Hallo allemaal, Vandaag te horen gekregen dat het voor ons zéér waarschijnlijk onmiddellijk ICSI wordt aangezien mijn man zijn sperma écht niet goed is (te weinig, slechte vorm, slechte beweeglijkheid). Nu zit ik met een dilemma aangezien we twijfelen over welk ziekenhuis we moeten kiezen. Ik som even op wat ik wat van de twee ziekenhuizen zonder namen te noemen. Opgelet: een aantal zaken weet ik enkel van "horen zeggen" maar wel uit betrouwe bron. Het eerste ziekenhuis - ligt op zo'n 15 minuutjes rijden - de professor daar is een nogal "onvriendelijk" persoon. Dit heb ik al van meedere personen gehoord. Bij mij viel hij daarstraks nogal mee maar hij gaf wel heel weinig uitleg en ruimte voor vragen. Maar eerste ervaring daarstraks daar viel dus wel mee. - het ziekenhuis heeft een redelijk goede reputatie al heb ik al van verschillende personen gehoord dat zij daar toch (serieuze) flaters hebben meegemaakt met die professor. - alles gaat daar vrij vlot en de wachttijden vallen mee. Het tweede ziekenhuis - ligt op zo'n uurtje rijden (zonder files!) - de professor daar is zeer vriendelijk, legt veel uit,... Dit heb ik van horen zeggen enkel. - het ziekenhuis heeft zéér goede reputatie - lange wachttijden Hoe maak ik nu in godsnaam een keuze? Ik weet het echt niet. Wat wel meetelt is dat ik iemand ben die vlug vermoeid is en nu al vaak stikop ben na het werk. Ik verwacht dat de behandelingen op zich al heel pittig worden en daar dan nog de verplaatsingen bij... Ik weet wel dat jullie niet in mijn plaats kunnen beslissen maare hoe denken jullie hierover? Wat hebben jullie als belangrijkste factor laten doorwegen in je beslissing? Veel liefs
Kun je niet bij beide ziekenhuizen een gesprek aanvragen? Dan kun je een goede indruk opdoen van het ziekenhuis, de artsen, de werkwijze en de reis er naar toe. Succes!
Wij hadden niet zoveel keus. Het enige zh dat ICSI doet hier is het UMCG. Toch vind ik afstand wel belangrijk, je moet tijdens een behandeling, met een beetje pech, echt wel vaak heen. Het is allemaal al heel belastend en met lange reistijden wordt het nog ingewikkelder (ook met je werk). Toch blijft het aller belangrijkste hoe JULLIE je bij het zh voelen. Maak anders een informatief gesprek in het andere ziekenhuis en beslis daarna. Ik vind dat je aan verhalen van anderen niet te zwaar moet tillen, iedereen is immers anders. Een persoon die ik nors vind, kan jij wel sympatiek vinden. Heel veel succes! Elmo
Het eerste ziekenhuis ben ik al vaak bij de "gewone" gyn geweest en bij de professor dus vandaag de eerste keer. Bij het tweede ziekenhuis hebben we half oktober een afspraak. Wil ze (het zh en de dokter) sowieso alletwee gezien hebben vooraleer ik beslis . Maar het is zo moeilijk aangezien je vaak pas echt weet hoe het er aan toe gaat als je al in het traject zit, heb ik de indruk. Bovendien kan ik niet echt inschatten hoe zwaar het echt gaat worden qua behandeling en of ik die verplaatsingen er nog bij kan nemen. Ik weet ook wel dat je voor elk ziekenhuis mensen vindt die voor en mensen vindt die tegen zijn. Alleen is het bij zh 1 bijna allemaal tegen en bij zh 2 allemaal voor. Dat vertekend dan toch weer m'n beeld. Ik weet wel dat jullie mij ook niet meer kunnen zeggen hoor. Dus verwacht geen oplossing van jullie. Maar gewoon toch wat raad en ervaringen kunnen misschien toch helpen hoop ik .
Ja, blijft lastig. Alleen jullie kunnen dit beslissen inderdaad. Wacht beide gesprekken af, laat het bezinken en beslis dan. Je kan ze sowieso aangeven dat je twijfelt en waarom, misschien hebben zij voor bepaalde voorvallen wel een "goede" verklaring?
Ik denk dat die keuze heel persoonlijk is. Wat vind je zelf het belangrijkste.. Ik zat ook met een dilemma welk ziekenhuis ik zou kiezen voor onze ICSI. Het ziekenhuis 'vlakbij' of een ziekenhuis waar ik ook meer als een uur voor moet rijden. Maar wel met superveel positieve verhalen... Ik heb uiteindelijk gekozen voor het ziekenhuis waar we dus lang voor moeten reizen. Ik hoef er woensdag pas weer voor het eerst naartoe, dan weet ik natuurlijk pas echt hoe het voelt. Maar alleen al de fijne voorbereidingen, de 'professionaliteit' (veel kennis, gehele behandeling daar, geen transportziekenhuis ofzo) en de gedachte alleen al dat ze alles duidelijk uitleggen voelt gewoon goed. Dus daar hebben wij voor gekozen ipv de reistijd. Maar goed, dit is een persoonlijke keuze natuurlijk. Bovendien zouden we in het andere ziekenhuis alsnog voor de punctie en terugplaatsing naar dit ziekenhuis moeten gaan. Dat speelde ook wel mee! Veel succes!
Bedankt voor jullie antwoorden! Inderdaad dat gesprek in het tweede ziekenhuis maar eens afwachten en dan beslissen...
Ja, in geval van transportziekenhuis zou ik dan ook voor het zh gaan waar je dan uiteindelijk heen moet (als je toch met beide te maken krijgt). Maarja, als het echt los van elkaar staat. Tussen welke zh gaat het eigenlijk? (als je dat wilt zeggen).
Wat is een transportziekenhuis? Waar ze enkel bepaalde zaken doen maar niet de gehele procedure? Het staat helemaal los van elkaar. Weet zelfs niet of ik kan vragen om de echo's bv in zh 1 te laten doen en de terugplaatsing in zh 2. Wil het wel in pb zeggen en liever niet hier in het openbaar. Tenslotte vermeld ik hier flaters enzovoorts die ik niet persoonlijk heb meegemaakt en dus vind het ook niet aan mij om dit ziekenhuis "openbaar" te beschuldigen, als je beetje snapt wat ik bedoel ?
Al zal het uiteindelijk vanzelf wel duidelijk worden eens ik gekozen heb en effectief met de behandeling bezig ben. Dan zal de naam van het "winnend" ziekenhuis sowieso wel af en toe vallen vermoed ik .
Hoi Bereke, Wij hadden ook min of meer dezelfde keuze: ziekenhuis dichtbij met redelijke naam maar arts waar we niet echt een geweldig gevoel bij hadden of een superziekenhuis op 1 uur en 15 min rijden zonder files. Wij zijn voor optie 2 gegaan. Vooral omdat ik door al die hormonen en spanningen er labiel was en het ontzettend nodig had om een ziekenhuis te hebben waar ik me perfect voelde. Het was veel rijden, dat klopt. Maar voor mij een keuze die ik meteen weer zou maken... Tweede reden was dat ik heel zeker wilde weten dat we al het mogelijke gedaan hadden zwanger te worden. En dit gevoel zou ik nooit met het dichtbij ziekenhuis gehad hebben: gewoon omdat het geen top ziekenhuis is. Wij wilden onze kansen optimaliseren voor zover dat kan natuurlijk. Het is een hele moeilijke en idd persoonlijke keuze. Het hangt ook af van je eigen koelheid: als je goed kunt omgaan met een wat afstandelijker ziekenhuis en goed kunt drammen waar nodig (er komt namelijk altijd een moment dat je moet bellen terwijl je denkt dat je zeurt of terwijl het weekend is) dan is dichtbij fijn. Als je erg gevoelig bent voor sfeer, dan zou ik dit zeker in overweging nemen. Heel veel succes met de keuze maar natuurlijk vooral ook met het verloop! Lillies
hoi het zh waar wij eerst de fertiliteits onderzoeken hadden doorlopen deden icsi niet zelf dus ander aczh wel in zelfde stad gekozen is voor ons zonder file,s ook bijna uur, [tilburg]\had ook evt voor utrecht kunnen kiezen maar had van tevoren veel gelezen op forums en daar conclussie dat daar veel mensen tevreden waren met hoe ze met je omgaan daar, kortom doen waar je zelf prettig bij voelt.ikzelf vond het ook wel zo fijn om geen transportzh te hebben, maar dat is mijn keus, mischien vind jij dat niet erg.of lastig. veel succes met eruit komen waar je de behandeling gaat doen.
Hoi Bereke, Een transport ziekenhuis is een ziekenhuis waar wel de echo's, stimulatie, en vaak ook de punctie gedaan wordt maar niet de eigenlijke bevruchting. Dus gaat je man (evt met jou) na de punctie met jouw eieren naar een andere ziekenhuis om daar de bevruchting te laten doen na zijn donatie. Daar is dan ook de terugplaatsing na een aantal dagen. Voordeel: je hoeft niet voor iedere echo controle te reizen.
In belgie hebben ze dat bijna niet transportziekenhuizen. Ik ben ook 1 van de personen, waarover bereke het had, wat ziekenhuis 1 echt af raadt! Zelfs een verkeerde uitslag geven van mijn man zijn tese. lieve meid, bedenk jullie goed En bovenal en dat weet je zelf ook hihih het is jullie beslissing
Tja, bij ons geen enkele keuze mogelijkheid. Er zijn in NL niet veel ziekenhuizen die een vrouw van 43 ivf willen bieden. Dus wij zijn aangewezen een ziekenhuis in Rotterdam wat op bijna 1 uur rijden ligt. Daarnaast gaan wij ook nog eens voor de terugplaatsing naar Gent, dus dat zijn nog eens 1,5 uur extra (2,5 uur in totaal). De terugplaatsing had wel plaats kunnen vinden in Rotterdam maar de gyn adviseerde Gent ivm betere technieken. Dus kortom voor ons wordt het ook veel reizen maar ik zie het wel. Laat alles maar over me heenkomen. Dus Bereke, een echt advies op oplossing heb ik niet maar doe wat je het beste gevoel geeft.
Elif, ja jij hebt me al heel veel goede raad gegeven ! En ik weet wel dat het onze beslissing is. Hebben er vandaag weer flink over nagedacht en gebabbeld. Ook met huisarts omdat we daar toevallig moesten zijn. Maar nog geen 100% zekerheid over wat het wordt tot nog toe... Ladouce, amai en dan zeur ik al over 1 uur... Eigenlijk heb je gelijk dat je zegt dat je het gewoon over je heen laat komen. Mijn man zei daarstraks nog dat ik dit echt nog ga moeten leren de komende tijd . Vaak komt toch terug dat je moet afgaan op je gevoel en dat kan ik pas nadat ik bij het tweede zh ben geweest. Dus ik zou nu echt moeten proberen om te stoppen met piekeren tot we de 2 zh / dokters gezien hebben en dan pas verder piekeren en beslissen. Bedankt voor jullie antwoorden dames!
wij hebben als keuze het UMCG maar ook de mogelijkheid om naar Nijmegen te gaan. Daar hebben ze een hele goede reputatie namelijk. We gaan kijken of bepaalde onderdelen in het UMCG te doen zijn (medicatie/punctie eicellen) en de TESE/MESA of PESA (wat het dan ook gaat worden) in Nijmegen te doen incl de TP. We zijn nu in afwachting van een oproep voor een intake in Groningen, dus dan weten we vast meer over de mogelijkheden. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je ergens goed voelt, met vriendelijke mensen en dat je in zeer goede handen bent. Waar wij inzitten is nu eenmaal heel belastend en dat moeten ze ook begrijpen. Tot nu toe hebben wij het heel erg getroffen. Maar om het even kort samen te vatten; nijmegen is voor ons bijna aan de andere kant van het land, dus als we dat al in overweging nemen, weet je mijn antwoord op je vraag; ik zou lekker een uur gaan rijden
Da's duidelijk muppet! Amai, de andere kant van het land... Da's dan wel even langer rijden dan een uur zeker?
Maargoed, dat is dan ook noodzaak, dichterbij doen ze die behandeling niet. Denk dat je dan echt "geen keus" hebt zeg maar..