Zwaar(dere) baby, zwaardere bevalling!?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mirre, 10 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Graag hoor wie er bevallen is van een zwaardere baby dan 8 pond en of/wat het effect was qua bevalling.

Ben nu 40 wk en wat dagen zwanger en moet morgen weer naar de gyn.
    oa CTG en bespreken hoe/wat nu verder (qua evt inleiden etc)

Afgelopen dinsdag echo gehad en baby was toen 4200 gram (bijna 8,5 pond) :confused:
    Ik was al angstig voor de bevalling, dit is maanden wat minder geweest, maar nu hou ik toch wel m'n hartje vast omdat ik erg bang ben dat ik ons grote wonder er niet uit kan krijgen met m'n smalle onderkantje!... :rolleyes:

Graag jullie ervaringen/tips qua zwaardere baby/bevalling, inleiding , inknippen/scheuren, epidurale, Vacuum-verlossing/KZ.

Liefs Mirre

2. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Dat schijnt niks te zeggen!

ik ben (was) heel erg dun 50 kg en maar 167 en onze zoon was bijna3900gram

ik ben wel ingeknipt omdat mijn bekkenbodemspier zo sterk was door het sporten maar verder een bevalling van maar 4.5 uur

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik ken ook een andere uiterste verhaal van het forum, straks even kijken of ik een link kan vinden.

Kort samengevat: een baby van 5,6 kg geboren met geen enkel scheurtje. Met 1 of 2 persweeen eruitgepoept.
    'k zal even nog zoeken om de link.

Groetjes van Kiki

4. valhalla

valhalla Niet meer actief

Hoi,

Het maakt voor de zwaardte van je bevalling niet heel veel uit hoe groot je kindje is, of hoe smal jij bent.

Lena was bijna 4100 gram toen ze geboren werd, met 40+5 weken. Het was zwaar maar dat kwam omdat ze had besloten dat kinnetje eerst eruit een goed idee was. Maar ik denk zonder dat gedoe dat het allemaal prima was gelukt en ik ben zelf nou ook niet de breedste... Uiteindelijk toen ik eindelijk kon gaan persen was ze ook met drie persweeen uit :D

Door die maffe ligging van Lena hebben ze uiteindelijk wel geknipt maar ik heb dat, en het hechten dankzij goeie verdoving niet gevoeld en na 10 dagen voelde ik het uberhaubt niet meer.

Komt heus wel goed hoor, met een kleintje kan het moeilijk zijn en met een groot babietje kan het heel makkelijk gaan! Veel succes alvast!

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
  6. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
  7. Chantico

Chantico Niet meer actief

Volgens mij is het niet het gewicht van het kindje dat maakt of het makkelijk of moeilijk gaat, maar de omvang van het hoofdje. Een zwaar kindje met een normaal hoofdje gaat makkelijker dan een licht kindje met een naar verhouding groot hoofdje.

8. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Het gewicht beinvloed de 'moeilijkheidsgraad' van de bevalling nauwelijks, volgens mij is het vooral afhankelijk van de grootte van het hoofdje. Als dat er eenmaal is, volgt de rest vanzelf wel zegt mijn moeder altijd.

Bij ons in de familie worden alleen maar grote kinderen geboren, 9 of 10 pond is geen uitzondering. En tot nu toe is nagenoeg iedereen er zonder kleerscheuren van afgekomen. Enkel mijn stiefmoeder heeft er schijnbaar wat onder te lijden gehad, maargoed zij weegt dan zelfs ook slechts 52kg bij een 9 ponder kindje

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Het ligt echt aan de grootte van het hoofdje van je kind hoor.

Kylian was 10 pond en na 2 uur persen bleek hij toch de kop te groot te hebben (of ik mijn uitgang te klein :) ;) ) en is het een keizersnee geworden.

En ondanks dat geen centje pijn gehad, de wond genas goed en ik heb er geen nadelige gevolgen van ondervonden.

Groetjes Anita

10. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Mijn eerste zoon was 54cm met een gewicht van 4370gram. Met een klein halfuurtje naar buiten geperst.

Mijn tweede zoon was 55cm en 4750gram, die was er binnen 10 minuten.

Beide keren nauwelijks ingescheurd en een paar hechtingen maar. Ik ben zelf ook wel uit de kluiten gewassen, maar het daadwerkelijke naar buiten persen van de baby is mij beide keren erg meegevallen.

11. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Hier ook een achtponder, maar een hele snelle bevalling. Ik heb zelfs wel eens gehoord (weet niet of het waar is hoor ;) ) dat zwaardere/grotere kinderen zelf meer meewerken bij de bevalling.

12. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

14 dec 2007
    235
    1
    0
    Volgens mijn VK én mijn zwangerschapsyoga lerares kan een zwaar kindje in sommige pershoudingen zelf een voordeel zijn. Door de zwaartekracht 'floepen' grotere kindjes er makkelijker uit.
    Die van mijn werd gisteren op 8 pond geschat door de VK. Dus ik geloof maar al te graag in haar woorden :)

13. Bubbles

Bubbles Actief lid

26 okt 2007
    259
    0
    0
    Bij mij geen heel zware baby, net 7 pond, en ook geen groot hoofd. wel ingeknipt, extreem sterke bbspieren zei de vk. Collega een baby van ruim 8 pond, niet ingeknipt.......

14. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Mijn dochter was ruim 8 pond bij de geboorte (9 dagen te laat) en 55 cm: daar was ik heel erg verbaasd over achteraf! Ik heb een goede bevalling gehad van 8 uurtjes, waarvan ongeveer 35 minuten persen maar ik moet zeggen dat ik daar helemaal geen pijn van heb gehad (alleen heel ff toen het hoofdje stond). Prima te doen, scheen een heel klein scheurtje te hebben opgelopen maar dat was dan ook alles.
    Succes in ieder geval... En wie weet wordt het toch een kleintje, die van mij schatten ze op 6 a 7 pond :-D.
    groetjes, Marit

15. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    Hoi Mirre,

Aidan was ook aan de grote kant, dit is mijn verhaal http://www.zwangerschapspagina.nl/about53533.html

ik mag ook niet meer thuis of via de vk bevallen maar loop nu bij de gyn. maar niet te druk maken. elke bevalling is anders zoals je hierboven leest. ik wens je alvast veel sterkte!

xxx

16. minniemouse

minniemouse Actief lid

11 mrt 2006
    174
    1
    0
    flevoland
    Ik heb 2 flinke jongens gekregen.

de oudste met 41 weken die woog 4850 gram. Deze bevalling was een drama...niet vanwege zijn gewicht maar vanwege de verhouding van zijn lijf. Groot hoofd dat scheef lag en brede schouders die bleven hangen. Ik zal je de details besparen.

2e zoon met 39 weken 4310 gram. (ben nu ingeleid vanwege weer groot kind in combi met mijn bevalling)

Nu ging het heel anders. Ik vond het nu makkelijker. Hij had helemaal geen brede schouders, wel een groot hoofd dat scheef lag. Ik heb wel vacuumhulp nodig gehad, maar dat was puur omdat meneer scheef lag.

M.a.w. lag hij goed dan was hij er zonder knippen en scheuren uitgekomen.

Dus meid, maak je niet teveel zorgen! Het komt echt goed!

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik had een gemiddeld/redelijk groot jongetje van 3810 gram met wel een groot hoofd (ruim 37 cm) maar heb mijn bevalling niet als heftig ervaren. Geen pomp nodig gehad enzo. Terwijl ik normaal nogal 'krap' van onder ben zeg maar. De ex van mijn man had een helse bevalling waarbij de vacuum drie keer opnieuw moest en haar kind (mijn stiefzoontje) was nog geen zes pond met een klein koppie (33 cm). Er is dus volgens mij geen pijl op te trekken. Mijn buurvrouw heeft trouwens een half jaar bij moeten komen van de bevalling van haar dochter (2600 gram) en ik liep na een dag al op straat.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.215
    35.992
    113
    Met 42 weken ben ik ingeleid. Na 12 uur weeen en 2 uur persweeen nog geen kindje helaas. Toen heb ik een keizersnede gekregen. Jesper was 4960 gram en 56 cm. Hij had (heeft) een groot hoofdje, maar ook de navelstreng zat er drie keer omheen, waardoor hij niet indaalde. Hier pastte het dus niet, maar ik ken genoeg verhalen waarbij het wel goed ging. 8,5 pond is niet extreem groot hoor.

De gynaecoloog vertelde mij later ook dat als Jesper 9 pond had gewogen het waarschijnlijk geen enkel probleem was geweest.

19. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
  20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb een makkelijke bevalling gehad, Eva was 53 cm en 4350 gram en erg breed. Het hoofd was geen probleem, de rest uiteindelijk gelukkig ook niet, maar ze hebben wat moeten trekken en duwen voordat de schouders eruit kwamen, Eva is er stukje voor stukje uitgetrokken zeg maar, alleen haar benen kwamen er zo uitgefloept ;).

Zwaardere kindjes kunnen inderdaad meer druk uitoefenen en daardoor gaat de ontsluiting vaak snel. Ik heb over de eerste 5 cm ruim 3 uur gedaan, de laatste 5 cm 2,5 uur. Eva lag alleen wel met haar hoofd andersom waardoor de laatste centimeter heel zwaar waren, maar dat zou met een klein kindje ook zo zijn geweest volgens mij.

Deel Deze Pagina