hoog risico combinatietest en toch gezond kindje?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by zwaantje33, Dec 14, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Ik wil graag reacties van mensen die net als ik een hoog risico te horen kregen bij de uitslag van de combinatietest (ik kreeg 1 op 35 te horen), maar toch een goede uitslag kregen na een vwp of vlokkentest (kan bij mij helaas niet meer, dus wordt een vwp over 3 weken). Of bij wie er zelfs een gezond kindje geboren is.....Ik wil graag wat hoop hebben...!

hellup!

een wanhopig zwaantje....

:cry:

2. stiekel

stiekel Bekend lid

hoi hoi

ook ik heb een combitest gehad,
    of althans dat was de bedoeling,ben alleen niet verder gekomen dan de bloedafname.
    want daaruit bleek dat we een kans van 1 op 25
    hadden op down.
    heb toen een week later een vlokkentest gehad en heb bijna 3 weken op de uitslag moeten.
    maar kregen toen te horen dat alles in orde was en dat het weer een jongen werd.

dus ja meid het zegt niks dus.
    het kan beide kanten op gaan,maar ik ga voor je duimen.

groetjes sandra

3. bouchere

bouchere Niet meer actief

hoi zwaantje,
    ik kreeg een wel heel hoge uitslag van de combitest,
    het was 1 op 8!
    schrokken ons kapot en eigenlijk bereiden we ons meteen voor op het baren van een kindje met een afwijking.
    heb geprobeerd het mijn dochter van 10 uit te leggen door 7 blauwe poppetjes te tekenen en 1 rode.
    dat rode poppetje was dan degene met de afwijking.
    ik werd op dat moment door mijn dochter met beide benen op de grond gezet.
    mam,zei ze er staan 7 blauwe ,dus de kans is nog altijd groter dat het gezond is.
    wat was ik blij met haar!
    en toen de uitslag van de vlokkentest binnen kwam,bleek dat ze gelijk had!
    we dragen een gezond kindje!
    nu nog 10 weken en dan zien we wat het is,een zoon of dochter.
    want dat wilden we niet weten,het is gezond,groter geluk hebben we niet nodig.
    probeer je niet te druk te maken,zoek wat afleiding(en ja ,ik weet het ,het is makkelijk gezegd)
    het is een rottijd wachten op een uitslag ,maar met je druk te maken gaat de tijd niet sneller.
    en of het echt goed is voor je kindje?denk het niet .
    wens je alle sterkte en duim voor een goede uitslag meis.
    groetjes
    diana

4. spirit70

spirit70 Fanatiek lid

Sep 3, 2007
    1,389
    0
    0
    Friesland
    Hallo,

Ik heb ook de combinatietest laten doen en ik kwam ook niet verder dan de bloedtest, hieruit bleek dat ik een kans van 1 op 15 had, erg hoog dus.
    Heb een vlokkentest laten doen en er was gelukkig niets aan de hand!
    Ik vroeg vantevoren aan de assistente of ze dit vaker mee hadden gemaakt in het ziekenhuis en ze vertelde me een verhaal dat een poosje geleden iemand een kans van 1 op 2 kreeg te horen na de combinatietest, vlokkentest gedaan en er was niets aan de hand!
    Het woord kansberekening zegt het, het is een kans en niets meer dan dat. Door een vlokkentest of vruchtwaterpunctie kan je alleen zekerheid krijgen. Zo te lezen ga je voor de vwp, een verstandige beslissing zodat je zekerheid krijgt! Sterkte voor de komende tijd want ik weet wat het is om in die onzekerheid te leven!

Groetjes Spirit

5. liedjesmama

Sep 5, 2007
    16
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hi, wij hebben ook een combitest gedaan, ook kans van 1 op 35 en kerngezonde dochter (hebben geen punctie laten doen)! soms helpt het voor je gemoedsrust om de getallen anders neer te zetten: 1 op 35 betekent krap 3% kans op een afwijking, oftewel 97% kans op een gezond kindje. Het blijft natuurlijk heel erg spannend en ik wens je dan ook heel veel sterkte met het wachten op de punctie en daarna het wachten op de uitslag!

6. MissV

MissV Actief lid

Sep 14, 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Bij ons was de uitslag van de combinatietest 1 op 37. Ik heb de volgende dag een vlokkentest laten doen en de uitslag was goed, niets aan de hand!
    Inmiddels hebben we een gezonde zoon van 7 en halve maand.

Probeer positief te blijven en schiet niet in de stress. Je hebt nu al meerdere goede verhalen gekregen op dit forum.
    Ik hoop dat je er daardoor iets rustiger onder wordt en ook nog een beetje kunt genieten van je zwangerschap en de komende feestdagen!

Veel sterkte!

7. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    dankje voor je lieve reactie! ik vind het erg jammer dat er voor mij geen keuze meer was voor een vlokkentest. De combinatietest is gedaan met 11 weken 5 dgn, en de uitkomst was er met 12wkn 5 dgn. Helaas kan een vlokkentest maar tot 13 weken. Echt ongelooflijk stom eigenlijk van het ziekenhuis! Maar ja....ik heb nu geen keuze meer. Zal nog 6 weken in spanning zitten. Ik probeer me te richten op de 97% kans dat het goed is, maar ik ben al 2 keer eerder "die ander" geweest, dus makkelijk is dit niet....
    liefs Zwaantje

8. Bri

Bri Niet meer actief

Zwaantje, kun je dan ook geen vruchtwaterpunctie laten doen? Ik dacht dat die nog iets later konden dan de vlokkentest en ook een 'echte' uitslag geven (ipv een kans).

sterkte!

9. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Jazeker en die laat ik ook doen hoor....Vandaar ook de 6 weken in spanning zitten. Ik ben nu ruim 13 wkn. Vruchtwaterpunctie kan vanaf 16 weken in het WKZ en de uitslag duurt 3 weken. Dus nog 6 weken afwachten....Een pure hel hoor als je het mij vraagt!

thanxx voor je reactie!

groetjes Zwaantje

10. pechvogel

pechvogel Actief lid

Mar 15, 2007
    335
    0
    0
    Zwaantje, Ik ben ook twee keer eerder die ene geweest. Ik heb daarom in het WKZ gevraagd om een snelle uitslag. Dit betekende voor mij dat ik naar twee dagen al uitsluitsel kreeg over trisomie 13, 18 en 21 (=down). Vraag erom! Overigens kreeg ik de uitslag in het WKZ (volledige uitslag krijg je altijd nog) na 2 weken en niet na drie weken. De snelle test heet Fish test. Vraag het wel voor de punctie. Misschien hebben ze dan namelijk iets meer water nodig. In andere steden. Bijv. Leiden hebben ze een nieuwe techniek dat je altijd na 3 dagen de uitslag krijgt. Misschien anders een idee om daar naar toe te gaan.

Even om je een positief bericht te geven. Na twee keer die ene te zijn, was ik deze keer een van de vele. De uitslag van zowel de punctie als de 20 weken echo was goed!

Vragen staat vrij, maar vertel wel je verleden erbij. Dat heb ik ook gedaan. Ze vonden het te veel stress om zo lang te wachten in onze situatie. Nee heb je en ja kun je krijgen!

Liefs, Pechvogel

11. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Lieve Pechvogel,

Wat een ongelooflijk goed bericht....en net op tijd! Ik moet zodirecht naar het WKZ voor een intake. Ik ben erg blij met deze geweldige tip, en ik ga er nu dan ook gewoon blind van uit, dat ze ook in onze situatie een Fish test willen doen (had er nog nooit van gehoord overigens). Ik bereid me voor op het ergste, maar hoop dit keer ook echt eens niet die ander te zijn. Ik vind echt dat we eindelijk eens recht hebben op een beetje geluk!
    Dankjewel voor je lieve berichtje!

liefs zwaantje....

12. pechvogel

pechvogel Actief lid

Mar 15, 2007
    335
    0
    0
    Hoe is het gegaan zwaantje? Heb je al een datum voor de punctie?

13. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    hallo!

wij hadden kans 1:50 en aidan is kerngezond!
    wij hebben ons ook enorm druk gemaakt en stressen tot de laatste dag vd zw maar gelukkig is hij gezond. wij kregen de uitslag pas met 14 weken te horen.

x

14. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Hi!

Jawel er staat een datum....7 januari, om 10.45 uur. Dan ben ik 16 weken en 3 dgn, maar er worden in het WKZ alleen puncties gedaan op maandag en dinsdag, en ik moet echt 16 weken zijn.

Wel heb ik op aanraden een versnelde uitslag gevraagd, en dat krijgen we godzijdank!

Ook wordt er uitgebreid getest op hetgeen waarvan er voor onze zoon van 8 nog een genetisch onderzoek loopt. (Smith Mangenis syndroom). Dit naast de "gebruikelijke"afwijkingen (gatsie wat naar).

Ik moet dus nog 3 weken geduld hebben, maar dan is het eindelijk zover....Zie er tegenop, maar aan de andere kant ook wel een beetje naar uit, ik wil af van die onzekerheid!

Ook de arts die we daar spraken zei me dat het in principe iets meer dan 2,5% kans is dat het mis is....Maar ja...kansen hé, die zeggen me na zoveel pech niet zoveel. Dat zag ze na het lezen van mijn dikke dossier wel in!
    Duimen maar dus!

groetjes zwaantje

15. pechvogel

pechvogel Actief lid

Mar 15, 2007
    335
    0
    0
    Goed zeg, dat je een snelle test krijgt. Ik zou ook bij ruim 16 weken de punctie krijgen. Maar uiteindelijk lag de placenta aan de voorkant, waardoor we een week later terug moesten komen. Hou daar ook rekening mee, dan valt het nooit tegen. De week erop was het geen probleem meer. De baarmoeder was toen weer groter. Ik hoop voor je dat alles goed gaat komen en dat je kindje gezond is. Inderdaad is alleen op ma en di een punctie in het WKZ. Het is echt zo gebeurd. Je staat zo weer buiten. En ja, ik herken het. Ik heb voor de intake lang in de wachtkamer moeten zitten. Ze waren het dossier aan het lezen. Dat is in mijn geval ook alles behalve dun.

Liefs, Pechvogel

16. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    De placenta ligt bij mij welliswaar ongunstig, maar niet zozeer voor de punctie (of hij moet nog verschuiven, maar vlgs mij kan dat niet). Wel voor de bevalling, want het randje ligt zeg maar voor de uitgang...het hangt er dus om of ik gewoon zal kunnen bevallen of het een keizersnee wordt. Ik hoop het eerste, maar vooralsnog maakt het me niks uit, als de kleine maar 100% gezond is! Ik ben en blijf bang toch weer die ander te zijn....Kansen zeggen me gewoon na alles wat we hebben meegemaakt zo weinig!

liefs Zwaantje

17. pechvogel

pechvogel Actief lid

Mar 15, 2007
    335
    0
    0
    Ik kan het me heel goed voor stellen. Onze oudste zoon had iets, wat nog niet eerder was voor gekomen. Dit is na de geboorte pas gebleken. Hij is een half jaar oud geworden. Onze tweede zoon kreeg een kans van 1 op 570 op down en de echo was ook nog eens goed. Bij 35 weken ging het mis en bleek ons kindje down te hebben en een zware hartafwijking die ze bij de 20 weken niet te zien was. Wat zijn kansen dan nog... Beide kereltjes zijn we kwijt. Beide dingen zijn niet erfelijk en hadden niets met elkaar te maken. Twee keer pure pech is ons gezegd. Alsof je twee keer door de bliksem bent getroffen.

Ik geloof pas als ik mijn kleine in mijn armen heb, dat het goed zal zijn. Het fijne bij de punctie is dat veel dingen worden uitgesloten. Je hebt daar dan tenminste zekerheid over! En gelukkig gaat het vaker goed dan fout en worden er veel gezonde kindren geboren.

Overigens heb ik bij mijn oudste zoon een keizersnede gehad. Deze is mij 100% meegevallen. Ook daar hoef je niet tegenop te zien. De weeen blijven je bespaart. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Veel liefs, Pechvogel

18. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Ook wij hadden tot dusver heel veel pech. We kregen een zoon, inmiddels 8 jaar oud. En na 2 jaar bleken er toch wel een aantal dingen niet te kloppen. Nog altijd zoeken ze naar een verklaring, maar deze is tot op heden op genetisch gebied niet gevonden. Het lijkt een opzichzelfstaand uniek geval. Hij heeft een aan autisme aanverwante stoornis, heeft ernstig adhd, en een spraakstoornis, epilepsie en zijn motoriek is afwijkend. Hij gaat nog niet naar school, maar tijdelijk naar een instelling, en er wordt nog gezocht naar een goede plek voor hem. Het is moeilijk, want hij past niet echt in een hokje, en dat is iets wat instellingen graag zien!

In 2001 was ik in blijde verwachting van een 2e zoon. We waren toen nog niet in de medische mallemolen beland, dus nog helemaal op een wolk! Wat een drama toen met 27 weken de placenta abrupt losliet en ons kindje in mijn buik overleed. Ik ben gewoon bevallen, maar we moesten wel een kindje begraven...Vreselijk! De artsen zeiden destijds dat het domme pech was, er is geen oorzaak gevonden voor de loslating.

Ik raakte snel weer zwanger, en uit deze zeer stressvolle zwangerschap kwam een gezonde dochter! Precies 1 jaar en 4 dgn na het overlijden van ons 2e zoontje.

In september van dit jaar durfde we het weer aan om het nog een keer te proberen, oa voor onze dochter zodat zij een bondgenootje heeft met wie ze de zorgen kan delen voor onze zoon....Natuurlijk gingen we hierbij uit van een gezond kind, we zouden wel een combinatietest laten doen, om evt risico's te verkleinen! Helaas resulteerde deze zwangerschap in een miskraam met 7 weken.

Ik was meteen daarna weer zwanger, en bij het doen van de nekplooimeting bleek dit niet helemaal oké...3 mm...Aii! Na het ontvangen vd uitslag bleek ik een kans van 1 op 35 te hebben...De rest weet je....Ik ben dus net als jij net iets te vaak de ander geweest, om te durven hopen op een goede uitslag.

het blijft dus eng, en ook ik geloof het pas als de kleine gezond in onze armen ligt.

liefs Zwaantje

19. pechvogel

pechvogel Actief lid

Mar 15, 2007
    335
    0
    0
    De punctie komt nu toch wel heel dicht bij! Ik ga heel hard voor je duimen? Het aftellen kan beginnen. En rustig aan doen volgende week!

Veel succes!

Pechvogel

20. bouchere

bouchere Niet meer actief

hoi zwaantje,
    was het vandaag niet dat je voor punctie naar zh moest?
    ik wens je veel succes en duim voor een goed afloop.
    groetjes
    diana

Share This Page