Wij hebben ook maar 2 slaapkamers en 2 kinderen. Een bewuste keuze om voorlopig in ons appartement te blijven wonen. We kunnen een grotere woning kopen, maar daarvoor moeten we wel weg uit deze dure en populaire Amsterdamse buurt. Dat willen we vooralsnog niet, dus is het wachten totdat ik ben afgestudeerd en een inkomen heb. De jongste slaapt nog bij ons op de kamer in een hangwieg. Zijn ledikant staat al klaar op de kamer van de oudste, maar ik durf het nog niet. Het duurt 's avonds vaak 1,5 uur voordat de jongste eindelijk slaapt en daarmee zou hij denk ik de oudste wakker houden omdat ze tegelijkertijd naar bed gaan. Ook krijgt de jongste nog 1 nachtvoeding. Ik vind het wel spannend hoor, of het straks goed gaat... Ik hoop dat de jongste snel beter gaat slapen en dat hij met een maand of 6 naar de andere kamer kan. Dan wordt zijn wieg namelijk te klein. Verder ervaar ik helemaal geen problemen qua ruimtegebrek. Ik vind het prima te doen zelfs. Dus ik ben blij dat we hebben gewacht totdat we meer inkomen hebben om een huis te kopen die echt helemaal naar ons zin in.
Onze tweede zal eerst bij ons op de slaapkamer slapen en daarna bij zijn grote broer op de kamer. Volgens mij gaat dat prima hoor, kindjes wennen overal aan.
Hier ook maar een 3 kamer appartemen en ook niet echt klein. En idd hetzelfde probleem een nieuw huis kopen gaat dus voorlopig niet lukken. Alleen ik heb dus een zoon en een dochtertje en die kunnen als ze ouder worden niet meer bij elkaar op de kamer, maar voor nu is het goed. De jongste heeft tot een maandje of 9/10 bij ons op de kamer geslapen en daarna bij haar broer op de kamer en dat gaat prima. Dus voor nu gaat het goed zo.
Bedankt voor jullie ervaringen, fijn om te lezen! Alleen ik lees veel leeftijden die toch wel dichter op elkaar zitten dan wij straks hebben. Onze zoon is volgend jaar bijna 4 als wij willen stoppen met de pil. De kleine zal dan inderdaad in een wiegje bij ons op de kamer komen totdat hij/zij doorslaapt en dan pas durf ik die stap te wagen naar 2 kinderen op 1 slaapkamer. Maar dan zit er dus wel langer tussen.. Denk toch wel dan zo'n 4,5/5 jaar. Zal dat geen problemen geven? @Joyce84, jij hebt een jongen en een meisje zei je. Tot welke leeftijd kunnen die op 1 kamer slapen denk je? En hoe ga je t erna oplossen dan, toch verhuizen of iets? Want ja, is ook wel handig om te weten haha.. Want wie weet krijgen wij ook wel een meisje tegen die tijd en dan zit ik dus in hetzelfde schuitje hihihi! En hoe heb je hun kamer ingericht, neutraal of 1 kant meisjesachtig en 1 kant jongens? En krijgen jullie veel reacties vd buitenwereld op jullie keuze van 2 kindjes op 1 slaapkamer?
@ missyzuilen: ik zie juist alleen maar voordelen van een groter leeftijdsverschil (alhoewel je er sneller tegenaan loopt dat de oudste er wellicht te oud voor wordt, maar dat duurt nog wel een tijdje denk ik ). Ik vind mijn oudste namelijk eigenlijk iets te jong om met een baby op zijn slaapkamer te vertrouwen. Hij zou zo maar goed bedoeld alle knuffels in de ledikant kunnen gooien, of een poging doen bij hem in bed te klimmen. Ik noem maar wat. Om die reden hebben we ook een beeldbabyfoon. Reacties vanuit de omgeving vallen me mee. Op zich zijn mensen hier in de stad het wel gewend om meerdere kinderen op 1 kamer te hebben. Zo doen onze buren dat straks ook (een arts en een projectleider, geen mensen die weinig verdienen dus ). Mensen vragen wel vaak aan me of we gaan verhuizen. Maar ik zie helemaal geen problemen, dus het kan me niet zoveel schelen wat ze ervan vinden
@Yukl, dat is wel een idee ja een beeldbabyfoon. Tegen die tijd is onze babyfoon wel aan vervanging toe dus denk dat we die maar aanschaffen tegen die tijd. Ik had juist het idee dat als je vroegtijdig 2 kindjes op 1 kamer doet ze niet anders weten. Mijn zoontje is dan natuurlijk al rond de 4,5/5 jaar en zal misschien moeilijker zijn kamer/privé afstaan? Of is hij daar dan toch nog wel te jong voor om te beseffen? Kan me wel voorstellen dat ze niet voor eeuwig bij elkaar kunnen. Maarja, wat dan als we voorlopig echt de eerste 10 jaar geen ander huis kunnen krijgen? (Ik zie vast gewoon allemaal beren op de weg haha..)
hihi, ja tot welke leeftijd ?? weet het niet echt moeten we ff kijken hoe het gaat zeg maar. Ze zijn nu 3,5 en 1,5 dus het kan nog wel een paar jaartjes zeg maar en denk dat we tegen die tijd toch moeten verhuizen, al hebben we hier ook nog de optie om er een muur tussen te zetten (kamer is best groot) De ene kant is meisjes en de andere kant jongens, maar als de jongste ook in een groter bedje gaat, moeten we de kamer toch wat handiger inrichten. Krijg eigenlijk helemaal geen reactie van de buitenwereld dat ze samen op de kamer slapen, het is ook even niet anders. Als ze er wel wat van zouden zeggen zou ik me er in ieder geval niks van aantrekken.
Ik moet me dus gewoon wat minder van anderen aantrekken hoor ik al! Ik ben gewoon zo'n emo muts die alles altijd goed wil doen in andermans ogen en dat gaat vaak ten koste van mijn eigen geluk. Daarom willen we dit zeker wel doorzetten, dat we hopelijk een 2e kindje mogen krijgen in de flat waar we nu wonen. En niet naar t gezeur van anderen luisteren dat t zielig is op 1 kamer, privacy etc...
Nee joh, is helemaal niet zielig! Die kleintjes vinden dat over het algemeen echt geen probleem hoor, vaak zelfs hartstikke leuk. Ik denk dat het met jouw zoontje van 5 jaar ook wel meevalt, die accepteert het vast vrij makkelijk dat hij zijn kamer moet delen.
Hier afgelopen weekend in ons nieuwe huis getrokken. Tot die tijd hebben onze oudste en jongste bij elkaar op 1 kamer geslapen. De jongste heeft tot ongeveer 1 jaar bij ons geslapen en was dat toen wel zat. Toen dus bij zijn zus en ging eigenlijk super. Alleen de laatste tijd merkte ik aan mijn dochter dat ze toe was aan een eigen plekje (haar prinsessenkamer hihi) om te kunnen spelen. Ze gingen ook steeds langer "keten"als ze naar bed gingen. Als er eentje ziek was was het ook moeizaam, je houdt toch de ander wakker. Maar dat kan natuurlijk ook als ze apart slapen. Vond het hier dus geen probleem, maar gelukkig heb ik ook goede slapers.
Bij ons slapen onze zoontjes ook samen op 1 kamer. Vanaf de 2e week liggen ze samen en gaat het echt super. Ze weten natuurlijk niet beter. Toen de jongste nog een avondfles kreeg, hielden we hem beneden als de oudste op bed lag. Paar maanden geleden hadden ze de grootste lol als ze naar bed gingen... en vanaf dat moment gaan ze om de beurt naar bed en niet meer samen. Zit 15-20 min tussen en gaat weer prima. Gelukkig hebben we 2 hele goede slapers, maar mocht er eens eentje wakker worden 's nachts, dan wordt die wel meteen gehaald, zodat ze elkaar niet wakker maken. Nu is de derde in aantocht... planning is dat die weer even bij ons op de kamer blijft. De oudste gaat naar een nieuwe kamer met een stapelbed en ik verwacht, dat, de nu nog, jongste broer heel snel mee zal verhuizen.