Tips gezocht voor exceem

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Keesje29, 21 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Keesje29

Keesje29 Lid

3 mei 2010
    95
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft sinds kort erge last van exceem. Heb al 2 middeltjes van de Huisarts gekregen, werkt niet echt... wil zelf geen hoormoonzalf gaan smeren.
    Iemand tips om dit op te lossen??

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Eczeem is een ontsteking van de huid en als dat met vettende zalf niet overgaat, is hormoonzalf toch echt verstandig!
    Daarmee was het hier, (toen we eenmaal de goede hadden iig) zo weg.
    Verkijk je niet op de naam he, 't is niet dat je met die zalf je kind volpropt met oestrogenen of testosteron ofzo ;)

3. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Hier ook een hormoonzalfje gebruikt. Eens per dag, heel dun. Er zijn talrijke richtlijnen over hoe je het verstandig kunt gebruiken. Het kalmeert de over-reagerende huid.

Ervaring hier (meisje, 2.5jr, plek op bovenbeen en op de bovenarm/schouders):
    Na 1 keer smeren zag het er al rustiger uit.
    We mochten het max 7dg smeren, daarna lange tijd niet. Na een paar dagen was het al zo goed als weg. Niet meer droog, geen jeuk meer.
    Het is nu al een paar weken geleden dat we smeerden, en het is nog steeds helemaal rustig.
    Een wat erger aangetaste plek (heel droog en schilferig, en enorm jeukend) is nu wat lichter van kleur, en heeft een zonnetje nodig.

We hebben een tijd lopen klooien met de meest vriendelijke, dermatologisch verantwoorde smeersels, en echt niks hielp. Het enige was dat het wat minder droog was, 10 minuten. Daarna begon het weer.

Ik ben ook niet zo van de heftige medicatie, maar het is soms een kwestie van afwegen: ik zou het niet fijn vinden als ze haar huid steeds kapotkrabt (onbewust, snachts), en ze daar littekens aan overhoudt.
    Antibiotica vind ik bijv. ook heel erg vervelend, maar soms kies ik toch voor liever voor een wat heftiger middel om schadelijke gevolgen van waar ze aan "lijdt" te voorkomen.

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    ... maar om dus antwoord op je vraag te geven...

Nee, ik heb geen goede tips om de hormoonzalf te ontwijken. Hier hielp niks eigenlijk. Ze is verder nergens allergisch voor, voor zover we weten, zijn wij ook niet, dus uitdokteren of de eczeem ergens door getriggerd wordt, zou een heel lang verhaal worden.

5. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.293
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ben het helemaal met de dames hierboven eens.

Wat is erger, dat je dochter lang last heeft van eczeem en veel jeuk en pijn heeft of dat je een paar keer heel dun een hormoonzalf gebruikt en dat het daarna veel beter gaat! Dan was bij mij de keuze zo gemaakt en koos ik voor de hormoonzalf.

6. fafje

fafje Niet meer actief

mij wonderspul hormoonLOZE zalf, ben met constitioneel eczeem geboren...mn huid is helemaal kapot gemaakt doro alle hormoonzalven...mn huid was verslaafd...onttrok al het pigment uit mn huid...heeft heel lang moeten hertsellen

Protopic (tacrolimus zalf)

7. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier ook een dochter die last heeft gehad van eczeem (gelukkig lijkt ze er nu over heen te groeien, af en toe nog een klein plekje). Het was zo erg dat haar hele lijfje onder de eczeem zat, geen stukje huid zonder... Ook ik heb heel lang proberen vol te houden zonder hormoonzalfjes, maar het werd zo erg dat ik wel moest. En gelukkig trok het daarna vrij vlot weg, alleen kwam het ook net zo hard weer terug. Uiteindelijk hebben wij ongeveer 3 maanden (!) een klasse 3 hormoonzalf moeten smeren over haar hele lijf en daarnaast gewoon goed vet houden, voordat het weg was. Pas als het weg was konden we gaan afbouwen (ipv elke dag smeren om de dag smeren en zo steeds minder) Het werd gelukkig allemaal goed in de gaten gehouden door de dermatoloog en de kinderarts, maar ik ben blij dat ze er nu overheen groeit.
    Om je vraag je beantwoorden; Als het echt eczeem is en de vette zalven die je hebt helpen niet, dan denk ik niet dat je het zonder hormoonzalf op kan lossen. Ik begrijp dat het niet is wat je wilt horen, maar dat is dan de enige manier om ervan af te komen. En nog een tip, mijn dochter kreeg naast de hormoonzalf en vettende zalf vaseline-parrafine zalf, dit hielp erg goed bij mijn dochter ook na het stoppen met de hormoonzalf bleef ik hier 2 keer per dag mee smeren. Ik weet niet wat voor creme je nu hebt, maar dit kreeg ik via de dermatoloog..

8. Ik had het ook nooit op hormoonzalf maar naar lang proberen van vele soorten zalf,ben ik toch door aanraden van huisarts op hormoon zalf overgestapt.
    Ik smeer cetomacrogol en als het heel erg word een aantal dagen hormoonzalf.
    Ik merk dat het veel lenager weg blijft en haar huidje dan sneller rustiger is en zij er minder last van heeft.
    Ik merk precies aanhaar huidje wanneer ze ziekjes word want dan is de eczeem opeens heel heftig aanwezig.

9. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik heb als kind zijnde veel last gehad van eczeem. Wat bij mij het allerbeste werkte was regelmatig een zoutwaterbad of beter nog: in zee zwemmen.

10. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Net als bovenstaande reacties:
    Een hormoonzalf is niet altijd te vermijden. Als het echt zo erg is zou ik het toch eens proberen.
    Het advies is dan meestal om de hormoonzalf te gebruiken als het opspeelt en de vette zalven als onderhoud (dus ook gebruiken als ze er geen last van heeft).
    Er zijn verschillende soorten vette zalf:
    Vaselinecetomacrogolcreme
    Vaselinelanettecreme
    Cetomacrogolcreme met 20% vaseline of 50% vaseline
    Lanettecreme met 20% vaseline of 50% vaseline
    Cetomacrogolcreme
    Lanettecreme
    Cetomacrogolzalf
    Lanettezalf
    Vaselineparaffinezalf

De cremes zijn op waterbasis en dan hoe meer vaseline erin hoe vetter de creme/zalf.
    De zalven zijn op vetbasis. Cremes trekken wat sneller in de huid dan de zalven.
    De vaselineparaffine is heel erg vet.
    Het verschil tussen cetomacrogol en lanette is heel persoonlijk. De een vind de cetomacrogol fijner en de ander de lanette.

Pff, een heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt...

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik wilde ook geen hormoonzalf proberen. Bleef maar smeren met cetomagrocol vaseline met dit als resultaat. Vanochtend bij de dokter toch hormoon zalf voorgeschreven gekregen. En hij maar zeggen dat ze er wel echt last van moet hebben. (ik merk er niets van dat ze jeuk heeft, maar voel me zo een partij schuldig :() Hetzelfde zit ook op haar rechterschouder, armen en benen.

12. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    onze zoon heeft ook atopisch eczeem. We hebben diverse soorten hormoonzalf gebruikt, die goed hielpen. Maar op een gegeven ogenblik wilde ik niet steeds die hormoonzalf op onze zoon smeren, want langdurig gebruik (ookal is dat met tussenpozen dat je niet gebruikt) lijkt mij niet gezond. Aangezien ik ook zwanger was, wilde ik het ook niet aan mijn handen.
    Ik gebruik sinds 2 maanden dermalex atopische eczeem.
    Dit is een wit/blauwe tube, zonder recept verkrijgbaar bij de drogist en dit werkt goed! Het gaat niet over, maar remt wel het krabben, de rode vlekken en de schilfers. Bij iedere dag smeren gaat het wel helemaal weg. Het is een kleine tube en kost bijna 12 euro. Wel prijzig, maar het werkt hier in ieder geval wel.
    Je kan het altijd proberen toch? lees wel goed de gebruiksaanwijzing!
    Sterkte!

13. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Hier ook een eczeemkindje, ik heb vaseline lanette gekregen van de dermatoloog, ik combinatie met een hormoonzalf. De lanette gebruiken we regelmatig, de hormoonzalf alleen als er echt eczeemplekken te zien zijn. Dit wordt steeds minder, ik denk dat we het nu 1 keer per maand gebruiken. Het is dan ook binnen een dag weg.
    Hormoonzalf is slecht als je het te vaak en te dik gebruikt, de huid kan daardoor dunner worden. Maar als je het verstandig gebruikt, is er niks aan de hand. En geen jeuk, last voor je kleintje, das ook wel prettig :)

14. me24

me24 Actief lid

9 mei 2007
    121
    0
    0
    Haarlem
    De tip is niet iedere dag onder de douche of in bad. Om het lichaam te wassen La Roche Lipikar syndet gebruiken en daarna in smeren met Lipikar Baume AP. Deze combinatie is echt heel erg goed en het werkt echt. Bij een verkopende apotheek kun je om een proef verpakking vragen. Heel veel kinderen/volwassenen die alleen nog maar hormoonzalven konden gebruiken, hebben bij gebruik van deze combinatie nog zelden (tot nooit) de hormoonzalf nodig.

Succes

15. Cil

Cil Actief lid

26 jul 2008
    262
    0
    16
    's-Gravenhage
    Mijn zoontje heeft het eerste jaar behoorlijk eczeem gehad.
    Na vele ziekenhuisbezoeken en dermatologen heb ik nu toch echt een wonder middel.
    Hij is nu bijna 2 jaar en al maanden geen eczeem meer te bekennen. En als hij af en toe nog een klein plekje heeft smeer ik dit en volgende dag is het weg.
    Deze creme heet Elocon vet, en is het enige wat hier super werkt.
    Misschien een tip om te onthouden...

16. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Wij ook lanettewas gehad. Werkt echt wonderen! Haar huidje was zo weer gaaf (weekje). En daarna eigenlijk weinig last meer gehad. Maar omdat het pas 2 dagen is, is het dan niet handiger om na te denken wat je hebt veranderd in de laatste 2 dagen? Ik heb het vroeger ook gehad. Totdat mijn moeder van wasverzachter veranderde. Toen was het dus weg. Ik was allergisch voor Dash3. Want voorkomen blijft beter dan genezen.

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Soms is hormoonzalf niet te ontwijken :)
    Mijn zoon heeft ook heel erg last van eczeem, als het heel erg is zoals nu met dit weer, moeten we wel hormonenzalf smeren. Maar zodra het weer veranderd heeft ie vaak wel genoeg aan de normale zalf van de ha met 2 keer in de week een douche met olie van dermalex.

18. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Idd, soms kan je er niet onderuit. (hormoonzalf) ook al let je op zoveel dingen.
    Dat dermalex, is dat die van de reclame op tv?

Deel Deze Pagina