris hadden getekend. Dus dat zal bij jullie rond 1 september zijn lijkt me.
Dit is dus geen bouwdepot maar een stukje van de hypotheek wat overblijft omdat de bijkomende kosten lager zijn dan ingeschat. Dit zal op of rond de datum van overdracht gestort worden
Nou ja, ik bedoelde ook niet dat ze tienduizenden euro's meer had gefinancierd, maar idd een relatief klein bedrag. Dat kan gewoon. @ Takhen: Oh dat wist ik niet. Voor mijn verlof ook bij een notaris gewerkt en toen was dat nog niet zo, dus sindsdien misschien veranderd?
Dit word dan dus 2 a 3 werkdagen na het tekenen gestort Als er een weekend tussen zit kan het dus iets langer zijn @Mermaid ik werk ook bij een notaris en dit is veranderd vlak voor ik met verlof ging hehehe
wij hadden ook 2.000 euro extra mee gefinancieerd. het zou binnen 10 dagen gestort worden en dat was ook zo. kweet het niet exact meer maar wel ruim voor de 10 dagen.(ruim 4 jaar geleden en in vakantietijd)
veel notarissen zeggen dat ivm die paar dagen die ze moeten wachten, eventuele weekenden en eventuele vertragingen bij de bank als het sneller is klagen mensen nooit, als het langer duurt altijd