Hai, Na twee mislukte icsi pogingen en wat cryo-tpen, zijn wij ons aan het oriënteren om eventueel naar het buitenland te gaan voor onze derde poging. Nu lees ik allemaal goede dingen over Gent en Düsseldorf. Ik vroeg me af of meer mensen de afweging hebben gemaakt om naar 1 van deze 2 te gaan, en voor welke en waarom heb je toen gekozen? Is er nog een groot verschil tussen die twee of valt dat mee? Ben benieuwd naar ervaringen! Groetjes, Sonne
Hoi Sonne, Wat vervelend dat er al wat pogingen mislukt zijn. Ik heb hier ook 2 pogingen in NL gehad en de 3e in Dusseldorf. (en toen dus zwanger geraakt!) Afweging voor ons was dat dd veel dichterbij lag en dat ze daar de puncties onder narcose doen! (heerlijk!) En, als belangrijkste punt, ze vriezen alle embryo's in... Maar...ze zijn ook uberdruk daar, dus soms sta je echt binnen 2 minuten weer buiten en zit je eigenlijk nog met heel veel vragen. (intake nemen ze wel de tijd hoor!) Ze zijn nogal al warrig, (denk omdat het zo druk is) dus je moet zelf heel goed bijhouden waar je bent, wat voor medicijnen je nog moet en al die dingen meer...Wees zelf allert dus, want het gaat soms best chaotisch... Wat ik wel weer positief vind is dat ze gelijk bloed afnemen om te kijken hoe het met bepaalde waardes zit. Ze staan open voor eigen inbreng en denken goed mee. EN ZE PRATEN NEDERLANDS, haha! En dat is met mijn steenkolenduits helemaal geweldig. Ik ken ook verhalen van Gent...en die zijn allemaal superpositief. Maar kan je er niet veel zelf over vertellen. Dit zijn mijn bevindingen! Succes met de beslissing! Liefs
Hier nog een exDusseldorfganger. Ik las in die tijd veel positieve verhalen over Dusseldorf. Argumenten voor ons om voor Dusseldorf te hebben gekozen: - Dusseldorf is al ver, maar Gent is nog verder!! - De prijzen liggen in Gent nog een stuk hoger dan in Dusseldorf - In Dusseldorf krijg je standaard een narcose bij de punctie, in Gent niet - In Dusseldorf vriezen ze alle restembryo's in (en ontdooid ruim 90% goed!!) en in Gent vriezen ze alleen toppertjes in (voor zover ik weet dan) Loesie heeft het ook al geschreven, maar het is idd zo dat ze in Dusseldorf goed de tijd voor je nemen bij de intake, maar dat je bij FM's al erg snel weer buiten staat. Let wel: hoe assertiever je bent, hoe minder heftig je dat overkomt. Dokter S. heeft namelijk de gewoonte om de dingen die bij een FM besproken moeten worden te gaan bespreken wanneer je de echo-staaf nog in je hebt zitten. Het is dus niet zo dat je altijd ff rustig nog kunt gaan zitten met de dokter om de dingen te gaan bespreken. Echter: je bent er wel zelf bij dus jij bepaald wel wanneer je daadwerkelijk het kamertje uitloopt, dus pas als al je vragen beantwoord zijn Verdere voordelen van Dusseldorf: - Geen wachtlijsten (let op: voor je intake moet je soms wel ff een poosje wachten, in 'mijn tijd' (heb mn intake in januari 2010 gehad) was het zo dat ik zo'n 6 weken moest wachten op mn eerste afspraak. Was wel zo dat zodra je je intake hebt gehad, je direct door mag en dat je dan niet elke keer weer moet afwachten of het wel uitkomt qua aantal behandelingen die al geplannend staan. - Dokter S. staat echt overal voor open!! Alles is bespreekbaar. Denk aan een kijkoperatie, medicatieprotocollen, immuunonderzoeken, aantal embryo's per keer (tot 3!!) etc - Het is relatief makkelijk om de juiste mensen te spreken. Wil je de laborant spreken om de bevruchtingen te gaan bespreken? Je kunt hem gewoon op zijn mobiel bellen. Heb je een vraag aan de arts zelf? Stuur hem een email en je krijgt vrij snel een reactie. Is er iets heftigs aan de hand met je behandeling of je zwangerschap? Je kunt hem gewoon op zijn mobiel bellen. Ook ;s avonds. Zo heeft hij mij van heel goed advies voorzien wat naw er voor heeft gezorgd dat mijn kindje nog steeds in mijn buik zit... (lang verhaal, maar kort samengevat had ik met 7.6 weken zware krampen en veel bloedverlies. Het zou volgens de NL'se artsen een miskraam worden, kon er niets tegen doen. S. heeft gezegd dat het wellicht een hematoom zou zijn en dat ik juist wel wat zou kunnen doen: platliggen!! Als ik zou gaan lopen zo het sowieso misgaan, met plat liggen zou volgens hem de kans bestaan dat het goed zou komen... Ik ben daarom toch plat gaan liggen... En nu mag ik bijna bevallen!!) Nadelen: gaat soms erg vlug vlug vlug!! Ik ben nooit in Gent geweest. Wel weet ik van hier een meisje die gestart was in Dusseldorf en daar helaas niet (blijvend) zwanger is geworden. Zij is nu naar Gent overgestapt en vind het heel prettig hoe daar de tijd voor haar word genomen ipv het vlugvlugvlug gebeuren in Dusseldorf... Wij hadden overings een intake geplannend staan en zouden dan daarna wel kijken of we er een goed gevoel bij hadden. Hoewel Maartman eerst nog zijn twijfels had over Dusseldorf (ver weg, is het buitenland wel echt beter, de kosten etc.) was hij na de intake heel enthousiast. We hadden beiden het gevoel dat deze arts goed wilde doorpakken en direct veel zaken wilde onderzoeken. Zo heb ik direct na de intake wat bloed laten prikken en werd ik een week later al gebeld met de uitslagen. Nu waren die uitslagen nou niet echt bepaald geweldig leuk... Verre van zelfs!! Maar het gaf ons wel de mogelijkheid om gerichter te gaan behandelen!! Inmiddels ben ik hoogzwanger... Van een Dusseldorfwonder!! Ik hoop voor jou dat je zoiets ook over een poos kunt zeggen!! Veel succes met je keuze!!