Combinatietest wel of niet doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ellis2014, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellis2014

Ellis2014 Bekend lid

7 mei 2014
    903
    238
    43
    Gisteren de eerste echo gehad, alles zag er goed uit.
    Kleine grummel is 8 weken en 5 dagen oud.

Nu krijg je meteen de vraag of je de combinatietest wilt laten doen..
    Wij zitten niet in de risicogroep, maar weet niet zo goed of ik hem wil laten doen..

Waarom kiezen jullie er wel of juist niet voor?

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Nee, omdat het slechts een kansberekening is. Het kan zorgen voor onterechte ongerustheid, of schijnveiligheid. Want ook bij een goede uitslag kan je een ziek kindje krijgen.

3. Ellis2014

Ellis2014 Bekend lid

7 mei 2014
    903
    238
    43
    Dankjewel!
    Zo dacht ik zelf ook...

4. kiwi31

kiwi31 Actief lid

9 mei 2013
    471
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    wij hadden ook niet gekozen voor de combinatietest, omdat wij ook niet in de risico groep vallen.
    ik kan je vertellen dat als er iets mis is met je kindje ze dat met de 12 weken echo er wel uithalen...
    net als bij ons.
    ook in een volgende zwangerschap zou ik de combinatie test niet laten doen.

5. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ivm klompvoeten en schisis van de zus van mijn man zouden win sowieso een GUO krijgen, wij hebben er daarom voor gekozen (ook niet in de risico groep verder) om het niet te doen! Bij n twijfel uitslag maak je je onnodig zorgen!

Nu we al n gezonde dochter hebben, en weer pril zwanger, moeten we weer die keuze maken! En gek genoeg, dit keer vind ik t moeilijker! :(

6. missouri

missouri Actief lid

11 jun 2013
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het wel gedaan met het motto baad het niet dan schaat het niet.....zekerheid heb je nooit!

7. Ellis2014

Ellis2014 Bekend lid

7 mei 2014
    903
    238
    43
    Dankjewel dames voor de reacties.. Vanavond nog maar eens goed bespreken met vriendjelief.. maar denk dat wij er ook niet voor kiezen...

8. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    In dit geval ben ik het niet met je eens. Het kan je wel schaden, in de zin dat het je enorm veel stress voor niks kan opleveren. Maargoed, iedereen zijn redenen en zijn keus.

9. jodi0909

jodi0909 Actief lid

17 apr 2014
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het wel gedaan omdat ik kwa leeftijd wel in de risicogroep zit, maar was me er wel van bewust dat het een kansberekening is en als de uitslag 1:400 of een grotere kans zou zijn dan zou ik de NIPT test mogen doen en dat vergoed krijgen.

10. kelly1609

kelly1609 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.206
    0
    0
    wij hebben het bij ons zoontje niet gedaan maar als ik nu zwanger mag raken van ons 2e wondertje dan twijfel ik nog heel erg.

11. lil

lil Bekend lid

3 apr 2014
    766
    0
    0
    Arnhem
    Ook wij kregen deze keuze, we hebben er goed over nagedacht en ook wij vallen niet in de risico groep! ( Ik 24 vriend 23)

Na een goed gesprek met onze vk, kwamen we tot het besluit.
    Omdat we niet in de risico groep vallen, en het maar een 'kans berekening is' die misschien 8 weken lang stress kan veroorzaken die helemaal niet nodig zijn! Wat uit eigen zak rond de 130 - 160 euro zou gaan kosten. Is ons besluit om het niet te doen, helemaal toen de vk vertelde wat er met een 20 weken echo allemaal onderzocht word, en ze op dat moment veel beter zicht hebben.

Mogelijk heb je iets aan onze denkwijzen, en anders wens ik je succes bij je keuzen !

12. Meg

Meg Bekend lid

10 feb 2013
    781
    85
    28
    Wij hebben juist gekozen voor de combinatietest.
    Als er iets mis is met het kindje wil ik dat het liefst zo vroeg mogelijk weten. Als de uitslag niet gunstig zal zijn had ik ook gekozen voor de nipt test. Liever even in de stress zitten maar dan wel een duidelijke uitslag.

Natuurlijk weet ik dat met een goede uitslag van de combinatietest niet hoeft te betekenen dat je een gezond kindje krijgt. Er is altijd een kans van 1:....
    Ik heb al veel echo's gehad maar bij de combinatietest is er, voor mijn gevoel, voor het eerst serieus naar ons kindje gekeken. Ik vond het een prettige ervaring en zeker de €160 waard!

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wij hebben de test wel gedaan maar ik was er helemaal niet van in de stress dus het hoeft je echt niet te schaden. Het is maar net hoe je er zelf in staat.
    Wij zitten ook niet in de risicogroep. Al hebben we wel een familielid met Down. Nu is dat voor de risicogroep te ver weg (moeten wij tante tegen zeggen) dus vallen we erbuiten.
    Het is een persoonlijke keus of je de test wel of niet doet. Wij hebben er wel voor gekozen omdat we iemand met down in de familie hebben, we daarom weten wat voor zorg je voor zo'n kind hebt en wij dat niet in ons leven vinden passen. Mensen mogen daarvan denken wat ze willen.
    Uiteraard geeft het geen 100% zekerheid maar wat is wel zeker in het leven? Mocht er iets uitkomen dan kun je je daarop voorbereiden in welke vorm dan ook.
    Nogmaals, het is persoonlijk. Bedenk wat je zou doen als er een negatieve uitslag uitkomt. Maakt dat voor jou geen verschil en wil je je verder niet voorbereiden dan zou ik de test niet doen.
    Succes!!

14. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Bij mijn dochter hebben we dit niet gedaan, ik ben zelf nog piep jong en val niet onder de risico groep.

Deze keer weet ik niet, aan de ene kant zou ik het wel willen maar aan de andere kant denk , tegenwoordig zien ze op de 12 weken echo al heel veel.

15. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Wij hebben het wel gedaan. Heeft me echt geen stress opgeleverd.
    Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. Vooraf goed besproken wat voor ons wel en niet acceptabel zou zijn.
    Wij hebben, ondanks een goede uitslag van de combinatietest, daarna ook op eigen kosten een Nipt laten doen in België.

16. Fendi

Fendi Lid

3 jun 2013
    86
    0
    0
    Bussum
    Ik heb er nu al spijt van dat ik het dit keer wel de combinatietest gedaan heb. Er kwam een verhoogd risico op Down uit. Verschrikkelijk geschrokken! Heb na 4 dagen de NIPT gedaan. Zitten nu in enorme stress op uitslag te wachten...het is al 11 dagen geleden...
    Als ik het opnieuw mocht doen, dan waren wij gelijk voor de NIPT naar Belgie gegaan zoals ik eigenlijk al wilde, omdat ik 37 ben...dat had ons heeeeel veeeeeel ellende bespaard.
    Het is zo raar dat ik in mijn vorige zwangerschap hier niet zoveel mee bezig was geweest, waarschijnlijk omdat ik 35 was...Mijn zoontje is ook helemaal gezond.

17. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

19 dec 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het niet gedaan, ook omdat het slechts een kansberekening is. Een verdere test had ik ook niet willen doen, zo dacht ik er op dat moment over.
    Toch blijft het nu in m'n hoofd spoken, wat als we een verhoogde kans hebben? Dan geeft het gevoel van 1 op 5000 toch een fijner gevoel hoewel dat natuurlijk ook geen zekerheid biedt. Ik denk dat je pas echt gerust bent na uitsluitsel na vervolgonderzoek.
    Ik las wel dat zeker 40% met down een hartafwijking heeft, deze heeft ons kleintje niet dus dat is dan weer een geruststelling.

18. Sim88

Sim88 Bekend lid

2 okt 2013
    933
    0
    16
    Wij hebben het ook laten doen omdat we ook graag wilde weten waar we aan toe waren.

Maar zoals je al zegt het blijft een kansberekening en het kost inderdaad wel wat, maar wij hadden dit er graag voor over!

19. Hanna08

Hanna08 Lid

30 jan 2013
    78
    0
    0
    Breda
    Het is en blijft je eigen overweging. Wat voor gevolgen verbind jij aan een verhoogde kans? En je partner?

Wij hebben wel een combinatietest gedaan omdat we graag duidelijkheid willen. Als er een kans op Down uit zou komen, wil ik dat graag weten. Als me dat verteld wordt net na de bevalling kan ik er waarschijnlijk niet rationeel mee omgaan, mezelf kennende. Ik moet daar tijd voor hebben, houd niet van 'rauw op mijn dak'.

Wij kregen na een week al de uitslag, 1:5000. Prima in orde dus. En ook leuk dat tijdens de nekplooimeting de kleine volledig doorgelicht wordt met supergoed apparatuur, beter dan dat van onze VK. :)

20. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het ook laten doen, simpelweg omdat we wilden weten of er een verhoogd risico was waar we wellicht rekening mee konden houden. Zoals al eerder is gezegd hierboven, vonden wij het prettiger om er niet na de bevalling achter te komen. Al ben ik mij er ook wel van bewust dat er nog honderdduizend andere dingen kunnen zijn/gebeuren, waardoor je alsnog voor verrassingen kan komen te staan... Maar ik moet zeggen -na een positieve uitslag- dat ik stiekem toch wel heel erg gerust gesteld ben!

Deel Deze Pagina