"hier waak ik"- bord verplicht?

Discussion in 'De lounge' started by frummelk, Jan 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Hallo lieve forumgenoten!

Momenteel wordt hier in de buurt regelmatig ingebroken. Ik ben niet echt bang dat ze hier komen omdat wij een grote (waak-) hond hebben. (Cane corso)

Maar nou hoorde ik laatst dat je verplicht een "hier waak ik/ ik waak voor mijn baas/ oid"-bordje op je deur moet hebben. Mocht er toch een idiote inbreker denken mijn hond de baas te kunnen en mijn hond doet hem wat dan ben je 'verzekerd'. Zonder bord niet. Weet iemand hier iets van?

Alvast bedankt,
    Liefs

Alvast off topic: mijn hond is niet vals oid ;)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Klinkt wel aannemelijk

Maar ja, moet ik dan ook een bord plaatsen?

Wij hebben niet een typische grote waakhond...maar wel een hond die waakt zodra er iemand binnen wil dringen.

Ik lees even mee

3. Pandora

Pandora VIP lid

Oct 18, 2010
    6,530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Nooit van gehoord

4. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    Denk het niet hoor.

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Nooit van gehoord!

Dan hang ik een foto op van mezelf met een knuppel in mijn handen
    "Hier waak IK"

Telt dat dan ook:p

6. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Dan zou iedere hondenbezitter zo'n bord op moeten hangen.. Een felle teckel kan namelijk ook behoorlijk wat schade aan een persoon aanrichten, maar omdat die klein is zou het dan niet hoeven? Lijkt me sterk hoor..

7. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    hahaha das een goeie ;)

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Hihi, nou, aangezien van het ras van onze hond geen 'hier waak ik' bordje te vinden valt, omdat ze niet bepaald waaks zijn (al is die van ons het nog redelijk), heb ik maar een bord opgehangen met 'never mind the dog, beware of the owners'.
    Verplicht lijkt me niet, dat de kans bestaat dat je gegrepen wordt door een hond als je ergens inbreekt is een risico van het vak.

9. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    toch beroeps risico??? ik had wel een bord, maar die is vernield.

ach vaak word je huis wel geobserveerd door inbrekers en weten ze precies waar wel en geen honden zitten.

10. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Dat vind ik nou ook. Maar neem liever niet het risico dat ons lieve hondje een spuit moet omdat ze een inbreker grijpt.... Ze is goed waaks en best groot, dus als ze kwaad wil....

11. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Dat is toch de omgekeerde wereld. Beetje een bord moeten ophangen voor inbrekers te waarschuwen. Ze moeten maar uit je huis blijven.

12. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    2,382
    206
    63
    Male
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Volgens het burgelijk wetboek:

Door het plaatsen van een dergelijk bord kan e.e.a leiden tot een overtreding van artikel 461WvSr

(Zaak)schade t.g.v. het gedrag van dieren is overigens ook geregeld via het Burgerlijk Wetboek:

Verder stelt

Dit is ook van toepassing op je eigen achtertuin. Iemand die je tuin betreedt kan daar dus aanspraak op doen gelden en een klacht tegen je indienen. Denk bijvoorbeeld ook aan situaties waarbij bijvoorbeeld een kind een bal over de schutting trapt en die vervolgens komt halen. Van een kind (bijvoorbeeld als het nog maar net kan lezen) kan niet altijd verwacht worden dat zij de volledige strekking van waarschuwingsborden kan begrijpen.

(bron: Google)

13. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Nee, met zo'n bordje ben je niet meteen verzekerd. Als jouw hond en indringer bijt en verwond dan ben je altijd verantwoordelijk voor de schade. Of je nu een bordje hebt staan of niet.
    Je kan er bij schade onderuit komen maar dan moet je echt aantonen dat je het echt hiet kon voorkomen.....
    Dus jij laat je hond op het erf met een bordje hier waak ik of niet betreden, iemand doet dit toch en wordt gegrepen dan kan je alsnog de pineut zijn. Je had dit kunnen voorkomen door de hond vast te zetten of binnen te houden....
    Heel krom maar zo gaat het u eenmaal in nederland.;)

Stel dat een klein kind je afgesloten tuin met hond in kan komen en wordt gebeten dan ben je nog de lul. Kind is binnen gekomen dus blijkbaar heb je er niet alles aan gedaan om dit te voorkomen.......

14. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Als je het wettelijke artikelnummer erbij zet ben je wel verzekerd.. Wij hebben zo een blauw bord met verboden toegang voor onbevoegde en artikel nummer..

15. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Fabeltje...hond hoeft helemaal niet een spuit. Dat moet je ook echt niet toelaten.

Stel je hond heeft zoiets gedaan ( vaak de schuld van diegene die is gebeten) dan kun je eerst je hond laten beoordelen door een goede hondengedragsdeskundige.

Want in bijna alle gevallen van bijten is het niet de schuld van de hond.

16. tuc

tuc Niet meer actief

zou wel echt erg zijn zeg als dat moest...die inbrekers zitten toch fout??

17. Mirjam04

Mirjam04 Bekend lid

Aug 2, 2011
    660
    113
    43
    Ja hallo... Ik heb een chihuahua..... Moet ik serieus zon bordje ophangen? Zie je het al voor je: Hier waak ik!!!
    Dan schaam ik me dood hihihi. Of een Bordje met een rottweiler ophangen, maar als ze die kleine dan horen blaffen hahaha!!

Nee alle gekheid op een stokkie, ik heb het ook wel eens gehoord dat het verplicht is, maar hoe en wat weet ik niet.
    We hebben ook nog een labrador ;) dus hier aan allebei de kanten van het huis een bordje. :)

18. Smnee

Smnee Niet meer actief

Nou dat is toch achterlijk??

19. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,947
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als jouw hond een iemand (al dan niet inbreker) bijt, ben jij sowieso (juridsch) verantwoordelijk. Of je ook ook aansprakelijk gesteld wordt, heeft ermee te maken wie de "ergste" fout heeft gemaakt. Als je de hond niet extra hebt opgejut, is de overtreding van de inbreker (zich onrechtmatig toegang verschaffen tot jouw woning) ernstiger dan jouw fout (de hond op dat moment niet onder appel hebben, bijvoorbeeld omdat je niet thuis was of je op een andere verdieping bevond). In zo'n geval zal de rechter je niet aansprakelijk stellen. Een bordje kan er nog aan bijdragen dat de rechter eerder zal zeggen dat jij moeite hebt gedaan om de ander te waarschuwen. Dat maakt jouw "fout" dus nog minder ernstig in verhouding tot die van de inbreker.

Als het nu zo is dat jij je hond opdracht geeft de inbreker te bijten, terwijl die al op de vlucht is, dan zou het hele verhaal wel anders uit kunnen pakken. In dat geval maak jij jouw eigen strafbare feit namelijk ernstiger, door de hond als wapen te gebruiken. Als het al te erg wordt, zou een rechter in theorie zelfs kunnen besluiten dat jij aansprakelijk bent. Immers het toebrengen van lichamelijk letsel is een zwaarder strafbaar feit dan inbraak. En "noodweer exces" gaat alleen op als jij je echt bedreigt voelt. Als de inbreker al op de vlucht is op het moment dat jij je hond er achteraan stuurt, is er van noodweer geen sprake meer.
    Maar daar helpt een bordje dan ook niet meer aan. ;)

Het hangt dus een beetje af van de situatie. Maar een bordje kan natuurlijk nooit kwaad, er gaat wel een preventieve werking vanuit. Inbrekers schijnen er toch wel naar te kijken. En misschien is zo'n waarschuwing voor de postbode ook wel fijn. Er lopen inmiddels heel wat postbezorgers rond met een gezonde angst voor honden!

Dat is het wettelijke stukje. Of het voor de verzekering nog uitmaakt of er een bordje hangt, betwijfel ik. Maar daarvoor kun je ze natuurlijk gewoon bellen.

20. marietje85

marietje85 Bekend lid

Aug 2, 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bij wat marnatman neer zette stond ook nog dit stukje

"Het antwoord op de vraag is dus dat het plaatsen van een bord ' verboden toegang 461' niet noodzakelijk is als er om de tuin of het erf een schutting is geplaatst, voorzien van een poort die afgesloten is, omdat dat voldoende is om te voldoen aan het bestanddeel "voor hem op blijkbare wijze" uit art. 461 van het Wetboek van Strafrecht. Door de omstandigheden zal ieder weldenkend mens begrijpen, dat hij geen toegang heeft tot een dergelijke tuin of erf."

Een volwassen inbreker zou dus moeten begrijpen dat hij niet naar binnen mag gaan en dus kan die jou ook niet aansprakelijk stellen voor de schade.

Share This Page