Hey allemaal, Ik en mijn kraamverzorgster hebben net ontdekt dat ik waarschijnlijk een verzakking heb. Morgen komt de verloskundige en hopelijk kan zij adviseren over hoe nu verder. Ik heb er vanmiddag veel over gelezen maar volgens mij zijn alle opties (therapie, ring en operatie?) behoorlijk ingrijpend, vooral de operatie. Ik wil er wel zeker wat aan laten doen, het ziet er heel naar uit en ik denk niet dat ik ooit seks durf te hebben op deze manier. Ben er heel verdrietig van moet ik zeggen.. Wie van jullie heeft er een verzakking gehad, wat heb je eraan gedaan en hoe gaat het nu?
Niet meteen in paniek raken en van het ergste uit gaan Je bent pas een week geleden bevallen. Het duurt wel een aantal weken voordat alles weer enigzins op zn plek zit en bekkenbodem weer een beetje de boel op kan vangen. Over een paar weken goed je bekkenbodemspieren trainen. Als je 6 weken na de bevalling nog klachten hebt dan zou ik even contact opnemen met een bekkenfysio. Die kan dan gericht oefeningen met je doen en ook kijken of je het wel goed doet. Ik heb een verzakking over gehouden van de bevalling. Vacuumpomp erop en daarna ws te snel alles weer opgepakt.. ik had er ook urineverlies bij. Ik deed wel bekkenbodemoefeningen maar die bleek ik achteraf gezien, verkeerd te doen. Ik ben na een half jaar naar een bekkenfysio gegaan. Die heeft helemaal nagekeken welke graad verzakking ik had. Ik heb zowel een voor als achterwand verzakking. Als je naar binnen zou kijken dan is de buis zeg maar aan de boven en onderkant wat dicht gedrukt. Op de bovenkant drukt mn blaas en baarmoeder en op de onder/achterkant mn darmen. Kreeg oefeningen en langzaam aan ging het beter. Iig niet het gevoel alsof er elk moment een basketbal uit me kwam zetten en geen urine verlies. Daarna over gegaan op neuro feedback. Dan wordt je aangesloten op een computer en moet je op aanwijzing vzn fysio, oefeningen doen. Op de computer zie je dan dmv een lijntje wat je doet en hoelang en hoe sterk. Zo dacht ik dat ik het goed deed maar de computer liet wat anders zien. Van een verzakking kom je nooit af. Het kan alleen iets verbeteren. Grote kans dat het bij een evt volgende zwangerschap en bevzlling verergerd. Hoe ouder je wordt, hoe erger het kan worden doordat alles gaat verslappen. Hier voel ik het bijv altijd nog extra rond menstruatietijd en als ik teveel gelopen of getilt heb. Als je een zwaar gevoel van onderen hebt dan is dat een teken van jr lichaam dat je moet rusten. Dus liggen en liefst kussen onder je kont zodat je bodem wat rust krijgt....
Ik zou sowieso een afspráak maken bij een bekkenfysio absoluut geen gewone fysio. Voor zover ik weet heb ik geen verzakking, maar alles hangt wel met elkaar samen. Ik ben iig nog steeds bij de fysio en mijn dochtertje is al ruim 3,5 maand wel ivm met bekken en rugklachten, maar er komen gaandeweg steeds meer dingen aan het licht, maar het helpt wel succes en een verzakking kan door therapie wel verminderen.
Hier ook een verzakking overgehouden na de bevalling. Mijn verloskundige adviseerde om het eerst 6 weken aan te kijken en daarna ben ik naar de bekkenfysio gegaan. Het kan zich nog herstellen zei ze, dit was helaas niet helemaal zo (het was wel al iets beter met oefeningen die ik al deed). Nu bij de bekkenfysio nog extra oefeningen gekregen en het gevoel dat er iets 'uit komt' is bijna helemaal weg. Ik had ook een heel klein beetje urineverlies en dat lijkt nu ook weg. Maar meid je bent net bevallen, geef je lichaam de kans om te herstellen! En natuurlijk nog proficiat met de geboorte van jullie dochter!
Niet meteen het ergste denken! Bij mij waren mijn vagina wanden wat verzakt, voelde ook erg zwaar en je kon het in het begin ook zien zitten. Ik heb 2,5 uur geperst en via flinke duw op mijn buik tijdens een wee is mijn zoon van 8 pond geboren. Kortom geen goede combi van alles kwa schade down under. Ik had ruptuur graad 4 en was tot mijn oksels gehecht. Eerlijk waar is dacht de eerste weken dat het nooit meer normaal zou worden. Zag me al incontinent zijn van urine, nooit meer een windje tegen kunnen houden en dan nog dat lelijke aanzicht beneden met dat zware en rare gevoel. En toch ging het binnen een paar weken (10-12) telkens een beetje beter (en ik mocht ivm ruptuur de eerste 6wkn niet eens mijn bekken bodem trainen!!). De windjes kon ik weer tegenhouden, mijn urine voelde ik weer goed aankomen en met de oefeningen verdween ook het zware gevoel. Nu een jaar later voel ik alleen wat meer druk op mijn blaas bij mijn menstruatie of als ik het heel lang ophoud. Alle andere klachten zijn verdwenen gelukkig! Ik ben wel naar de bekkenbodem poli in het Zh geweest maar dat is hier standaard na een ruptuur graad 4. Dus meis wacht het even af en laat je naar de juiste therapeut doorverwijzen.
Ik heb ook last gehad van een verzakking. Heb er alleen nooit naar laten kijken. Ik zag ook wat voor de ingang van de vagina zitten zeg maar. Ik kreeg er pas later last van toen ik steeds meer ging doen. Aan het einde van een grotere wandeling met de hond voelde ik de druk van onderen enorm. Ik ben veel gaan oefenen. De hele dag door als ik ook maar even zat, continu aanspannen en ontspannen. Na 6 weken ben ik weer gaan paardrijden, volgens de dokter was dit juist goed omdat je hier je bekkenbodem ook mee traint. Had veel last van urineverlies en windjes laten. Maar langzaam maar zeker is het steeds beter geworden. Er zit niks meer voor mn vagina, geen windjes meer, geen last meer. Het enigste waar ik nog last van heb is wat urineverlies. Dus houd moed! En begin nu meteen met oefeningen
Ik mocht van zowel de bekkenfysio van het ZH als de bekkenfysio thuis, absoluut nie paardrijden voordat mn bekkenbodem wat steviger was. Met paardrijden komt er enorm veel druk op je bodem te staan door je organen die erop duwen en liggen. Door bijv te draven of te galopperen komt er een gigantisch druk op je bodem te staan en die moet de klappen opvangen. Het kan op dit moment lijken dat het goed gaat maar over een santal jaar zou de grote terugval alsnog komen......Om deze reden word joggen met verzakking ook afgeraden. Ik ben dus pas op mn paard gegaan toen bodem wat sterker was. En alleen stappen..
Bedankt voor alle reacties! Ik lijk er al wat minder last van te hebben, dus ik heb goede hoop dat het steeds beter zal gaan. Doe dan ook braaf mijn oefeningen. Morgen heb ik nacontrole bij de gyn, dan zal ik het wel noemen.
@droebeltje: ja ik zei precies hetzelfde tegen mijn dokter maar nee hij verzekerde me blabla.. tis een waardeloze dokter daar zijn we ook inmiddels wel achter. Maar had tot 27 wk zwangerschap gereden erg fanatiek en heb dus na 6 wk geen last gehad in de zin druk van onderen. Met lopen wel. Maar ik raad het niemand aan hoor. De bekkenbodemoefeningen daar integen wel die hebben heel goed geholpen en daar had ik eigenlijk direct na de bevalling al mee moeten beginnen. @feilo9: mooi dat het beter gaat, goed je oefeningen doen dan komt het heus goed hoor!
Heb vandaag nacontrole gehad bij de gynaecoloog en het is inderdaad een verzakking. Wat ik zag was mijn blaas en mijn baarmoeder is ook verzakt. Ik heb een doorverwijzing gekregen voor bekkenbodemfysio, hopelijk gaat het daarna nog beter.