Hoi iedereen, Ik zou graag info willen van mensen die tijdens hun zwangerschap anti deressiva slikken. Ik slik cytalopram en dat schijnt verslavend te werken voor de baby, maar wat kan ik wel slikken en hebben er hier meer cytalopram? Zodra ik hier naar de doctor kan(moet samenwoon contract hebben om bij mijn vriend zijn verzekering in te kunnen)wil ik het gaan vragen, maar zou graag info willen van mensen die hier ook mee te maken hebben. Bij de apotheek zeiden ze dat er veel mensen zijn die het slikken en zwanger zijn, mijn huisarts in NL zegt dat het verslavend is en je geen borst voeding mag geven Wie weet meer? liefs, Helene
ik heb bij de eerste fluvoxamine geslikt (ben van te voren overgestapt op een andere soort want slikte daarvoor efexor) die andere was beter zeiden ze en mocht ik BV mee geven (als ik de eerste 48 uur zou afkolven) je baby moet 3 dagen in het ziekenhuis blijven voor controle (afkickverschijnselen e.d.) en mij werd op het laatste moment medegedeeld dat BV toch niet mocht en zeker aangezien wat probleempjes (niet medicijn gerelateerd maar ivm suiker e.d.) vonden ze dat zoiezo geen goed idee.. Nu ben ik met deze zwangerschap gestopt en mag nu heerlijk thuis bevallen (dat ik naar ziekenhuis ga is dan eigen keuze) als je echt niet zonder kan vind ik doorslikken een goede keuze, je kan beter een goede geesttoestand hebben en hierdoor een normale zwangerschap (voor de rest) hebben als stoppen en heel veel stress en een zeer hoge kans op een pre of postnatale depressie, het kan geen kwaad voor de baby zelf (qua groei, ontwikkeling e.d.) maar dus wel qua verslaving idd dus stoppen is beter maar een gezond verstand ook dus laat je niet gek maken
Ik slik Prozac (10 mg half tabletje) en dat is voor zo ver bekend niet schadelijk voor de baby. 2 nadelen voor zo ver je het nadelen vindt: geen borstvoeding en ziekenhuisbevalling. Tegen mij is gezegd dat over Prozac het meeste bekend is. Wat jij slikt ken ik niet misschien even googlen. gr vruchtje
Heb even voor je gegoogled en je mag het absoluut niet gebruiken tijdens de zwangerschap volgens verschillende sites en gebruiksaanwijzing, het kan schadelijk zijn Ik zou morgen even de ha bellen en zonodig overstappen
Ps er staat ook in de bijsluiter dat als je zwanger wil worden of zwanger bent je over moet stappen op andere medicatie, raar dat je arts dit niet heeft gemeld, staat er namelijk in vette letters.. Maar het is voor angststoornissen ipv depressiviteit?
Als ik het goed begrijp ben je zwanger geraakt met citalopram (/cipramil) zonder vooraf een arts te consulteren..? Op zich kun je dat natuurlijk beter van tevoren doen... no offense! Over citalopram zijn weinig gegevens bekend wat betreft gebruik in de zwangerschap en het gebruik ervan wordt daarom in Nederland afgeraden. In dierpoeven zijn schadelijke effecten aangetoond voor het embryo, wel bij hoge doseringen. Bij mensen kan zoiets uiteraard niet onderzocht worden. Als je cipramil in het laatste trimester gebruikt, kan het inderdaad ontwenningsverschijnselen opleveren bij je pasgeboren kindje, en ook zogenaamde serotonerge verschijnselen (doordat citalopram een serotonine reuptake inhibitor is). Dit zijn bijvoorbeeld maagdarmklachten, verstoring van slaap, prikkelbaarheid, huiduitslag... Cipramil gaat ook over in moedermelk. Ik zou zo snel mogelijk naar een arts gaan hiermee. Wat Imd al zegt, op zich kun je best een antidepressivum gebruiken in je zwangerschap als je het echt nodig hebt, maar kies er dan wel een uit die "kan". Lekker in je vel zitten tijdens je zwangerschap is veel waard! Zelf heb ik jarenlang antidepressiva gebruikt (seroxat, efexor). Gelukkig is het in het jaar voorafgaand aan mijn zwangerschap goed en stabiel met me gegaan, zodat ik mijn medicatie helemaal heb kunnen afbouwen voordat ik zwanger werd. Ook nu gaat het nog prima, sta er zelf af en toe van versteld! Maar als ik het risico op terugvallen in een depressie te groot had gevonden, was ook ik een ander antidepressivum gaan gebruiken. Succes ermee, Monique
De enige anti depressiva die veilig lijkt te zijn in de zw schap is volgens doktoren prozac en seroxat
Eerste zwangerschap prozac geslikt, kon prima en mocht ook bv geven... Slik het nu ook, maar wil proberen het af te bouwen. Hee, je zou kunnen kijken of je het langzaam af kan bouwen en kijken hoe dat gaat? Of heb je dat al eens geprobeerd? Want misschien lukt het ook wel zonder...? Als je niet zonder kan dan denk ik dat het ook veel waard is dat jij je ok voelt tijdens de zwangerschap. Wanneer denk je dat je het daar kan gaan overleggen? En is het anders een optie om je nederlandse huisarts hierover te bellen? Imd, bij mij hebben ze helemaal niet gezegd dat ik in het ziekenhuis moest bevallen (de huisarts ze van wel, de gyn zei van niet) of geen bv mocht geven. Uiteindelijk wel in het ziekenhuis bevallen en 2 nachtjes gebleven, maar dat was niet ivm de medicatie. Vruchtje, ik mocht met prozac wel bv geven... slik nu ook 10 mg en wil kijken of ik het af kan gaan bouwen naar niks. Weet je, volgens mij is het ook zoveel artsen als je raadpleegt, zoveel verschillende antwoorden zal je krijgen.
Hoi ik slik citalopram en je kan het gebruiken en je mag er bv meegeven.er is een kans van 30% dat je baby afkockversijnselen krijgt welke binnen 4 dagen verdwenen zijn.wel moet je in het zhuis bevallen.ik weet dit door een consult bij een gynaecoloog,kinderarts en psychiater.kijk anders eens op www.poppoli.nl bij vragen hoor ik het wel. Voor zover onderzocht zijn er geen grote lange termijn gevolgen. Liefs Marlous
Marlous, dat is een mooi overzichtje. Ik zie dat ze daar bij prozac wel aanraden om geen bv te geven of te stoppen met het middel... Nou ja, ik ben inmiddels aan het afbouwen, dus dat komt wel goed!
Die tabel gaat om een PERSOONLIJKE opinie staat eronder, in de grbriiksaanwijzing van dit middel staat dat je het absoluut niet mag gebruiken, dus daar zou ik op vertrouwen, het veiligst is prozac, van het middel citalopram is aangetoond met dierproeven dat ze afwijkingen kunnen veroorzaken, ga dus niet van een tabel uit maar waarschuw je arts!
Hai, Ik heb heel wat jaartjes ad geslikt en vorig jaar dec voor mijn zwangerschap ben ik gestopt, in eerste plaats bleek dit goed te gaan. Maar helaas ik moest toch weer aan de med. Bij 12 weken zwangerschap ben ik weer begonnen maar dan wel met andere med. Die het minst schadelijk zijn. En als alles goed is mag ik er ook bv mee geven. Ik slik nu sertraline (zoloft) net 1.5 week en het lijkt goed te gaan, geen bijwerkingen nog. In goed overleg met de psych en zelf veel informatie op gezocht (poppoli.nl) zijn we op deze med uit gekomen. groetjes snoet
Ik ben na mn vorige zwangerschap gestopt, maar helaas toch ook weer moeten beginnen. Maar ik ga het nu gewoon weer proberen en we zien het wel...
ik slik Remeron (mirtazepine) en moet adelijk in het ziekenhuis bevallen en daar 24 uur blijven met de kleine ter observatie. De kleine moet naar de kinderafdeling 24 uur en ik mag geen borstvoeding geven. Dit alles hebben we al uitgezocht voor ik zwanger werd en is besproken met psych, verlosk, gyn en huisarts.
ja en dan nog, het verschilt zoveel per arts, zelfs maanden, ik had me van te voren goed laten inlichten (echt maanden van te voren) en fluxoxamine mocht je mee BV geven toen, en de gyn zei ook maar heeft toen voor de zekerheid nog uitgezocht en volgens het laatste onderzoek toch weer niet (achteraf gezien had hij het fout en had het wel gemogen alleen vonden ze dit wel erg makkelijk) ik vond trouwens 3 dagen blijven niet erg (leuk is anders) maar beter dat ze het goed checken als dat je thuis met een ziekig kindje zit..
Volgens mijn dokter en gyn mag dit juist niet worden gebruikt tijdens de zw.schap. Slikte het zelf namelijk ook 5 jaar en toen ik zwanger wou worden, moest ik dat eerst melden aan de huisarts zodat ik over kon op andere. Dat is Zoloft. Ik mocht absoluut niet stoppen met ad. Ik moet wel in het ziekenhuis bevallen en er 24uur blijven. De kleine moet dan waarschijnlijk aan de monitor om te kijken hoe hij het doet en ligt dat op een andere afdeling. Ook mag ik geen borstvoeding geven omdat er nog niet genoeg onderzoek is gedaan naar de gevolgen enzo.
bij zoloft in de gebruiksaanwijzing enzo staat ook hetvolgende; Zoloft dient niet te worden gebruikt gedurende de zwangerschap, tenzij strikt noodzakelijk. Indien Zoloft langdurig tot aan de bevalling wordt gebruikt, kunnen onthoudingsverschijnselen bij de pasgeborene optreden. Er is nog onvoldoende ervaring met het gebruik van Zoloft tijdens de zwangerschap om eventuele andere gevolgen voor de vrucht uit te kunnen sluiten. bij prozac is bekend dat dit geen gevolgen heeft en je gewoon kan slikken, dit is ook de nr 1 aangeraadde anti depressiva tijdens de zwangerschap en op nr 2 zeggen velen seroxtat
Hier was een tijdje geleden ook een topic over. En toen werd duidelijk dat de artsen nogal verschillen van mening. Ze moeten gewoon eens op 1 lijn gaan liggen, dat wekt een stuk minder verwarring. Maar volgens mij zit er ook nogal wat verschil tussen zoloft, prozac en seroxat. De een werkt beter tegen angststoornissen en de ander beter tegen stemmingswisselingen. Van dit laatste heb ik het meeste last. Dus misschien zit het hem daarin ofzo?
ja het is inderdaad verwarrend zelfs als je het dan 200% goed probeert te doen weten die dokters geen antwoord die bij alle dokters gelijk is ZEER IRRITANT!