Hallo, Ik ben even benieuwd wie er allemaal een geplande keizersnede, dus zonder weeën, heeft gehad bij precies 38 weken of 38 weken en een paar dagen. Ik ben daarbij benieuwd of de baby's die toen geboren waren of ze ook moeilijkheden hadden met hun longetjes/ademenen. Ik krijg zelf een geplande keizersnede en mag kiezen tussen de 38ste of 39 weken, maar ik heb van 1 vd artsen begrepen dat een kind van 38 weken die zonder weeën geboren wordt meer "opstart" problemen heeft. Ik ben benieuwd of dit een grote kans is of dat de kans minimaal is in vergelijking met 39 weken. Het gaat wel om ks zonder weeën, gezien het zo schijnt te zijn dat als je weeën hebt gehad dat de longen dan sneller "rijp" worden gemaakt en dan minder moeite hebben.
Hier geplande KS met 38+5. Geen last van haar longen maar wel moeite met drinken en op temperatuur houden. Weet niet of dit door het tijdstip komt of omdat ze dysmatuur geboren is.
Ik zou ook een gepland keizersnee krijgen. Hier werd verteld dat dit in de 39ste week zou worden gedaan. Inderdaad vanwege de onrijpheid van het kindje als je het eerder doet. Sommige kinderen hebben hier geen last van maar anderen wel. Daarom is in mijn ziekenhuis met de kinderartsen afgesproken een keizersnee niet eerder te doen dan met 39 weken. Overigens werd het uiteindelijk een ongeplande keizersnee bij 32+6...
Krijg je een gewone of gentle sectio? Bij dat laatste wordt de bevalling gesimuleerd voor de kleine en dat schijnt beter te zijn voor het open gaan van de longetjes. Ik kan verder niet mee praten. Heb wel een ks gehad, maar had al heel wat uren weeën achter de rug. Meisje gaf direct na haar "geboorte" n flinke schreeuw en is daar het half uur er na niet meer mee opgehouden, hihi!
Niet helemaal antwoord op je vraag maar mijn dochter werd gehaald met 37 weken en mooi gewicht en lengte maar toch gedrag van een prematuurtje..
5 weken geleden een geplande ks gehad met 39 weken precies. Geen enkel probleem gehad, schreeuwend uit de buik gekomen en reageerde meteen super. Was ook mijn angst hoor dat hij het minder goed zou doen door het uitblijven van weeën
Hier ks bij 35+2 zonder een enkele wee. Onze zoon heeft meteen gehuild, apgarscore van 9/10 en 10/10 na enkele minuten. Geen enkel probleem gehad met zijn longetjes, vanaf 35 weken zijn deze rijp.
Nou dat ligt er dus nog even aan of het gebeurd met 38 of 39 weken. Bij 38 weken mag een gentle sectio helaas niet, bij week 39 wel. Goed om te horen dat je gelijk zo wakker en alerte kleine meid had !
Met of zonder weeen vooraf? Wat bedoel je precies met gedrag van een prematuurtje? Moest ze ook in een couveuse bv?
Ik ben nog net met 38 weken bevallen met een geplande sectio zonder een wee van te voren. Is helemaal goed gegaan maar tegenwoordig doen zw het toch liever met 39 weken omdat de ademhaling niet altijd spontaan op gang komt.
Ik krijg over 2 weken een geplande ks met 38+4. Volgens de gyn zijn dat de longetjes voldoende gerijpt
Heel fijn dat het bij jullie goed ging maar die vlieger gaat helaas niet altijd op dat met 35 weken de longen al rijp zijn... Het is niet voor niets dat dat prematuur heet
Ja en nee. Er speelde al van alles dat de kans op vroeggeboorte wel steeds groter werd (groeiachterstand en pre eclampsie). Daardoor wel voorbereid op deze mogelijkheid. Ook longrijpingsprikken en een rondleiding op de NICU gehad. Het gaat heel goed met hem hoor! Dankzij de longrijpingsprikken heeft hij maar 20 uur ademhalingsondersteuning gehad (waarvan een gedeelte zonder doordat hij de sprieten zelf uit zijn neus trok, toen al eigenwijs ). Daarna alleen maar groter en sterker geworden en sindsdien een eigenwijs mannetje.
Hier met 39 + 0 wel flinke opstart problemen gehad doordat de kleine er eigenlijk er nog niet aan toe was. Hij kwam huilend ter wereld en daarna ging het mis, werd blauw en kreeg geen lucht en moest worden beademd. Nu nog een beetje aan het kwakkelen met zijn ademhaling en hij is nu 5 weken.
Placenta insufficientie waardoor hij niet meer goed verzorgd werd, toen ook nog preclampsie en HELLP, maar hij doet het super en zit mooi op het gemiddelde qua lengte, gewicht en ontwikkeling
Moeilijke start, last van warmte vasthouden. Ze snapte de speen niet met drinken. Prikkelbaar, fladderen met dr armpjes. Dit werd in zh omschreven als prematuren gedrag. Couveuse was wel sprake van, gelukkig niet nodig geweest.
Onze oudste dochter is met 37+4 gehaald met een geplande keizersnede en deed het gelijk super. Hier geen opstartproblemen gehad.