As maandag moet ik naar de kaakchirurg voor een wortelpuntbehandeling. Dit heb ik elke keer uitgesteld omdat ik bang ben, maar nu moet het echt gebeuren want ik word gek van de pijn Ik heb via YouTube gekeken hoe een wortelpuntbehandeling in z'n werk gaat, dat had ik natuurlijk beter niet kunnen doen want dat ziet er niet prettig uit. Wie heeft er hier ervaring mee? Viel het je mee of was het een helen gebeurtenis?
Ik heb het bij de tandarts laten doen. Het duurde een eeuwigheid (1x45 min 1x1.5u) waarvan die 1.5u de verdoving niet werkte en het echt pijnlijk was met vlagen, zeker toen hij bij de ontstoken zenuw kwam. Man man man, wilde na 20 minuten al weg en moest nog ruim een uur. 9x foto gemaakt omdat er 7 mislukte, pfff. Maaaaarrrr, de pijn is helemaal weg! Had al 2x een wkb gehad maar de ontsteking zat onder de punt. Mijn vorige Tandarts had dat gemist, heb echt jaren met een ontsteking rondgelopen daar.
Ik, bij de kaakchirurg, en ik vond het vreselijk, sorry Het gebeuren an sich was al rot, tig verdovingen, dan het openmaken, wrikken, schoonmaken, zenuwpijn door de verdoving heen, foto hier, foto daar, dan hechten, en hoppa naar huis... Volgende dag een hele dikke wang, en pijn! Het helen duurde vrij lang, en nog steeds is die plek anders / gevoeliger dan de rest van mn tandvlees & kaak, en het is nu 5 jaar geleden, maar de pijn was wel weg na een week of wat.
Ik heb het vorig jaar gehad en mij is viel het best mee. Ik was bloed nerveus, het is een heel andere omgeving. Net een operatie.. maar het ging best vlot en de pijn viel erg mee. Probeer rustig te blijven in je ademhaling. Vertel dat je het eng vindt, je bent niet de enige en hou je voor dat het gaat helpen. Sterkte!
Hahaha, heb je even. Ik heb er nu vier gehad en over twee weken krijg ik de vijfde. Tot nu toe elke keer in het ziekenhuis en straks bij de tandarts (dus wat dat betreft ben ik benieuwd). Het verloop van de ingreep en het herstel was elke keer verschillend, wat logisch is omdat het verschillende wortels waren. De eerste keer ben ik direct na de ingreep meteen gaan werken, dat raad ik niet aan want zodra de verdoving is uitgewerkt gaat het pijn doen. De laatste keer was de dag voor kerst, wat ook niet handig was aangezien eten niet zo makkelijk ging. Ik heb 1 keer een complicatie gehad waarbij het gebied verder ging ontsteken (er ontstond een aces, brrrr) en de tandarts de boel moest spoelen met (als ik mij goed herinner) waterstofperoxide, dat deed heel veel pijn. Goed de pijnstillerspiegel op niveau houden (volgens mij in het begin geen ibuprofen omdat dat bloedverdunnend kan werken), en heel goed koelen tegen de zwelling. Persoonlijk vind ik de verdoving het ergst, die doen echt zeer, de ingreep zelf is pijnloos en de wondpijn duurt niet zo lang. Bij een paar heb ik moeten spoelen met waterstofperoxide en ook een keer met chloorhexidine (geen idee wat straks moet).
Een wortelpuntbehandeling is iets heel anders dan een wortelkanaalbehandeling. Jij bedoeld een apexresectie bij de kaakchirurg denk ik? Dit gebeurd wanneer een ontstoken wortelpunt niet is geheeld door een wortelkanaalbehandeling, dan wordt de wortelpunt verwijderd. Er wordt dan een stukje tandvlees opzij geklapt en met een boortje door je kaakbot geboord om hier door de wortelpunt te verwijderen. Behandeling heeft iets meer napijn maar is goed te doen.
Ik heb het gehad. Dezelfde kies: 2x bij de tandarts, 2x bij de kaakchirurg. De tandarts kon de tandarts niet goed verdoven en dus enorm veel pijn gehad tijden de ingreep. Ging echt door de stoel heen... Tot 2x toe dus. Bij de kaakchirurg NIETS gevoeld! Nadien wel wat napijn, last met eten, dikke wang. Maar dat was goed te doen. Schijnt dat de kaakchirurg een andere techniek qua verdoving spuiten heeft, waardoor ze beter kunnen verdoven (werd mij verteld bij chirurg). Dus zal wel aanraden om naar de kaakchirurg te gaan... Succes!
Eerst een wortelkanaalbehandeling gehad in 2011 en afgelopen zomer bleek na een foto ivm pijn de punt ontstoken te zijn. Ik kon kiezen... trekken of naar de kaakchirurg. Het was de achterste kies dus die heb ik laten trekken. Als ik sommige reacties lees denk ik dat niet iedereen weet wat een wortelPUNT behandeling is. Ik krijg het vermoeden dat enkele het over een wortelkanaalbehandeling hebben als ik het zo lees.
Ik moet er eentje, maar ga het niet doen. Heb gekozen voor het laten trekken van de kies. Er wordt NIET door mijn kaakbot heen geboord nadat ze mijn tandvlees open heb gesneden, ammenooitniet. Weet niet of je nog terug kan, maar zou eerst eens een filmpje op youtube bekijken. Het lijkt me echt afschuwelijk. (Update: Oh, wacht, sorry. lees dat je dat al gedaan hebt.) ps. Wat Femkee schrijft kan niet. Een tandarts kan helemaal geen wortelpuntbehandeling uitvoeren want het is gewoon een operatie. Sorry Saar, zou je graag positiever willen berichten maar mijn advies zou zijn: Run forrest, run!! En de kies laten trekken
Geen idee of je het over mij hebt, maar ik had echt een punt behandeling, staat ook zo op de declaratie. 2x een kanaal behandeling gehad aan dezelfde kies maar die was echt anders! Zowel qua duur als wat ze deden (ik heb enorme angst dus hij verteld de godganse tijd braaf wat ie doet). Hij kon er de 1e 45 min ook niet bij. De 2e keer duurde het daardoor ook langer en deed het echt klere zeer. Maar het was dus echt een punt behandeling of snap ik het nou niet? Mijn kanalen waren al dood namelijk, de ontsteking zat in de punt /mijn kaak
Bij mijn tandarts is sinds een paar jaar een kaakchirurg in dienst. De tandarts zelf zal het niet uitvoeren, maar het kan dus wel daar op de locatie. Op de foto's zal het ook zichtbaar zijn aangezien er zo'n wit puntje onder de wortel zichtbaar is (alsof er een dopje op gezet is). Bij mijn laatste kroon heeft de tandarts geen wortelkanaalbehandeling gedaan omdat de kans dat er dan een apex resectie gedaan moet worden heel groot is. Als ik het goed begrepen heb is een element waarbij een wortelkanaalbehandeling is gedaan dood en zal je lichaam het als een vreemd object zien waardoor dus ontstekingen kunnen ontstaan (met alle gevolgen vandien). De ontsteking kan er jaren zitten zonder dat je er last van hebt, maar als je weerstand verlaagt kan het opspelen waardoor pijn ontstaat. Ik kon afgelopen week niet eten of slapen van de pijn en de kaakchirurg (bij de tandarts) heeft de boel open gesneden om de ontsteking te verlichten, de volgende dag kon ik gewoon weer werken. De ontsteking is waarschijnlijk nog niet weg maar de pijn is gelukkig niet meer aanwezig. Ik moet nog wel terug voor de echte apex resectie. Ik ben dus nieuwsgierig hoe het daar gaat, de wachttijd voor het ziekenhuis bedroeg 8 tot 10 weken, dus ik vind het ideaal dat het bij onze praktijk kam.
Ik heb 5 mnd geleden een apexresectie gehad. De kaakchirurg zei dat ze nog nooit zo'n complexe ontsteking heeft gezien en de apexresectie duurde 3 x zo lang als normaal (totaal 1,5 uur). Goede nieuws: het is me echt meegevallen. Heb een week een dikke wang gehad en de wond in mijn kaak was flink maar desalniettemin viel het me echt mee. Slechte nieuws: de kies is er vorige week alsnog uitgetrokken. Ontsteking ging niet weg. Succes. Komt goed.
Brrrr ik zie er ook echt zo vreselijk tegen op. En de kans dat de ontsteking terug komt en je dan weer een wortelpuntbehandeling moet ondergaan blijft ook aanwezig.... Het gaat om mn achterste kies links onder. Daar moet ook een kroon op komen omdat de vulling groter is als wat er nog aan kies is en dat begint te breken.. Dus die kies word een duur grapje. Laten trekken vind ik wel zonde want dan heb je aan de rechterkant meer tanden haha. En een implantaat kost nog veel meer
Mij wilden ze het ook aansmeren maar ik heb de hele kies laten verwijderen en dit had ik veel eerder moeten doen. Wat een opluchting zeg. Ik vind mijn gebit zeer belangrijk maar er zit wel een grens aan wat ze ermee mogen doen. Nu was het bij mij ook een achterste bovenste kies en dan is de keuze om hem volledig te laten verwijderen misschien ook makkelijker gemaakt.
Maar dat ziet er toch raar uit als jeje mond open doet? Aan de ene kant meer kiezen dan aan de andere kant. En is dat niet raar met eten?
Ik heb 2 jaar geleden een apexbehandeling gehad. Het kon moeilijker verdoofd worden maar ik vond het beter te doen dan een wortelkanaalbehandeling. Was nog wel bij de kaakchirurg die hier de naam 'de slager' heeft Ik had ook totaal geen napijn.
Ik zie je achterste kies links onder dan zou ik direct zeggen eruit met die kies. Ik merk er totaal niets van dat ik aan de ene kant een kies minder heb. Ik heb nog nooit zo lekker kunnen eten en kauwen als dat ik nu doe zonder die kies omdat die altijd aan het zeuren en vervelen was. Een implantaat laat ik ook niet doen al probeerden ze daar ook weer op aan te sturen maar het is toch niet zichtbaar dus ik geef mijn geld liever aan iets anders uit. Een kroon zou ik ook goed over nadenken of het wel reeel is want als er te weinig kies is dan is het verliezen van een kroon ook zeer aanwezig en schiet je er nog steeds helemaal niets mee op. Ze kunnen het vaak mooi vertellen die tandartsen maar de ervaring leert dat er ook vaak dingen worden gedaan aan een gebit die gewoon niet reeel zijn en op de lange duur onvoldoende resultaat hebben.
Je doet toch niet je mond wagenwijd open in het openbaar. Althans ik niet. De enige die het kan zien is de tandarts in de tandarts stoel. Ik merk totaal geen verschil met eten. Eten gaat nu juist enorm goed. Ik had altijd last aan die kant en durfde er niet meer op te kauwen waardoor mijn andere kant van de kaak helemaal overbelast raakte. De ingreep van het verwijderen is best even pittig maar ik heb een verdoving gekregen die na 4 uur nog steeds niet was uitgewerkt. Het is nu zowat 2 maanden geleden en het is mooi genezen en niks geen napijn en ook een heerlijk idee dat daar gewoon niets meer kan gaan rommelen. Ik heb soms echt met mijn hoofd tegen de muur willen slaan van de pijn in mijn mond.
Over kiezen missen daar heb je echt geen last van... Zelf mis ik 2 kiezen aan de onderkant van mijn gebit (zaten alleen melkkiezen en niks er onder meer. Zijn zelfs mijn eerste kiezen achter mijn hoektanden en het valt niemand op dat ik die kiezen mis. Ook met eten nog nooit last gehad. En over die behandeling daar zou ik echt niet aan beginnen gewoon laten trekken.