Hier 11m diep en 6m breed en dus zon achterin; bij een diepere en bredere tuin verwacht ik ook een grote oppervlakte met zon. Hier geeft bv de schutting ook schaduw natuurlijk, bij een bredere tuin heb je dat relatief minder.
Onze tuin is ook op het noorden en de voortuin is “dicht” vanwege grote bomen... dus amper zon in huis en een vrij “donkere” woonkamer. Onze tuin is 13 meter diep en we hebben de laatste paar meter in de tuin wel zon, maar daar zitten we nooit. Enige minpunt vind ik wel dat ons huis zo donker is. Al mijn planten gaan bijvoorbeeld op den duur gewoon dood bij gebrek aan zonlicht Bij onze zoektocht naar een koopwoning proberen we hier wel rekening mee te houden. Helaas is hier ook niet een heleboel te koop....
Hebben een tuin op het noord westen. Geen diepe tuin. Maar heb wel een zij tuin erbij en weinig tot lage bebouwing. Heb in de zij tuin vanaf 10 uur zon en dat gaat de hele dag/avond door. Heb daardoor zon en schaduw plekken de gehele dag. Ideaal!
Ook hier een tuin op het noordwesten. Vanaf februari tot begin oktober zon in de tuin. Het is dan wel achter in de tuin maar toch. En in de zomer komt de zon tegen 15.00 pas de tuin in met als gevolg een koele woonkamer.. enige nadeel is in oktober tot half februari geen zon en groene aanslag. Maar daar doet azijn weer wonderen voor.
Wij hebben nu een mini tuin op het noordoosten. In de zomer bevalt het prima, ik ontbijt tegen het huis aan in de schaduw, de rest van de tuin is volop zon. Hij trekt langzaam de tuin uit, savonds zit ik tegen het schuurtje in de zon. In het voorjaar kan ik eigenlijk alleen tegen de schuur aanzitten in de zon. Maar wat ik het fijnst vind is dat we in de winter de hele middag de zon op de voorkant hebben, heerlijk licht in huis. Maar in de winter geen zon in de tuin.
Wij hadden een tuin op het zuiden en nu op het noorden. Ik vind het verschrikkelijk in de zon zitten dus ik ben er blij mee. Ons huis is er licht en net zo licht als ons vorige huis. Wij hebben ook een balkon aan de woonkamer, die zit op het zuiden dus mocht ik zin hebben in de zon kan ik daar altijd zitten.
Wij hebben een kleine achtertuin van 11x4 op het noordoosten, wel een hoekhuis. Savonds rond 19 uur gaat de zon de tuin uit, in de winter soms hele dagen geen zon maar dat is erg weinig. Ik vind het wel fijn, genoeg licht maar we fikken niet weg En idd, altijd licht aan de voorkant dus donker in huis is het nooit.
Wij hebben een tuin op het noorden. Ideaal! Onze tuin is 12 meter diep en ons huis heeft 2 verdiepingen en dan nog een flinke zolder erop. Rijtjeswoning en vanaf de zijkanten 'vrij'. Wij hebben achterin de tuin bijna de hele dag zon, heerlijk dus om te zitten in het voorjaar, een keer te bakken in de zon etc etc. Direct achter het huis bijna altijd schaduw, alleen in hoogzomer aan het einde van de middag wel zon. Ik vind het ideaal dat onze kamer (woonkamer aan tuinkant) behoorlijk koel blijft en we zowel zon als schaduw hebben in de tuin en geen grote parasols/overkapping nodig hebben.
Precies dit! Onze tuin is 10 meter en alleen in de winter hebben we weinig zon. Dat nadeel is veel minder dan het voordeel dat je een koeler huis hebt in de zomer! Hoogzomer is het bij ons 25 graden binnen. Dat was toen het dagenlang boven de dertig was. Mijn zus woont aan de overkant en heeft dus een tuin op het zuiden. Daar is het zomers echt heet binnen. Zij gaan dit jaar airco laten aanleggen.
Je kan iedereen hier wel om een mening vragen, maar ik denk dat dit echt iets persoonlijks is. Daarnaast ligt het toch echt aan de exacte ligging en omgeving.... Je zegt dat de buren exact hetzelfde huis hebben, ik zou daar aanbellen en vragen of ze je misschien iets meer informatie over de tuin en ligging tov de zon kunnen geven
Leuk alle reacties te lezen, thanks! Ik begin er alleen maar meer om te twijfelen haha, want ik was het huis al uit mijn hoofd aan het zetten vanwege de tuin maar het merendeel is toch behoorlijk positief over de tuinen. Het is inderdaad erg persoonlijk altijd en het ene huis is het andere niet. We gaan ons verder beraden.
Ik heb ‘n achtertuin op het Noorden en vind het ideaal. De helft van de tuin (aan het huist vast) is schaduw, de achterste helft van de tuin is zon. Nooit geen parasol nodig!
Onze tuin heeft zowel zonnige als schaduwtijke gedeeltes, maar eerlijk gezegd zitten we nooit in de zon. De zeldzame keren dat we in een zonnig gedeelte zitten, hebben we met de kids altijd een parasol. Ik vind veel schaduw in de tuin juist zo handig. Kunnen de kids lekker spelen en hoef ik niet zo krampachtig met zonnebrand in de weer. Ik zou zelf dus geen enkel probleem met een tuin op het Noorden hebben. En wat betreft licht in je huis, aan de voorkant heb je toch ook ramen. Dan komt het zonlicht gewoon van voren en niet van achter. Lijkt me ook geen probleem.
Is ook zo dat er ook eigenlijk weinig mis is met schaduw. Met van die kleine ukken ga ik niet meer heel de dag bakken in de zon. Heeft iemand ook ervaring met gras dat het wel/ niet goed doet in zo’n tuin op het noorden? Sorry wat een vragen allemaal misschien moet ik dit soort vragen op een tuindersforum stellen als die bestaat Hier trouwens ook drama met de huizenmarkt. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank en er komt zo weinig nieuws (leuks) bij...
Hier een tuin op het Noordoosten! Gras hebben wij hier meerdere malen geprobeerd, helaas was dat geen succes. Er is maar één grassoort die wel mooi blijft: kunstgras!
Hier een tuin op het noordoosten. Weinig verdere bebouwing en in december en januari alleen een streepje zon, maar dan zit ik toch niet buiten. Nu in februari merk ik dat ik weer steeds meer zon in de tuin heb en in de lente en zomer is het prima, altijd een plekje met schaduw te vinden en ook in de zon. Ook tuinen op het zuiden en westen gehad en daar brandde je de tuin uit. Ik was eerst ook bang dat we geen zon zouden hebben, dus ik ben op een zonnige dag ook bij het huis gaan kijken. Zag meteen dat er genoeg zon was. We hebben kunstgras, maar dat is meer omdat onze hond uit het gras van ons vorige huis steeds pollen trok, dus dat zag er niet uit. Mijn buren hebben wel gras en dat ligt er keurig bij.