Hallo, Onze dochter van 6 heeft het erg moeilijk in groep 3. Ze kan prima meekomen met het "kunnen", maar sociaal/emotioneel is het heel moeilijk. Ze is een jonge leerling ( 28 sept), maar vanwege haar vaardigheden is ze in goed overleg toch doorgegaan naar gr.3. Nu heeft de school in overleg met ons een instantie ingeschakeld om mee te kijken. Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kunnen we verwachten? Ik ben heel benieuwd....
Hier een juf en intern begeleider... Meestal komt de orthopedagoog eerst eens observeren in de klas. Als hem/haar dan ook dingen opvallen, kan er bijvoorbeeld een onderzoek worden gedaan. Dit alles gaat (iig bij ons op school) allemaal in overleg met de ouders. De school en de instantie mag niets doen zonder toestemming van de ouders. Na aanleiding van het onderzoek wordt er dan een advies gegeven. Bijvoorbeeld plaatsing op het speciaal (basis)onderwijs of extra begeleiding op school. Dit wordt dan ook allemaal vastgelegd. Alles gaat altijd stapje voor stapje en wordt met de ouders besproken. Er worden geen dingen gedaan die de ouders niet willen. Succes ermee!!
hier gaat het ietje anders. Ik ben ook juf, heb een groep 3. Hier wordt een instantie, onderwijs begeleidingsdienst ingeschakeld. Vanuit daar komt iemand in de klas observeren, hoeft niet perse een orthopedagoge te zijn, kan ook een ander iemand zijn. Die zullen een verslag maken en bespreken met de leerkracht en met de ouders en de leerkracht. Vervelend dat je dochtertje het zwaar heeft in groep 3, tsja de stap van groep 2 naar 3 is ook best groot! een tip, laat haar na schooltijd lekker spelen en kind zijn.. Ze zijn nog zo klein
Bedankt voor jullie reacties! Onze dochter heeft helemaal geen moeite met het cognitieve deel, maar het sociaal emotionele gedeelte geeft problemen. Thuis hoeft ze ook niet veel idd, ze gaat alleen naar gym 1 keer per week, maar dat vindt ze heerlijk! We zullen er alles aan doen om haar gelukkig te laten zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd naar het onderzoek en dan vooral de bevindingen...