Hé allemaal, Ik ben op zoek naar een eigen auto maar weet niet hoe/waar ik moet zoeken. Ik wil graag een kleine wendbare auto (VW Polo, Opel Corsa, zoiets) waar wel met een beetje gemak een hond in de kofferbak kan. Niet te krakkemikkig, dus niet te oud en een beetje oké onderhouden. En met het oog op de toekomst misschien ook een fijne auto voor met kinderen. Maar nu het punt: we hebben niet echt een ruim budget. Eenmalig niet en per maand niet. Een auto is alleen wel praktisch, ook om mijn rijangst te overwinnen. Ik weet dat ik als ik goedkoper uit wil zijn moet zoeken naar een zuinige auto (maar wat is zuinig?) en zo klein/licht mogelijk in verband met de wegenbelasting. Maar zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Is leasen een slimme oplossing in verhouding tot tweedehands kopen? Heeft iemand de tip voor het kopen van zo'n auto? Welk merk/type auto bij onze wensen past en of tweedehands kopen of leasen het slimst is? Ik hoop heel erg op wat hulp in deze zoektocht!
Als je geen bedrag per maand over hebt dan kan je ook niet leasen. dat kost ook gemiddeld 180 euro of meer per maand. en heb je wel geld over voor de verzekering en de wegenbelasting? benzine? je zal toch ook geld apart moeten houden voor een reparatie. en die kosten kunnen flink oplopen. en voor wat voor een bedrag wil je een auto zoeken? een polo is volgens mij qua wegenbelasting nog aardig aan de prijs. ik zou zoeken naar een echt klein auto'tje. suzuki (s)alto, daihatsu cuore, fiat sciento (of zoiets). niet echt auto's waar je een hond in de achterbak stopt maar daar vind ik persoonlijk een opel corsa ook te klein voor... verder moet je gewoon geluk hebben. ding kan nog zo goed onderhouden zijn maar zo ineens een grote reparatie nodig hebben. zo had ik een goed onderhoude daewoo matiz. alleen maar ellende en veel kosten mee gehad. mijn vader heeft 3 jaar geleden een fiat seicento gekocht voor 250!! euro. ding is superzuinig en heeft in die 3 jaar niks gekost. alleen de apk-keuring.
Het schijnt dat een goede tweedehands auto kopen en deze op rijden de goedkoopste manier is om op de weg te zijn. En tjaaaa. Een klein en populair autootje van een betrouwbaar merk is je beste gok, goedkoopst in onderhoud en rijden. Heb zelf een polo op diesel, dat is voor mij het zuinigst maar ik moet heel veel rijden. Moet je minder rijden, dan is benzine handiger. Er zijn ook wel goedkopere auto's dan VW (in aanschaf). Maar tips voor types heb ik niet echt...
Hond zit bij ons trouwens altijd voorin op de grond. Maar in theorie kan ze wel in de kofferbak, als je de hoedenplank er af haalt.
Ik heb nu bijna 4 jaar mijn rijbewijs, en heb zo'n 8 auto's gehad ivm krap budget. Mijn ervaring is echt goedkoop is duurkoop, vandaar dus de vele auto's. Ze hadden allemaal veel kosten en vaak daardoor kosten wat de auto niet meer waard was. Inmiddels me rot gespaard en een hele kleine lening erbij genomen en een nieuwe auto gekocht. Hopelijk leeft deze wel langer 😂 zeker met goedkopere auto's is het een gok wat de staat is. Veel kun je zien, nog veel meer niet. Terug op je vraag: De goedkoopste, zuinigste was mijn Renault twingo. Koste me qua wegenbelasting en verzekering 50 en hij reed 1:18 geloof ik. Ik vond m vreselijk overigens maar het kostte t minst. Andere goede auto's zijn bijna altijd Japans. Suzuki baleno bv.
Je noemt nu twee merken die vrij prijzig zijn dus zou zoeken naar een Japanse auto die zijn wat goedkoper in aanschaf. Je geeft aan dat jullie weinig te besteden hebben. Een goedkope auto is vaak een oude auto en gaat vaak wat mankeren. Ook kost een auto maandelijks toch ongemerkt een flink bedrag. Wegenbelasting, verzekering enz. Een auto leasen is gevaarlijk, zeker als je weinig geld te besteden hebt. Je zit hier voor een aantal jaar aan vast en kost al snel 250 euro per maand. Wat ik in jullie geval zou doen is sparen, sparen om een degelijkere nieuwere auto te kunnen kopen. Als Je hem niet nodig hebt om te kunnen werken en het geld er niet echt is, zou ik er niet aan beginnen.
Mijn broer (automonteur) zegt altijd, geen franse auto's maar duitse en japanse. Vw, toyota of daihatsu of iets. Heb zelf een daihatsu yrv, licht, zuinig, 5 deurs en net weer zonder problemen gekeurd.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga nog eens even goed rondkijken en nadenken. Ik kom hier in elk geval weer iets verder mee, bedankt! (Opel Corsa vond ik zelf gewoon erg leuk maar ik wist niet of een hond erin paste. Maar ik denk het niet inderdaad)
Peugeot 206je . Prima auto's. Heb er al 9 jaar een zonder ook maar enig probleem. Achterbank in delen neerklapbaar, en echt een enorme ruimte in de kofferbak zeker als de bank plat is als je iets moet ophalen ofzo. Wegenbelasting ongeveer 28 euro per maand bij benzine dan.
Ik heb 8 jaar mijn rijbewijs en rijd nu het vierde jaar in mijn tweede auto. Beide auto's hebben nog geen 500 euro gekost. Mijn huidige zelfs 350 en buiten het vervangen van olie en koelvloeistof enzo heb ik er nooit wat mee. Eigenlijk was hij gratis want na een aanrijding kreeg ik een voorschot van 400. De overige 400 (dagwaarde van de auto was 800 euro) ben ik over aan het touwtrekken met de tegenpartij. Er zit nu een deuk in het portier. Maar dat is dan jammer. Mijn man is dan wel handig met auto's dus kan goed beoordelen bij de koop of het een goede auto is ja of nee. Beide auto's waren een seat ibiza.
is een scooter niks voor je? dan ben je toch wat mobieler dan met een fiets en kost stukken minder dan een auto? anders idd een japanner, voor weinig geld veel luxe en verder zoals al gezegd is veel geluk hebben met wat je koopt maar marktplaats staat er vol mee zou ik zeggen... particulier is vaak goedkoper dan via een bedrijf maar dan heb je garantie tot aan de deur, net waar je voor kiest ik rijd al heel wat jaar een vw polo, heel blij mee en net wat groter dan een twingo ofzo mijn zoon kan er goed genoeg achterin zitten en boodschappen erin kwijt enzo
Ik heb een Peugeot 106, gekregen van m'n vader toen ik vorig jaar m'n rijbewijs haalde. Rijdt echt heerlijk, ik betaal 21 wegenbelasting en hij rijdt 1:15 😊 Kwam vorige maand vlekkeloos door de keuring, dus ik kan er weer een jaartje tegenaan!
mijn eerste auto was een 2e hands smart. gekocht voor 1500 3 jaar later verkocht voor 900 dus prima koop. en was nooit wat mee. goedkoop in verzekering en wegenbelasting maar ja je kan niet veel meenemen. dus toen ik zwanger werd een hyundai i10 aangeschaft. 55 pm verzekering en 27 wegenbelasting dus niet heel duur. wel elk jaar 350 euro onderhoud maar voor 20.000-25.000 km per jaar best netjes. mijn man rijd een aygo en die is ook lekker zuinig 1:18 en goedkoop in wegenbelasting (21) en verzekering (60). en in de aygo van manlief past eigenlijk alles. zijn er zelfs met baby mee op vakantie geweest.
Scooter is geen optie nee, gaat echt vooral om ritjes buiten de stad of provincie. Ook om eens ergens anders te kunnen wandelen met de hond. Denk dat het sowieso een Japanse auto wordt, hoewel, Peugeot 206 of 106 vind ik ook erg leuk en goed klinken... Lastig hoor, zoveel types auto's
Verzekeringspremies zijn natuurlijk wel afhankelijk van je aantal schadevrije jaren. Ik heb een Aygo en zie hierboven iemand 60 euro p.m noemen. Ik betaal voor all risk 18,59. Dat moet je dus voor jezelf goed nakijken wanneer je een bepaalde auto op het oog hebt. Ik kan 'm ook gelijk aanprijzen. De wegenbelasting is idd niet veel en hij is zuinig, wij rijden ook zo gemiddeld 1 op 18. De ruimte op de achterbank is groter als onze vorige gezinsauto (een ibiza st). Enige nadeel is de kleine kofferbak. Maar goed, de achterbank kan in delen neer. Ook voorin zit je best heel ruim.
Een Opel Corsa is zowel in aanschaf als in verzekering en wegenbelasting niet heel goedkoop . zeker niet als je een iets nieuwere (vanaf 2011) koopt (ondertussen bezig met nummer 2 na de eerste te hebben gehad voor 7 jaar). Je kan er wel heel veel in kwijt. De hond kan er echt makkelijk in en zelfs met 4 volwassenen en een baby kan je er nog goed in zitten. Ze zijn opzich wel redelijk goedkoop in onderhoud (alleen niet als je naar kwik-fit gaat). Ik had met mijn eerste auto gewoon pech dat het duurste onderdeel kapot ging en dat was hij niet meer waard.
Echte goedkope zuinige betrouwbare oudjes: Daihatsu Charade Toyota Starlet Peugeot 106 / Citroen Saxo (zijn motorisch hetzelfde, heel betrouwbaar, ondanks Franse auto) Honda Civic (iets groter/zwaarder) Andere opties: Toyota Yaris (iets duurder) Nissan Micra Mazda 121 Honda Logo (zijn er niet heel veel van) Daihatsu Cuore Daihatsu Sirion Opel Corsa Fiat Seicento Die oude Renault Twingo's staan ook bekend als betrouwbaar, je ziet ze ook nog steeds veel rijden (andere franse auto's zou ik niet kopen!) Niet kopen: Ford Ka (veel roest) Daewoo Matiz (net een 'speelgoedautootje') Dit is even waar ik in mijn hoofd op kom
Ik ben heel goed in onderhandelen en heb 5 jaar terug een geweldige deal gesloten met mijn renault megane Heb een schadeauto van toen net amper 10 jaar oud geimporteerd uit Spanje voor 1100 euro totaal incl importkosten. Diezelfde auto's kostten hier toen 3000-4000 euro. Hij had 80,000 kilometerstand. Enige schade waren 2 volledig ingedeukte deuren ivm botsing. Heb bij de sloop 2 nieuwe deuren erop laten zetten en was voor 1400 in totaal klaar. Voor dat geld heb je nu een klein koekblikkie terwijl mijn auto ruim is, airco heeft, voor en achterruitverwarming waardoor hij binnen notime ontdooid is, automatische ramen, centrale deurvergrendeling, cd speler, hij is van alle fijne gemakjes voorzien. In die 5 jaar heb ik nog niet veel gehad, echt alles bij elkaar maximaal 1000 euro aan extra kosten, zoals 1 x een accu voor 60 en nieuwe remschijven en remblokken voor 200. Maar het valt me alles mee! Ik kan me niet voorstellen dat ik met een nieuwere auto nog minder kosten zou hebben.... Inlezen is vooral heel belangrijk denk ik. En inzicht in de onderhoudsboekjes want de meeste dingen moeten na zoveel jaar of zoveel km vervangen worden en dat moet je incalculeren. Mijn renault rijdt 1 op 16, kost 33 aan wegenbelasting per maand en 34 aan verzekering. er passen 3 zitjes op de achterbank en de achterbak is enorm, er passen 3 kratten bier + boodschappen in. Een hond lukt dus ook wel. Een volle tank is 70 en daarmee rij ik makkelijk een maand elke dag op en neer tussen huis-school-gastouder-college-bso-gastouder-huis Ik verwacht dat mijn auto over 2-3 jaar wel op is want dan komt het grote onderhoud er weer aan en ik denk dat dat het niet meer waard is. Heb nu al zin om een nieuwe schadeauto te gaan zoeken Dus echt als je een beetje kunt onderhandelen is zoiets een goede optie! Veel mensen zijn heel huiverig wat importauto's betreft, terwijl je alle gegevens aangeleverd krijgt, alle onderhoudsboekjes en een precieze omschrijving van de schade. Opgelicht word je net zo goed in eigen land
ik heb een opel corsa 5 deurs geen 3. rijd zuinig en goedkoop in de wb. verzekering ligt idd aan heet aantal schadevrije jaren. ik heb hem uitgezocht op gewicht. renault en pegaut zijn vaak wat zwaarder in het gewicht zag ik toen ik aan het zoeken was voor een autootje. en de auto heeft best een fatsoenlijke kofferbak