Hoi Dames, De vorige keer (vorig jaar januari) ben ik bevallen van ons eerste kindje. In verband met hoge bloeddruk & weinig bloedplaatjes, ben ik met 37,1 ingeleid. Op zich een prima bevalling gehad waarvan 10,5 uur gebroken vliezen, half uurtje persen (ondanks sterrenkijker). Enige grote nadeel vond ik de weeënstorm en alle apparaten die aangesloten waren (vooral de band om weeën te registeren vond ik erg irritant!). Uiteindelijk alles zonder pijnmedicatie gedaan. Maar nu! Alles gaat goed (behalve de mogelijke stuitligging, maar volgens mij ligt hij inmiddels goed, dat horen we 24 maart). Dus zoals het ernaar uitziet kan ik me gaan voorbereiden op een natuurlijke en spontane bevalling. Ik ben benieuwd naar ervaringen van dames die bij de eerste zijn ingeleid en bij de tweede spontaan zijn bevallen. Wat zijn de verschillen of overeenkomsten? - Met hoeveel weken ben je bij de eerste ingeleid? - Met hoeveel weken begon de bevalling bij de tweede spontaan? - Hoeveel verschil qua tijd zat er tussen de bevallingen? - Hoeveel verschil qua tijd zat er tussen het persen? - Welke bevalling vond je het pijnlijkst en waarom? - Welke baby was groter/zwaarder en hoeveel groter/zwaarder? Heb je dit gemerkt bij de bevalling/het persen? Alle info is welkom! Ik weet dat geen enkele bevalling hetzelfde is. Maar ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen!
Succes met de laatste loodjes Bureau! Hier mijn antwoorden op je vragen: - Met hoeveel weken ben je bij de eerste ingeleid? Met 40 weken en 5 dagen - Met hoeveel weken begon de bevalling bij de tweede spontaan? Met 39 weken en 2 dagen - Hoeveel verschil qua tijd zat er tussen de bevallingen? 1ste 10 uurtjes, 2de 1,5 uur - Hoeveel verschil qua tijd zat er tussen het persen? 1ste 1 uur en 10 minuten en bij de tweede 20 minuten - Welke bevalling vond je het pijnlijkst en waarom? De eerste, doordat de weeen direct heftig waren en de kleine een sterrenkijker was. Bij de eerste bevalling ook een ruggenprik gehad daardoor. De tweede is zonder pijnstilling (alleen tens) geboren. - Welke baby was groter/zwaarder en hoeveel groter/zwaarder? Heb je dit gemerkt bij de bevalling/het persen? Mijn oudste was 4155 gram en de jongste 3920 gram. De eerste ging minder makkelijk maar ik denk dat dit niet zoveel met het gewicht had te maken. Meer met het feit dat het mijn eerste bevalling was en hij een sterrenkijker was. Ik vond de spontane bevalling zoveel makkelijker! De pijn van de weeen was wel hetzelfde en bij de tweede ook weer een weeenstorm maar ik kon ze beter opvangen en kon me makkelijker ontspannen. Ik heb een Tens gebruikt en kan dit echt iedereen aanraden!
Wauw! Dat klinkt als een enorm succesverhaal! 1.5 uur, jemig! Dan mag ik m'n man snel bellen als het begonnen is haha. Wel veel overeenkomsten zeg! Sterrenkijker, ingeleid, weeenstorm..!
- Met hoeveel weken ben je bij de eerste ingeleid? 2x met 38 weken. - Met hoeveel weken begon de bevalling bij de derde spontaan? 39+3 weken (overigens is het begonnen door gestript worden) - Hoeveel verschil qua tijd zat er tussen de bevallingen? De eerste bevalling duurde (ingeleid) 9!! uur De tweede bevalling duurde (ingeleid): 7 uur De derde bevalling duurde (spontaan): 6 uur (waarvan we maar 2 uur in het ziekenhuis waren) - Hoeveel verschil qua tijd zat er tussen het persen? Eerste: 26 min Tweede: 4 min Derde: 1 perswee, terwijl ik nog niet eens in de pers positie lag! - Welke bevalling vond je het pijnlijkst en waarom? De 2 bevallingen die waren ingeleid! Want de weeenopwekkers hebben mijn bevallingen zoveel pijnlijk gemaakt. Voornamelijk de tweede bevalling, was echt een ramp! Had tijdens de derde zwangerschap al meteen gezegd dat ik NIET ingeleid wou worden. - Welke baby was groter/zwaarder en hoeveel groter/zwaarder? Heb je dit gemerkt bij de bevalling/het persen? Dit was echt heel verschillend! De eerste was een mollig meisje, maar die bevalling was normaal verlopen. De tweede was een heel smal en klein ventje en juist daar heb ik het meeste pijn van gehad. De derde was niet heel groot maar ook niet heel klein. Alleen heb ik bij de eerste 2 wel een ruggenprik gehad, en daardoor voel je minder als je aan het persen bent. Bij de derde geen pijnbestrijding en dan voel je van alles down under . Weet niet of je aan mijn ervaring iets hebt, aangezien je vroeg om ervaringen van een tweede zwangerschap.
Dank je wel! Ik heb er zeker wat aan! Fijn om te lezen dat de bevalling zonder wee-opwekkers het best "beviel". En dat de bevallingen steeds korter waren. Niet dat lang per definitie erg is, maar somehow voelt het fijn als ik me bedenk dat het zo achter de rug is :')
Ik heb er vier waarvan de eerste twee spontaan gebroken vliezen en wee opwekkers ivm niet doorzetten van de weeen de derde ingeleid dmv vliezen breken en wee opwekkers Vierde spontaan, Eerste drie met 36.3 36,5 en 37 weken Eerste drie waren goed te doen, tot 6 cm weinig gevoeld en een weeenstorm vanaf 8 cm maar dat was hooguit 1 uurtje persen 12 8 en 8 minuten kinderen wogen 2600 2800 en 3200'gram en gingen er prima uit Bij de vierde die spontaan kwam bevallen met 36.1 Met 35.5 had ik hele pijnlijke harde buiken die erger werden met 35.6 en 36 weken, met 36.1 de ochtend maar de gyn gebeld dat de pijn erger en en erger werd en vooral in de rug benen en liezen zat Ik bleek 3 cm te hebben om 10.00 om 11 uur 4 cm en 13.00'uur 6 cm De weeen bleven komen en trokken door naar tenen, van de pijn heb ik elke 5 minuten moeten spugen ik bleef tot 18.00 uur hangen op 6 cm toen vroeg de gyn of de dienstdoende verloskunde die de gynaecologen dienst af en toe deed ook mocht voelen ja joh waarom niet ( omdat mijn kereltje nog hoog lag en niet ingedaald mochten mijn vliezen niet gebroken worden, ivm uitzakken navelstreng) toen zij voelde om 18.15 brak ze perongeluk met haar vingers mijn vliezen, haar vingers moesten blijven zitten terwijl de gyn samen met de verpleegkundige mijn baby naar beneden duwde en dat was echt niet fijn met die weeen erbij Om 18.30 had ik volledige ontsluiting en mocht ik persen Hij zat vast met zijn schouder maar met hard persen heb ik er "maar" 20 minuten over gedaan, hij woog 2 dagen na geboorte 3733 gram met beademingsapparatuur dat omhoog gehouden werd wat 50-100 kan schelen dus tussen de 3600 en 3700 woog hij ( ja een flinke voor 36 weken ik had zwangerschaps suiker) Al met al waren mij die inleidingen beter bevallen met wee opwekkers
Och jeetje, zoveel spugen, wat erg! Bedankt voor het delen van je ervaring. En wat een verhaal over de gebroken vliezen :O Wel bijzonder dat de spontane pijnlijker was, je verwacht dat het met de wee-opwekkers (weeenstormen enz) pijnlijker zou zijn.
Ik heb nog geen ervaring met een 2e dus daar kan ik je helaas niet mee helpen, wel vond ik het interessant om mee te lezen omdat de inleiding bij de eerste zo moeizaam liep en de bevalling echt vreselijk was wil ik bij de volgende absoluut niet meer ingeleid worden en hoop ik dat ik ook een normale spontane bevalling mag hebben.
Ik ben bij m'n eerste ingeleid met 38 weken. 8 uur over gedaan waarvan 75 min persen. M'n zoontje was groot. Deze zwangerschap word ik waarschijnlijk ook ingeleid. Ik vond het inleiden prima, had zelf al ontsluiting dus na de gel begon m'n bevalling spontaan